سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۰
فريدون حسن

برزيل هم به ما مي‌بازد اگر...

تيم ملي فوتسال كشورمان با كسب مقام چهارم رقابت‌هاي جايزه بزرگ برزيل به كار خود پايان داد. فوتساليست‌هاي ايران در حالي پا به اين رقابت‌ها گذاشتند و در شرايطي اين نتيجه را كسب كردند كه برخلاف هميشه حسين شمس سرمربي مطرح كشور و يكي از برترين مربيان دنياي فوتسال را همراه نداشتند.
کد خبر : ۴۰۲۰۶
پيش از اين و در هياهوي اختلافات شمس با كميته فوتسال فدراسيون فوتبال كه در نهايت به كناره‌گيري او از تيم ملي منجر شد تصور مي‌شد كه تيم ملي بدون شمس راه به جايي نمي‌برد.
زحمات حسين شمس در طول مدتي كه در تيم ملي كار و افتخار نصيب ايران كرد حالا در جايي ديگر باز هم به بار نشسته است هر چند كه خود او با كج‌سليقگي مسئولان كميته فوتسال فدراسيون فوتبال از تيم ملي جدا شده و حالا منتقد اصلي نتايج تيم ملي در برزيل است اما مي‌توان ردپاي مربي كهنه‌كار و با‌دانش ايران را هنوز در ساق‌هاي بازيكنان و حتي جوانان گمنامي كه امروز در تيم ملي فوتسال مي‌درخشند، ديد. هر چند كه در اين ميان نبايد غافل شد از تلاش‌هاي صانعي سرمربي كنوني تيم ملي كه خيلي خوب و با درايت در همان مسير حسين شمس گام برداشت و موفق شد نتيجه‌اي درخور و شايسته نام ايران را در حضور بزرگان فوتسال دنيا در برزيل به دست آورد.
فوتسال ايران فراتر از آسياست، با حسين شمس، صانعي، شمسايي، نظري و... يا بدون آنها. اين به تجربه ثابت شده، فوتسال ايران به اين شخصيت جهاني رسيده كه دنياي فوتسال روي آن حساب ويژه‌اي باز كند، اينكه برزيل تنها تيمي باشدكه ايران هنوز در حسرت شكست دادنش باشد نه تنها عيب نيست كه افتخاري است براي فوتسال ايران، شكست برابر آرژانتين هم نمي‌تواند باعث سرافكندگي فوتسال باشد. نتيجه‌اي كه در برزيل رقم خورد خيال همه را راحت كرد كه فوتسال كشور نه تنها پسرفت نداشته كه با نگاه به آينده و پيشرفت قابل ملاحظه مي‌رود تا به فتح بيشتر و بهتر سكوهاي جهاني بينديشد.
فوتسال ايران نقطه قابل اتكايي است، نقطه‌اي كه بسياري از كنار آن براي خود اسم و رسم ساخته‌اند هر چند كه تلاش آنچنان شايسته‌اي هم انجام نداده‌اند، فوتسال ايران در اين وانفسا، اعتبار فوتبال ايران در جهان است وقتي در كنار نام‌هاي بزرگي چون برزيل،‌ آرژانتين،‌ روسيه، اسپانيا و پرتغال قرار مي‌گيرد و اين يعني اينكه نسل تازه فوتسال مانند نسل طلايي گذشته قصد افتخارآفريني دارد، قصد دارد نام ايران را آنجا كه بايد يعني فراتر از آسيا قرار دهد و بايد هم چنين باشد، آسيا براي ايران و فوتسالش يعني هيچ، هرچند كه نبايد از آمادگي رقباي قاره هم غافلگير شد، جاي غرور نيست، قدرت فوتسال ايران بسيار بالاتر از اينهاست و با اين حساب حتي شكست برزيل هم دور از دسترس نيست، نسل تازه فوتسال ايران مي‌تواند اين مهم را انجام دهد.
به شرط آنكه بيشتر از آنچه كه تاكنون به فوتسال توجه شده آنها را ديد. نسل ديروز فوتسال گام‌هاي آخر خود را برمي‌دارد، هر چند كه مي‌توان هنوز از تجربه آنها استفاده كرد. مي‌شود با فوتسال در دنياي فوتبال حكمراني كرد به شرط آنكه براي بر و بچه‌هاي خوب و پرتوان آن برنامه داشته باشيم. به شرط آنكه قدر امثال حسين شمس و صانعي را بيشتر و بهتر بدانيم و سرمايه‌هاي فوتسال را به راحتي سوخت ندهيم.