رئيس مؤسسه علمي فرهنگي «بهداشت معنوي» با اشاره به شخصيت «مینا» در مجموعه تلويزيوني «پنج كيلومتر تا بهشت» گفت: آنچه در «پنج کیلومتر تا بهشت» تصوير ميشود با اختیارات یک انسان گناهكار و آلوده متناقض است.
به گزارش صراط نیوز،حجتالاسلام والمسلمين حميد رضا مظاهري سيف، رئيس مؤسسه علمي فرهنگي «بهداشت معنوي» در گفتوگو با فارس درباره ماهيت و حالات «روح» و شرايط آن در كما كه اين روزها در مجموعه تلويزيوني «پنج كيلومتر تا بهشت» به تصوير كشيده شده است، اظهار داشت: آن گونه كه در فلسفه و عرفان اسلامي مطرح است، «روح» هيچ وقت بدون جسم نيست و به سوي هر عالمي كه قرار گيرد، چه عالم دنيا، عالم برزخ و عالم قيامت با يك جسم متناسب با آن عالم همراه ميشود.
* افراد متوفي با جسم برزخيشان در خواب مشاهده ميشوند
وي افزود: روح «نفخه الهي» است و هيچ شكل و صورتي ندارد، اما هميشه با يك جسم همراه است، لذا هرگاه فردي در خواب، پدربزرگ متوفي خود را ببيند، در واقع روح پدربزرگش را در كالبد برزخي مشاهده كرده است، چرا كه فرد در عالم خواب به عالم برزخ نزديكتر شده است و توانسته مشاهداتي از آنجا دريافت كند.
نويسنده كتاب «تجربههاي عرفاني در اديان» با بيان اينكه پس از مرگ روح انسان به طور كامل از بدن جدا ميشود، ابراز داشت: در منابع ديني، عالمي بين اين دنيا و عالم برزخ وجود ندارد تا روحهاي سرگرداني میان حالت بين مرگ و حيات قرار بگيرند، بعضي از تجربهها نشان داده است، افرادي كه به كما رفتهاند، يك مدت كوتاهي لحظات تجربههاي نزديك به مرگ را گذراندهاند، يك مسير در حال حركت به سوي روشنايي را تجربه كردهاند و قبل از اينكه به انتهاي مسير برسند، به زندگي طبيعي برگشتهاند.
* فقط روح «اولياي الهي» از آزادي برخوردار است
وي با اشاره به اينكه در داستانها، نوشتهها و برنامههاي رسانهاي برگشت به زندگي طبيعي در فرد به كما رفته؛ خيلي طولاني نشان داده ميشود، ادامه داد: اينكه در سريالها تجربه مرگ به تجربه زندگي تبديل شده و فرد به کما رفته زندگي زميني دارد كه فاقد جسم است و روحش در اين دنيا با آزادي بيشتري زندگي ميكند، چنين چيزي صحيح نيست.
حجتالاسلام مظاهري سيف با بيان اينكه اولياي الهي و انسانهاي بسيار مؤمن و وارسته بعد از مرگ، روحشان از آزاديهايي برخوردار است، تصريح كرد: اگر افرادي داراي درجه ايمان ضعيف باشند، در شبهاي جمعه روح آنها يك آزادي خاصي پيدا ميكند، اين به خاطر اين است كه در اين شب درهاي رحمت الهي گشوده ميشود.
* روح فرد با درجه ايمان كم، در حالت كما از آزادي برخوردار نيست
وي با اشاره به شخصيت «مینا» در مجموعه تلويزيوني «پنج كيلومتر تا بهشت» افزود: اما اينكه تصور كنيم آدمي كه منحرف، گناهكار و آلوده است و اعتقادات ضعيفي دارد، با اينكه مرگش كامل نشده است، از آزادي بسيار گسترده برخوردار شود، مثلاً بيست سال در كما باشد و در فضاي معلقي بين مرگ و زندگي به سر برد و تفريح و خوشگذراني كند، هيچ دليل ديني وعقلي وجود ندارد!
مؤلف كتاب «جريانشناسي انتقادي عرفانهاي نوظهور» در پاسخ به اينكه با توجه به مباني اسلام آيا چيزي تحت عنوان «روح سرگردان» وجود دارد، بيان داشت: روح سرگردان از تحریفاتی است که وارد دین مسیحیت شده است، اگر چنین مسالهای وجود داشت، قرآن کریم حداقل اشارهای به این موضوع میکرد که ممکن است، برخی روحها سرگردان باشند، لذا آنچه که در مسیحیت آمده، درباره روح درگذشتگان است.
* آنچه در «پنج کیلومتر تا بهشت» تصوير ميشود با اختیارات یک انسان غیر مؤمن متناقض است
وی با تاکید بر اینکه در سریالهای تلویزیونی مرگ نسبی فرد کما رفته را به شکل زندگی مطرح میکنند که در میان آزادیهای فوقالعادهای اتفاق میافتد و دارای زمان طولانی هست، ادامه داد: اگر این شرایط روح چند دقیقه و چند ساعت بود، میگفتیم مسیر تغيیر و تحولات انقطاع روح از جسم لحظهای صورت نمیگیرد و زمان بر است، ولی زمان طولانیتر توضیح مستندی ندارد.
حجتالاسلام مظاهری سیف با بیان اینکه در عالم ارواح زمان و مکان مطرح نیست، تصریح کرد: پس از مرگ، ارواح مؤمنین در قید و بند زمان و مکان نیستند، البته مؤمنین خاص در زندگی دنیایی هم میتوانند، طیالارض داشته باشند و دور دنیا را بگردند و مکانهایی که اراده میکنند یا خدا اراده میکند، حاضر شوند.
وی افزود: اینجا خیلی مشکلی وجود ندارد كه بپذیریم، روح فردی که از جسم جدا و تبدیل به روح شده و در عالم مشخصی قرار گرفته، میتواند طیالارض هم داشته باشد، اما این شرایطی که در سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» نشان میدهد، این عالم برزخ و عالم دنیا با اختیاراتی که یک انسان غیر مؤمن و غیر پاک دارد، جور در نمیآید.
اين پژوهشگر عرفانهاي نوين در خصوص اینکه آیا فرد به کما رفته میتواند در عالم خیال فرد دیگری وارد شود، بیان داشت: در مورد آدم حالت کما هیچ توصیفی نداریم و هیچ گزارشی نمیتوان ارائه کرد، اما در مورد مرگ و عالم برزخ این شرایط وجود دارد، منتها آن آزادیهایی که مؤمنین دارند، میتوانند در خواب کسانی که میخواهند و اراده میکنند، واردشوند.
* براي ورود به خواب كسي حضور بر بالين او لازم نيست
وی با اشاره به اینکه شرط ورود به خواب در سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» يعني حضور در محل خوابيدن شخص، از صحت برخوردار نیست، افزود: کسی که به خواب میرود، حالتی شبیه به مرگ را تجربه میکند و روحش آن گونه که قرآن میفرماید «توفی» میشود و به سمت خدا بالا میرود، حال خداوند روح برخی را بر میگرداند و برخی را بر نمیگرداند.
حجتالسلام مظاهری سیف با بیان اینکه روح فردی که به خواب ميرود، به عالم ارواح نزدیک میشود و با ارواح میتواند، ارتباط برقرار کند، خاطرنشان کرد: لذا اینکه روح در لحظه خواب حتماً بالای سر کسی که میخواهد بخوابد، حاضر باشد و با آن وارد عالم خواب و رویا شود، اصلاً وجود ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا احکام الهی بر روح فرد کما رفته لازمالاجراست، ادامه داد: احکام مربوط به این دنیا و مربوط به عالم جسم است، چون شهوات در اینجا وجود دارد و برای روح معنی ندارد، لذا احکامی هم وجود ندارد، در همین دنیا اگر کسی بتواند به این درجه برسد که روحش را از جسمش خارج کند و روح به جاهای مختلف برود و هر صحنهای را ببیند، برایش بار شرعی ندارد.
* برخي از جريانات نوظهور در ترويج حلول روح در جسم ديگري، تبليغ ميكنند
رييس مؤسسه علمي فرهنگي «بهداشت معنوي» حلول کردن روح در جسمی غیر از جسم برزخی خود را از مطالب انحرافی دانست و ابراز داشت: این تفکرات حاصل خرافات گذشته است که وارد مسیحیت شده و از طریق انحرافاتی پدید آمده در بخشهای مختلف است، حتی گفته شده علت سیر شفابخشی حضرت عیسی(ع) این بود که ارواح را از تن بیماران خارج میکرده و آنها درمان شدهاند، این در حالی که چنین چیزی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه در برخی از جریانات نوظهور مانند «عرفان حلقه» همین تحریفات را وارد کرده اند، ادامه داد: برخی از کسانی که این فیلمها را میسازند، ممکن است نویسندگان، کارگردانها و یا کسانی که این ایده را مطرح کردهاند، تحت تاثیر این جریانات معنویتگرا جدید و عرفانهای کاذب قرار گرفته باشند.
حجتالاسلام مظاهری سیف با تاکید بر ضرورت پرداختن به مباحث معنوي از سوي صدا و سیما اظهار داشت: در مورد عالم برزخ، شیاطین و فرشتگان مطالب زیادی در قرآن و روایات وجود دارد، مهم این است که برنامهها مبتنی بر واقعیتها باشد و تخیلات را وارد این موضوعات نکنیم و سعی شود بر اساس آیات، روایات و متون ادعیهای که خیلی دقیق این مباحث را باز کردهاند به خصوص برخی از دعاهای صحیفه سجادیه، استناد شود.
* شيطان نميتواند در ظاهر انساني مجسم شود
وی افزود: این وظیفه تذکر دادن حضور فرشتگان و شیاطین و اینکه شیطان دشمن آشکار انسان است و ما بعد از مرگ چه تجربههایی خواهیم داشت، باید در قالب هنر ریخته و منتقل شود، نه اینکه مستند به زمینههای انحرافی و محدود به تخیلات شخصی یک هنرمند باشد.
نويسنده كتاب «تجربههاي عرفاني در اديان» در خصوص اینکه شیطان می تواند در قالب انسان ظاهر شود، بیان داشت: شیطان دستش باز نیست که به شکل آدمی در باور ما در بیاید و با ما حرف بزند، چنین معنایی ندارد، لذا اگر شیطان بخواهد حرفی به انسان بزند، ناگزیر است از طریق افرادی که کاملاً تحت تاثیرش هستند و همه وجودشان را تسلیم شیطان کردهاند، حرفش را بزند.
وی با منتفي دانستن اینکه شیطان بتواند در قالب یک عتیقه فروش و یا یک جوان خوشچهره مجسم شود، ابراز داشت: این توهماتی است که نسبت به برخی گرایشهای مسیحی و یهودی بوده و تحریفاتی که در آنجا وارد شده است که متاسفانه به شکلهای مختلفی در جامعه ما ترویج میشود.
در روایاتی نیز داریم که از قول معصوم میفرماید: چه بسیارند که هنوز اجلشان سر نرسیده از دنیا می روند و چه بسیارند کسانیکه اجلشان سر رسیده ولی هنوز زنده اند.
در کتابی خواندم فردی که کشته شده بود و کس دیگری در منزلش ماوی گزیده بود روحش سرگردان و به حالت شبه از پشت شیشه ی خانه اتاق بغلی مشاهده شده که انگار می خواسته خودش را حلق آویز نماید. که بعدا مشخص شده روح او می خواسته بگه که منو چه جوری کشتن.
و یا فردی که فوت شده بعدا یکی او را در جایی یا یک مکان مشاهده نموده.
البته آنچه نوشتم نمی خواهم به درست و یا نادرست بودن آن پا فشاری کنم.