سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۲

تکالیف طولانی اوباما در دور دوم ریاست

یک رسانه آلمانی در تحلیلی با اشاره به مسائل وتکالیف فراوانی که اوباما در دور دوم ریاست جمهوری خود در عرصه سیاست داخلی و خارجی پیش رو دارد، تصریح کرد اوباما در این دوره سرش خیلی شلوغ است.
کد خبر : ۹۳۹۳۰
به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ "دویچه وله" آلمان در تحلیلی درباره دور دوم ریاست جمهوری اوباما به لیست طولانی تکالیفی که در این دوره پیش روی اوباماست اشاره کرده و نوشت: تقویت قوانین حمل سلاح، اصلاح قانون مهاجرت، اقتصاد رو به ضعف آمریکا، مناقشات و درگیریهای حل نشده خاورمینه و برگشت نیروهای آمریکایی از افغانستان نمونه هایی از این تکالیف است.

نویسنده این مطلب در ادامه نوشت: اوباما با حمایت اکثریت مردم کشورش به دور دوم ریاست جمهوری خود راه یافت. نظرسنجی های انستیتوهای مختلف در آمریکا البته درباره میزان رضایت مندی مردم این کشور از رئیس جمهوری شان درصدهای مختلفی را نشان می دهند اما اکثرا از میزان رضایت مندی 50 درصدی از اوباما خبر می دهند.

برخی دیگر از نظرسنجی ها هم مسئله و مشکل یکسانی را برای اوباما نشان می دهند و آن گرفتاری کشور در زمینه اختلاف نظر است، اکثریت دموکراتها موافق سیاستهای اوباما هستند در حالی که اکثریت جمهوریخواهان این سیاستها را رد می کنند.

پروفسور "جولیان سلیزر" از دانشگاه پرینستون آمریکا یک بن بست مشابه اواخر دوران ریاست جمهوری اوباما را برای دور دوم هم ارزیابی کرده و هیچ تصمیم قانونی بزرگی را برای این دوره پیش بینی نمی کند.

"یاکوب اف کیرکگارد" از کارشناسان اقتصادی در آمریکا نیز بر این باور است که اقتصاد مهمترین مولفه برای ارزیابی دور دوم ریاست جمهوری اوباما خواهد بود. بیکاری در آمریکا کاهش پیدا کرده است ، البته این در شرایطی است که بسیاری از آمریکایی ها از گشتن به دنبال کار انصراف داده و از بازار کار کنار کشیده اند. این وضعیت می تواند به ایجاد مسئله بیکاری مزمن و طولانی مدت که به دشواری می توان بر آن غلبه کرد منجر شود و به یک رشد اقتصادی بسیار آرام بیانجامد.

دویچه وله دربخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد: رئیس جمهوری آمریکا در مبارزه با بیکاری دربرابر مسائل آشکاری قرار دارد. وی با یک مجلس نمایندگان که اکثریت آن جمهوریخواه هستند و یک کنگره که این حزب در آن اقلیت را دارا می باشند روبروست.

به گفته "کیرکگارد" وظیفه اوباما این است که با کنگره، یک تفاهم طولانی مدت در سیاست بودجه بدست آورد. این کارشناس آمریکایی تنها در زمینه سیاستهای تجاری و شراکت با کشورهای آن سوی اقیانوس آرام از جمله استرالیا، پرو و شیلی ابراز خوش بینی کرده و تصریح کرد که من همچنین بر این عقیده ام که قراردادهای تجاری بین آمریکا و اتحادیه اروپا تصویب خواهد شد.

نویسنده در ادامه در عرصه سیاست داخلی به تصمیمات اوباما برای تقویت قوانین سلاح اشاره کرده و تصریح کرد ،اینکه آیا درخواستهای وی در این عرصه اجرایی می شود یا نه مسئله ای است که باید منتظر بود و دید.پروفسور "سلیزر" درباره موفقیت اوباما در این راستا ابراز شک و تردید کرده است.

سلیزر همچنین به مسئله اصلاح قوانین مهاجرت در آمریکا اشاره کرده و بر این عقیده است که در این راستا شانس های بهتری برای اوباما وجود دارد. این تنها عرصه ای است که اوباما می تواند در آن موفقیتهای بزرگی به دست آورد، نه به این دلیل که جمهوریخواهان در این راستا مصمم هستند، بلکه به این دلیل که آنها ناامیدانه تلاش می کنند تا به عنوان یک حزب مهاجر ستیز شناخته نشوند.

"سلیزر" در زمینه سیاست اصلاحات در بخش سلامت اوباما نیز اظهار داشت: در زمینه اصلاح بخش سلامت، دولت اوباما تلاش خواهد کرد که آنچه که تصویب شده است را حمایت کرده و این اطمینان را ایجاد کند که اجرایی می شود.

نویسنده در ادامه به تکالیف اوباما در عرصه سیاست خارجی در دوم ریاست جمهوری اش پرداخته و نوشت: در سیاست خارجی انتظار هیچ اتفاق غافلگیرکننده ای نمی رود. این دوره با برگشت نیروهای آمریکایی از افغانستان، اختلافات حل نشده در خاورمیانه و یک سیاست مورد اختلاف که روی مسئله هواپیماهای بدون سرنشین به عنوان ابزاری برای مبارزه با ترور تاکید دارد نمایان شده است.

دویچه وله در بخش پایانی این مطلب نوشت: یک مسئله آشکار است و آن این است که سَر رئیس جمهور همچنان در دور دوم ریاست جمهوری خود بسیار شلوغ خواهد بود.
منبع: مهر