پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۲

بزرگ‌ترين اعتراض تاريخ کويت

طي درگيري‌هاي پليس با دهها هزار تظاهرکننده کويتي که در اعتراض به دستور امير کويت در زمينه تغيير سيستم انتخابات تظاهرات کرده بودند بيش از 100 تظاهرکننده و 11 نيروي پليس زخمي شدند.
کد خبر : ۸۴۶۰۸
به گزارش صراط ، به نوشته مردمسالاری ده‌ها هزار نفر در اعتراض به تغيير قانون انتخابات در اميرنشين کويت عصر يک‌شنبه دست به تظاهرات زدند.

به گفته شاهدان عيني نيروهاي انتظامي با برخوردي خشن به مقابله با معترضان پرداختند. نيروهاي انتظامي براي متفرق کردن تظاهرکنندگان در پايتخت کويت به شليک گاز اشک‌آور، نارنجک‌هاي صدادار و گلوله‌هاي پلاستيکي متوسل شدند.

خبرگزاري‌هاي بين‌المللي گزارش مي‌دهند پليس دست‌کم 15 تن از جمله نمايندگان سابق پارلمان و يک روزنامه نگار را بازداشت کرد. برگزارکنندگان اين تجمع اعتراضي مي‌گويند که حدود 100 هزار نفر به خيابان‌ها آمده‌اند، اما ناظران بي‌طرف تعداد تظاهرکنندگان را حدود 30 هزار نفر تخمين زده‌اند. پليس تا کنون درباره شمار تظاهرکنندگان سکوت اختيار کرده است. به گفته مخالفان سياسي اين«بزرگ‌ترين تظاهرات اعتراضي در تاريخ کويت» به شمار مي‌آيد.

گروه‌هاي اسلام‌گرا و ملي بطور مشترک مردم را به اين تظاهرات فراخوانده بودند. به گفته احزاب اپوزيسيون، تغيير قانون انتخابات تنها در خدمت دولت کويت است. بر طبق برنامه‌ي قبلي قرار است که در اول ماه دسامبر 2012 در کويت انتخابات پارلماني زودرس برگزار شود.مخالفان مي‌گويند که دولت همزمان با اعلام زمان برگزاري انتخابات اجازه تجمعات را نيز داده است.

اما به گفته مقامات انتظامي اين گونه تجمعات تنها اجازه دارند که در ميدان پارلمان برپا شوند.در روز يک‌شنبه پس از تجمع معترضان در ميدان پارلمان، گروه‌هاي مختلف با جدا شدن از يکديگر در خيابان‌هاي شهر دست به راهپيمايي زدند. به گفته گروه‌هاي اپوزيسيون تغيير قانون انتخابات مشاجره‌برانگيز است. برخي از گروه‌هاي مخالف اين تغييرات را «اعلان جنگ» دولت به اپوزيسيون تلقي کرده‌اند.

در مقابل صباح احمد جابر الصباح، امير کويت، تغييرات را «اصلاح قانون انتخابات» مي‌خواند و آن را ضامن «وحدت ملي» و مانعي بر سر تعميق شکاف‌هاي مذهبي مي‌داند. کويت از سال 2006 ميلادي در بحران سياسي به سر مي‌برد و تا کنون 9 دولت مختلف در اين کشور بر سر کار آمده‌اند. در اين مدت کوتاه 6 بار نيز پارلمان اين کشور منحل شده است. کويت به عنوان نخستين کشور عربي پادشاهي در حاشيه خليج‌فارس در سال 1962 مبادرت به تاسيس پارلمان منتخب کرد.
منبع: تابناک