دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴

ضررده‌ترین‌ها خودروهای وارداتی بازار ایران

ضررده‌ترین‌ها خودروهای وارداتی بازار ایران
اگر قصد خرید خودروی وارداتی دارید، این مطلب پدال را دنبال کنید تا با خودروهای ضررده آشنا شوید و سمت آن‌ها نروید!
کد خبر : ۶۸۶۱۸۸

به گزارش صراط براساس گزارش پدال، با آزادسازی واردات خودرو در پاییز ۱۴۰۱، شرکت‌های زیادی سراغ واردات خودرو رفتند و خودرو‌های زیادی از برند‌های مختلف را به ایران آوردند. هرچند بسیاری از این خودرو‌های وارداتی جدید که عمدتاً از برند‌های معتبر جهانی مثل کیا، میتسوبیشی، هیوندای، تویوتا و… هستند در بازار اختلاف قیمت بسیار زیادی با قیمت نمایندگی پیدا و سود زیادی را نصیب خریداران خود کردند ولی همهٔ خودرو‌های وارداتی چنین شرایطی را ندارند و برخی مدل‌ها نه‌تنها سودی به دنبال ندارند بلکه حتی در بازار افت قیمت پیدا کرده و با قیمتی پایین‌تر از قیمت نمایندگی برای فروش گذاشته شده‌اند و درنتیجه، بجای سود، به خریداران خود ضرر رسانده‌اند؛ بنابراین، هنگام خرید خودرو‌های وارداتی حتماً باید با مدل‌های ضررده آشنا باشید و سراغ آنها نروید، زیرا اگر خرید ناآگاهانه‌ای داشته باشید، ممکن است پس از خرید خودروی وارداتی متحمل ضرر‌هایی تا چند صد میلیون تومان شوید. درنتیجه، در ادامه شما را با ضررده‌ترین خودرو‌های وارداتی حال حاضر بازار کشور آشنا خواهیم کرد.

خودرو‌های وارداتی که بیشترین ضرر را دارند
در جدول زیر، با ۱۰ خودرویی آشنا خواهیم شد که در حال حاضر در بازار برای خرید در دسترس هستند و طبق لیست قیمت روز خودرو‌های وارداتی، بیشترین افت قیمت را نسبت به قیمت نمایندگی تجربه کرده‌اند.

رتبه برند مدل قیمت نمایندگی قیمت بازار میزان افت قیمت
۱۰ لونا GRE ۱،۱۶۵،۰۰۰،۰۰۰، ۱،۱۶۵،۰۰۰،۰۰۰، ۰،
۹ زوتی DL۵، ۱،۱۴۴،۵۴۲،۰۰۰، ۱،۱۴۰،۰۰۰،۰۰۰، ۴،۵۰۰،۰۰۰،
۸ سوزوکی سیاز ۱،۷۲۰،۰۰۰،۰۰۰، ۱،۷۰۰،۰۰۰،۰۰۰، ۲۰،۰۰۰،۰۰۰،
۷ ونوسیا D۶۰ پلاس ۱،۹۸۵،۷۰۰،۰۰۰، ۱،۹۰۰،۰۰۰،۰۰۰، ۸۵،۰۰۰،۰۰۰،
۶ ونوسیا V-Online ۲،۲۴۵،۳۰۰،۰۰۰، ۲،۱۲۰،۰۰۰،۰۰۰، ۱۲۵،۰۰۰،۰۰۰،
۵ جتا VS۵، ۲،۲۴۴،۶۰۰،۰۰۰، ۲،۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰، ۱۴۴،۰۰۰،۰۰۰،
۴ جیلی آزکارا ۲،۳۵۰،۰۰۰،۰۰۰، ۲،۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰، ۱۵۰،۰۰۰،۰۰۰،
۳ جتا VS۷، ۲،۷۲۰،۰۰۰،۰۰۰، ۲،۲۸۰،۰۰۰،۰۰۰، ۴۴۰،۰۰۰،۰۰۰،
۲ بستیون T۷۷، ۲،۱۵۲،۹۳۹،۰۰۰، ۱،۷۰۰،۰۰۰،۰۰۰، ۴۵۲،۰۰۰،۰۰۰،
۱ هونگچی E-QM۵، ۲،۱۳۷،۲۲۳،۰۰۰، ۱،۶۰۰،۰۰۰،۰۰۰، ۵۳۷،۰۰۰،۰۰۰
دلایل افت قیمت خودرو‌های وارداتی
در بازار خودروی کشورمان به دلایلی مثل بازار انحصاری، عرضهٔ محدود و تورم، عمدهٔ خودرو‌ها چه داخلی، چه مونتاژی و چه وارداتی، در بازار قیمت بیشتری نسبت به قیمت نمایندگی دارند ولی بااین‌وجود و همین‌طور ممنوعیت چندسالهٔ واردات خودرو به کشور و بازار تشنه، برخی خودرو‌های وارداتی در بازار به دلایل مختلفی قیمت کمتری نسبت به قیمت نمایندگی تجربه کرده‌اند. در ادامه به اصلی‌ترین دلایل این موضوع خواهیم پرداخت.

خدمات پس از فروش ضعیف
یکی از مهم‌ترین نکات در مورد خودرو‌های وارداتی، بحث خدمات پس از فروش است و ازاین‌رو، خودرو‌های وارداتی شرکت‌های معتبرتر و مشهورتر که قبلاً در حوزهٔ واردات یا مونتاژ خودرو فعالیت داشته‌اند در بازار کشور شرایط بهتری خواهند داشت و در مقابل، خودرو‌هایی که توسط شرکت‌های نوپا و ناشناخته با اسامی عجیب‌وغریب وارد شده‌اند، به دلیل عدم اطمینان از ارائهٔ خدمات پس از فروش مناسب، در بازار خریدار نخواهند داشت و با افت قیمت مواجه می‌شوند.

کمبود قطعات یدکی
یکی دیگر از نکات بسیار مهم هنگام خرید خودروی وارداتی، اطمینان از تأمین قطعات یدکی است و مثل مورد قبلی، در اینجا هم خودرو‌هایی که توسط شرکت‌های نوپا وارد می‌شوند ممکن است در بازار با اقبال چندانی مواجه نباشند. اگر پس از چند سال این شرکت‌ها تعطیل شوند، خودرو‌های وارداتی آنها بدون خدمات پس از فروش و تأمین قطعات یدکی خواهند ماند و خریداران را به دردسر‌های بزرگی خواهند انداخت.

برند ناشناخته و فاقد محبوبیت
یکی از مهم‌ترین عواملی که روی میزان سود و ضرر خودرو‌های وارداتی تأثیر می‌گذارد، برند خودرو است و به همین دلیل، خودرو‌های برند‌های معتبر مثل کیا، میتسوبیشی، هیوندای، تویوتا را نه‌تنها در بین مدل‌های ضررده نمی‌بینیم بلکه معمولاً سود زیادی را هم به دنبال دارند. بااین‌حال، به دلیل سازوکار عرضهٔ خودرو‌های وارداتی از طریق قرعه‌کشی، قطعاً همهٔ ثبت‌نام کنندگان در سامانهٔ عرضهٔ خودرو‌های وارداتی امکان خرید این مدل‌ها را نخواهند داشت و خیلی‌ها مجبور می‌شوند سراغ مدل‌های چینی بروند. در این صورت، حتماً سراغ برند‌های شناخته‌شده‌تر و معتبرتر مثل بی‌وای‌دی بروید تا با ضرر مواجه نشوید.

عرضهٔ کوتاه و محدود
بسیاری از شرکت‌های واردکننده، چند صد دستگاه از یک مدل خودرو وارد می‌کنند و سپس همه‌چیز تمام می‌شود و خبری از تداوم واردات نخواهد بود. درنتیجه، خودرو‌هایی که در تعداد محدودی وارد شده‌اند حتی علیرغم برخورداری از برند معتبر، در بازار افت قیمت پیدا خواهند کرد. مثال بارز این موضوع جیلی آزکارا است. این خودرو با اینکه ساخت یکی از معتبرترین و محبوب‌ترین برند‌های چینی است ولی به دلیل عرضهٔ بسیار محدود و شرکت واردکنندهٔ نه‌چندان خوش‌نام از بابت تحویل به‌موقع و ارائهٔ خدمات پس از فروش، در بازار افت قیمتی ۱۵۰ میلیون تومانی را تجربه کرده است.

کیفیت پایین و امکانات اندک
خودرو‌های وارداتی که کیفیت چندان بالایی ندارند و امکانات محدودی را ارائه می‌کنند، حتی با وجود قیمت پایین‌تر، با استقبال بازار مواجه نمی‌شوند، زیرا خریداران خودرو‌های وارداتی معمولاً به دنبال مدل‌هایی با پیشرانهٔ قدرتمند و امکانات کامل هستند. یکی از مصادیق این موضوع، سوزوکی سیاز است که هرچند برند معتبری دارد ولی ازآنجایی‌که مونتاژ هند است، کیفیت نازلی دارد و با پیشرانهٔ ضعیف و امکانات اندکی وارد شده است.

نتیجه‌گیری
پیش از خرید خودروی وارداتی حتماً به‌طور کامل در مورد شرکت واردکننده و شرایط تأمین قطعات یدکی و ارائهٔ خدمات پس از فروش تحقیق کنید و سراغ شرکت‌های معتبر بروید. برای نوع خودرو نیز سعی کنید خودرو‌های شناخته‌شده از برند‌های معتبر کره‌ای و ژاپنی را انتخاب کنید و اگر قصد خرید خودرو‌های وارداتی چینی را دارید هم سمت برند‌هایی بروید که در ایران شناخته‌شده‌تر هستند. با توجه به این نکات، نه‌تنها پس از خرید خودروی وارداتی ضرر نخواهید کرد بلکه می‌توانید به سود خوبی دست پیدا کنید و حتی اگر خودرو را برای استفاده شخصی هم بخواهید، از بابت کیفیت و خدمات پس از فروش و همین‌طور حفظ ارزش در طولانی‌مدت خیال راحت‌تری خواهید داشت.

برچسب ها: خودروی وارداتی