دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۲

دولت اعتقادي به توليد ملي ندارد

اگر دولت به توليد داخلي باور داشت، 80 درصد از مجموع كالاهاي وارداتي شامل کالاهای مصرفی نبود كه مشابه‌ آنها در داخل توليد مي‌شوند.
کد خبر : ۶۵۶۳۸
به گزارش صراط به نقل از ایلنا، یک کار‌شناس اقتصادی اعلام کرد: ‌واردات بی‌رویه کالای خارجی نشان دهندهٔ بی‌اعتقادی دولت به بخش تولید داخلی است.

ابراهیم رزاقی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، عادت مصرف کننده ایرانی به خرید کالای خارجی را از پیامدهای اصلی واردات گسترده دانست و خاطرنشان كرد: به دلیل تورم سالیانه هزینه‌های تولید در ایران افزایش یافته كه از این رو مصرف کنندگان هم به دلیل قیمت کمتر و كيفيت مناسب‌تر به تولید داخل پشت می‌کنند.

این كارشناس اقتصادي با اشاره به آمارهای ارائه شده در خصوص واردات میلیارد دلاري، گفت: بر اساس ضوابط بانک جهانی برای اشتغال، باید برای هر ۱۰ هزار دلار واردات كالا، یک شغل پایدار ايجاد شود، بدین ترتیب باتوجه به ميزان وارداتمان، مي‌بايست صد میلیون شغل در كشور ایجاد مي‌كرديم.

این کار‌شناس اقتصادی در ادامه با تاکید بر لزوم حمايت مجدد از تولید داخل خصوصا به دلیل نام گذاری امسال به عنوان حمایت از تولید ملی، تصریح کرد: متاسفانه دولت اعتقادی به رشد تولید داخلی ندارد، چرا که اگر اعتقاد داشت 80 درصد از مجموع كالاهاي وارد شده، شامل کالاهای مصرفی كه مشابه‌شان در داخل توليد مي‌شوند نبود.

وي با بیان اینکه دولت باید واردات را به گونه‌ای هدایت می‌کرد که رشد تولید داخل را به همراه داشته باشد، ادامه داد: بعضی از کشور‌ها مانند چین، کره، مالزی و تایوان نيز واردات زیادی دارند، اما این واردات با صادرات بالاتری توأم است. اين در حالي است كه در کشور ما نه تنها تولیدات داخل را صادر نمی‌کنیم، بلكه قدرت رقابت با تولیدات خارجی را هم از توليدكنندگان داخلی می‌گیریم.