دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸

مهمترین ویژگی سردار سلیمانی چه بود؟

مهمترین ویژگی سردار سلیمانی چه بود؟
باتوجه به فرارسیدن سومین سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی برنامه تهران۲۰ با حضور یکی از همرزمان این شهید به بررسی ابعاد شخصیتی سپهبد سلیمانی پرداخت.
کد خبر : ۶۰۶۰۷۹

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از خبرگزاری دانشجو، باتوجه به فرارسیدن سومین سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی برنامه تهران۲۰ با حضور یکی از همرزمان این شهید به بررسی ابعاد شخصیتی سپهبد سلیمانی پرداخت.

سردار حمیدرضا مقدم‌فر، دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالروز شهادت سردار سلیمانی درباره ابعاد گوناگون شخصیتی حاج قاسم گفت: شخصیت حاج قاسم در دو بعد قابل تحلیل است.

شخص شهید سلیمانی مکتبی است که راه او تبدیل به مدرسه درس‌آموز مکتب تبدیل شده است. شخص شهید ابعاد متنوع و سجایای نیکویی دارد. ولی بزرگتر از آن این است که این شخص تبدیل به یک مکتب می‌شود. مکتب حاج قاسم در دو بعد نظری و عملی مورد بررسی است. او یک مکتب عملی داشت و خیلی از مطالب را در عمل و اقدام به ظهور رساند. ولی چه صفاتی در شخص ایشان وجود داشت که حاج قاسم را حاج قاسم کرده بود؟

مقدم‌فر افزود: خیلی از مردم هنوز در ابهام هستند چگونه شخصی به شهادت می‌رسد و اینگونه مردم در تشییع پیکر پاک او ارتباط می‌گیرند. در ۵ شهر تشییع پیکر حاج قاسم را داشتیم که حماسه و یوم‌الله بود. در قرآن گفته شده کسانی که ایمان و عمل صالح دارند خداوند محبتشان را در دل مردم می‌گذارد. یعنی اول محبوب خدا و بعد محبوب دل مردم می‌شوند. رهبری در دیدار اخیر دو صفت را برای حاج قاسم مطرح کردند. اخلاص و صداقت در عمل این دو صفت بودند.

دبیر ستاد بزرگداشت سومین سالگرد سردار سلیمانی ادامه داد: او جان‌فدای مردم و ارزش‌های متعالی اسلام است. رهبری فرمودند که حاج قاسم را ماورایی نکنید. حاج قاسم مثل بقیه مردم بود.

خداوند در قرآن می‌گوید که پیامبر بشری مثل شماست. باید بدانید که ایشان خیلی شیک پوش، منزه باطنی و ظاهری و معطر بود. لباس جامعه، مراسم و رزم حاج قاسم برازنده بود. به خانواده اهمیت می‌داد. به زودی کتابی درباره رابطه فرزندان حاج قاسم با او رونمایی می‌شود. در این کتاب متوجه رابطه عاشقانه سردار با خانواده‌اش می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: حاج قاسم فقط مرد میدان رزم نبود. داعش و مبارزه با او یک بعد حاج قاسم است. بزرگتر از آن احیای جریان مقاومت بود. حاج قاسم با این خدمات مثل همه زندگی می‌کرد. همه می‌توانند ایشان را الگو قرار بدهند. شهید حججی و امثال او که نسل چهارم انقلاب بودند الگویشان حاج قاسم بود. وی ارزش‌های دفاع مقدس را به نسل جدید امتداد داد. این روز‌ها بعضی افراد تعابیر زشتی به کار می‌برند و انزار می‌دهند که از حاج قاسم اسطوره یا امامزاده درست نشود.

مقدم‌فر عنوان کرد: برای این موضوع از تعابیری مانند صنعت قدیس‌سازی استفاده می‌کنند. ظرف وجودی این آدم‌ها کوچک است. یک دریاچه را در لیوان نمی‌شود جا داد. ظرف‌های وجودی این افراد کوچک است و نمی‌توانند ایشان را درک کنند. تکریم حاج قاسم تکریم ارزش‌های متعالی دینی و انقلابی است نه قدیس سازی. در عین حال برداشت بدبینانه از این اظهارات این است که این افراد به دنبال ترور شخصیتی حاج قاسم هستند.

هم‌رزم شهید سلیمانی درباره این نکته که چه چیزی باعث شده تا امشب جمعیت کثیری در گلزار شهدای کرمان برای زیارت قبر حاج قاسم باشد، گفت: من دو روز پیش کرمان بودم. از همه جنس، مذهب، ملیت و قومیت به زیارت قبر او آمده بودند. در بین جمعیت مسیحی و سنی هم بود. شهید سلیمانی برای اسلام چه کرد که اکنون مردم اگاهانه برای زیارت او می‌روند؟ افرادی که اینگونه حرف می‌زنند، نمی‌دانند که شهید می‌گوید قبر من باید ساده باشد؟ حتی حاضر نشده سنگ قبرش با دیگر شهدا فرق کند. این اخلاص است.

وی خاطرنشان کرد: حاج قاسم خودش را سرباز می‌دید. مردم او را سردار دل‌ها می‌دیدند. حاج قاسم در جمله‌ای می‌گوید که شهید قبل از شهید شدن باید شهید باشد. یک عالم برای اینکه عالم باشد باید علم‌آموزی کند. خود حاج قاسم از این جنس است. ادعای قدیس بودن ندارد، ولی تبدیل به الگوی تمام عیار انقلاب شده است. سردار سلیمانی ذوابعاد است. این خصائل افسانه نیست و صد‌ها نفر شهادت این سجایا را می‌دهند. مکتب حاج قاسم تربیت شده رهبری است. او فرزند امام است و مکتبی جدای از مکتب امامین انقلاب ندارد.

مقدم‌فر عنوان کرد: گاهی یک عالم دینی به جایی می‌رسد که برتر از انبیای الهی می‌شود. این حدیث پیامبر است. زیست حاج قاسم شهادت‌گونه بود. خیلی‌ها می‌دانستند که حاج قاسم حتما شهید می‌شود. خودش هم می‌دانست.

دبیر ستاد بزرگداشت سومین سالگرد سردار دل‌ها درباره این مسئله که چرا کشورمان در زمینه‌هایی مانند اقتصادی و … حاج قاسم دیگری ندارد گفت: در بین مسئولین ما هستند کسانی که دلسوزی می‌کنند. رهبری فرمودند که کسانی هستند که بعد از شهادتشان تازه معلوم می‌شود که چه کسانی هستند. قبل از مردم، مسئولین باید از منش حاج قاسم درس بگیرند. اگر در نظام بانکی و خودرو یک شخصیت اینگونه داشته باشیم اوضاع بهتر می‌شود.

بررسی مکتب شهید سلیمانی در برنامه تهران ۲۰

به گزارش روابط عمومی برنامه تهران ۲۰، امشب ۱۳ دی‌ماه برنامه تهران ۲۰ با اجرای علی مروی به بررسی ویژگی‌های فردی و اجتماعی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در تداوم راه و پیشرفت انقلاب اسلامی می‌پردازد.

به این منظور حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی میهمان برنامه تهران ۲۰ خواهد بود.

علاقمندان می‌توانند سوالات خود را از میهمان امشب برنامه به سامانه پیامکی 10000520 پیامک کنند.

گفتنی است؛ تهران۲۰ برنامه‌ای مسئله محور است که از شنبه تا چهارشنبه به تهیه‌کنندگی مجتبی احمدی از شبکه پنج سیما و به صورت زنده پخش می‌شود.