چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۳

تقویت رابطه حماس و مصر از زمان مرسي

موسي ابومرزوق گفت: رابطه حماس و مصر از زمان رياست جمهوري محمد مرسي بسيار تقويت شده است خصوصا كه مصر در سايه نظام جديد با قدرت از مساله فلسطين دفاع مي‌كند.
کد خبر : ۷۷۴۹۶
به گزارش صراط به نقل از ايران‌آباد: موسي ابومرزوق گفت: رابطه حماس و مصر از زمان رياست جمهوري محمد مرسي بسيار تقويت شده است خصوصا كه مصر در سايه نظام جديد با قدرت از مساله فلسطين دفاع مي‌كند.

آنچه که از مدت‌ها پيش مشخص بود، قطع ارتباط کادر رهبري حماس با تهران به دليل مواضع اين جنبش در قبال حوادث سوريه و نزديکي آنها به عربستان، قطر و ترکيه و پشت کردن به محور مقاومت بود، اما اعتراف معاون مشعل به اين مساله، تير خلاصي بر همه شايعات بود.
 
موسي ابومرزوق که برخي از وي به عنوان جانشين خالد مشعل ياد مي‌کنند، در تازه‌ترين اظهارنظر خود و در مصاحبه با پايگاه خبري الوطن العربي – که پول آن را صهيونيست‌ها تامين مي‌کنند – به صراحت از بحراني بودن روابط حماس با ايران سخن گفت و دليل آن را هم حمايت ايران از سوريه! عنوان کرد.
 
معاون مشعل که روزگاري از همه پايتخت‌هاي عربي رانده شده بود و در دمشق پناه گرفته و از آنجا امورات خود را مي‌گذراند، چهره واقعي خود را نشان داد و با ناديده گرفتن تمام اين خدمات و حمايت‌ها، تمام فشارهايي که بر سوريه به دليل حمايت حماس وارد مي‌شد و مشکلاتي که اين کشور با آن دچار شد، حتي از سياست بي‌طرفي که سران اين جنبش فلسطيني از آن دم مي‌زدند، عدول کرده، به رگ و ريشه اخواني خود پناه برده و «از بحراني شدن روابط اين جنبش با نظام ايران به سبب قتل عام ملت سوريه توسط نظام دمشق و موضع تهران در اين زمينه خبر داد.»
 
ابومرزوق با بيان اينکه حماس پس از شروع ناآرامي‌ها در سوريه دمشق را ترک کرده و در برخي پايتختهاي عربي مستقر شدند، در مورد سرنوشت خالد مشعل و خودش گفت: مشعل در دوحه به سر مي‌برد و او نيز در قاهره حضور دارد.
 
حماس که با به قدرت رسيدن اخوان‌المسلمون در مصر و سرنگوني مبارک احساس مي‌کند ديگر نيازي به سوريه و ايران ندارد، در حالي وارد اين بازي بدون سرانجام شده که رفتارش باعث درگيري‌هاي بسياري در درون اين جنبش نيز شده است.
 
در اين ميان پايگاه خبري محيط در گزارشي از درخواست اخوان‌المسلمون مصر از جنبش حماس براي قطع روابط خود با ايران خبر داد، درخواستي که به نظر مي‌رسد با توجه به سخنان اخير ابومرزوق خيلي دير بيان شده و عملاً ايران و حماس فعلاً رابطه‌اي ندارند و ايران بايد به دنبال جايگزيني براي آنها باشد.
 
هم زماني اين درخواست با سخنان محمد مرسي رئيس جمهور مصر در تهران که با انتقادات بسياري مواجه شد، بسيار مهم و قابل توجه ارزيابي مي شود. چه اينکه پس از اين سخنان بود که جريان سلفي النور با ريختن به خيابان ها خواستار جهاد عليه سوريه شدند. با توجه به اين رويدادها است که سخنان مقام سوري در مورد مسول بودن مرسي در ريخته شدن خون سوري ها قابل تامل به نظر مي رسد.   
 
 
سخنان ابورمرزوق نشان دهنده پشت کردن واقعي حماس و به خصوص رهبران سياسي خارج نشين آن به اصل مقاومت و بازگشت آنها به ميز گفت‌وگو با رپيم صهيونيستي است، اما بايد گفت که مساله سران سياسي حماس با رزمندگان قسامي جدا است و آنها همچنان به اصل مقاومت ايمان دارند.
 
گفتني است از زمان خروج مشعل و همکارانش از دمشق آنها تحت شديدترين بايکوت‌هاي خبري قرار داشته و کمتر در رسانه‌ها ظاهر مي‌شود، او در اين مدت چند بار به اردن سفر کرد و تلاش نمود تا بار ديگر دفتر حماس در امان را بازگشايي کند اما عبدالله شاه اردن به دلايل متعدد از جمله ترس از اسرائيل مانع از اين مساله شد.
 
در همين حال، ابومرزوق گفت: رابطه حماس و مصر از زمان رياست جمهوري محمد مرسي بسيار تقويت شده است خصوصا كه مصر در سايه نظام جديد با قدرت از مساله فلسطين دفاع مي‌كند.
 
وي در بخش ديگري از گفت وگو، اتهامات وارده مبني بر دست داشتن فلسطينيان در حمله به سربازان مصري در سينا كه به كشته شدن 16 نفر از آنان انجاميد، رد كرد و اسراييل را مرتبط با اين حمله دانست.
 
 
گفت و گوي ابومرزوق با الوطن العربي
 
ابومرزوق همچنين طرف هاي خارجي را عامل توقف پرونده مصالحه ملي ميان فلسطينيان و برگزار نشدن نشستهاي حماس و فتح دانست.
 
ايران‌آباد پيش از اين در گزارش مشروحي به اختلافات دروني حماس پرداخته بود که اين اختلافات باعث جدايي برخي از رهبران و کادرهاي نظامي از اين جنبش و احتمال انشعاب گسترده در آن شده است.
 
در اين گفت‌وگو که بخش اول آن به صورت فايل ويدئويي منتشر شده تا در بعداً مقامات حماس آن را تکذيب نکنند، ابومرزوق به مذاکرات سازش اشاره‌اي نکرد و بايد منتظر ماند و بخش دوم آن را مشاهده کرد که آيا حماس هم به سرنوشت سازمان آزادي‌بخش فلسطين و حل شدن در بازي سازش راضي خواهد شد يا کادر فعلي آن به دليل رفتن به فاز سازش و بر زمين گذاشتن سلاح از سوي مردم طرد خواهند شد.
 
سخنان معاون خالد مشعل در حالي عليه رابطه با ايران در رسانه‌هاي عربي به صورت گسترده منتشر شده که در ايران هيچ کس به اين سخنان واکنشي نشان نداده است.