سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۳

سایه سنگین بازار سکه و طلا بر ازدواج

ترویج ازدواج موقت نه تنها به اخلاقیات جامعه کمک نمی کند بلکه نظام خانواده را در کشور دچار فروپاشی می کند.
کد خبر : ۸۲۲۴۲
به گزارش صراط، اقتصاد مهمترین عامل کاهش آمارهای ازدواج نیست اما در این سالها توانسته نقش خود را در کاهش تمایل جوانان به تشکیل خانواده پر رنگتر کند. این روزها که قیمت طلا و سکه هر ساعت تغییر می کند نگرانی جوانان دم بخت نیز برای مهریه،کرایه خانه و هزینه زندگی بیشتر شده است. 
 
به جز اضطراب و دلهره ای که در میان فروشندگان و خریداران سکه و ارز در حاشیه خیابان ها جاری است. دل جوانانی هم که قرار است همین روزها به خانه بخت روند با قیمت های جدید سکه و طلا بالا و پایین می شود. حلقه ای که این ساعت یک میلیون تومان است معلوم نیست پس از گردشی در بازار به یک میلیون و 300 هزار تومان تغییر نکند.

مهریه هایی که به ثانیه افزایش پیدا می کنند، دغدغه نان و ماست خانه که قیمتش مانند بورس هر روز با روز دیگری متفاوت است کابوس های تازه جوانان برای تشکیل ازدواج است. هرچند برخی  مشکلات اقتصادی را بهانه ای برای فرار از مسئولیت کرده اند اما در این سالها  عوامل اقتصادی نقش پررنگ تری در ازدواج و طلاقها پیدا کرده است.

*برخی پولدارها نیز از ازدواج فراری اند

اکبر محسنی فرد آسیب شناس اجتماعی با وجود آن که تاثیرات اجتماعی افزایش قیمت ها را بر آمارهای ازدواج بی تاثیر نمی داند اما به خبرنگار مهر می گوید: اگر چه اقتصاد فاکتور مهمی است در بحث ازدواج است اما این که به تنهایی بتواند عاملی برای کاهش آمارهای ازدواج باشد تحلیلی درستی نیست. هستند کسانی که وضعیت اقتصادی مناسبی دارند اما حاضر نیستند تن به ازدواج دهند و آن را عاملی برای محدود کردن خود می دانند و دوست دارند با آسودگی خیال و بدون محدودیت زندگی خود را ادامه دهند.

*پاداش 50 میلیونی هم نمی تواند در افزایش آمار ازدواج تاثیر گذار باشد

این آسیب شناس اضافه می کند: فرض کنید از فردا بگویند هر که ازدواج کند 50 میلیون پاداش می گیرد فکر می کنید چقدر در افزایش آمار ازدواج تاثیر داشته باشد،شاید مدتی سبب بالا رفتن آمارها شود اما این موضوع موقتی است و نشان می دهد فاکتور های دیگر نقش بیشتری در کاهش تمایل جوانان در ازدواج داشته باشند.

محسنی فرد اما عامل اقتصادی را در بروز انحرافات اجتماعی بسیار تاثیر گذار می داند و می گوید: مرد و زنی که از لحاظ اقتصادی توان پایینی دارند ممکن است دچار آسیب های اجتماعی زیادی شوند. به طور مثال خانومی برای کسب زندگی بهتر تن به ازدواج با مردی دهد که تناسبی با او ندارد.

*تاثیر بیشتر اقتصاد بر زندگی مرکز نشینان

این جامعه شناس میزان تاثیر عامل اقتصادی را با طبقه اجتماعی و سطح انتظارات در ارتباط می داند و می گوید: سطح توقعات از زندگی سبب می شود عامل اقتصادی در تشکیل خانواده و دوام آن تاثیر بگذارد. هر چه از زندگی شهری دور تر باشیم این عامل اقتصادی نقش کم رنگ تری دارد . به همین دلیل است که در روستاها ازدواج بیشتر است و هر چه به مراکز استان ها برسیم کم تر . دربرخی شهرستان ها و روستاها دختر 16 ،17 ساله ازدواج می کند اما کم تر در شهرها به خصوص شهرهای بزرگ در چنین سنی دختران یا پسران ازدواج می کنند.

*پر رنگ شدن نقش اقتصاد در آمارهای ازدواج

اما محسنی فرد نیز منکر پر رنگ تر شدن نقش اقتصادی در سالهای اخیر نمی شود و می گوید: جنس مطالعات اجتماعی به این صورت است که نمی توان تنها به مطالعات گذشته تکیه کرد و هر پنج سال به دلیل پویایی این عمل فاکتورهایی در ایجاد یک پدیده اجتماعی پررنگ ترو یا کم رنگ تر می شوند. نقش اقتصاد نسبت به 10 سال گذشته در خانواده ها پر رنگ تر شده است ،کسب درآمد به هر روشی در خانواده ها "اخلاق" شده است اما حالا بیشتر مسائل به دید اقتصادی دیده می شود.

*بحران ازدواج در راه است

در حالی که محسنی فرد با احتیاط از تاثیر نقش اقتصاد بر کاهش آمارهای ازدواج سخن می گوید و دلیل آن را آمارهای ثبت شده در این خصوص می داند،امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه صریحا اعلام می کند: افزایش قیمت سکه و طلا کاهش چشمگیر ازدواج را در پی دارد و به زودی با بحران ازدواج روبرو می‌شویم.

او با اشاره به تغییرات قیمت طلا و سکه در چند ماه اخیر گفت: این تغییرات سبب کاهش ازدواج و افزایش طلاق در خانواده ها می شود. به جز افزایش مهریه ها هزینه برگزاری یک مراسم ساده عروسی نیز به حدی افزایش پیدا کرده است که بسیاری از خانواده ها امکان تامین آن را ندارند و دختران ترجیح می دهند که به جای سختی زندگی متاهلی در خانه بماند و پسران نیز بیش از گذشته از تشکیل خانواده فراری شده اند.

قرایی مقدم اضافه می کند: سکه یک میلیونی سبب کاهش ازدواج های رسمی و افزایش ازدواج های موقت می شود که درآینده بحران های خانوادگی بیشماری را برای جامعه ایجاد می کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کاهش ازدواج سبب افزایش آمارهای تجاوز و دزدی می شود ادامه می دهد: ذهنیت مادی گرایی سبب شده است که اولویت های ما برای ازدواج پل و خانه مهریه های بالا باشد. در جامعه ای که پول حرف اول را می زند مسلما گرانی طلا و سکه زندگی ها را نا بسامان می کند.

قرایی مقدم با اشاره به این که بر خلاف تصور گرانی سکه سبب افزایش آمار طلاق در جامعه می شود می گوید: این افزایش سبب ایجاد حسن ناامنی در میان مردان شده و ناسازگاری را در زنان شوهردار بیشتر می کند.

*افزایش قیمت سکه دلمشغولی مردانی که قصد ازدواج دارند

علی اصغر کیهان نیا روانشناس و مشاور خانواده اما از زاویه ای دیگر به این موضوع نگاه می کند و می گوید: افزایش قیمت سکه و تاکید خانواده ها بر مهریه ‌های بالا سبب گرایش مردان به ازدواج های موقت می‌شود. به دلیل افزایش نرخ سکه مهریه های دختران که بیشتر بر اساس سکه مشخص می شود نیز ناخواسته افزایش پیدا کره است و در نتیجه مردان که تمایل چندانی نیز به ازدواج نداشته اند از ازدواج منصرف می شوند.

وی ادامه می دهد  متاسفانه در میان خانواده های متوسط مهریه های 500 تا 700 سکه ای رسم است در میان خانواده های متدین و فرو دست زیر 200 سکه به عنوان مهریه تعیین می شود که در حال حاضر معادل ریالی آن چند برابر ماه گذشته شده است.
این مشاوره خانواده معتقد است: افزایش قیمت سکه دلمشغولی مردانی که قصد ازدواج داشته را بالا برده و بهانه ای مناسب برای مردانی شده است که تمایل چندانی هم به ازدواج نداشتند.

*ازدواج موقت چاره آمارهای پایین نیست

اما برخی از تصمیم گیران برای چاره عدم توان ازدواج جوانان،پیشنهاد ترویج ازدواج موقت را می دهد اما محسنی فرد به شدت با این نوع پیشنهادات مخالف است و می گوید: از نگاه یک جامعه شناس می گویم ترویج ازدواج موقت نه تنها به اخلاقیات جامعه کمک نمی کند بلکه نظام خانواده را در کشور دچار فروپاشی می کند.

او ادامه می دهد: بررسیها هم نشان می دهد بیشتر مردانی که ازدواج موقت می کنند متاهل هستند و در این میان تنها زنان به شکل یک کالای مصرفی قربانی می شوند.

این اسیب شناس معتقد است ازدواج موقت هدف اصلی تشکیل خانواده را که رسیدن به آرامش است برآورده نکرده و در زنان انگیزه های اقتصادی و در مردان لذت جویی سبب بر قراری چنین رابطه ای می شود.

عدد ها ساعت به ساعت بالا و پایین می شود. عده ای شماره صفرهای حساب بانکی شان بیشتر می شود و عده ای دیگر سفرهایشان خالی تر از همیشه. همه چشم دوخته اند به عددهایی که پشت ویترین تغییر می کند. این عددها هستند که از قیمت نان گرفته تا  هزینه های شب عروسی را مشخص می کنند ... 

منبع: مهر
نظرات بینندگان
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۵۳
۳
اينم از مديريت بسيار عالي آقاي احمدي‌نژاد كه دنبال مديريت جهان نيز هستند
آخه چطور ميشه كشوري داراي منابع غني، اقتصادي اينچنين بحران زده داشته باشه
فاصله طبقاتي اكنون از عرش است تا فرش و اين تنها به همت بالاي مرداني چون احمدي نژاد شكل گرفته است
خدايا فرج آقا امام زمان را نزديك كن
mojicivil
|
Iran (Islamic Republic of)
کار به احمدی نژاد ندارم ولی یه سوال
اقعا نقش آقازاده هارو دلالن محترم دسته کم گرفتی
خود صدا سیمای ایران که نیست صدا سیمای شمال تهرانه که همش مصرف گرایی چشم بر چشمی تجمل گرایی ترویج می کنه دست کم گرفتی؟؟؟
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
الهم عجل لولیک الفرج:(((((
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۶۷
۱
هر کسی که باعث و بانی تاخیر در ازدواج جوانان است باید بدونه که یه روزی باید به خدا جواب پس بده .
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
لعن الله علی قوم ظالمین.
رب نجنی من القوم الظالمین.
sohrab
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۷
۱۱
این که گفته می شود بیشتر مردان متاهل به سراغ ازدواج موقت می روند کذب محض است .
اگر ازدواج موقت باعث فروپاشی نظام اجتماع و خانواده می شود پس حتما خودفروشی زنان باعث حفظ نظام اجتماع و خانواده می شود؟
ازدواج موقت نیز مانند ازدواج دائم شرایط ویژه ای دارد که شامل حال همه مردان نمی شود. همیشه از این موضوع به عنوان یک کلاه شرعی یاد میشود در حالیکه ازدواج موقت نه تنها بار منفی ندارد بلکه به قدری نکات مثبت در ان نهفته است که قابل شمارش نیست .
جامعه امروز ما به خاطر عمل نکردن به قوانین اسلام یا ناقص عمل کردن به این روز رسیده است.
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
از خواهرت شروع کن!!!
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
من اگر خواهر داشتم اون جوری که مد نظرمه راضی میشئم اما شرایط اجتماعی خیلی بده. یه کلمه بگم هیچ کدوممون معنیازدواج موقت رو نفهمیدیم فعلا هم نمیفهمیم/برید زن دایم کم توقع بگیرید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
نورا جان ممنون بات نظر خوبت.زحمت منو برای جواب دادن به این سهراب کم کردی.
mojicivil
|
Iran (Islamic Republic of)
عزیز اگه یه زن مطلقه یا شوهر فوت کرده تنها باشه مگه می تونه معصوم باشه تا آخر عمر اینو گذاشتن برای این افراد اگه خواهرمم اینطور بود حکم قطعیه اسلامه چه اشکال داره
به راستی می گن وقتی امام زمان میاد همه میگن یه دین دیگری اورده
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
من با ازدواج موقت مخالف نیستم اما برای خودش شرایط خاص و افراد خاص میطلبه نه اینکه اقا بیاد توی مجلس بگه که باید در دانشگاهها رواج پیدا کنه این موضوع قطعا برای جوانان مجرد نیست!
الهم عجل لولیک الفرج.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
مرد مطلقه هم وجود داره و می تونه بره با زن مطلقه . به مرد مجرد چه ربطی داره ؟!
نرگس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۵
۱
خدا پدر ومادرت را بیامرزد که حرف دل ما پسر دارها را گفتی پسر من 26 سال دارد کار وماشین هم دارد هر چه میگوئیم زیر بتر ازدواج نمی رود میگوید دختری را پیدا کن که تا بهش گفتی بالا چشمت ابروست فوری مهریه چندین سکه ایش را اجرا نگذارد راست میگه ما هم موندیم چکار کنیم راستی شما نمیدونید چرا اینجور شده؟
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
کی گفته همه دخترا این جوری هستن؟؟؟؟؟؟؟؟
من خودم یه همچین دختری نیستم اتفاقا کم نیستن این جور دخترای کم توقع! منتها باید چشم هارو باز کنین!
saeed
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۲۷
۴
من با نظر شما کاملا موافقم. من خودم 29 سال دارم ولی با اینکه خیلی دوست دارم ازدواج کنم فکر نمیکنم که این امر صورت بگیرد . و متاسفانه مسئولین عالی رتبه ایران نشسته اند و به این جنایات اخلاقی که خودشان زمینه سازی کرده اند نظاره میکنند و فقط شعار پشت شعار ... کاش ذره ای از خدا میترسیدند...
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
تو هم با این نظرت!!!! برو زن بگیر اما همه چیز رو هم گردن بقیه ننداز/یاعلی
mojicivil
|
Iran (Islamic Republic of)
توکلت به خدا باشه نه بنده خدا
اگه همون روز اول تو فکر طلاق سکه باشی مطمعن باش زندگی خوبی نخواهی داشت
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
اقا سعید دختر خوب و کم توقع زیاد پیدا میشه البته اگه دنبال یه دختر خانواده دار باشی عمرا به فکر طلاق باشه!
خداوند میفرماید تو ای زیبا ترین زیبای هستی ام شروع کن یک قدم با تو تمام گام های مانده اش با من. بگو توکلت علی الله و شروع کن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۱۸
۲
ما سه تا پسر مجرد
تحصیل کرده
داریم با وضع مالی خوب
تو فامیل
هیچ کدوم زن نمیگیرند
میگن:...
از هر مدلی....
یک جور
چشمون ترسیده
تو رو خدا ما رو قربونی نکنین
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
عقل رو گذاشتن برا کی؟؟؟؟؟؟!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
واسه همین زمونه که
قربونی نشه
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
باید بسپرن به خدا باور کنین دختر خوب پیدا میشه اره به خدا اون دخترای خرابکار ماهاروهم نابود کردن خدا لعنتشون کنه!
یه بنده خدا
|
Ukraine
|
۱۹:۳۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۲۴
۱
الان من جوان باید چکار کنم ؟!
من چه گناهی کردم که باید قربانی گرانی سکه و ارز بشم ؟!
متاسفانه فرهنگ روز به روز در جامعه ضعیفتر میشه و سن ازدواج هم روز به روز افزایش پیدا میکنه ...
به نظر تون با این وضع جامعه چطور یه جوان می تونه گناه نکنه داخلش ؟
نمی خوام برای جوانان توجیه کنم که باید بخاطر دوری از ازدواج دست به گناه بزنن ... ولی آخه واقعا یه ازدواج با این وضع جامعه , زیر 15 میلیون تومن هست ؟
...
..
..
اگه گناهی انجام بشه ؛ به نظر شما مسئولین نباید جواب بدن ؟!؟! چرا کسی به فکر ماها نیست ... ؟!
چرا موقع ما که میشه اینطوریه ؟!
:((
mojicivil
|
Ukraine
بهت پیشنهاد میکنم به جای اینکه عروسی کنی برو ما عسل خرج کمتر حال بیشتر آخر عروسی هم سریال لنجهای آویزان مهمانها را نمی بینی
که یکی بگه کبابش مونده یکی بگه نوشابش ...
خودت بهتر می دونی بهترین رستوران بگیری آخرش همینه
زهرا
|
Ukraine
با هردوتون موافقم ادم باید اقتصاد دان باشه!
اصلا عروسی به درد نمیخوره عوضش اگه مثلا ماشین نداری به جای عروسی میتونی ماشین بگیری و بعدا پول رهن یه خونه کوچیک تموم شد رفت! راستی اگه طرفت دختر عاقلی باشه به جای سرویس طلا یه سرویس نقره میگیره و پولش و میذارین رو پول خونه یا ماشین این جوری خیلی خوبه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
بروبابا مسخره کردی خودتو!
آخه کدوم آدم عاقلی واسه طلا ازدواج نمیکنه اگه مشکل این فلز زرد است یه مدل طلای تقلبی اومده که رنگ ثابت داره عین طلا !!
باباجان الان خیلی ها ثروتمند هستن اما ازدواج نمیکنن ..
شاید یکی از دلایلش مشکل کمبود دختر و پسرخوبه !
دلسوخته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۰
۱
مگه با ازدواج موقت چه مشكلي پيش مياد؟
طرفين هر شرطي خواستند بزارند و مشكلات ازدواج دائم رو هم نداره (مهريه ازدواج موقت پايينتر، تامين مايحتاج زندگي و خيلي از موارد با توافق طرفين) شايد هر دو طرف درآمد داشته باشند و فقط نياز به ازدواج آنها با ازدواج موقت رفع بشه و به گناه نيفتند
الان كه مهريه هاي بالا در ازدواج دائم زده ميشه و دامادها فكر دادن مهريه نيست(چنين تواني ندارند) آيا اين اسمش زنا نيست؟حديث داريم كه اگر فكر دادن مهريه نباشد زنا كرده
پس با اين فضاي فعلي جامعه آيا ازدواج موقت مسائل ازدواج رو به سمت طبيعي نمي كشونه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱
۱
۳
آقا
بحران ازدواج
10
15
سالی هست راه افتاده.........
چرا خبر هاتون آنقدر کهنه است؟؟
برای چیز هایی غیض یا
تعجب میکنین که
در بطن جامعه
عین رودی آرام
اما عین شیشه شفاف
در جریان است
چرا خودمان را به کوچه علی چپ میزنیم؟؟
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
حرفهات و قبول دارم ولی نگو علی چپ البته اگه شیعه حضرت علی (ع) هستی!!!!!!!
118
|
United States of America
|
۰۱:۴۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۱
۷
۲
ما دو تا رفیقیم می خواهیم زن بگیریم...حالا اگه شما اجازه بدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۶ مهر ۱۳۹۱
۲۸
۵
اینجا ؛ همه ی نسل ها ؛ نسل سوخته هستند ...
فقط درصد سوختگی فرق می کند و محــلّ سوختگی ...
فقط سکه و دلار نیست که جوانان را به هم ریخته،فقط هم جوانان نیستند که به هم ریخته اند.
ابر و باد و مه و خورشید و فلک 34 ساله دست به دست هم داده اند و دمار از مردم ایران درآورده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
تو اگه اصرار داری جزغاله شدی به خودت ربط داره . ما که نسوختیم ! این که کسی ادعا کنه سوخته یه جور انفعال و از مسئولیت فرار کردنه . ادمهایی که تغییر و تحول ایجاد می کنند چنین تفکر خنثی و احمقانه ای ندارند . شما سوختی چون لابد لیاقتت سوختن بود .
یک دختر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۶ مهر ۱۳۹۱
۳
۱۱
من هم یک خانم مهندس هستم شغل هم دارم خیلی هم کدبانو هستم اما اصلا قصد ازدواج ندارم
اصرار نکنید
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
میگم حالا توروخدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۶ مهر ۱۳۹۱
۲
۰
به نظر من درستش اینه که خانواده های دختر و پسر هر چی پول که می خواهند برای عروسی و بریز و بپاش و مهریه و جهیزیه حروم کنند رو بگذارند وسط و یه خونه نقلی بخرند برای بچه هاشون و به اسم عروس و داماد کنند . ما احتیاج به یک رنسانس فرهنگی داریم تا خیلی از این رسم و رسومهای ابلهانه و بیهوده رو به سطل آشغال بریزیم .
همراه شو عزیز !!!
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
رنسانس فرهنگی!!! ببخشیدا ولی بعدش بدونه جهاز چه جوری زندگی کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یه چیزی نگو که شدنی نباشه!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
جهاز با وسایل اصلی زندگی فرق می کنه زهرا . جهاز یعنی خریدن کلی وسایل لوکس که خیلیهاش اصلا به درد نمی خوره . اول زندگی با یخچال کوچیک و گاز ساخت ایران و فرش ماشینی هم میشه سر کرد . مثل زندگی دانشجویی.
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
نخیر این اشتباهات خانواده های حسوده الانه که چشم روهم چشمی نابودشون کرده حضرت زهرا(س) هم جهیزیه داشتن ولی لوکس و انچنانی نبود اما در حد شروع یه زندگی تجهیزات داشت! پس جهیزیه میشه همون وسایل برای شروع یه زندگی معمولی
که الان شده اثباب ساپورت کاخ شاه! والااااااا!!!!!!!!!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۶ مهر ۱۳۹۱
۱
۳
یکی به داد این زهرا برسه از بس از خودش تبلیغ کرد البته خودمونیم خرش رو پله.
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
نچ نچ نچ!!!!! هیچم از خودم تعریف نکردم به داده خودت برس علی اقا!!!! ....
Meek
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۴ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۰
۱
اصلاً نیاز به ناراحت شدن نیست. هرکس هرقدر میخواهد تبلیغ کند، مردم ایران تن به این امر نمیدهند، خوب باشد یا بد، خود مبلغین هم حاضر بانجام چنین کاری برای خواهر و دختر خود نیستند. آنها که اهلش بوده اند کماکان همان که بوده اند هستند و برای آنها که اینکاره نیستند نمیشود آثار سالیان خرابکاریهای اقتصادی، ترویج تجمل پرستی، وسنت های احمقانه و مهرهای سنگین را، که امر طبیعی ازدواج را به مشکلی عظیم بر سر راه خانواده ها تبدیل کرده، با این باصطلاح راه حلهای کراهت آمیز اکراه آمیز ماست مالی کرد و سرو ته آنها را به سادگی دوسه برنامه کفتار رسانه ای بهم آورد. مردم آنقدر حرف شنیده اند که در بسیاری امور حرف بی ارزش ترین کالا حساب میشود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۱
۱
زهرا جان ناراحت نباش خدا بزرگه عزیزم
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
:)))))))) اونکه اره خدای شماهم بزرگه عزیزم!
قلی بن قل
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۵۱ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱
۲
۱
من زن میخواهم