سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۰

حاشیه‌های یک کنگره زنانه

آیین پایانی دومین کنگره شعر زنان عاشورایی در حوزه هنری برگزار و با حاشیه‌های جالبی همراه بود.
کد خبر : ۹۲۶۷۸

به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ دومین کنگره شعر زنان عاشورایی شامگاه گذشته در حوزه هنری با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

براساس این گزارش، مراسم که با تأخیر چشم‌گیری آغاز شد، حاشیه‌های جالبی در برداشت که در ذیل این مطلب به آن اشاره می‌شود.

* فرحروز فاتحی رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره شعر زنان عاشورایی به ارائه گزارشی مختصر پرداخت و برای استفاده بیشتر حاضران زمان را به شعرخوانی سپرد.

این مقام مسئول در بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش اظهار داشت: از ویژگی‌های بنیاد آئینه‌های ایثار و تلاش این است که جانبازان و ایثارگران، این نهاد را راه اندازی کرده‌اند و خودشان تاکنون که 10 سال از فعالیت آن می‌گذرد کارهای فرهنگی و هنری آن را به دوش گرفته و به انجام رسانده‌اند.

فاتحی درباره فعالیت‌های این بنیاد خاطرنشان کرد: فعالیت بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش از زمانی شکوفا شد که ما گزارشی از عملکرد خود را خدمت مقام معظم رهبری فرستادیم و ایشان فرمودند که کار خوبی است که اگر بتوانید آن را پرمغزتر کنید بهتر هم خواهد شد؛ از آن پس به همت ایثارگران و جانبازان فعالیت‌های این بنیاد به اوج رسید.

 

 

* «سعیده حسین‌جانی» و «عالیه مهرابی» از شاعران جوانی بودند که به همراه «علیرضا رجبعلی زاده» به شعرخوانی پرداختند.

*‌ «خدیجه ولدخانی» در این مراسم تنها جوانی بود که به متن‌خوانی پرداخت.

* کریم نجفی برزگر معاون روابط بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزن فرهنگی سابق ایران در هند در سخنانی به موضوع عاشورا در شبه قاره هند پرداخت و عنوان کرد: بنده سالهاست در سرزمین هند سکونت داشتم، مشاهده کردم شعر عاشورایی هم در آن سرزمین جلوه باشکوهی دارد.

وی گفت: وقتی اسلام وارد سرزمین هند شد (سرزمینی که هم‌اکنون یک میلیارد و 200 میلیون جمعیت دارد و از این میان 250 میلیون مسلمان و 30 میلیون شیعه هستند) زبان و ادب فارسی تأثیرات شگرفی در این سرزمین گذاشت؛ زمانی که اسلام وارد هند شد هم پیام‌های قرآنی و هم پیام‌هایی که توسط علما و بزرگان و حتی شعرا از سرزمین ایران توسط مهاجرت به هند وارد شد تأثیرات مشهودی گذاشت، به شکلی که ادیبان در شبه قاره افتخار می‌کردند لقب «سعدی» یا فردوسی به خود بگیرند.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه گاندی شخصیت بزرگ هند به نقش امام حسین (ع) اشاره می‌کند، یادآوری کرد: حدود 800 سال است زبان فارسی در هند حکومت و جای خود را باز کرده است. گاندی از اشخاص بزرگ هندی است که انقلابی را پدید آورد و شهره جهان است. او می‌گوید من درس آزادگی را از امام حسین (ع) آموختم این مهم نشان می‌دهد که فرهنگ اهل بیت در سرزمین هند وارد و تأثیرگذار بوده است.

نجفی تصریح کرد: اخیراً‌ استاد میندرنات نویسنده هندی کتاب «هماری رسول» را از سوی رایزنی ایران در هند منتشر کرد که دربردارنده اشعار 400 شاعر هندو در وصف پیامبر است؛ البته این نویسنده از انتشار دو کتاب دیگر با نام‌های «هماری علی» و «هماری حسین»‌ نیز خبر داده است.

وی ضمن اشاره به اینکه در دوره‌هایی که حکومت مسلمانان در هند بود علمای ما برای تبلیغ اسلام به آنجا مهاجرت می‌کردند، ادامه داد: یکی از این عالمان خواجه معین‌الدین چشتی نام دارد او از علمای بزرگ ایران بود که به هند رفت، این عالم شعری برای امام حسین دارد که بسیار هم شهره است. عارفی بزرگ که هر سال برای زیارت ایشان بیش از یک میلیون نفر به بارگاهش می‌روند.

معاون روابط بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه با بیان اینکه در ماه‌های محرم و صفر شیعیان و اهل سنت هند در کنار هم برای امام حسن(ع) و شهدای کربلا عزاداری می‌کنند، افزود: بیداری اسلامی توسط ادبیات فارسی که ملهم از وحی، قرآن و نهضت عاشوراست به شبه قاره هند و تمام دنیا نفوذ کرده، جهانیان را بیدار و مردم دنیا را به تلاطم انداخته است.

این مقام مسئول در پایان به نقش ایران اسلامی و تحولات پیرامونی اشاره و گفت: انقلاب اسلامی توانسته با تکیه بر ارزش‌های قرآنی و آموزه‌های اهل بیت(ع) تحولی در ایران بوجود آورد، ادبیات آن تاثیر شگرفی در دنیا داشته است و ما نمونه‌ای از این تاثیر شگرف را در شبه قاره هند شاهدیم.

* کلیپی با عنوان «لیلا» با آهنگسازی مهدی یراحی برای حاضران پخش شد.

* شریعتی مشاور وزیر در امور بانوان ابیاتی در رثای حضرت زهرا و امام حسین (ع) قرائت کرد.

 

 

* علیرضا قزوه در این مراسم از شاعرانی بود که دعوت به شعرخوانی شد. او پیش از آغار به شعرخوانی اینگونه آغاز سخن کرد؛ در مجلسی که با نام زن تشکیل شده ما مردان نمی‌توانیم خیلی حرفی بزنیم چون حق زنان را به نحوی ادا نکرده‌ایم.

قزوه عنوان کرد: دوست داشتم پس از گذشت سی و اندی سال از انقلاب حداقل سه زن به مقام وزارت می‌رسیدند اما این موضوع دریغی است برای دولتی که حق زنان را ادا نکرد.

وی گفت: اولین زن مسلمان که سلمان را به سمت پیامبر هدایت کرد امة‌الفارسیه اصفهانی بود.

* حجت‌الاسلام حسینی از شاعرانی بود که دعوت به شعرخوانی شد. او ضمن اشاره به ایهام در عنوان کنگره گفت: این کنگره پیرامون زنانی است که درباره عاشورا شعر سروده‌اند و یا زنانی که در عاشورا نقش‌آفرین بودند.

وی در ادامه گفت: غزلی را که در آن نامی از زنان عاشورایی آمده خوانده و به محمود فرشچیان آفریدگار تابلوی ظهر عاشورا تقدیم می‌کنم.

*‌ مجری در میانه برنامه بارها از خودرویی یاد کرد که دردسرساز شده؛ خودرو شاسی بلندی که از مالک آن به این شماره پلاک ... تقاضا می‌شود آن را جا به جا کند، چراکه مانع فعالیت و مشکل ساز است، نجاتی نام پلاک این خودرو را بارها اعلام و از صاحب آن خواست برای رفع مشکلات به وجود آمده این ماشین اقدام کند، اما خبری از صاحب خودرو نشد.

 

* کامران شرف‌شاهی، عباس براتی‌پور و حمید سبزواری از شاعران حاضر در این مراسم بودند.

* نماهنگی با مضمون «بیداری اسلامی» پخش شد.

 

 

* حضور جانبازان در این مراسم قابل توجه بود، چرا که برخلاف همیشه این ایثارگران در ردیف‌های نزدیک به سن قرار گرفتند که پس از پایان سخنرانی وزیر ارشاد، سید محمد حسینی به پاس جانثاری‌هایشان به سوی آنها رفت و به محاوره پرداخت.

* حضور پرشور علاقه‌مندان، زنان و مردان به شعر عاشورایی در سالن برگزاری این مراسم به خوبی مشهود بود به شکلی که حتی برخی برای نشستن مجبور بودند از مکان‌هایی به جز صندلی‌ها استفاده کنند و در مسیرهای ورودی به سالن بنشینند.

* با ورود محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری به دلیل نبود صندلی خالی علیرضا قزوه به نشانه احترام جای خود را به مؤمنی داد و خود به حاشیه مراسم رفته و در کناری نشست.

* فردی دیگری که از خودگذشتگی کرد و جای خود را به وزیر ارشاد داد رضا حمیدی دبیر هفتمین جشنواره شعر فجر بود، بواسطه حضور و استقبال گسترده علاقه‌مندان حتی ردیف‌های جلو هم مملو از مشتاقان شده بود و "به قول معروف جای سوزن انداختن نبود".

* قادر طراوت‌پور دبیر دومین کنگره شعر زنان عاشورایی گزارشی از روند برپایی و همکاران این کنگره ارائه و گفت: هزار و 100 اثر به دبیرخانه کنگره شعر زنان عاشورایی واصل شد. داوری‌ها طی دو مرحله پس از کدبندی آثار توسط هیئت داوران صورت گرفت.

* طروات‌پور غزلی با محوریت بیداری اسلامی با شور و حرارت یک شاعر قرائت کرد.

 

 

*‌ پیش از تجلیل از «سیمین‌دخت وحیدی» به پاس سال‌ها تلاش در عرصه شعر و ادب، نماهنگی پیرامون فعالیت‌های ادبی و سیاسی این بانوی فرهیخته پخش شد.

* با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افشار قائم مقام وزیر کشور در امور فرهنگی اجتماعی، مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، فاتحی رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره و طراوت‌پور دبیر این کنگره از سیمین‌دخت وحیدی تجلیل و لوح تقدیر و هدایای نفیسی به وی اهدا شد.

منبع: فارس