به گزارش صراط به نقل از مهر، حمید رسائی نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی در پی دیدار اخیر نمایندگان با رهبر معظم انقلاب اسلامی و نارضایتی ایشان از عملکرد مجلس هشتم چند پیشنهاد عملی را برای محقق شدن تذکرات و مطالبات ایشان از نمایندگان را طی یادداشتی بیان داشته است.
رسائی در این یادداشت ، با اشاره به دیدار اخیر نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب اسلامی و با بیان اینکه قاطبه نمایندگان این دوره را نمی توان مصداق این تذکرات ایشان دانست، گفت: تذکرات رهبر دلسوز انقلاب در دیدار هفته گذشته خود با نمایندگان، حکایت از نارضایتی از عملکرد مجلس هشتم و بیان دغدغه ها و دلنگرانی های ایشان نسبت به مسیر حرکت آینده مجلس داشت؛ لذا نمایندگان بخصوص هیئت رئیسه باید در اقدامی عملی برای تحقق فرمایشات رهبری و توجه به هشدارهای دلسوزانه یک پدر که البته از موضع ولی امر مسلمین است، جامعه عمل بپوشانند.
متن کامل یادداشت به شرح زیر است:
دیدارهای سالانه نمایندگان با رهبر معظم انقلاب اسلامی را بی شک باید مهمترین اتفاق در هر دوره مجلس دانست آنگاه که شخصیتی آگاه، مطلع، باتجربه، منصف و دلسوز، علاج جویانه به بیان نقاط ضعف و مشوقانه به تقویت نقاط قوت مجلس می پردازد و ضمن بیان نقشه راه قوه مقننه، راه کارهایی برای ارتقای جایگاه مجلس و جلوگیری از انحرافات آن ارائه می دهد.
اولین دیدار هفته گذشته نمایندگان مجلس نهم با رهبر انقلاب را باید متفاوت از دیگر اولین دیدارهای مجالس گذشته با امام خامنه ای دانست. بعد از پیام رهبری خطاب به مجلس نهم که معظم له به نوعی نارضایتی خود از عملکرد مجلس هشتم بویژه مدیریت آن را – جز در حوزه مسائل بین المللی – نشان داده بودند، این دیدار هفته گذشته ایشان بود که باز هم حکایت از نارضایتی از عملکرد مجلس هشتم و بیان دغدغه ها و دلنگرانی های ایشان نسبت به مسیر حرکت آینده مجلس داشت.
قطار مجلس نهم البته تازه سوت حرکت خود را به صدا درآورده و در حال حاضر قاطبه نمایندگان این دوره را نمی توان مصداق این تذکرات دانست، همانطور که رهبر دلسوز انقلاب نیز در دیدار هفته گذشته خود، به صراحت رییس مجلس و هیأت رییسه آن را مخاطب اصلی برخی از تذکراتشان دانستند، آنجا که فرمودند: «خرج تراشی های بیخود برای مجلس، عدم سلامت است. دیروز ما با جناب آقای لاریجانی در این زمینه مفصل صحبت کردیم. واقعا باید یکی از کارهایی که مجلس می کند این باشد؛ الگو بشوید برای دستگاه های مختلف دیگر در کم کردن هزینه ها، هزینه های سفرهای احیانا بی مورد، هزینه های گوناگون شخصی نمایندگان که البته بخش مهمی از این کار مربوط به هیأت رییسه محترم مجلس است که باید مراقبت کنند».
اکنون به نظر می رسد که ما نمایندگان مجلس و بویژه هیأت رییسه و علی الخصوص رییس محترم مجلس پس از بازگشت از حوزه های انتخابیه خود، باید در اقدامی عملی برای تحقق فرمایشات رهبری و توجه به هشدارهای دلسوزانه یک پدر که البته از موضع ولی امر مسلمین است، جامعه عمل بپوشانند.
در مجلس هشتم توفیق الهی نصیب بنده و برخی از دیگر همکاران شد تا با ارائه طرح هایی از جمله حذف حقوق مادام العمر مسئولان و جلوگیری از وقف غیر قانونی اموال دانشگاه آزاد، قدمی در راستای حذف ویژه خواری و امتیاز طلبی مدیران و خواص برداریم. اکنون نیز با توجه به مطالبات صریح رهبری انقلاب برخی از اقدامات عملی که در راستای تحقق مجلسی زنده و سالم می تواند موثر باشد، موارد ذیل است که انشاءالله در مجلس آنها را پیگیری خواهیم کرد:
1 . نمایندگان مجلس از نظر فیزیکی کار سختی انجام نمی دهند. ما در مجلس نه بیل به دست میگیریم و نه کلنگ، نهایت اقدام ما رای دادن به مصوبات با یک انگشتمان است! و البته این اقدام اگر بر اساس احساس تکلیف و با اخلاص باشد – تذکری که در دیدار رهبر انقلاب برجسته بود - قطعا از هر کار فیزیکی ای سخت تر است. متاسفانه در موارد متعددی شاهد بوده ام که برخی از همکارانم در مجلس نه برای انجام وظیفه و از روی احساس تکلیف که بیشتر برای مطرح کردن خود در رسانه ها در برخی مباحث ورود می کنند. یک مورد را به عنوان نمونه عرض می کنم: در بررسی یکی از طرح های مجلس، همکاری تلاش می کرد به عنوان مخالف طرحی ثبت نام کند اما به اشتباه دکمه موافق را می فشرد و از قضا در دستگاه مربوطه نام او به عنوان نفر اول موافق معین شد. در کمال ناباوری دیدم که همین همکار مخالف آن طرح، به عنوان موافق صحبت کرد! وقتی علت را از او جویا شدم در کمال ناباوری گفت : فقط برای این که چیزی گفته باشم.
2 . متاسفانه در حال حاضر برخی نمایندگان محترم با دخالت در امور اجرایی و یا ارائه وعده هایی به مردم حوزه های انتخابیه که تحقق آنها از جمله وظایفشان نیست، پذیرفته اند که مکاتبات بسیاری را با دستگاه های اجرایی مختلف داشته باشند. این روند آسیبی جدی به استقلال مجلس از یک سو وارد آورده و از سوی دیگر نماینده را از انجام وظیفه اصلی خود دور کرده است. نمایندگان دور نهم از ابتدا باید این روال غلط را اصلاح کنند چرا که در بسیاری از مواقع این ارتباطات زمینه فسادهای بین دستگاهی را به وجود می آورد. نمونه بارز آن داستان اهدای چک های پنج میلیونی کمک به مساجد به نمایندگان توسط نماینده دفتر دولت در مجلس بود که بنده و آقای دکتر زارعی وقتی متوجه آن شدیم جلوی آن را گرفتیم.
3 . بازنگری نمایندگان مجلس نهم در مصوباتی که مجلس هشتم در خصوص بودجه امسال آنها داشته از ضروریات امروز مجلس به حساب می آید. بی شک ادعاهایی مبنی بر این که برای هر نماینده 450 یا 700 میلیون تومان جهت تجهیز دفاتر نمایندگان اختصاص یافته، درست نیست اما مجلس می تواند و باید با بازنگری در مصوبه خود، این هزینه ها را از همان مقداری که هست کاهش دهد بویژه که انتظار رهبر انقلاب از مجلس الگو شدن در کاهش هزینه ها برای دستگاه های دیگر است.
4. مجلس نهم باید تمام مصوبات و امتیازهایی که به نوعی بوی ویژه خواری و امتیاز طلبی از آن به مشام می رسد را تغییر دهد. به عبارت دقیقتر مجلس شورای اسلامی همانند آن عالم شهیر و پرآوازه تا چاه خانه خود را پر نکرده، نمی تواند درباره پاکی آب چاه دیگر خانه ها فتوا دهد. باز به عنوان نمونه ذکر می کنم: وقتی درغذاخوری نمایندگان مجلس گاهی با سه تا چهار نوع خورشت و برخی مواقع با دو نوع برنج از نمایندگان پذیرایی می شود، بدیهی است که زندگی در کنار چنین سفره ای در طول چند سال، کم کم خلق و خوی ما را تغییر می دهد یا وقتی نمایندگان مجلس بر اساس آیین نامه هر ساله از یک ماه مرخصی تابستانی برخوردارند واین درحالی است که ما نمایندگان، مانند همه موکلین اداری خود، از یک ماه مرخصی استحقاقی برخورداریم، بدیهی است که خلق و خویمان تغییر می کند. هر چند چنین امتیازی از مجلس سوم وارد آیین نامه داخلی شده است، اما آیا حذف این امتیاز شرط تحقق مجلس سالم نخواهد بود؟
5 . در مجلس هشتم، رهبر معظم انقلاب با طرح موضوع نظارت از درون، تهیه طرحی که وظیفه اصلی آن عملیاتی کردن تقوای جمعی بود را طلب کردند. هر چند در آن مجلس بعد از ماه ها تأخیر، بالاخره طرح کوچک و ضعیفی یا به تعبیر امام خامنه ای «کارکی» انجام گرفت اما لازم است در مجلس نهم با اجرای همان قانون ضعیف در مرحله نخست و سپس با ترمیم آن، اقدامی درخور انجام دهیم. البته در کنار این مورد می توان با تصویب برخی از طرح های دیگر – مانند اعلام اموال منقول و غیر منقول هر نماینده یا اعلام هزینه های انتخاباتی و منابع تامین این مبالغ که متاسفانه در مجلس هشتم طرح آن رای نیاورد- که جنبه خود نظارتی داشته و ما را به تحقق مطالبات رهبری انقلاب نزدیک تر می کند، گامی در این راستا برداشت.
6 . همکارانی که تاکنون معنای استقلال از دولت را در پریدن و پرخاش به دولت و طرح مطالب خلاف واقع از پشت تریبون مجلس می دانستند، باید در رفتار خود تجدید نظر کنند. متاسفانه در مجلس هشتم بیشترین حجم تذکر، سئوال، اخطارها و ... که در موارد زیادی در راستای منافع اصلی کشور نبود و حکایت از نوعی مراوده نامناسب بین دستگاهی داشت، در فضای نظارتی حاکم بود. در کنار آن بسیاری از مصاحبه های نمایندگان که گاهی با طراحی پیچیده برخی از رسانه نگاران گرفته می شود نیز در راستای همین القا جنگ دعوا بین دو قوه مجریه و مقننه رقم می خورد که با توجه به تذکر هشدارگونه رهبری انقلاب، دقت و توجه بیشتر نمایندگان را می طلبد.
7. یکی از دغدغه های امام خامنه ای، دوری نمایندگان از طرح برخی الفاظ نامناسب و یا رفتارهای هوچیگرایانه از تریبون مجلس هشتم بود. به یاد داریم که در مجلس هشتم یکی از نمایندگان چندین بار درباره دیگر همکاران خود از الفاظ ناشایستی استفاده کرده بود. در مقطعی نیز برخورد نامناسبی با رییس جمهور صورت گرفت که توبیخ هیئت رییسه را توسط رهبری انقلاب به دنبال داشت. بجاست برای تقویت فضای اخلاقی در بین نمایندگان، حداقل ماهی یکبار درس اخلاقی رسمی اما اختیاری توسط یکی از علمای شناخته شده و صاحب نفس در محیط مجلس شورای اسلامی – و نه در صحن علنی – برگزار شود تا نمایندگان خود با اختیار از فیوضات آن بهره برداری نمایند.
8. قطعا اقدامات و راهکارهای مناسب دیگری برای تحقق بخشیدن به مطالبه رهبری انقلاب ممکن است که انشا الله بعد از همفکری با همکاران به آن خواهیم پرداخت اما در این مدت، ارائه پیشنهادات سازنده توسط مردم و رسانه های دلسوز نیز قطعا کمک خوبی به مجلس شورای اسلامی خواهد بود.