پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۸
زاکانی:

هاشمي گفت موسوی قانون را قبول ندارد

تعدادی از اعضای اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در راستای تشکیل «میز انتخابات» در این تشکل دانشجویی با علیرضا زاکانی نماینده تهران در مجلس و دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی دیدار و گفت و گو کردند.
کد خبر : ۹۴۱۶۳
به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ «میز انتخابات» با هدف بررسی و عمق بخشی به موضوع انتخابات ریاست جمهوری و تشریح گفتمان انقلاب در این زمینه طراحی شده است و نمادی از تلاش‌های جنبش دانشجویی کشور در راستای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آتی است.
 
آنچه که در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از صحبت‌های زاکانی در این جلسه می‌باشد.

***

ــ بحث اصلاح قانون انتخابات که پیش آمد، خیلی از افراد عزمشان را جزم کرده بودند که حتما این طرح به هر نحوی که هست، تصویب شود. حتی ماده مربوط به هيات اجرایی انتخابات كشور که مطرح شد، در اصل موضوع اين ماده مطرح شده در صحن نبود. یک پیشنهاد دیگری بود. که به این صورت مطرح می شد: "نایب رییس مجلس با رییس کمسیون شورا ها، معاون اول رییس قوه قضاییه با دادستان کشور، وزیر اطلاعات و وزیر کشور این 6 نفر یک نفر هفتمی را بعنوان رییس ستاد انتخابات کشور انتخاب کنند". یعنی عملا کار انتخابات از دست دستگاه اجرایی خارج می شد و با اصول مختلف قانون اساسی هم مغایرت داشت. بعد از این بعلت مغايرت آن با اصول مختلف قانون اساسي در كميسيون پیشنهاد شد که این ماده بر اساس مواد 38 و 39  قانون انتخابات موجود كه تركيب هيات اجرايي شهرستان را اعلام مي كند، تنظيم شود.

ــ اصل فتنه یک سناریوی طراحی شده براي مقابله با اصل نظام بود، در این سناریو مي بايست با پیروزی در انتخابات،  مسیر اردوکشی خیابانی را دنبال کنند. شاهد مثال هم همین مصاحبه آقای موسوی با مجله تايمز قبل از انتخابات است. چهارشنبه قبل از انتخابات آقای موسوی صراحتا به این مدل تاکید می کنند و در پاسخ به سئوال اين مجله پيرامون مشكلات بعد از پيروزي براي حل آنها آقاي موسوي استمرار حضور خياباني و اردوكشي بعد از انتخابات را زمينه حل مشكلات آتي خود مي‌داند. و در سناريو فوق بنابود اگر در انتخابات شکست بخورند شرایط سنگینی را در جامعه مطابق با تجربه های انقلاب مخملی در منطقه و با استفاده از ده تا بیست سال ظرفیت ایجاد کرده براي خودشان ایجاد کنند.
شاهد مثال نيز اين كه  اقای سروش در نامه هتاكانه ای که به مقام معظم رهبری نوشته بودند، ابراز خوشحالی کرد که ثمره بیست سال کار و تلاش خود را دیده است. یا  اقای كيان تاج بخش در دادگاه اظهار کرد که من از سال 79 از بنیاد سوروس ماموریت چنین کاری داشتم و با دوم خردادی ها ارتباط برقرار کردم.

ــ شش نفر از نمايندگان مجلس كه بنده نيز حضور داشتم روز بیست و هفتم دفتر  آقای هاشمی رفسنجاني رفتیم. آقاي هاشمي بیان کردند: اقای خاتمی صبح روز شنبه 23 خرداد  زنگ زد و گفت با آقايان سيد حسن خميني و موسوي با شما کار داريم و ظهر روز بیست و سوم در حالی که نتیجه مشخص نشده بود دفتر آقاي هاشمي رفتند. اقاي هاشمي گفت: اقای موسوی به چیزی کمتر از ابطال قانع نیست و راه هاي قانوني را نيز قبول ندارند. یعنی وقتی معلوم شد شکست مي خوردند، بعد از ظهر كه هنوز در حال شمارش آراء بودند به چیزی کمتر از ابطال قانع نیستند و راه های قانونی را هم قبول ندارند. ما با اقایان رضایی و کروبی و موسوی یک نوبت و با اقای هاشمی دو نوبت صحبت کردیم. حقیقت امر یک کلمه حرف درست و مبنایی برای اثبات اشکال مطرح شده نداشتند که مثلا بگویند ما با این دلیل می گوییم تقلب شده است. بی دلیل اعتراض کردند و نطام را به تقلب، دروغ و جنایت متهم کردند. حیثیت نظام و آبروی کشور را بردند. حق ملت را تضیع کردند. سرمايه بزرگ ملت را به آتش کشیدند.نمی شود شخصی بیاید و بگوید کسی که عامل این کارها بوده و این جنایت ها را رقم زده، دلیلی برای رد صلاحیتش وجود ندارد. این چشم بستن به حقایق و وقایع پیش امده است.

ــ اگر در انتخابات آینده نکته ای انقلاب را تهدید کرد، ما به سمت وحدت می رویم. یعنی اگر نامزدی آمد و خواست این گفتمان و جهت گیری کشور را تغییر دهد، اینجا دیگر قدرت طلبی نیست، فداکاری است برای رسیدن به یک پیروزی مجدد برای جبهه انقلاب، نه برای یک فرد نه برای یک گروه و اگر تهدید یا آسیبی از سوی آنها براي جريان اصولگرا مطرح نبود، جریان اصولگرا بايد نامزد هایش را به صحنه بفرستد و دیگر این نيست كه انتخاب بین چپ و راست  صورت بگیرد. سلائق انقلابی مطرح می شود و مردم به این سلائق رای می دهند و در این میان هم مشارکت مردم بالا میرود و هم شور و نشاط آنها.

ــ وقتی که ما برای صحبت کردن با آقای موسوی رفتیم، خدا شاهد است که ایشان هیچ حرفی برای گفتن نداشتند. هیچ دلیلی نداشتند برای این که بگویند چرا اعتراض کرده اند و یا آقای کروبی، که ما پیش ایشان رفتیم تنها دلیل شان این بود که می گفتند من دلم برای اسلامیت و جمهوریت نظام می سوزد. پرسیدیم که چرا؟پاسخ دادند چون تقلب شده است.پرسیدیم چرا می گویید تقلب شده است؟ گفتند چون من سری قبل چهار و نیم میلیون رای داشتم و الان بيش از سیصد هزار تا، می گفتند چون رای من کم شده پس تقلب شده است و ما به ایشان گفتیم این ربطی به تقلب ندارد. چون مردم به شما رای نداده اند تقلب شده؟!. این تنها دلیل ایشان بود و غیر از این دلیلی نداشتند.

ــ من به آقای میرحسین موسوی در 26 خرداد 88 گفتم ما بچه های جنگ هستیم و به نظام اسلامی اتکا داریم.گفتم ما تا لحظه آخر تلاش کردیم شما رئیس جمهور نشوید چون فکر میکردیم شما مناسب این کار نیستید اما اینکه شما اصلا نباشید را نمی گوییم . شما باشید اما جای دیگری کار کنید. همانطور که این حق را برای شما قائل شدند که کاندیدا بشوید در جای دیگر هم همین است. اما رای نیاوردید الان چرا ادامه می دهید؟ مقام معظم رهبری بعد از انتخابات با تنها نامزدی که دیدار کردند میرحسین موسوی بود. ایشان حرفی برای گفتن نداشت اما مسیر قبلی خود را دنبال کرد.
 ما باید از موضع حق ورود پیدا کنیم حتی اگر پاسخ مناسب را نگیریم. ما موظفیم با بهترین شیوه و روش، بیان حرف حق خود را اعلام کنیم و با عقلانیت و تدبیر کامل آن را دنبال کنیم. حالا اگر پذیرفته نشده دست ما نیست. در زمان فتنه براي جبهه بندی درست، در مقام عمل ما نتوانستیم آن را عملیاتی کنیم.

ــ لزوم اینکه چند ماه به انتخابات مانده است و در این بین آقای حداد عادل گفته است که از بین من و آقای ولایتی و آقای قالیباف، فقط یک نفر وارد صحنه انتخاب می‌شویم، چیست؟
 پاسخ: طبق فرمایش مقام معظم رهبری در خراسان شمالی "هرکسی که احساس توانمندی دارد به صحنه بیاید ." ما نباید مانع شویم حالا این توان باید همراه تدبیر باشد. اگر شما دیدید که جریان گفتمان انقلاب دارد به خطر می افتد وارد صحنه شوید . همه می توانند بیایند اما وقتی آمدند باید بگویند چه می خواهند بکنند. برنامه شان چیست و چه طور میخواهند کشور را اداره کنند. شما وظیفه دارید مقایسه و نقد کنید و نقدتان باید با انصاف باشد.

ــ در رابطه با پرونده مهدی هاشمی عدالت باید جاری و ساری باشد و قانون رعایت شود. ما برای قاضی و بازپرس تعیین تکلیف نمی کنیم و این کارها و برخي اظهارات  را نادرست می دانیم. وقتی موضوعات حقیقی جامعه تنازل پیدا می کند و موضوع سیاسی مي‌شود، این آسیب می زند. عده ای می گویند باید آزاد شود عده ای هم می گویند نه. بازپرس و قاضی باید حکم کنند. نکته اصلی این است که وقتی قرار است یک قاعده مندی در جامعه پیاده شود، هر کس باید تقش خود را ایفا کند. پاسخ گو هم باشند. اتفاق بزرگی افتاد و نشان داد که دستگاه قضا دنبال پیگیری این موضوع است.

ــ من بيت المقدس 7 در شلمچه مجروح شدم. چند روز قبل از پذیرفتن قطع نامه کسی به خانه ما آمد که از ما عیادت كند. به من گفت: انقلاب قدر سرمایه های خودش را نمی داند و دارد نخبه کشی می کند. گفتم:چه طور؟ گفت:پسر من  یک پزشک است. اورا شش ماه به اهواز فرستادند. دقت كنيد او که یک پزشک عمومی بود نه متخصص ! در ضمن اهوازدر آخرهای جنگ بود نه اول جنگ. اول جنگ خالي از سكنه بود ولي در آخر جنگ در اهواز صدها هزارنفر زندگی می کردند. من هم در جواب این مردچیزی نگفتم چون چيزي براي گفتن نداشتم.

ظهر ساعت دو اخبار اعلام كرد که امام قطع نامه را پذیرفته اند. براي ما سنگين بود اما آنچه اینجا برای ما آن را آسان کرد، این بود که امام آن راپذیرفته اند و ما امام را باور داشتیم و تنها حسرتمان شهید نشدنمان بود. تا به حال وظیفه ما جنگیدن و دفاع بود و بعد از آن پذیرفتن قطع نامه كه هردو با حجت يعني با نظر حضرت امام ره بود. هنوز يكي دو ساعت نگذشته بود كه همان اقایی که می گفت نظام نخبه کشی می کند و حاضر نبود بچه‌اش موقتاً تا اهواز بره به خانه ما زنگ زد و کلی عصبانی بود که چرا امام حق ما راضایع کردند؟ من هم باز چیزی نگفتم چون حرفي براي او نداشتم.
منبع: مشرق