دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰

در پیاده‌روی‌ اربعین از این ویروس فاصله بگیرید

در پیاده‌روی‌ اربعین از این ویروس فاصله بگیرید
این روزها بسیاری از افراد در سراسر کشور در حال تدارکات سفر به حرم اباعبدلله حسین (ع) هستند؛ یکی از بیماری‌های ویروسی موجود در کشور عراق سرخک است که ممکن است افراد را مبتلا کند.
کد خبر : ۶۶۸۸۱۱

به گزارش صراط به نقل از فارس ، در حال آماده شدن و جمع کردن کوله‌اش برای پیاده روی اربعین به عشق آقا امام حسین (ع) است. لوازم مورد نیازش را بر می‌دارد و روی یک کاغذ هم لوازم مورد نیازی که باید بخرد را می‌نویسد؛ در این حین مادرش می‌گوید: «مصطفی ماسک سه لایه هم یادداشت کن، اخبار می‌گفت تو عراق سرخک دیده شده...»این روزها بسیاری از افراد پیر و جوان، زن و مرد در سراسر کشور در حال تدارکات سفر به حرم اباعبدلله حسین (ع) هستند؛ در این راستا یکی از اقداماتی که تمامی پزشکان بر آن تأکید دارند انجام معاینات پزشکی و درمانی خصوصاً در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، افراد مسن و پر خطر است.یکی از مواردی که بسیار بر آن تأکید شده است تزریق واکسن سرخک توسط افراد پر خطر است؛ زیرا یکی از بیماری‌های ویروسی موجود در کشور عراق سرخک است که ممکن است افراد را مبتلا کند. البته نیازی به نگرانی نیست؛ زیرا این بیماری در عراق به صورت اپیدمی وجود نداشته و چند مورد دیده شده است؛ اما باید موارد احتیاطی و پیشگیرانه در نظر گرفته شود.برای بررسی روش‌های پیشگیری از ابتلا به سرخک در سفر اربعین به سراغ حسن نوری ساروی معاون آموزش و اعتبار بخشی اورژانس کشور رفته و با او به گفت‌ و گو نشسته‌ایم.

ابتلا به سرخک در چه افرادی خطرناک است؟

نوری در خصوص بیماری سرخک می‌گوید: بیماری سرخک یک بیماری ویروسی است که از طریق واکسیناسیون قابل ریشه‌ کن شدن نیست اما در کشور ایران به خوبی کنترل شده است. وی در خصوص اقدامات پیشگیری کننده از ابتلا به این بیماری در ایران توضیح می‌دهد: برای پیشگیری از بیماری سرخک برنامه‌های ملی در نظر گرفته شده است، به عنوان مثال در سنین خاصی واکسیناسیون انجام می‌شود.وی در ادامه می‌گوید: اغلب افراد در صورت ابتلا، این بیماری را بدون مخاطره پشت سر می‌گذارند؛ اما گروهی از افراد در معرض آسیب بیشتری قرار دارند و ممکن است به مرگ منتهی شود. معاون آموزش اورژانس کشور در خصوص افراد در خطر توضیح می‌دهد: افراد پرخطر معمولاً افراد مسن و بالای ۶۰ سال و افراد دارای نقص ایمنی هستند؛ زیرا کودکان و جوانان همگی واکسن سرخک را دریافت کرده‌اند و نسبت به این ویروس واکسینه شده‌اند اگر هم کسی واکسن را دریافت نکرده است باید تزریق کند. نوری در خصوص زائرین اربعین می‌گوید: افرادی که می‌خواهند به سفر اربعین مشرف شوند، به دلیل اینکه مواردی از ابتلا به سرخک در کشور عراق دیده شده است، باید موارد احتیاطی را رعایت کنند.وی در ادامه می‌گوید: افرادی که دارای سابقه اختلالات ایمنی هستند و یا داروهای سرکوب‌کننده ایمنی مصرف می‌کنند، می‌توانند با پزشک در خصوص مصرف داروهایشان صحبت کنند. همچنین افراد بالای ۶۰ سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای جدی مانند دیابت کنترل نشده، خانم‌های باردار و... واکسن دریافت کنند.

زمان مناسب تزریق واکسن

وی به اهمیت زمان تزریق واکسن تأکید و در خصوص آن توضیح می‌دهد: زائران روزهای آخری است که فرصت تزریق واکسن سرخک را دارند؛ زیرا اگر واکسن دو روز قبل از سفر تزریق شود فایده‌ای نخواهد داشت. واکسن باید این فرصت را داشته باشد تا سیستم ایمنی را تحریک و برای مقابله با ویروس سرخک آماده شود. بنابراین افرادی که باید واکسن را دریافت کنند باید هرچه زودتر به مراکز بهداشتی و درمانی کشور مراجعه و واکسن را دریافت کنند. وی در خصوص ویژگی خاص ویروس سرخک می‌گوید: معمولاً ویروس‌ها یک دوره بدون علامت دارند و سپس بعد علائم مشترک در اکثر بیماری‌های ویروسی و بعد علائم اختصاصی بروز پیدا خواهد کرد. دوره بدون علامت بیماری سرخک از همه بیماری‌های ویروسی مانند کرونا، تب دنگی و... نسبتاً طولانی‌تر است. یعنی اگر زائری در سفر به ویروس سرخک مبتلا شود تا زمانی که به ایران بازگردد، هیچگونه علائمی نخواهد داشت. تازه زمانی که افراد به کشور باز می‌گردند، دچار علائم خواهند شد.

روش‌ پیشگیری از ابتلا و انتقال سرخک

وی در ادامه می‌گوید: اگر زائرین پس از بازگشت به کشور علائم سرماخوردگی پیدا کردند، به این فکر باشند که ممکن است به سرخک مبتلا شده و احتمال انتقال به سایر اعضا خانواده را دارند. البته این بیماری در زمان بدون علامت هم می‌تواند منتقل شود؛ بنابراین افراد باید دقت کنند که اگر فرد مسن، نوزاد، مادر باردار، بیماران دارای نقص ایمنی و سایر افراد در خطر در اطراف‌شان دارند، از انتقال این بیماری به آنها پیشگیری کنند. نوری در خصوص روش انتقال این بیماری و روش‌های پیشگیری از ابتلا به آن توضیح می‌دهد: از آنجایی که این بیماری از انسان به انسان و از راه تنفس قابل انتقال است، ماسک زدن و شست و شوی دست‌ها، استفاده از ظروف یک بار مصرف، قاشق شخصی و لیوان تاشو شخصی در سفر بسیار اهمیت دارد.
برچسب ها: اربعین سرخک