دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۹

افزایش خودسرانه کرایه اتوبوس‌های قم

زائران و مسافرانی که بعد از تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی قصد خروج از قم و یا عزیمت به تهران را داشتند با افزایش خودسرانه کرایه اتوبوس و سواری‌ها مواجه شدند و البته این در شرایطی بود که مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان چنین اتفاقی را به کلی رد می کند.
کد خبر : ۸۸۰۳۱
به گزارش صراط، یکی از شهروندان قمی در تماس با دفتر خبرگزاری مهر از افزایش خودسرانه کرایه اتوبوس‌ها و خودروهای سواری در محور قم - تهران در روز گذشته خبر داد.

وی گفت: تعداد زیادی از مسافران در اطراف میدان 72 تن به دلیل افزایش بی‌رویه نرخ کرایه خوروهای سواری و کمبود اتوبوس برون شهری سرگردان هستند.

این گفته شهروند قمی در حالی بود که بر اساس مشاهدات عینی خبرنگار مهر، تعداد زیادی اتوبوس‌های برون شهری در ترمینال 72 تن حضور داشته و رانندگان آنها تمایلی به جابجایی مسافر از این ترمینال نداشتند.

یکی از رانندگان اتوبوس‌های خط قم - تهران در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که از او درباره علت امتناع از سوارکردن مسافران پرسیده بود، به بیرون از فضای ترمینال که مسافران برای سوارشدن اتوبوس‌ها صف ایستاده بودند اشاره کرد و گفت: اتوبوس‌ها خارج از ترمینال مسافران خود را سوار می‌کنند.

علاوه بر این نرخ مصوب مسیر قم - تهران 3100 تومان است ولی مسافران قبل از سوارشدن اتوبوس مبلغ چهار هزار تومان کرایه پرداخت می‌کردند.

یکی از رانندگان اتوبوس در پاسخ به علت دریافت کرایه اضافی از مسافران گفت: وقتی سواری‌ها حداقل 12 هزار تومان دریافت می‌کنند، چهار هزار تومان که چیزی نیست.

از سوی دیگر خودروهای سواری هم از جمیعت زیاد مسافران سوء استفاده کرده و به ازای هر مسافر این مسیر 12 تا 15 هزار تومان طلب می‌کردند.

یکی از مسافران در گفتگو با خبرنگار مهر، با انتقاد از افزایش خودسرانه نرخ کرایه این مسیر اظهار کرد: چرا مسئولان قم در چنین روزی که حجم زیادی از مسافران برای زیارت حرم حضرت معصومه(س) به قم سفر می‌کنند، نظارت کافی بر فعالیت رانندگان وسائل نقلیه عمومی ندارند؟

هیچ مشکل خاصی نبوده است

این در حالی است که قاسم باقری مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان ضمن رد هر گونه ادعای افزایش خودسرانه کرایه وسایل نقلیه این محور از مسافران خواست شماره خودرو متخلفان را گزارش دهند.

وی گفت: به تعدادی از کارشناسان ماموریت داده شد که بر روند فعالیت ناوگان برون شهری نظارت کنند و هیچ گونه مشکل خاصی گزارش نشده است.

باقری در پاسخ به مشاهدات عینی خبرنگار مهر و انتقال گلایه‌های مسافران، در اظهارنظری عجیب گفت: اگر هم راننده اتوبوس با نرخ چهار هزار تومان اقدام به جابجایی مسافر می‌کند، مسافران ناراحت نباشند، چهار هزار تومان را بپردازند و سوار اتوبوس شوند و به تهران بروند و کار خود را انجام دهند و وقتی برگشتند، شماره اتوبوس و نام شرکت مربوطه‌اش را به ما اعلام کنند تا ما با آنها برخورد کنیم؛ کافی است فقط دو یا سه نفر گزارشی به ما بدهند.

وی با رد هر گونه افزایش غیرمتعارف کرایه ناوگان حمل و نقل برون شهری اظهار کرد: این مسئله به هیچ وجه صحت ندارد و کذب محض است.

به گفته باقری اگر چنین مسئله‌ای بوده، مربوط به اتوبوس‌های قم نبوده، بلکه اتوبوس‌های شهرهای دیگر که از قم عبور کرده‌اند مرتکب چنین تخلفاتی شده‌اند.

وی تاکید کرد: البته بنده به محض برخورد با اتوبوس‌های شهرهای دیگر که به صورت خودسرانه اقدام به افزایش نرخ کرایه کرده بودند، شماره آنها را یادداشت کرده و به اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان مربوطه آنها گزارش خواهم داد.

اظهارات باقری در حالی است که تعدادی از شهروندان معترض شماره‌های تلفن خود را در اختیار خبرنگار مهر قرار داده تا با اطمینان بیشتری این دغدغه شهروندان و مسافران مورد پیگیری قرار گیرد.
منبع: مهر