پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷

پیشنهاد ورود زبان چینی به کتب درسی دانش آموزان

پیشنهاد ورود زبان چینی به کتب درسی دانش آموزان
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: به شورای عالی پیشنهاد داده‌ایم که زبان عربی و چینی به عنوان زبان‌های بین‌المللی به این سبد اضافه شود والبته به معنای اجبار دانش‌آموزان و تمهید روش اجرای آن نخواهد بود.
کد خبر : ۴۹۳۰۱۹

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست خبری پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه بود.

به گزارش عصرایران حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم در نشست خبری:

* به تازگی مجلس شورای اسلامی مصوبه ای مبنی بر مکلف کردن وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر گنجاندن توطئه‌ها و جنایات آمریکا نسبت به ملت ما در کتاب‌های درسی داشت که توسط رئیس جمهور محترم به این دو وزارتخانه ابلاغ و توسط وزیر محترم آموزش و پرورش به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ابلاغ شد. البته قبل از آن هم به این توطئه‌ها در کتاب‌های درسی پرداخته شده بود، ولی این مصوبه دولت محترم برای ما وظیفه‌ی بیشتری ایجاب می‌کند تا سرفصل‌های گویا، جامع و متقنی در این زمینه را به کتاب‌هایمان اضافه کنیم.

* (درباره جزئیات گنجاندن این سرفصل‌ها): اگر بخواهیم از نظر تاریخی به 10 عنوان از عناوین مهم جنایات آمریکا علیه کشور خودمان بپردازیم، شاید اولین آن خیانت به دکتر مصدق در سال 1331 است که در آن آمریکا‌یی ها به وعده‌های خود عمل نکردند. جنایات 25 ساله آمریکا از سال 1332 تا 1357 در مقابله با انقلاب اسلامی و حرکت مردم ما و پولی که هزاران مستشار آمریکایی از ما می گرفتند ولی منافع آمریکا را تامین می کردند. دولت آمریکا باعث تاخیر حداقل نیم قرن( 50 سال) پیشرفت ما در تمدن، تاریخ، فرهنگ و .. داشت که توطئه ای نابخشودنی است. توطئه حمایت از شاه که به خاطر همین حمایت ها پیروزی انقلاب اسلامی به تاخیر افتاد، توطئه تفرقه بین مسلمانان که همچنان به انواع و اقسام مختلف استمرار دارد، تفرقه بین شیعه و سنی، تفرقه بین حوزه و دانشگاه، تفرقه بین روشنفکران و مردم، تفرقه بین دولت و ملت و ایجاد گرایش سنی آمریکایی و شیعه انگلیسی و جنایت آمریکا برای حمایت همه جانبه از صدام حسین و حمایت از حمله عراق به کشور ما که اگر این حمایت آمریکا نبود، قطعا این جنایت رخ نمی‌داد.

* (در خصوص برخی تغییرات در محتوای کتاب‌های درسی): کتاب درسی مثل کتاب عادی نیست که مولف در آن همه ی نقش ها را داشته باشد. نویسنده کتاب هر شخصیتی هم که باشد، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی براساس مطالعاتی که انجام می شود و نظرسنجی که صورت می پذیرد، ممکن است اصلاحاتی را انجام دهد و به اطلاع مولف هم می رساند و اکثر اصلاحات هم با موافقت خود مولف انجام می شود و آنجا هم که با نظر مولف نباشد به خاطر آنکه حق معنوی آن اثر بر عهده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است و ما باید پاسخگو باشیم؛ این تغییرات را انجام می دهیم.

* (با تاکید بر اینکه شاخص های دانش آموزان ما در اسناد تحولی آمده است): خوشبختانه دانش آموزان، نوجوانان و جوانان ما تا حد بسیار خوبی به این شاخص ها نزدیک شده اند و امروزه دانش آموز، نوجوانان و جوانان ما پرسشگر، اهل مطالبه، اهل طراحی، اهل تفکر، اهل نقد، اهل خلاقیت، مومن، انقلابی و اهل جهاد فی سیل الله است و این موارد قابل توجه است که یک نمود مهم آن را در حضور چشمگیر جوانان ما درهمین ترور ناجوانمردانه آمریکا نسبت به سردار شهید سلیمانی دیدیم. اما اینکه آموزش و پرورش در این جهت چقدر به وظایف خودش عمل می کند من هم نقدهایی دارم. تصور من این است که دانش آموزان، جوانان و نوجوانان ما آن چنان که باید در بستر تربیت مدرسه‌ای در حد مطلوب این ویژگی ها دست پیدا نمی کنند. خود من هم به برنامه درسی و کتاب‌های درسی انتقاد دارم که باید در جای خودش با دید کارشناسانه به آن پرداخت.

* یکی از علل و عوامل بازآرایی تشکیلات سازمانی این بود که زمینه مشارکت دیگران در تولید مواد و رسانه آموزشی و بسته های یادگیری را ایجاد کنیم و در مهرماه 99 حداقل چند مورد از طرح واره های بسته های یادگیری که می تواند توسط دیگران تولید شود را رونمایی کنیم و در اختیار جامعه قرار دهیم که کار بسیار ظریفی است و فناوری نرم کارشناسی نیاز دارد.

* (در خصوص کتابهای غیردرسی): سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دانش آموزان را با مطالعه و مانوس بودن با کتابهای غیر درسی تشویق می نماید و استفاده از مجلات رشد را در همین راستا میداند. اینکه ما بتوانیم بخشی از انتقال مفاهیم و محتوای آموزشی دانش آموزان را از طریق مطالعه کتاب های غیردرسی انجام دهیم در برخی دروس ممکن است؛ مثل مطالعات اجتماعی، ادبیات فارسی و کتاب های دینی مااین کار را انجام می دهیم و امیدوارم همکاران ما هم بتوانند این کار را دنبال کنند.

* (با تاکید بر اینکه بحث حذفیات تعبیر درستی نیست و باید گفت تغییرات و اصلاحات): در خصوص مواردی که مطرح کردید کارشناسان محترم ما که آن زمان در سازمان حضور داشتند پاسخ دادند، نمی توانم پاسخ دهم چون من آن زمان در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نبودم. در مورد آینده کتابهای ادبیات فارسی هم باید نشستی با مسئولان حوزه تربیت و یادگیری ادبیات فارسی ما داشته باشید و قطعا در این مورد توضیحات کارشناسانه خواهند داشت.

*به شورای عالی پیشنهاد داده‌ایم که زبان عربی و چینی به عنوان زبان‌های بین‌المللی به این سبد اضافه شود والبته به معنای اجبار دانش‌آموزان و تمهید روش اجرای آن نخواهد بود .

* باید راه‌های جدیدی برای تقویت زبان خارجی دانش آموزان پیدا کنیم وامیدواریم تنوع بخشی در زبان خارجی دانش آموزان داشته باشیم.

*(با اشاره به برخی حذفیات درکتاب‌های ریاضی): دانش آموزان باید دردانشگاه انتگرال بخوانند قرار نیست تمام مباحث رادر مدارس یاد بگیرند چراکه باید بتوانند به توانمندی اخلاقی و فکری برسند.