پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۶

رحیمی: دخالت در كاردولت زياداست‬

ما با يك ارتباط صميمانه مي‌توانيم كارها را انجام دهيم و مشكلات را برطرف كنيم.
کد خبر : ۷۷۶۶۱

معاون اول رييس‌جمهور، با انتقاد از برخي دخالت‌ها در امور مربوط به دولت، تصريح كرد كه اينگونه نيست كه دولت هر جا اراده كند هر كاري را انجام دهد.

به گزارش صراط، محمدرضا رحيمي كه در سومين جشنواره علم تا عمل در مصلاي تهران سخن مي‌گفت، با بيان اين‌كه دخالت در كار دولت زياد است،‌ اظهارداشت: از يك طرف دشمنان به دنبال نابودي جمهوري اسلامي ايران هستند و تمام تلاش خود را در اين راستا به كار گرفته‌اند كه البته انشاءالله خود نابود مي‌شوند، ولي از طرف ديگر دخالت در كار دولت نيز زياد است و اينگونه نيست كه دولت هر جا اراده كند هر كاري را انجام دهد، همه توقعات از دولت است، همه خواسته‌ها از دولت است ،ولي از طرف ديگر افراد غيرمسئول كه پاسخگو نيز نيستند، فراوانند، كه اميدواريم با كمك نمايندگان مجلس و مسئولان اين دخالت‌ها را برطرف كنيم.

وي در ادامه با ذكر مثالي گفت: مثلا مي‌آيند مصاحبه مي‌كنند و با مصاحبه‌ رابطه ما را با همسايگان دچار مشكل مي‌كنند، در حالي كه يكي از راه‌هاي شكست تحريم‌ها كار و ارتباط داشتن با همسايگان است، ولي بعضا با يك مصاحبه اين موضوع دچار مشكل مي‌شود و ما دخالت‌هاي سياسي افراد غيرمسئول را بعضا در امور مشاهده مي‌كنيم.

معاون اول رييس‌جمهور با بيان اين‌كه برخي نيز حلقه ارتباط دولت، ملت و شركت‌ها را نشانه گرفته‌اند كه اين حلقه را بزنند، گفت: ما با يك ارتباط صميمانه مي‌توانيم كارها را انجام دهيم و مشكلات را برطرف كنيم.

رحيمي با بيان اين‌كه صادرات تحريم‌شكن است و ما بايد در راستاي افزايش صادرات حركت كنيم و اين موضوع بايد جزو اولويت‌ها باشد، گفت: ما بايد به نحوي عمل كنيم كه صادرات‌مان بر واردات‌مان پيشي بگيرد.

وي همچنين به مشكل مواد اوليه برخي از اين محققان علمي اشاره كرد و گفت: ‌تحريم بانك مركزي ما را در تامين مواد اوليه دچار مشكل كرد كه اين مشكل خوشبختانه برطرف شده و انشاءالله براي برآوردن مواد اوليه با وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگي‌هاي لازم را انجام مي‌دهيم و اين موضوع را پيگيري مي‌كنيم.

مقام دوم كابينه در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با بيان اين‌كه ما به دنبال ساختن بمب اتم نيستيم و بارها نيز مقام معظم رهبري اين موضوع را اعلام كرده و حتي آن را حرام اعلام كرده‌اند، گفت: آنها خود مي‌دانند كه ايران به دنبال بمب اتم نيست. آنهايي كه بمب داشتند كجا موفق شدند كه ما بخواهيم با داشتن بمب موفق شويم. آمريكا كه بمب اتم دارد آيا اين بمب‌ها در فروپاشي اين كشور در آينده جلوگيري مي‌كند؟

وي با بيان اينكه ما به دنبال بهره‌مندي علمي از انرژي صلح‌آميز هسته‌يي هستيم، گفت: آنها در ظاهر بمب اتم را بهانه مي‌كنند ولي در واقع آنها نمي‌خواهند ايران در زمينه‌هاي مختلف علمي رشد كند.

معاون اول رييس‌جمهور با بيان اين‌كه با وجود همه اين موانع پيشرفت‌هاي علمي حاصل شده در ايران انسان را شگفت‌زده مي‌كند، افزود: دانشمندان بعضا چيزهايي ساختند كه براي اولين بار در دنيا ساخته مي‌شود و يا اگر قبلا نيز ساخته شده دانشمندان ما با قيمت كمتر ولي با كيفيت بهتر آن را ساخته‌اند.

رحيمي با بيان اينكه اختراعات دشمنان ما و پيشرفت‌هاي علمي كشور ما بمب هسته‌يي ماست، تصريح كرد: تمام حساسيت آنها بر سر همين پيشرفت‌هاست.

وي با اشاره به سند چشم‌انداز گفت: در زمينه پيشرفت‌هاي علمي مي‌توان گفت چندين سال زودتر به اهداف سند دست پيدا كرده‌ايم. ما اكنون هفدهمين قدرت اقتصادي جهان هستيم. در امر سدسازي جزء پنج كشور اول دنيا هستيم و در بحث ظرفيت‌هاي نيروگاهي جزء هفده كشور اول دنيا هستيم.

معاون اول رييس‌جمهور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با بيان اين‌كه پارسال صادرات غيرنفتي ما ۵۳ ميليارد دلار بود و واردات ما به ۶۱ ميليارد دلار كاهش پيدا كرده، ادامه داد: اگر موانع برداشته شود در سال جاري صادرات ما مي‌تواند بر واردات ما پيشي بگيرد.

رحيمي با بيان اين‌كه برخي از ميهمانان شركت‌كننده در اجلاس با اشاره به پيشرفت‌هاي علمي كشور مي‌گفتند كه پيشرفت‌هايي شما به گونه‌اي است كه گويي تحريم نشده‌ايد، گفت: اين تحريم‌ها مشكلاتي را بعضا براي ما ايجاد كرده است، ولي نعمت‌هاي زيادي را متوجه ما كرده است. ما در تحريم ساخته شديم و در واقع مي‌توان گفت مزيت‌هاي تحريم بيش از خسارت‌هاي آن براي ما بوده است.

وي با بيان اين‌كه اقتصاد مقاومتي يعني اين‌كه اقتصادي را درست كنيم كه با تحريم‌ها شكسته نشود و بتواند در برابر آن مقاومت كند، گفت: دولت و ملت بايد در راستاي حل مشكلات همدل باشند.

معاون اول رييس‌جمهور با بيان اين‌كه ما وظيفه داريم مسائل را به درستي براي مردم تبيين كنيم، گفت: ما سند نوكري به مردم را امضا كرده‌ايم و تاكيد داريم كه خادم بايد با مخدوم خود صادقانه رفتار كند.

رحيمي با اشاره به برخي از اخلال‌ها كه بعضا در بازار ايجاد مي‌شود، گفت: ما مشاهده مي‌كنيم كه بعضا در بازار اخلال ايجاد مي‌كنند از جمله بازار مرغ و بايد براي حل اين مشكلات و مسائل دولت و ملت در كنار هم باشند و وقتي كه اين موضوع وجود داشته باشد اين مشكلات تبديل به رفاه، آسايش و توسعه مي‌شود، در كنار هم و با همكاري هم بايد مشكلات را حل كرد.

وي با اشاره به برخي از درخواست‌هاي محققان و نخبگان حاضر در اين جلسه، اظهار كرد: با توجه به چارچوب بودجه و امكانات نمي‌توان بلافاصله تمام خواسته‌ها را عملياتي كرد و تمام مشكلات را برطرف كرد، ولي ما تمام تلاش خود را مي‌كنيم كه بتوانيم مشكلاتي كه وجود دارد را برطرف كنيم.

معاون اول رييس‌جمهور با بيان اين‌كه امكانات محدود است، تصريح كرد: شما مي‌بينيد در مورد نفتي كه ما مي‌فروشيم موانع ايجاد كردند، گرچه تلاش كرديم كه اين موانع را برطرف كنيم و در اقتصاد مقاومتي بايد جايگزيني براي اين موضوع ايجاد كنيم.

رحيمي خطاب به متخصصان گفت: به خاطر محدوديت‌هايي كه وجود دارد نمي‌توانيم بلافاصله همه خواسته‌ها را محقق كنيم؛ چرا كه ما نمي‌توانيم خارج از بودجه عمل كنيم، ولي همان‌طور كه گفتم تمام تلاش‌مان را بكار مي‌گيريم كه با راه‌حل‌هاي مناسب درباره مشكلات چاره‌جويي كنيم و آنها را حل كنيم. ما تمام تلاش خود را خواهيم كرد كه در حد توان اين محدوديت‌ها را برطرف كنيم.

وي همچنين با بيان اين‌كه جلسات كارگروه حمايت از توليد پيوسته برگزار مي‌شود، به نخبگان و محققان گفت: جلسات ويژه حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان به عنوان كارگروه حمايت از دستاوردهاي علمي را در دولت با حضور دكتر نسرين سلطان‌خواه و ديگر مسئولان مرتبط تشكيل خواهيم داد.

معاون اول رييس‌جمهور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با بيان اين‌كه مناسب‌ترين راهبرد مقابله با دولت‌هاي زورگو و ستمگر، توليد علم و پيشرفت است، گفت:‌ اين فشارهايي كه آنها به جهموري اسلامي مي‌آورند را اگر سر هر كشور ديگري آورده بودند آن كشور در گام اول فرو مي‌ريخت.

وي همچنين در ابتداي سخنان خود با اشاره به نمايشگاه برپا شده و به نمايش گذاشتن پيشرفت‌هاي علمي كشور در زمينه‌هاي مختلف گفت: آنچه در اين نمايشگاه مشاهده كرديم و توضيحاتي كه مسئولان شركت‌هاي دانش‌ بينيان و نخبگان ارائه كردند، موجب شعف، شادي و يك غرورملي است و باعث شد كه خستگي‌هاي شبانه‌روزي جلسات و كارهاي اجلاس تهران امروز با ديدن اين پيشرفت‌ها برطرف شود.

وي با بيان اين‌كه طبيعي است هر انسان وطن‌پرست و وطن‌دوستي به دنبال ترقي كشور خود در زمينه‌هاي مختلف علمي است و به محض شنيدن اخبار پيشرفت كشورش خشنود مي‌شود، اظهار كرد: ما به شما محققان و نخبگان افتخار مي‌كنيم و از خداوند مي‌خواهيم كه دولت را در خدمت به شما صاحبان علم و فناوري موفق كند و اين توفيق را داشته باشيم كه بتوانيم تمام خواسته‌هاي شما را در اين زمينه محقق كنيم.

رحيمي ادامه داد:دوست داريم كه مشكلاتي كه مانع در مسير پيشرفت كار شماست برطرف كنيم و در اين ارتباط تمام توان خود را به كار خواهيم بست.

معاون اول رييس‌جمهور همچنين با بيان اين‌كه در بازديد از نمايشگاه به صحبت‌هاي محققان و نخبگان گوش داديم و از آنها خواستيم تا موانع و مشكلات‌شان را در راه پيشرفت كارشان بنويسند تا تك‌تك مورد بررسي قرار دهيم، گفت: آقاي رييس‌جمهور نيز به خاطر خستگي مفرط كار شبانه‌روزي در ارتباط با اجلاس تهران و جلساتي كه داشتند، نتوانستند خدمت شما عزيزان برسند، برخلاف عشق و علاقه‌اي كه به شما و دستاوردها و پيشرفت‌هاي شما دارند و بنده توفيق دارم كه در اينجا سلام خالصانه و از عمق دل ايشان را خدمت شما اعلام كنم.

رحيمي با اشاره به پروژه‌هايي كه قرار است در طول هفته جاري افتتاح شود و پيشرفت‌هاي علمي كشور و ارائه آمار و ارقامي در اين زمينه، گفت: به خاطر برگزاري اجلاس كارهاي هفته دولت يك هفته به تاخير افتاد و قرار است در هفته جاري براي افتتاح پروژه‌هاي مختلف به شهرستان‌هاي مختلف برويم.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به برگزاري شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران و همچنين فلسفه و روند شكل‌گيري اين جنبش، گفت: جنبش غيرمتعهدها مي‌تواند نقش مهم و موثري در مقابله با استكبار و زياده‌خواهي‌هاي قدرت‌هاي زورگو داشته، مي‌تواند مقابله جدي با زياده‌خواهي‌هاي آمريكا و هم‌پيمانانش باشد.

معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به زياده‌خواهي‌هاي آمريكا و هم‌پيمانانش و تجاوزاتي كه در منطقه خاورميانه انجام داده و حمايت اين كشور از رژيم صهيونيستي، گفت: جنبش غيرمتعهدها مي‌تواند در مقابله با اين زياده‌خواهي‌ها بسيار موثر باشد.

رحيمي همچنين به رياست سه ساله ايران بر جنبش غيرمتعهدها اشاره كرد و گفت: خيلي از كشورها اذعان كردند كه ايران كشوري است كه به معناي واقعي غيرمتعهد است و دوست و دشمن به اين موضوع اقرار دارند و امروز خوشبختانه رياست اين اجلاس بر عهده ايران قرار گرفته و خيلي‌ها گفتند كه امروز مسئوليت اين جنبش بر عهده كشوري است كه به معناي واقعي غيرمتعهد است.

وي با بيان اين‌كه اجلاس طي هفته گذشته در تهران برگزار شد، گفت: خوشبختانه اجلاس به بهترين شكل خود در تهران برگزار شد و همه از اين موضوع تمجيد كردند. مهمان‌نوازي ايرانيان نيز به وضوح به نمايش گذاشته شد.

معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به ترس آمريكا و هم‌پيمانانش از ارتباط ديگر كشورها با ايران، اظهار كرد: آنها سعي مي‌كنند كشورها را تحت فشار قرار دهند كه با ايران ارتباط برقرار نكنند. براي شركت در اين اجلاس نيز آنها با سران غيرمتعهدها تماس مي‌گرفتند و از آنها مي‌خواستند كه در اجلاس تهران شركت نكنند، ولي خوشبختانه ديديم كه اين فشارها تاثيري نگذاشت و در اجلاس شانزدهم ركورد حضورها شكست شد و تاكنون در هيچ كشوري در اين اجلاس اينقدر شركت‌كننده حضور نداشته. ما بيش از هفت هزار ميهمان داشتيم و كشورهاي مختلف در سطح عالي و خوب در اجلاس شركت كردند.

رحيمي با بيان اين‌كه براي اولين بار زمينه شكل‌گيري بحث مديريت جهاني كه آقاي احمدي‌نژاد مطرح كردند در اين اجلاس فراهم شد، گفت: برخي بحث مديريت جهاني را در داخل مورد تمسخر قرار مي‌دهند، در حالي كه ما بايد در برابر زياده‌خواهي‌ها و هجمه‌اي كه به كرامت انسان‌ها توسط زورمداران صورت مي‌گيرد، بايستيم.

وي با بيان اين‌كه مقدمات مديريت جهاني بر اساس آرمان‌هاي حضرت امام در حال فراهم شدن است، گفت: برخي از كشورها هستند كه در ظاهر متحد به آمريكا هستند، ولي در باطن اينگونه نيستند و در خيلي از جلسات خصوصي از زورگويي‌هاي آمريكا ابراز ناراحتي مي‌كنند.

معاون اول رييس‌جمهور با بيان اين‌كه اميدواريم در طول سه سالي كه رياست جنبش بر عهده ايران است، بتوانيم در شان جمهوري اسلامي عمل كنيم و جايگاه اين جنبش را در عرصه‌ جهاني هر چه بيشتر ارتقا دهيم، اهميت مديريت جهاني را مجددا يادآور شد و افزود: اميدواريم در دوراني كه از دولت باقي مانده اين موضوع را در عرصه جهاني به خوبي نهادينه كنيم. در اجلاس كارها به خوبي پيش رفت و كشورها پذيرفتند كه پرچمدار واقعي نهضت، جمهوري اسلامي است.

رحيمي با بيان اين‌كه ما بايد در مسير اعتلاي هر چه بيشتر قرار بگيريم تا همه باور كنند ما در جستجوي مصالح بشري هستم و در اين راه حركت مي‌كنيم، به تلاش غربي‌ها جهت برعكس جلوه دادن حقيقت اشاره كرد و گفت: آنها تلاش مي‌كنند كه حق را بپوشانند و باطل را حق جلوه داده و حق را باطل جلوه دهند و مي‌بينيد عمده رسانه‌هاي موثر در جهان در خدمت صهيونيست‌هاست. در مورد كشور ما خلاف‌گويي آشكار مي‌كنند و برخي نيز متاسفانه تحت تاثير اين خلاف‌گويي‌ها قرار مي‌گيرند.

وي با بيان اين كه كشورهاي غربي بيش از همه كشورهاي جهان با يكديگر اختلاف دارند، گفت: آنها دائم از اختلافات ديگر كشورها حرف مي‌‌زنند و اين باعث مي‌شود كه اختلافات دروني آنها كم‌رنگ شود و جلوه‌اي پيدا نكند.

معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به دخالت قدرت‌‌هاي زورگو در امور داخلي كشورها و تعيين سرنوشت براي ديگر ملت‌ها، اظهار كرد: بايد با اين زورگويي‌ها مقابله كرد و بايد كمك كنيم پرچم جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه استوار بماند و با اين استعمارگري‌ها مقابله كند.

رحيمي با اشاره به طرح بحث اقتصاد مقاومتي از سوي مقام معظم رهبري گفت:‌ ما از اول انقلاب تاكنون در تحريم به سر برده‌ايم. دشمنان جنگ هشت ساله را عليه ما تحميل كردند و بسياري از امكانات ما در طول اين هشت سال در مسير جنگ قرار گرفت و بعد از آن نيز در مسير بازسازي، آنها نمي‌خواستند كه جمهوري اسلامي ايران شكل بگيرد و در راستاي تحقق اين هدف‌شان نيز تلاش زيادي كردند.

در اين مراسم پيش از صحبت‌هاي رحيمي، نسرين سلطان‌خواه معاون علمي رييس‌جمهور و همچنين چند تن از محققان علمي و مسئولان شركت‌هاي دانش‌بنيان به ايراد سخنراني پرداختند.

رحيمي همچنين از نمايشگاه سومين جشنواره علم تا عمل نيز بازديد كرد.

در اين مراسم همچنين تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و استانداران نيز حضور داشتند.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
دخالت در کار دولت یا شما جناب ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
این دولتی که به حرف هیچ کس گوش نمی ده چگونه درکارش دخالت می کنند؟؟؟؟