پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۰

روند طراحی UI/UX در فروشگاه‌های آنلاین

آیا تا‌به‌حال هنگام خرید آنلاین، احساس سردرگمی کرده‌اید؟ دلیل آن شاید طراحی ضعیف فروشگاه آنلاین باشد. امروزه، فروشگاه‌های آنلاین به میدان رقابت اصلی تبدیل شده‌اند؛ پس برای موفقیت در این رقابت، طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) حرف اول را می‌زنند و می‌توانند ضمن جذب مشتریان جدید، آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل کند. به همین دلیل، بد نیست به روند طراحی UI/UX در فروشگاه‌های آنلاین و تاثیر آن‌ها بر تجربه خرید مشتریان ‌بپردازیم.
کد خبر : ۶۷۶۸۹۵

روند طراحی UI/UX در فروشگاه‌های آنلاین

آیا تا‌به‌حال هنگام خرید آنلاین، احساس سردرگمی کرده‌اید؟ دلیل آن شاید طراحی ضعیف فروشگاه آنلاین باشد. امروزه، فروشگاه‌های آنلاین به میدان رقابت اصلی تبدیل شده‌اند؛ پس برای موفقیت در این رقابت، طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) حرف اول را می‌زنند و می‌توانند ضمن جذب مشتریان جدید، آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل کند. به همین دلیل، بد نیست به روند طراحی UI/UX در فروشگاه‌های آنلاین و تاثیر آن‌ها بر تجربه خرید مشتریان ‌بپردازیم.

منظور از رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) چیست؟

رابط کاربری (User Interface) به مجموعه‌ای از عناصر بصری و تعاملی گفته می‌شود که کاربران با استفاده از آن‌ها با یک محصول یا خدمت دیجیتال ارتباط برقرار می‌کنند. این عناصر شامل همه چیز می‌شود؛ از طراحی یک وب‌سایت یا اپلیکیشن گرفته تا دکمه‌ها، منوها، نمادها و هر چیزی که کاربر برای تعامل با محصول می‌بیند و با آن کار می‌کند. به زبان ساده‌تر، رابط کاربری (UI) همان چیزی است که کاربر هنگام استفاده از یک محصول دیجیتال با آن روبرو می‌شود و از طریق آن با محصول ارتباط برقرار می‌کند.

در حالی که تجربه کاربری (User Experience) به مجموعه‌ای از احساسات و رفتارهای یک کاربر در هنگام تعامل با یک محصول، سیستم یا خدمات گفته می‌شود. به عنوان مثال، هنگامی که شما از یک ‌سایت فروشگاهی خرید می‌کنید، تجربه کاربری شما شامل مواردی مانند سهولت پیدا کردن محصول مورد نظر، سرعت بارگذاری صفحات، مراحل ساده پرداخت، پشتیبانی مشتری و ... است. اگر این مراحل به راحتی و بدون هیچ مشکلی انجام شود، شما تجربه کاربری مثبتی خواهید داشت و در غیر این صورت، تجربه شما منفی خواهد بود.

مراحل و روند طراحی UI/UX

مراحل طراحی UI/UX، فرآیندی است که باعث بهینه‌سازی این نوع طراحی در یک محصول دیجیتال می‌شود. هر کدام از این مراحل، نقش مهمی را در ایجاد یک محصول کاربرپسند و جذاب ایفا می‌کنند.

  1. تحقیق در مورد کاربران و تحلیل رقبا و کسب‌وکار
  2. ایجاد نقشه کاربری
  3. ساخت نسخه اولیه با استفاده از ابزارهای طراحی، نمایش بصری ایده‌های طراحی سایت فروشگاهی و گرفتن بازخورد از کاربران
  4. استفاده از نمونه اولیه و شناسایی نقاط ضعف و قوت طراحی
  5. اصلاح بر اساس بازخوردهای کاربران، ایجاد نسخه‌های جدید از نمونه اولیه، تکرار مراحل تست و اطمینان از تطابق طراحی با اهداف کسب‌وکار
  6. طراحی نهایی، پیاده‌سازی طراحی در محیط برنامه‌نویسی و تست نهایی قبل از انتشار

مهم‌ترین اصول مؤثر در طراحی UI/UX برای فروشگاه‌ های آنلاین

با شناخت اصول مهم در طراحی UI/UX برای فروشگاه‌ های آنلاین، می‌توانید در عین فراهم کردن بهترین تجربه ممکن برای مشتریان خود، موفقیت کسب‌وکارتان را تضمین کنید.

درک عمیق از نیازهای کاربران

کاربران امروزه بسیار باهوش هستند و به راحتی متوجه می‌شوند که یک سایت آیا بکارشان می‌آید یا خیر. اگر می‌خواهید کاربران را به مشتری تبدیل کنید، باید ابتدا زبان آن‌ها را یاد بگیرید. بنابراین، درک عمیق از نیازهای کاربران به معنای شناخت دقیق و همه جانبه از خواسته‌ها، انتظارات، رفتارها و چالش‌های کاربران مورد هدف شماست و می‌تواند به بهبود تجربه کاربری و افزایش فروش در فروشگاه‌های آنلاین کمک کند.

حفظ سادگی سایت

حفظ سادگی یکی از اصول مؤثر در طراحی UI/UX برای فروشگاه‌های آنلاین است؛ زیرا سادگی در طراحی رابط کاربری می‌تواند به بهبود تجربه کاربری، افزایش سرعت بارگذاری سایت، کاهش پیچیدگی و افزایش توجه کاربران کمک کند. در حالی که یک سایت پیچیده و شلوغ نه تنها کاربران را گیج می‌کند، بلکه آن‌ها را از ادامه مسیر خرید منصرف می‌کند.

امکان خرید آسان

سادگی، شفافیت و جذابیت فرآیند خرید، باعث ایجاد تجربه خریدی مثبت برای کاربران می‌شود. به بیان ساده، هر چقدر مشتری راحت‌تر بتواند محصول مورد نظرش را پیدا کرده و خریداری کند، احتمال اینکه به یک مشتری وفادار تبدیل شود، بیشتر خواهد بود.

مواردی چون پرداخت سریع، سبد خرید قابل دسترس، اطلاعات کامل و دقیق محصولات، پیگیری آسان و دسترسی سریع به وضعیت سفارش، پشتیبانی و راهنمایی و انجام تست‌های کاربری برای ارزیابی از نکات مهمی که باید مدنظر قرار گیرد.

پیمایش آسان و روان در سایت

پیمایش آسان و روان در سایت، مانند یک نقشه، کاربران را در دنیای مجازی فروشگاه شما راهنمایی می‌کند. این اصل مهم به کاربران کمک می‌کند تا به راحتی و سریع به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کرده و از سایت بهتر استفاده کنند که این موضوع در نهایت، تاثیر مستقیمی بر تجربه کاربری و نرخ تبدیل شما خواهد داشت.

ساختار منطقی، منوی قابل‌دسترس، جستجوی دقیق و کارآمد، استفاده از فیلترها و ابزارهای مرتب‌سازی، لینک‌های منطقی، طراحی صفحات خطای قابل فهم، استفاده بهینه از فضا و جلوه‌های بصری مناسب و همچنین تبلیغات متعارف و منطقی از جمله نکاتی است که باید در این زمینه رعایت شود.

طراحی دسترسی‌پذیر و دنیایی بدون محدودیت

طراحی دسترسی‌پذیر، به معنای ایجاد یک محیط کاربری است که به همه کاربران، از هر نقطه دنیا و با هر نوع دسترسی اعم از وضعیت‌ها و دستگاه‌های مختلف، روش اتصال به اینترنت، و... اشاره دارد.

استفاده از رنگ‌های متضاد و فونت‌هایی خوانا و با اندازه مناسب، نوشتن متن جایگزین (alt text)، استفاده از سرتیترها و زیرتیترها، درنظرگرفتن کلیدهای میانبر کیبورد برای انجام عملیات‌های مختلف، طراحی فرم‌های قابل‌دسترسی، ارائه زیرنویس یا توصیف صوتی برای ویدئوها و تست از اصول این نوع طراحی است.

محتوای کاربردی و ارزشمند

محتوای کاربردی، به معنای ارائه محتواهایی در قالب‌های مختلف اعم از متن، تصویر، ویدیو و اینفوگرافیک است که ضمن جذب کاربران را به سمت خود، آن‌ها را به مشتریانی وفادار تبدیل می‌کند. محتوای کاربردی و ارزشمند مهم است، چراکه باعث افزایش اعتماد، بهبود سئوی سایت، افزایش مدت حضو کاربر در سایت و تبدیل بازدیدکننده به مشتری وفادار می‌شود.

ارائه محتوای مرتبط با هدف فروشگاه، ارائه اطلاعات دقیق و مفید، استفاده از تصاویر و ویدیوهای با کیفیت، به‌روز بودن محتوا، ارائه محتوای مطابق با نیازهای کاربران، ارائه توضیحات کامل محصولات و ایجاد ارتباطات موثر با کاربران از از نکات کلیدی در این زمینه است.

ایجاد اعتماد، خرید لذت‌بخش‌

ایجاد اعتماد، خرید لذت‌بخش‌، دو عامل کلیدی در موفقیت یک فروشگاه آنلاین و به معنای ایجاد اعتماد و رابطه مثبت بین فروشنده و خریدار است تا تجربه خرید برای مشتریان، لذت‌بخش و موفق باشد و به تکرار خرید، افزایش فروش و ارتقاء شهرت فروشگاه‌ کمک کند.

ارائه اطلاعات شفاف و دقیق، ارائه یک فضای امن، نمایش اطلاعات تماس، ارائه پشتیبانی مؤثر، ارائه سیاست بازگشت کالا و پرداخت مبلغ به موقع و ارائه نظرات و بازخوردهای مثبت مشتریان قبلی از نکات کلیدی این فرآیند مداوم است که به توجه مستمر نیاز دارد.

سرعت و کارایی سایت

با افزایش سرعت و کارایی سایت، می‌توانید تجربه کاربری بهتری را برای کاربران خود فراهم کرده و در نتیجه، فروش خود را افزایش دهید. به همان نسبت، یک سایت کند و کند کار، می‌تواند به سرعت کاربران را از خود دور کند و به کسب‌وکار شما آسیب جدی وارد کند.

با بهینه‌سازی تصاویر، کاهش حجم فایل‌ها، استفاده از کش برای ذخیره صفحات وب در مرورگر کاربران، کاهش تعداد درخواست‌های HTTP، انتخاب هاست مناسب، استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN)، بهبود کدنویسی و تست سرعت سایت از روش‌هایی که از طریق آن‌ها می‌توانید سرعت و کارایی سایت خود را افزایش دهید.

چطور می‌توانیم در طراحی UI/UX فروشگاه‌ آنلاین خود موفق باشیم؟

با توجه به موارد مهم و رعایت نکاتی که در مطلب به شما گفته شد، به درک عمیقی از اصول طراحی UI/UX فروشگاه‌ آنلاین دست خواهید یافت و قادر خواهید بود تا یک فروشگاه آنلاین جذاب و کاربرپسند برای خود ایجاد کنید.