يکشنبه ۰۹ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
دستاوردسازی مجازی تیم عریض و طویل رسانه‌ای دولت

دولت به جای دستاوردسازی فانتزی به اولویت‌های مردم بپردازد

دستگاه عریض و طویل رسانه‌ای حامیان دولت به جای ارائه دستاورد‌های ملموس و اولویت‌دار برای مردم، در حال اقدامات نمایشی و دستاوردسازی است.
کد خبر : ۶۸۴۳۳۳

به گزارش صراط به نقل از کیهان تبلیغ در راستای دستاوردسازی مجازی در دستور کار تیم عریض و طویل رسانه‌ای دولت قرار گرفته است. نگاهی به نوع ادبیات و بازار گرمی که اعضای اطلاع‌رسانی دولت در این خصوص انجام داده‌اند به وضوح این رپرتاژ نمایان است. البته اصلاح‌طلبان در این زمینه ید طولایی دارند از جمله در برجام و دستاوردسازی برای آن که عاقبت خود مسئولان دولتی وقت نتیجه آن را «تقریباً هیچ» نامیدند. هنوز افکارعمومی تصویرسازی از «محمدجواد ظریف» در قامت «آرش کمانگیر» و «امیرکبیر» را فراموش نکرده است.
به گزارش جهان‌نیوز، تنها در یک فقره «الیاس حضرتی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، چنان حماسی و بزرگ درباره رفع فیلترینگ واتساپ و گوگل‌پلی نوشته است که کاربران در شبکه‌های اجتماعی به طنز گفته‌اند بعد از این سخنرانی حماسی، باید پیروزی را جشن گرفت و سرود «بر طبل شادانه بکوب» را پخش کرد!
حضرتی در این‌باره می‌نویسد: «گفتمان وفاق ملی تجلی دیگری یافت و گام اول تحقق وعده رفع فیلترینگ رئیس‌جمهور پزشکیان، با همکاری سران قوا و اکثریت اعضای شورای عالی فضای مجازی عملی شد. این مسیر برای ایران ادامه دارد.» این در حالی است که بر اساس نظرسنجی که توسط ایسپا در شهریورماه سال جاری از افراد بالاتر از 18 سال اخذ شده، 33درصد جامعه از این سرویس پیام‌رسان استفاده می‌کردند.
برای برخی از طرفداران دولت از جمله یکی از مجریان سابق تلویزیون نیز این موضوع چندان دستاوردی به حساب نمی‌آمده اما خود اعتراف می‌کند وقتی انتقادات را دیده و مشاهده کرده که جناح مخالف در این زمینه اعتراض کرده‌اند فلذا خبر رفع فیلتر واتساپ را مسرت‌بخش یافته و در فضای مجازی شادباش گفته است(!) گویی این موضوع تنها یک مسئله جناحی بوده و بهره مردم مهم نیست. البته رشیدپور پیش‌ترها در برابر انتقادات دیگر درباره بی‌دستاورد بودن دولت با واکنش کاملاً جناحی به یکی از منتقدان عنوان کرده بود: «دنبال دستاورد می‌‎گردی گل‌پسر؟ همین که مملکت دست شما نیفتاد واسه چهار سال اول کافیه. تمام.»
از بدنه حامیان دولت افراد دیگری نیز منتقد چنین دستاوردسازی‌هایی بودند و رفع فیلتر واتساپ بعد از این همه شعارسازی را ناکافی دانسته و عنوان کردند که کوه وعده‌ها در این حوزه موش زایده است. اما آنچه در انتهای همه اعتراضات این طیف دیده می‌شود بازهم طرفداری از دولت و ایجاد دوقطبی در جامعه است.
طی پنج ماه گذشته تیم تبلیغاتی بسیار تلاش کرده که برای پاستورنشینان دستاوردسازی کند. این موضوع بیشتر در حوزه مجازی و برای قشر متمول صورت گرفته است. مسائلی که حتی شاید در اولویت‌های دسته‌چندمی مردم خصوصاً قشر متوسط و کمتربرخوردار وجود ندارد برای این افراد دستاوردهای عظیم به‌شمار می‌رود. ماجرای ریجستری گوشی آیفون از جمله این موارد است. گوشی‌هایی که با توجه به قیمت بالا جزو گوشی‌های لاکچری محسوب می‌شوند که حتی خریداران این گوشی‌ها بیشتر برای کلاس گذاشتن از آن بهره می‌برند. تیم اطلاع‌رسانی دولت برای تبلیغ همین موضوع در شبکه‌های اجتماعی به صف شدند. البته بعد از این ماجرا بود که قیمت این گوشی‌ها نیز بسیار بالا رفت.
ماجرای اجازه برای واردات بنزین سوپر نیز از جمله موارد دیگر بود که در کنار ریجستری گوشی آیفون، دستاوردسازی شد! موضوعی که برای دولت سودآور بود و باز هم اگر مطلوب بود، برای قشر مرفه این اقدام انجام شد. این در حالی است که آقای پزشکیان در انتخابات برای قشر کمتربرخوردار و عدالت اجتماعی شعارهای اصلی خود را ارائه کرده بود. موضوعی که در آن دوره صدای سخنگوی جبهه اصلاحات را درآورد که چرا پزشکیان برای قشری تبلیغ می‌کند که در بدنه سیاسی اصلاح‌طلبان جایگاهی ندارد! مواردی از جمله انتصاب استاندارهایی از اقلیت مذهبی و اقوام مختلف و حضور چند زن در کابینه- که این موارد خصوصاً در حوزه بانوان در دولت‌های گذشته نیز وجود داشته‌اند-، باز هم با ژست دستاوردسازی به جامعه ارائه شد. اخیراً هم سخنگوی دولت از موضوع عذرخواهی رئیس‌جمهور از مردم به خاطر بی‌برقی و آلودگی هوا دستاوردسازی کرد و گفت پزشکیان اولین رئیس‌جمهوری بوده که از مردم عذرخواهی کرده است. موضوعی که داد داماد حسن روحانی را در فضای مجازی درآورد که پدرزن وی نیز در دوران دولت خود از مردم عذرخواهی کرده است.
همه این موارد را که کنار بگذاریم باید به اصل دغدغه‌های مردم بپردازیم که بیشتر در حوزه اقتصادی تعریف می‌شود. این نوع تلاش رسانه‌ای و تبلیغاتی، دو موضوع منفی از درون دولت را نشان می‌دهد که به موضوع سوم خطرناک ختم می‌شود. اول اینکه دولتی‌ها سعی می‌کنند بیشتر به شکل تبلیغاتی و رسانه‌ای دستاوردسازی کنند و بیشتر به دستاوردفروشی می‌پردازند. ثانیاً این موضوع نشان می‌دهد دولت در مسیری برخلاف دغدغه‌های مردم در حرکت است. اما موضوع سوم که گویی به رویه تبدیل شده اقدامات اجرائی پاستورنشینان، بیشتر به شکل نمایشی و غیراجرائی است. با این دست‌فرمان که به نوعی یادآور حرف‌درمانی‌های دولت روحانی است، معلوم نیست دولت قرار است از چه دستاورد واقعی برای مردم رونمایی کند؟