دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۹

چشم امید آمریكا به پروژه ‌های نرم

امروز غرب درصدد است تا با نفوذ فرهنگی در میان قشر جوان جامعه ایرانی به تغییر در سلایق پرداخته و در نهایت نیز با ایجاد پایگاه‌های اجتماعی در ایران برای جریانات لیبرال نظام جمهوری اسلامی ایران را با یك چالش جدی روبه روسازد.
کد خبر : ۸۳۹۰۳


به گزارش صراط به نقل از منادی، فتنه 88 هرچند که هزینه های بسیاری برای کشور داشت اما عبور از فتنه عبرت هایی را نیز به ارمغان آورد. یکی از این عبرت ها ضرورت توجه به جنگ رسانه ای و فرهنگی است که امروز غرب برای طبقه متوسط به راه انداخته است .
 
با این حال طی سالهای اخیر بخش عمده‌ای از تلاش‌های معاندین انقلاب اسلامی صرف تمركز بر جنگ نرم شده است. امروز غرب درصدد است تا با نفوذ فرهنگی در میان قشر جوان جامعه ایرانی به تغییر در سلایق پرداخته و در نهایت نیز با ایجاد پایگاه‌های اجتماعی در ایران برای جریانات لیبرال نظام جمهوری اسلامی ایران را با یك چالش جدی روبه روسازد.



 
فتنه 78 و یا فتنه 88 نماد تام و تمامی از تلاش غرب برای اجرای پروژه براندازی نرم در ایران بود. البته هر چند آمریكا و غرب در این دو فتنه شكست سختی را تجربه كردند و جریان سبز در نهایت دست به انتحار سیاسی زد اما نباید از این نكته غافل شد كه چشم امید آمریكا همچنان به پروژه‌های نرم است.

در تعریف طبقه متوسط جدید مهمترین مولفه را باید در مصدر نوسازی كند و كاو كرد. بسیاری معتقدند طبقه متوسط جدید لایه ای اجتماعی است كه به تدریج بر اساس ایجاد تغییرات در نظام های سیاسی پدید می آید.


به عبارت بهتر با بسط و گسترش فرهنگ سیاسی جدید و رواج پارلمانتاریسم لایه ای اجتماع پدید می آید كه مهمترین بارزه آن گرایشات روشنفكری ، تمایز و تباین نسبت به توده ها و تلاش برای رسیدن به آرمان های لیبرالیسم است. هر چند هنوز اتفاق نظر قطعی بین هیچ یك از جامعه شناسان درباره مفهوم طبقه متوسط جدید وجود ندارد اما برخی نیز شكل گیری این طبقه را در پیوند مستمر با رشد روزافزون شهرنشینی در جوامع توجیه می كنند. ماركسیستها طبقه متوسط را به خرده بورژوازی تعبیر می كردند اما در شرایط كنونی باید بر گستره دلالت معنایی این طبقه در جوامع مدرن تاكید ویژه كرد. امروزه بسیاری از جامعه شناسان معتقدند طبقه متوسط جدید به اصطلاح با سواد، متمدن و از خصلت های شهری برخوردار است كه متناسب با توسعه اقتصادی و پیشرفت جامعه شكل گرفته است. این طبقه در روزمرگی تكنولوژیك بسیاری از تعصبات مذهبی خود را به مرور از دست می دهد و تنها در پارادایم نوسازی و تغییرات تدریجی و زیرپوستی هویتی قابل تحلیل است .

امروز نیز برخی از عقاید و رفتارهای غربی در میانه طبقه متوسط در حال رشد و نمو است. مسائلی مانند بدحجابی ، تجمل گرایی، افزایش میزان طلاق ، پرستیژ سفرهای خارجی و .. از جمله آسیب های اجتماعی است که طبقه متوسط جدید را در گیر خود نموده است. با این حال باید گفت که رسانه های داخلی و نهادهای آموزشی باید برنامه ای مدون را برای ارتباط با این قشر و بیان حقایق و وقایع و زدودن برخی آفت های اجتماعی تدوین نمایند.

در این میان به نظر می‌رسد که ما چه در حوزه های سیاسی و چه در حوزه های فرهنگی واجتماعی باید به دنبال اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به طبقه متوسط و قشر جدید جامعه باشیم.

افراد جامعه با توجه به آموزش‌ها كه از مجاری متعددی مانند رسانه‌ها ، موسسات آموزشی و یا نهادهای فرهنگی و... صورت می‌پذیرد با هویت جمعی جامعه و دلایل مشروعیت نظام سیاسی آشنا می‌شوند. به عنوان مثال امروزه بخش عمده‌ای از نوجوانان و جوانان ما درك صحیحی از نظریه ولایت فقیه نداشته و با توجه به شبهاتی كه هر روزه از سوی دشمنان در این زمینه ایجاد می‌شود دچار نوعی سردرگمی شده‌اند.
تنها برای درك نقاط ضعف سیستم آموزشی ما در این زمینه كافی است به برنامه‌های صدا و سیما نگاه كنیم حتی طی چند دهه اخیر به تعداد انگشتان یك دست نیز فیلم و سریالی در این حوزه ساخته و پرداخته نشده و بیشتر حجم تولیدات صدا و سیما به عنوان دانشگاه عمومی كشور تنها در لایه‌های سطحی نفوذ كرده است .
البته نباید از این نكته نیز غافل شد كه دشمنان با ظرافت خاصی در صدد نفوذ به حوزه آموزشی كشور از طریق رسانه‌ها هستند. امروزه دهه‌ها شبكه ماهواره‌ای به پخش برنامه‌های فارسی زبان می‌پردازند و درصدد ایجاد رخنه در نظام فكری جوانان هستند.