سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۰

6 نشانه سکته مغزی را بشناسید

6 نشانه سکته مغزی را بشناسید
فوق تخصص مغز گفت: ضعف، فلج شدن یک طرفه دست و پا، کج شدن صورت، ناتوایی گفتار، اختلال تعادل و دوبینی از جمله علائم سکته مغزی است.
کد خبر : ۶۷۶۶۵۲

به گزارش صراط به نقل ازفارس: سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به بخشی از مغز متوقف می‌شود یا به‌شدت کاهش می‌یابد، محرومیت سلول‌های مغزی از اکسیژن و مواد مغذی را به دنبال دارد و باعث مرگ سریع آنها می‌شود. این بیماری یکی از اصلی‌ترین علل ناتوانی‌های بلندمدت و مرگ‌ومیر در سراسر جهان است و پیامدهای آن فراتر از فرد مبتلا، خانواده و جامعه را نیز در بر می‌گیرد.

تاثیر رژیم غذایی در سکته مغزی

پیروی‌کردن از رژیم غذایی نامناسب می‌تواند خطر بروز سکته مغزی را افزایش دهد. مصرف بیش از اندازه چربی و کلسترول می‌تواند سبب کاهش انعطاف عروق خونی شود. ازاین‌رو با پیروی‌کردن از رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه، غلات و ماهی می‌توان از بروز سکته مغزی پیشگیری کرد.

پوریا مشیدی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر اجرایی شانزدهمین کنگره بین‌المللی سکته مغزی ایران با اشاره به برگزاری این رویداد در روزهای 9 الی 11 آبان‌ماه در مرکز همایش‌های هتل قلب تهران، اظهار کرد: اهمیت کنگره سکته مغزی از اهمیت خود سکته مغزی بیرون می‌آید؛ این بیماری بسیار شایع است و تا ۱۰ درصد افراد مسن را مبتلا می‌کند.وی افزود: به دلیل افزایش سن و هم به دلیل رعایت‌نکردن اصول اولیه و پیشگیری شیوع این بیماری در کشور در حال افزایش است.این فوق‌تخصص سکته مغزی اضافه کرد: سکته مغزی بسیار ناتوان‌کننده است؛ یعنی جز دو علت اولیه ناتوانی بیماران محسوب می‌شود. این بیماری هم بسیار قابل‌پیشگیری است و هم‌زمان‌های خوبی برای درمان حاد و بازگرداندن علایم ناتوانی در ساعات اولیه وجود دارد.مشیدی با اشاره به اهمیت سکته مغزی، تصریح کرد: هر ۵ الی ۱۰ سال تصورات بنیادین ما درباره سکته مغزی تغییر می‌کند و شیوع آن با سرعت بالایی روبه‌جلو است.
وی گفت: درمان و توجه به سکته مغزی رده‌های مختلفی از سیستم بهداشتی را درگیر می‌کند. در این صورت علائم سکته مغزی برای همراهان بیمار و بیمار و حتی پرستار، همکاران نورولوژیست و طب اورژانس همچنین همکاران بیهوشی مشخص می‌شود تا درمان نیز آغاز شود.مشیدی افزود: اینکه افراد متفاوتی درگیر سکته مغزی می‌شوند یک فضایی لازم است که همکاران درباره این بیماری با یکدیگر گفت‌وگو کنند و اطلاعات تبادل شود.وی عنوان کرد: در سکته مغزی همکاران و متخصصین متنوعی در مراقبت از بیمار درگیر می‌شوند؛ لذا کنگره سکته مغزی هرساله در ایران اصلی‌ترین مکان تجمع همکاران مغز و اعصاب، طب اورژانس، متخصصان توان‌بخشی، پزشکان عمومی و... است تا افراد متخصص این موضوع، درباره این مسائل با یکدیگر گفت‌وگو کنند.
 
دبیر اجرایی شانزدهمین کنگره بین‌المللی سکته مغزی ایران با اشاره به اهمیت دیگر این کنگره، اظهار کرد: سکته مغزی سطح بالایی از مراقبت حاد را لازم دارد و مراقبت قابل‌قبول سکته مغزی نیاز دارد تمام امکانات یک سیستم درمانی در بالاترین کیفیت بسیج شود، لذا مراقبت خوب بیمار سکته مغزی از طرفی یک نشانگر عملکرد خوب سیستم بهداشت -درمان کشور هست.این فوق‌تخصص سکته مغزی ادامه داد: عوامل خطر سکته مغزی عموماً عواملی هستند که برای بیماری قلبی شناسایی می‌شوند؛ فشارخون بالا، دیابت کنترل نشده، چربی خون بالا، افزایش وزن، کم‌تحرکی و... عوامل خطر سکته مغزی هستند.وی تصریح کرد: تشخیص و دانستن علائم سکته مغزی برای همه افراد، اهمیت بالایی دارد؛ زیرا سکته مغزی علی‌رغم شایع بودن و ناتوان‌کننده بودن، درمان‌های قدرت‌مندی دارد، درصورتی‌که آن درمان‌ها در چند ساعت اول، اجرا شود.مشیدی ادامه داد: اولین حلقه در  زنجیره ارائه‌دادن درمان حاد سکته مغزی، تشخیص سریع و اولین حلقه در زنجیره تشخیص سریع سکته مغزی نیز شناسایی علائم توسط خود فرد یا اطرافیان است.وی گفت: از جمله علائم سکته مغزی که به‌سادگی قابل‌شناسایی است، ضعف، فلج شدن یک‌طرفه دست‌وپا، کج‌شدن صورت، نانوایی گفتار، اختلال تعادل و دوبینی است.
این فوق‌تخصص جراحی‌های درون -عروقی مغزی ادامه داد: جمع‌شدن متخصصین و علاقه‌مندان به این رشته در همایش‌های سالانه، شاید قوی‌ترین ابزار برای پخش‌کردن و تبادل دانش باشد.وی با اشاره به هوش مصنوعی در تشخیص سکته مغزی، اظهار کرد: توان‌بخشی یک تخصص جدا است اما در چند موضوع هوش مصنوعی کمک‌کننده است؛ در پیشگیری از سکته مغزی، تشخیص این امر و توان‌بخشی هوش مصنوعی مؤثر است.