دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۶

انگیزه سعیدی کیا برای ورود به انتخابات

وزیر راه و ترابری دولت سازندگی با اشاره به اینکه بهترین راه خدمت به مردم صداقت است، گفت: برای ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری انگیزه ای جز خدمت صادقانه ندارم.
کد خبر : ۹۸۰۹۲
وزیر راه و ترابری دولت سازندگی با اشاره به اینکه بهترین راه خدمت به مردم صداقت است، گفت: برای ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری انگیزه ای جز خدمت صادقانه ندارم.

به گزارش صراط،محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی دولت نهم در جمع دانشجویان دانشگاه شهید رجائی تهران انگیزه خود را از نامزدی ریاست جمهوری خدمت صادقانه به مردم اعلام کرد و گفت: اگر مسئولین در انجام وظایف خود صداقت داشته باشند و حتی اگر توان انجام کاری را نداشته باشند مردم آن را خواهند پذیرفت.

وی در بیان خاطره ای در زمان واگذاری سمت وزارت مسکن به وزیر بعدی افزود: به آقای نیکزاد گفتم باید به مردم راست بگوییم و خدمت صادقانه انجام دهیم.

وزیر سابق مسکن و شهرسازی در پاسخ به سوال دانشجویی گفت: درباره کاندیداها به گفتار تنها اکتفا نکنید بلکه سعی کنید پیشینه چندین ساله نامزدها را بسنجید و به شناخت برسید.

وی با بیان اینکه یکی از اصول مهم حکومت داری نظارت مردم بر مسئولین است، اظهار داشت: یکی از مکانیزم های این نظارت رأی است که به عنوان نمونه برای انتخاب نمایندگان مجلس از سوی مردم انجام می شود؛ اما این نکته کفایت نمی کند بلکه باید سازمان های مردم نهادی باشند تا نسبت به بررسی، نظارت و تحویل عملکرد مسئولین اقدام کنند، نظارتی که منحصر به انتخابات نباشد.

سعیدی‌کیا درباره قصدش از نامزدی برای ریاست جمهوری بیان کرد: قصد من سهم خواهی نیست و تنها به خدمتگزاری برای مردم می اندیشم.

وزیر سابق مسکن و شهرسازی در پاسخ به سوال دانشجویی که پرسید هزینه های انتخاباتی خود را از چه محلی تامین می کنید؟، گفت: من یک شماره حساب اعلام می کنم که هر کس طرز تفکر من را می پسندد به آن شماره حساب به اندازه دلخواهش پول واریز کند تا ما از آن برای هزینه‌های انتخابات ریاست جمهوری استفاده کنیم.

وی همچنین درباره مذاکره با آمریکا این موضوع را مسئله ای که تنها در اختیار رهبری معظم انقلاب دانست و ادامه داد: به گفته ایشان اگر شرایط متعادل به وجود آمد و زورگویی آمریکا از بین رفت ما آماده مذاکره خواهیم بود.

سعیدی کیا با بیان اینکه یک رئیس جمهور همراه با رهبری می تواند به این موضوع کمک کند، گفت: ارائه نظرات مشترک و تبادل اطلاعات مطمئنا برای مشخص کردن راهکاری بهتر در این خصوص مؤثر خواهد بود.

وی درباره اینکه عملکرد کدام یک از رؤسای جمهور پیشین را می پسندید، خاطر نشان کرد: هر کدام از روسای جمهور گذشته خصوصیاتی داشتند که برخی مفید و برخی نامطلوب بوده اند. من در هیچ دوره ای برای دور دوم پست وزارت را در اختیار نداشتم؛ ضمن اینکه اهل تقابل نیستم، اما روش و مشی خاصی در مدیریت داشتم که شاید به همین دلیل روسای دولت ها من را تحمل نمی کردند.

وزیر سابق مسکن و شهرسازی درباره چگونگی اداره بهتر کشور توسط رئیس جمهور گفت: مدیری موفق است که طبق برنامه ریزی کار کند. وقتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در کشور حذف شده و به معاونت تبدیل می شود نتیجه حاصل از آن عدم ثبات در مدیریت و به تبع آن بد عوض کردن مدیران خواهد بود.

وی همچنین در توضیح شرایط نامطلوب اقتصادی در شرایط کنونی افزود: یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ما دولتی بودن آن است حتی در شرایطی که واگذاری به بخش خصوصی هم صورت می گیرد این واگذاری ها به نحوی است که امتیازات ویژه ای برای دولت همچون انتخاب مدیران مجموعه ها داده می شود.

سعیدی کیا با تاکید بر اینکه دولت مکلف به بسترسازی امن برای واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی است، اظهار داشت: دولت باید در این مسیر نسبت به هدایت، حمایت و نظارت کلان اقدام کند در حالیکه در کشور با عوض کردن مداوم مقررات بی ثباتی در کشور ایجاد شده است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی در کشور باید استقلال داشته باشد نه اینکه مرتبا مورد دستور قرار گیرد.

مشکل جامعه با دیوارکشی حل نمی‌شود

وزیر سابق مسکن و شهرسازی درباره بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها یادآور شد: این موضوع یعنی بی اعتمادی به جوانان و دانشجویان؛ مشکل جامعه با دیوارکشی حل نمی شود باید کاری کرد که اخلاق و توسعه اجتماعی میان اقشار مختلف جامعه حاکم شود.

وزیر راه و ترابری دولت سازندگی درباره معرفی کابینه خود قبل از انتخابات گفت: بنظر من باید تنها 4 نفر یعنی رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاون اول قبل از انتخابات ریاست جمهوری توسط کاندیداها مشخص شود.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی که درباره سفرهای استانی احمدی نژاد پرسید، گفت: سفرهای استانی اقدامی مثبت است چراکه باعث شناخت بیشتر رئیس جمهور و مردم می شود، اما سفرهای استانی باید ثمربخش تر از این انجام می شد.

یارانه ها و نوع پرداخت آن به مردم سوال یکی از دانشجویان بود که سعیدی کیا در خصوص آن تصریح کرد: هر چند پرداخت یارانه ها در سال اول فاصله طبقاتی بین مردم را کم کرد اما آثار تورمی تزریق نقدینگی به کشور در سال بعد به ضرر اقشار کم درآمد بود.

وی ادامه داد: یارانه باید به دهک های پایین و افراد ناتوان جامعه تعلق گیرد، ضمن اینکه اگر یارانه ها به صورت کالا به مردم عرضه شود، روش بهتری است.

دانشجویی نیز درباره راهکار حل مشکل تورم در کشور پرسید که وزیر سابق مسکن و شهرسازی در پاسخ به آن تاکید کرد: تورم نیازمند برنامه ریزی مدون است که انتخاب مدیران متخصص و مسئولیت‌پذیر، مبارزه ریشه ای با فساد و عدم تقابل با دستگاه های نظارتی از آن جمله است.

وی درباره برنامه خود در زمینه فضای کاری برای زنان و دانشجویان اظهار داشت: نمی شود ذهن و فکر دانشجویان را محدود کرد علاوه بر اینکه جامعه بدون نقد البته به صورت منصفانه جامعه ای مرده است.

وزیر راه و ترابری دولت سازندگی با اشاره به اینکه باید بپذیریم که در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم و باید احکام اسلامی در کشور اجرا شود، اضافه کرد: اجرای احکام اسلامی اما بدون برخورد سلیقه ای کارساز خواهد بود، هر چند وظیفه اصلی بانوان در جامعه پرورش فرزندان صالح است که البته منافاتی هم با کار خارج از منزل ندارد.

حامی من در انتخابات، مردم هستند

وی با بیان اینکه مردم حامی من در انتخابات خواهند بود، خاطر نشان کرد: من در 5 ارگان ملی فعالیت کردم. چندین وزارتخانه، سازمان مسکن و شهرسازی و بنیاد مستضعفان و به همین جهت سفرهای مختلفی به سراسر کشور داشتم که همین شناخت نسبی باعث حمایت مردم از من خواهد بود.

سعیدی کیا در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره وجود جریان انحرافی در کشور اذعان داشت: چنین چیزی حتما در کشور وجود دارد البته ما برای شناخت چنین مساله ای یک ملاک داریم، وقتی فردی با عنوان معاون اول از سوی رئیس جمهور مطرح می شود و مقام معظم رهبری در رد آن نامه می نویسند خیلی از مسائل آشکار می شود.

وی با اشاره به اینکه عضو هیچ حزب و گروهی نیستم، اضافه کرد: اما بخاطر پیشینه کاری معمولا اصولگرا تعریف می شوم.

دانشجویی درباره وضعیت گشت ارشاد در کشور پرسید که وزیر راه و ترابری دولت سازندگی در بیان دیدگاهش در این خصوص بیان کرد: نمی‌توان حجاب را با جبر در کشور برقرار کرد این موضوع نیازمند ارشاد و بکارگیری روش های اخلاقی است اگر مسئولان حکومتی طوری رفتار کنند که نیازهای جامعه را از هر لحاظ برآورده کنند جامعه به خیر و صلاح هدایت خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مسکن مهر معماری شهرها را برهم نزده است، تاکید کرد: در هر استانی کمیته فنی و کیفیت تشکیل شده بود و قرار بود تا هر طرحی برای اجرا به تصویب این کمیته برسند که متاسفانه این اقدام صورت نگرفت.

سعیدی کیا در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: کشور نیازمند اخلاق، آرامش و انسجام ملی است. همه مردمی که وفادار به انقلاب اسلامی هستند باید در دولت انقلاب اسلامی بروز و ظهور داشته باشند.

 

منبع: مهر