دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۰

ماجرای قهر غیررسمی عارف از خاتمی و روحانی

محمدرضا عارف می‌گوید با اصرار خاتمی از انتخابات انصراف داد و انتظار داشته روحانی پس از ریاست‌جمهوری از او مشورت بگیرد.
کد خبر : ۱۶۵۱۹۶
صراط: محمدرضا عارف می‌گوید با اصرار خاتمی از انتخابات انصراف داد و انتظار داشته روحانی پس از ریاست‌جمهوری  از او مشورت بگیرد.

عارف سال گذشته رأسا اعلام نامزدی کرد اما با بی‌میلی اصلاح‌طلبانی مواجه شد که آن هنگام احتمال تحریم انتخابات را می‌دادند یا توقع داشتند عارف زیر بلیت خاتمی برود. به همین دلیل نیز فضایی سنگین علیه وی ساخته و عارف را اصلاح‌طلب قلابی که از سوی نهادهای امنیتی تحریک شده تا بازی اصلاح‌طلبان را به هم بزند، معرفی شد. وی سرانجام در حالی که در نظرسنجی‌ها از 7 درصد آرا - در برابر 11 درصد آرای روحانی - برخوردار بود با فشار اصلاح‌طلبان مجبور به انصراف شد و با گلایه و دلخوری کنار رفت. اما پس از انتخابات با جدا شدن از بنیاد باران خاتمی، رأسا به راه‌اندازی بنیاد امید ایرانیان اقدام کرد.

روزنامه اعتماد ضمن مصاحبه با عارف نوشت: عارف در این مصاحبه گلایه داشت ولی شرایط را مساعد نمی‌دید که بی‌پرده حرف بزند شاید نگران بود که مورد قضاوت قرار بگیرد، شاید هم تبعات طرح گلایه‌هایش بر ائتلاف فعلی اصلاحات - اعتدالگرایان مانع می‌شد همه نظراتش را رسانه‌ای کند... در لابلای مصاحبه مدام تأکید می‌کرد که همه حرف‌هایش را روزی خواهد گفت نه برای اینکه به رخ بکشد که درست پیش‌بینی می‌کرده است به خاطر اینکه مردم باید واقعیات را بدانند. اصرارش  بر طرح خیلی از موضوعات پشت پرده در فرصتی مناسب آنقدر پررنگ بود که پاسخ برخی سوالات فقط به لبخندی گذشت.

این روزنامه ادامه می‌دهد: عارف از روز کناره‌گیری‌اش گفت و اینکه فکس سیدمحمد خاتمی را میان زمین و آسمان به دستش رساندند، گفت: در هواپیما بودم که فکسی ناخوانا و کمرنگ از آقای خاتمی به دستم رسید که از مضمونش متوجه شدم درخواستی است برای کناره‌گیری من.
برای اولین بار است که اینها را می‌گویم ساعت 5 یا 6 عصر 22 خردادماه بود و من در سفرهای انتخاباتی در شیراز برای سخنرانی آماده شده بودم و در حال رفتن به جایگاه بودم که گفتند از طرف آقای خاتمی تماس گرفته شده است. در آن زمان حقیقتا فرصتی برای پاسخگویی نبود و مردم منتظر سخنرانی بودند. در نهایت شب 22 خرداد بود که با نزدیکانم نشستی برگزار کردم و تصمیم بر این شد تا کناره‌گیری کنم.»

عارف درباره ساز و کار حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی و حذف وی می‌گوید: من با این ساز و کار موافق نبودم این را برای اولین بار است که طرح می‌کنم با جمع‌بندی‌ها موافق نبودم و فقط به خاطر قول و قرارهای اخلاقی با آقای خاتمی کناره‌گیری کردم.»

خبرنگار در ادامه می‌نویسد: پرسیدم که فکر می‌کنید اگر پیشنهاد کناره‌گیری به آقای روحانی داده می‌شد ایشان می‌پذیرفت به نفع شما کنار برود؟ عارف گفت اینکه آقای روحانی عمل می‌کرد یا نه را نمی‌دانم.

عارف آنگاه با بیان اینکه انتظارم این بود که روحانی از من مشورت بگیرد می‌گوید: من توقعی  از ایشان درباره معاون اولی رئیس‌جمهور نداشتم شاید انتظاری که داشتم این بود که با توجه به تجربه 30 سال مدیریتی‌ام، آقای روحانی در برخی امور بیشتر از من مشورت می‌گرفتند.
منبع: کیهان