سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۳

همه بیانیه‌های وزارت خارجه در سال ۲۰۱۲

وزارت امورخارجه در سال گذشته میلادی 23 بیانیه صادر کرده است.
کد خبر : ۹۲۰۶۳
به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ در سال میلادی گذشته وزارت امور خارجه ایران به مناسبت‌های مختلف بیانیه‌های متفاوتی صادر کرده است. این بیانیه‌ها نشان دهنده مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در قبال مسایل بین المللی است و از این جهت اهمیت دارد. ا

ین بیانیه ها همچنین روشن کننده این مطلب است که نقاط تمرکز سیاست خارجی ایران بیشتر در چه موضوعات و در ارتباط با چه مسایلی است. جدول‌ها و نمودارهای ذیل نشان دهنده موضوعات مختلف این بیانیه‌ها و نیز پراکندگی مخاطبان این بیانیه‌ها می‌باشد.

نمودار یک: طبقه بندی بیانیه های وزارت خارجه به تفکیک کشورها
 
 
 نمودار دو: طبقه بندی بیانیه های وزارت خارجه به تفکیک مناطق جغرافیایی



تاریخ
موضوع/خطاب
شرح
11/دی/90
1/ژانویه/2012
خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق
خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق، پس ازگذشت هشت سال یک موفقیت و دست آورد بزرگ سیاسی- امنیتی برای مردم، دولت، مرجعیت دینی، نمایندگان مجلس و گروههای سیاسی در آن کشور است
4/بهمن/90
24/ژانویه/2012
تصمیمات اتحادیه اروپا در قبال ایران
شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپایی در نشست روز دوشنبه سوم بهمن ماه و در ادامه سیاست های غیر قانونی خود، تصمیماتی غیر منطقی و توجیه ناپذیر در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران اتخاذ نمود.
4/ بهمن /90
24/ژانویه/2012
سالگرد پیروزی قیام ملت مصر
ملت مسلمان ایران از آغاز مبارزه مردم مصر علیه رژیم حاکم، ضمن اعلام حمایت از این قیام آگاهانه، حرکت خود جوش مردم را ضربه ای بر سیاست های استکباری توصیف نمود و حمایت خود را از این حرکت ها در عالی ترین سطوح نظام اعلام کرد .
8/اسفند/90
27/فوریه/2012
محکومیت هتک حرمت کتاب مقدس قرآن توسط اشغالگران بیگانه در افغانستان
جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن اهانت نیروهای نظامی آمریکا به قرآن مجید در افغانستان، بار دیگر بر ضرورت خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان تاکید کرده و معتقد است تنها راه بازگشت و استقرار صلح و ثبات و آرامش به افغانستان، خروج سریع نیروهای خارجی از این کشور است.
14/ اسفند /90
4/مارچ/2012
تجلیل برگزاری باشکوه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی
ملت بزرگ ایران بار دیگر با حضور آگاهانه خود پای صندوق های رای حماسه عظیمی را در تاریخ پر افتخار این مرز و بوم ایجاد و فتنه های بدخواهان این کشور را بی اثر نمود.
21/ اسفند /90
11/مارچ/2012
محکومیت تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه
تهاجمات و تجاوزات پی در پی اخیر نظامیان رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع فلسطین در غزه که تاکنون منجر به شهادت دوازده نفر و مجروح شدن بیش از بیست و یک نفر از مردم مظلوم فلسطین شده است، به عنوان جنایت جنگی و ضدانسانی محکوم می باشد.
11/اردیبهشت/91
30/آپریل/2012
خصوص قرآن سوزی در آمریکا
اقدام سخیف، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توهین آمیز و تحریک کننده یک کشیش نمای آمریکایی در اهانت آشکار به ساحت مقدس قرآن کریم، معجزه بزرگ پیامبر رحمت(ص) را شدیدا محکوم و آن را در راستای پروژه شکست خورده اسلام ستیزی و اسلام هراسی طراحان جنگ تمدن ها و مذاهب در آمریکا و غرب می دانیم.
5/تیر/91
25/ژوئن/2012
پیروزی محمد المرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر
پیروزی ملت مصر در این انتخابات و ریاست جمهوری جناب آقای دکتر محمد المرسی را تبریک گفته و با ادای احترام به ساحت شهدای انقلاب این کشور، امید واثق به سعادت و پیشرفت و موفقیت های روزافزون مردم مصر در سایه تداوم و حضور پر شور در صحنه های سیاسی و اجتماعی داریم.
13/ تیر /91
3/جولای/2012
سالگرد حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران
ضمن گرامیداشت یاد شهدای مظلوم این حادثه، اعمال همزمان دور جدیدی از فشارها و تحریم ها علیه ملت ایران را در راستای رویکرد خصمانه مقامات آمریکایی نسبت به کشورمان بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی می دانیم.
14/ تیر /91
4/جولای/2012
سی امین سالگرد ربایش چهار دیپلمات ایرانی در لبنان
بدیهی است بدلیل ربایش و بازداشت دیپلمات های ایرانی در زمان اشغال خاک لبنان توسط رژیم صهیونیستی و تحویل ایشان به آن رژیم بر اساس شواهد و قرائن متقن موجود اعتقاد بر این است که بین عاملان این جنایت و رژیم صهیونیستی همکاری و هماهنگی وجود داشته و لذا مسئولیت حفظ جان و آزادی این چهار دیپلمات متوجه رژیم اشغالگر قدس و عاملان این ربایش است.
24/ تیر /91
14/جولای/2012
سالگرد نسل کشی در سربرنیتسا
نسل کشی بیش از 8 هزار مسلمان شهر سربرنیتسا در شرق بوسنی و هرزگوین در 11 ژوئیه 1995 در حالی به وقوع پیوست که این شهر از سوی سازمان ملل متحد به عنوان منطقه امن اعلام شده بود.
25/ تیر /91
15/جولای/2012
تعیین کشور پادشاهی عمان به عنوان حافظ منافع ایران در انگلیس
دولت جمهوری اسلامی ایران پس از رایزنی های فشرده و بر پایه روابط مودت آمیز، دولت پادشاهی عمان را به عنوان حافظ منافع کشورمان در انگلیس تعیین نمود که مورد موافقت طرف مقابل قرار گرفت.همچنین دولت انگلیس کشور سوئد را به عنوان حافظ منافع خود معرفی کرد که مورد پذیرش کشورمان قرار گرفت.
28/ تیر /91
18/جولای/2012
حادثه تروریستی سوریه
اقدام تروریستی انفجار در دمشق که منجر به کشته و زخمی شدن تنی چند از مقامات از جمله وزیر دفاع سوریه گردید را به شدت محکوم نموده و مراتب تسلیت ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران را به ملت و دولت این کشور ابراز و با بازماندگان آنان اعلام همدردی می نماییم.
3/مرداد/91
24/جولای/2012
انفجارهای تروریستی در عراق
مسوولان و مردم عراق توانایی ریشه کنی این اقدامات خشونت‌آمیز و تروریستی و برقراری ثبات و امنیت در کشورشان را دارا بوده و می‌توانند از استقلال و حاکمیت خود در مقابله با توطئه‌های دشمنان عراق دفاع کنند.
25/مرداد/91
15/آگوست/2012
روز جهانی قدس
روز جهانی قدس یادآوری یک تکلیف اسلامی و انسانی به همه مسلمانان و مردم آزاده در سراسر جهان است تا با برگزاری مراسمی نمادین، با شکوه و گسترده، حمایت خود را از حقوق قانونی مردم فلسطین و مخالفت با اشغالگران صهیونیستی جلوه گر سازند.
19/شهریور/91
9/سپتامبر/2012
اقدام دولت کانادا مبنی بر بستن سفارتخانه های دو کشور
بر این اساس جمهوری اسلامی ایران با رصد دقیق رفتار مخرب دولت کانادا بویژه در دوسال گذشته و تبیین استراتژی روابط دوجانبه بر اساس مفهوم «تعامل مشروط » ، تلاش نمود روابط دو کشور به تامین حقوق جامعه ایرانی مقیم کانادا و حفظ روابط دو ملت محدود شده و حداقل ارتباط ممکن را با دولت کانادا داشته باشد . در این راستا ، نیروی انسانی سفارت کشورمان در اتاوا کاهش یافت و روابط اقتصادی با این کشور نیز به حوزه های دیگر هدایت گردید.
25/ شهریور /91
15/سپتامبر/2012
پنجمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق مردمان بومی
توجه جامعه بین الملل را به وضعیت وخیم بومیان کانادا معطوف داشته و با یادآوری این وضعیت دشوار، نگرانی عمیق خود را نسبت به ادامه نقض سیستماتیک حقوق بنیادین یک و نیم میلیون نفر جامعه بومیان کانادا، استمرار رفتارهای تبعیض آمیز و شرایط غیرانسانی ایجاد شده برای آنها توسط دولت کانادا ابراز می دارد.
9/مهر/91
30/سپتامبر/2012
اقدام دولت امریکا در خارج ساختن نام منافقین از فهرست تروریستی
دولت امریکا سرانجام پس از سال ها پنهان کاری در حمایت از گروهک تروریستی منافقین، با خارج ساختن نام این گروهک منفور از فهرست تروریستی آن کشور، بر فهرست بلند اقدامات ضدایرانی خود افزود و با این اقدام خود بار دیگر ثابت نمود که رفتارهای این کشور با هیچ منطقی سازگاری ندارد.
22/مهر/91
13/اکتبر/2012
واکنش به گزارش سوم احمد شهید
بر اساس آئین نامه شورای حقوق بشر که مربوط به نحوه تهیه گزارش توسط گزارشگران سازمان ملل متحد می باشد، گزارش باید حاوی مشخصاتی مبتنی بر رعایت اصول بی طرفی، مستند بودن ادعاها، پرهیز از سیاسی نمودن آن، و تخصصی و فنی بودن گزارش باشد، که متاسفانه نه تنها اصول اولیه بر حسب مقررات و رویه های بین المللی رعایت نگردیده بلکه محتوای گزارش نیز حاوی مطالب تکراری و مغرضانه بوده و کاملا سیاسی می باشد.
6/آبان/91
27/اکتبر/2012
اعلام آتش بس در سوریه
ضمن تقدیر و حمایت از اقدام حسن نیت دولت و ارتش سوریه و با قدردانی از تلاش‌های ارزنده آقای اخضر ابراهیمی و دیگر کشورها و طرف‌های ذیربط آمادگی کامل خود را برای ادامه تلاش‌ها جهت تکمیل روند سیاسی با هدف حل و فصل نهایی بحران سوریه اعلام می‌داریم.
20/ آبان /91
10/نوامبر/2012
محکومیت ادعاهای نخست وزیر انگلیس
ضمن محکوم کردن ادعاهای واهی و غیر واقعی نخست‌وزیر انگلیس در خصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه ابوظبی، این اظهارات را در مغایرت کامل با ماهیت صرفا صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می دانیم.
22/آذر/91
12/دسامبر/2012
سالگرد بازداشت استاد ایرانی در آمریکا
یکسال از بازداشت دکتر سید مجتبی عطاردی از اساتید شناخته شده بین المللی دانشگاه صنعتی شریف به اتهامات واهی توسط پلیس و مقامات وزارت دادگستری آمریکا گذشت، در حالیکه خانواده و فرزندان ایشان و نیز جامعه علمی ایران همچنان چشم به راه آزادی سریع و بازگشت وی به وطن شان می باشند .
26/آذر/91
16/دسامبر/2012
طرح شش ماده ای ایران در مورد سوریه
1- توقف فوری هرگونه اعمال خشونت آمیز و مسلحانه تحت نظارت سازمان ملل متحد . 2- ارائه کمک های انسان دوستانه به مردم سوریه 3- گفتگوهای ملی فراگیر با حضور نمایندگان طیف ها و گرایش های مختلف 4- آزادی افرادی بدلیل فعالیت های سیاسی بازداشت شده اند باید از سوی دولت و گروه های معارض 5- روند اطلاع رسانی نادرست از تحولات سوریه باید هر چه سریع تر متوقف گردد.6- تشکیل کمیته برآورد خسارت و بازسازی