سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۴

پيام انتصاب نخست‌وزير جديد مصر

انتصاب هشام قنديل 50 ساله به سمت نخست‌وزيري با توجه به تخصص وي در زمينه هيدروپولتيک، پيام هشداري به رژيم صهيونيستي است زيرا اين رژيم از مدت‌ها پيش با بحران آب مواجه بوده و علاوه بر تلاش‌هايي که در رايزني‌هايش با ترکيه و نفوذ در شرق سوريه و شمال عراق و اقليم کردستان براي کنترل رودخانه فرات ايفا کرده، به نفوذ در کشورهاي مسير رود نيل نيز اقدام نموده است.
کد خبر : ۷۲۶۰۹
به گزارش صراط به نقل از مشرق ، "هشام قنديل" که تا امروز وزارت آبياري و منابع آبي اين کشور را بر عهده داشته است و در کابينه "کمال الجنزوري" و "عصام شرف" نيز عهده‌دار همين سمت بوده است، اکنون جوان‌ترين نخست‌وزير در تاريخ مصر به شمار مي‌آيد.

اگر چه آخرين سمت وي مسؤوليت بخش "نيل" در دولت بوده اما وي 40 پيش از انتصاب به عنوان وزير آبياري و منابع آبي مصر، مسؤوليت کارشناسي ارشد منابع آبي در اين بخش را بر عهده داشته و عضو تيم کارشناسي منابع آبي در بانک توسعه آفريقا نيز بوده و علاوه بر اين به مدت 10 سال از سال 1995 تا 2005 ميلادي نيز به عنوان کارشناس برجسته امور آب در مرکز ملي تحقيقات آب مصر کار کرده است.

تخصص اصلي "هشام قنديل" هم مسائل آبي حوزه جغرافيايي مصر است و توانسته مدرک مهندسي خود را در مقطع دکترا از دانشگاه کاروليناي شمالي در رشته آبياري دريافت کند.

گفته مي‌شود محمد مرسي، رئيس جمهور مصر نيز "هشام قنديل" را که به عنوان نخست‌وزير معرفي کرده از زمان تحصيلات دانشگاهي در آمريکا مي‌شناسد.

وي همچنين در مسائل مربوط به حوضه آبي نيل مشارکت داشته و عضو ناظر هيئت مشترک مصري ـ سوداني آب‌هاي نيل بوده است.

اين در حالي است که هنوز از عضويت وي در اخوان‌المسلمون اطلاعي در دست نيست و حتي برخي خبرها حاکي است که وي عضو اين جماعت نيست.
تحليلگران در گفت‌وگو با خبرنگار بين‌الملل مشرق، با اشاره به تخصص هشام قنديل در زمينه هيدروپولتيک، تأکيد کردند که انتصاب وي به سمت نخست‌وزيري مي‌تواند پيام هشداري براي رژيم صهيونيستي باشد زيرا اين رژيم از مدت‌ها پيش با بحران آب دست‌به‌گريبان بوده و علاوه بر تلاش‌هايي که در رايزني‌هايش با ترکيه و نفوذ در شرق سوريه و شمال عراق و اقليم کردستان براي کنترل رودخانه فرات ايفا کرده، با نزديک‌شدن به صحراي سينا از شمال و کشورهاي اوگاندا، اتيوپي، کنيا، اريتره و سودان جنوبي از جنوب به نفوذ در کشورهاي حوزه مسير رود نيل نيز اقدام نموده است که اين اقدامات مي‌تواند در آينده به بحران کم‌آبي براي مصر و تأمين آب لازم براي سرزمين‌هاي اشغالي بينجامد.

به گفته اين کارشناسان، انتصاب قنديل به اين سمت، مي‌تواند پيامي به طرف اسرائيلي باشد مبني بر اينکه به رغم جداسازي جنوب سودان و تشکيل دولت مستقل در اين کشور و احتمال سلطه تل‌آويو بر سرچشمه‌هاي رود نيل، قاهره مصمم به حفظ منابع آبي خود است که شاهرگ اقتصادي و اجتماعي سرزمين مصر محسوب مي‌شود و بر قدرت ژئوپولتيک اين کشور نيز تأثير بسزايي دارد.

پايگاه خبري تحليلي مشرق، ان‌شاءالله طي هفته‌هاي آينده، جزئيات تخصصي بيشتري را در خصوص اين موضوع، منتشر خواهد کرد