دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۳

آمریکا:مذاکرات هسته‌ای باایران«مفید»بود!

اما همان گونه که انتظار می رفت، فضای مثبت مذاکرات به مذاق برخی جنگ طلبان آمریکایی و همچنین اسرائیلی ها خوش نیامده و آن ها را به تکاپو انداخته است. در این راستا، روزنامه «تایمز اسرائیل» از ارسال نامه ای از سوی 36 سناتور آمریکایی به اتحادیه اروپا خبر داده که در آن از این اتحادیه خواسته شده به تبادلات بانکی خود با ایران پایان دهد.
کد خبر : ۹۸۵۳۵
موضع آمریکا نسبت به مذاکرات هسته ای آلماتی، بازتاب دیدگاه ایران نسبت به نتیجه مذاکرات هسته ای، درخواست سناتورهای آمریکایی برای تشدید فشار اتحادیه اروپا بر ایران، اظهارات نتانیاهو درباره برنامه هسته ای ایران و سفر رئیس جمهور پاکستان به ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 


به گزارش صراط،با پایان یافتن مذاکرات دور روزه هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در آلماتی قزاقستان، بخشی از مطالب امروز مطبوعات جهان به انتشار اخبار، تحلیل ها و موضع گیری های مرتبط با این موضوع اختصاص یافته است.

در این رابطه، خبرگزاری «رویترز» اظهارات جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده را درباره این موضوع مورد توجه داده که مذاکرات آلماتی را مفید خوانده است. به نوشته این خبرگزاری، کری روز گذشته اظهار داشته مذاکرات دور روزه میان ایران و قدرت های جهانی مفید بوده و همچنین گفته تعهد جدی ایران می تواند به یک توافق بلندمدت و جامع منجر شود. کری که در اولین تور خارجی خود، روز گذشته در پاریس به سر می برده، بار دیگر تأکید کرده واشنگتن آماده برگزاری مذاکرات دوجانبه با ایران است. اما وی در ادامه افزوده: «ایران می داند باید چه کاری انجام دهد. رئیس جمهور عزم خود جهت اعمال سیاستش مبنی بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای را آشکارا نشان داده است». 


روزنامه «مسکو تایمز» موضع ایران در قبال مذاکرات را مورد توجه قرار داده و با اشاره به سخنان سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از خاتمه مذاکرات می نویسد از دید ایران، مذاکرات هسته ای به یک نقطه عطف جهت حرکت در مسیری بهتر رسیده است. به نوشته این روزنامه، گفته های جلیلی نشانگر یک قدم رو به جلوی مهم در فرایندی یک ساله است که تاکنون با سوءظن های متعدد همراه بوده و در صورت شکست، می تواند به جنگی جدید در خاورمیانه منجر شود. مسکو تایمز همچنین می نویسد به گفته جلیلی، پیشنهاد جدید ارائه شده توسط گروه 1+5 نسبت به آنچه در گذشته مطرح می شد، واقع بینانه تر بود. این روزنامه در ادامه به موضع گیری مثبت کاترین اشتون درباره این مذاکرات نیز اشاره کرده است. 


اما همان گونه که انتظار می رفت، فضای مثبت مذاکرات به مذاق برخی جنگ طلبان آمریکایی و همچنین اسرائیلی ها خوش نیامده و آن ها را به تکاپو انداخته است. در این راستا، روزنامه «تایمز اسرائیل» از ارسال نامه ای از سوی 36 سناتور آمریکایی به اتحادیه اروپا خبر داده که در آن از این اتحادیه خواسته شده به تبادلات بانکی خود با ایران پایان دهد. این سناتورها از مقامات اتحادیه اروپا خواسته اند به بانک مرکزی اروپا اجازه دهند ایران را از سیستم انتقال پول خود حذف کند. این افراد مدعی شده اند ایران با استفاده از سیستم بانکی اروپا، اقدام به پولشویی یورو در حساب های خود می کند و با این کار، تحریم های غرب را دور می زند. 


علاوه بر این سناتورها، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی خواستار تشدید فشارها بر ایران شده است. به نوشته «یدیعوت آحارانوت»، نتانیاهو روز گذشته پس از دیدار با وزیر خارجه سریلانکا با طرح مجدد این ادعا که ایران به همه استانداردهای بین المللی بی اعتناست، اظهار داشته جامعه بین المللی باید تحریم های بیشتری بر ایران وضع کرده و همچنین گزینه نظامی را مدنظر قرار دهد. وی با بیان اینکه تحریم های اقتصادی نتوانسته در مسیر هسته ای ایران مانع ایجد کند، خواستار تهدید ایران با «تحریم نظامی» شده است. با این حال، وی تصریح نکرده که به طور دقیق منظورش از این تحریم نظامی چیست. وی این اقدام را تنها راه برای برطرف کردن نگرانی های جامعه بین المللی درباره ایران دانسته است.


در نهایت، باید اشاره کرد که به جز بحث هسته ای، موضوع سفر روز گذشته رئیس جمهور پاکستان به ایران نیز مورد توجه برخی مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. «بوستون هرالد» در این رابطه با اشاره به دیدار آصف علی زرداری با مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای، می نویسد رهبر ایران به رئیس جمهور پاکستان گفته دو کشور باید مخالفت آمریکا با احداث خط لوله گاز را نادیده بگیرند. این روزنامه همچنین می نویسد به بیان آیت الله خامنه ای، ایران تنها منبع مطمئن برای تأمین انرژی مورد نیاز پاکستان است. بوستون هرالد اشاره می کند که مخالفت آمریکا با پروژه خط لوله گاز ایران- پاکستان، با هدف منزوی کردن اقتصادی ایران صورت می گیرد.
منبع: تابناک