سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۹

رئیس مجتمع درمانی کودکان بندرعباس: خارج کردن سوزن از مجرای تنفسی کودک ۹ ساله در بندرعباس

رئیس مجتمع درمانی کودکان بندرعباس: خارج کردن سوزن از مجرای تنفسی کودک ۹ ساله در بندرعباس
در یک عمل جراحی موفقیت‌آمیز و حساس، پزشکان متخصص مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی کودکان بندرعباس موفق شدند سوزن ته گرد بزرگی را که وارد مجرای تنفسی پسربچه ۹ ساله‌ای شده بود، خارج کنند.
کد خبر : ۶۷۶۵۲۹

به گزارش صراط به نقل از مهر، امیر حسابی در این خصوص اظهار کرد: پسربچه ۹ ساله‌ای که سوزن ته گرد بزرگی وارد مجرای تنفسی‌اش شده بود، توسط پزشکان حاذق این مرکز مورد عمل جراحی حساسی قرار گرفت و خوشبختانه بدون آسیب موفق به خارج کردن این جسم خارجی از مجرای تنفسی کودک شدیم.

سعیده مجیدی، فوق تخصص جراحی کودکان و سرپرست تیم جراحی، با بیان اینکه این عمل بسیار حساس و پیچیده بود گفت: با وجود فرو رفتن نوک سوزن در بافت مجرای تنفسی، به لطف تلاش تیم پزشکی، موفق شدیم سوزن را بدون آسیب رساندن به بافت‌های اطراف خارج کنیم.

وی در خصوص وضعیت کنونی بیمار توضیح داد: حال عمومی کودک پس از عمل مساعد است و هم‌اکنون در بخش بستری می‌باشد.

مجیدی با تاکید بر اهمیت پیشگیری از ورود اجسام خارجی به مجرای تنفسی، اظهار داشت: بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که تنها کودکان در معرض خطر ورود اجسام خارجی به مجرای تنفسی هستند، در حالی که بزرگسالان نیز به ویژه افرادی که با سوزن و نخ سر و کار دارند، باید بسیار مراقب باشند. نگهداری سوزن در دهان حتی برای لحظه‌ای می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

وی افزود: عمل برونکوسکوپی عملی بسیار حساس، سخت و خطرناک می‌باشد و با توجه به این موضوع و خطرات ناشی از ورود اجسام خارجی به مجرای تنفسی، توصیه می‌شود از هرگونه اقدامی که منجر به ورود این اجسام به بدن شود، خودداری شده و اشیای خطرناک دور از دسترس کودکان نگهداری شوند. نگه داشتن سوزن بین لب‌ها هنگام خیاطی یا جهت اتصال روسری می‌تواند در یک لحظه به علت عطسه، سرفه یا هر علت دیگر منجر به ورود سوزن به مجرای تنفسی یا گوارشی فرد شود.