پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۲

پاسخ ولايتي به هاشمي

‌تحلیل‌های مختلفی درباره انقلاب‌های منطقه وجود دارد، برخی آنها را «انقلاب‌های رنگی» نامیدند که از جانب غرب مدیریت می‌شود، ‌برخی آن را «بهار عربی» خواندند و گروهی نیز که در ایران بیشتر قابل مشاهده است آن را «بیداری اسلامی» نامیدند.
کد خبر : ۶۶۱۱۳
همایش ملی تحولات خاورمیانه و آینده نظم منطقه‌ای روز گذشته با حضور برخی مسؤولان نظیر هاشمی‌رفسنجانی و دکتر ولایتی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت برگزار شد. دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در این مراسم گفت: ‌امروز کمترین شکی وجود ندارد که تحرکات منطقه، بیداری اسلامی است و انتخابات مصر این موضوع را به خوبی نشان داد.
 
علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری با اشاره به انقلاب‌های منطقه که از تونس شکل گرفت، گفت: ‌تحلیل‌های مختلفی درباره انقلاب‌های منطقه وجود دارد؛‌ برخی آنها را «انقلاب‌های رنگی» نامیدند که از جانب غرب مدیریت می‌شود، ‌برخی آن را «بهار عربی» خواندند و گروهی نیز که در ایران بیشتر قابل مشاهده است آن را «بیداری اسلامی» نامیدند. وی یادآور شد: امروز شکی وجود ندارد که این حرکت، ‌بیداری اسلامی است که انتخابات مصر این موضوع را به خوبی نشان داد، زیرا ناسیونالیست‌ها 20 درصد آرا را کسب کردند و اسلامگرایان 75 درصد آرا را به دست‌ آوردند. دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، بیداری اسلامی را بازگشت به ارزش‌های اسلامی و احیای اسلام نامید و اظهار داشت: آنچه در کشورهای انقلابی می‌گذرد همین موضوع را نشان می‌دهد.

بن‌علی‌ها و مبارك‌ها دیگر روی کار نمی‌آیند

ولایتی با بیان اینکه آنچه در کشورهای انقلابی رخ داده قابل بازگشت نخواهد بود، یادآور شد: بن‌علی‌ها و حسنی‌ مبارک‌ها دیگر در منطقه روی کار نخواهند آمد اما ممکن است با دخالت‌های طرف‌هایی که منافعشان با این انقلاب‌ها به خطر افتاده کارهایی انجام شود. دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به احتمال قدرت گرفتن نامزد اسلامگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر گفت: احتمال دارد فعالیت‌هایی صورت بگیرد که رقیب وی پیروز شود اما کسانی که در پی مهندسی انتخابات هستند به خوبی می‌دانند اگر برخلاف اراده مردم تحرک آشکاری داشته باشند با قیام دوباره مردمی روبه‌رو می‌شوند لذا این تحرک احتمال کمی دارد. وی یادآور شد: تحولات مصر تاثیرات اساسی، گسترده و عمیقی بر کل جهان اسلام خواهد داشت. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل امید همه جهان عرب اعم از سنی و شیعه را به ایران دانست و خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که همواره دعوت ایران برای حضور نخبگان و اندیشمندان جهان اسلام در کشورمان با پاسخ مثبت آنها روبه‌رو می‌شود.

اظهارات عجيب هاشمی درباره بیداری اسلامی

تاکید علي اكبر ولايتي بر ماهیت اسلامی تحولات منطقه در حالی است که هاشمی‌رفسنجانی در سخنانی در این همایش اظهار داشت نباید بر واژه بیداری اسلامی پافشاری کرد! وی با بیان اینکه اصل مساله این است که تحولات شکل‌ گرفته مبارک و مثبت هستند، یادآور شد: الان روی اسم خیلی نباید پافشاری کرد که آیا این تحولات بیداری اسلامی، بهار عربی یا انقلاب‌های مردمی هستند چرا که ابعاد مختلفی داشته و هر اسم برای خود دلیلی دارد؛ این انقلاب‌های بیداری در امت اسلامی، حرکت مهمی در دنیای عرب و تحولی در رفتار مردم منطقه است. هاشمی همچنین بر الگو بودن ایران اسلامی در منطقه تاکید کرد و با اشاره به اینکه یکی از عوامل مهمی که این کشورها باید روی آن حساب باز کنند وجود یک الگو است که آن انقلاب اسلامی ایران است، اظهار داشت: ایرانی‌ها در منطقه همیشه از دیگر ملت‌ها جلو بوده‌اند چرا که هم سوابق طولانی تمدنی دارند و هم اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) که ویژگی‌های بالایی دارد را دارا بوده‌اند، همچنین مشروطه را ملت ایران با کمک روحانیتی که بیشتر در نجف مستقر بود شکل داد و پس از آن در کشورهایی مثل ترکیه نیز به وجود آمد.

انتقاد مصلحی از موازی‌کاری در کارهای اطلاعاتی

روز گذشته همچنین همایش سراسری امنیت پایدار با حضور حجت‌الاسلام مصلحی، وزیر اطلاعات، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس سازمان صدا و سیما و برخی دیگر از مسؤولان و فرماندهان نظامی برگزار شد. وزیر اطلاعات با اشاره به برگزاری همایش امنیت پایدار گفت: ثمره و خروجی این حرکت‌های علمی و پژوهشی باید این باشد که از نوع موازی‌کار کردن‌ها و به تیپ هم زدن‌ها در کارهای اطلاعاتی جلوگیری شود. وی افزود: لازم است این اقدامات و مجموعه حرکات که حرکات پژوهشی و علمی است ثمره و خروجی‌اش به کارگیری دستگاه‌های امنیتی با تعریف موضوعات مختلف باشد یعنی نوع موازی‌کار کردن‌ها و به تیپ هم زدن در کارهای اطلاعاتی جلویش گرفته شود.وزیر اطلاعات تصریح کرد: در واقع توانمندی‌های بالایی در مباحث اطلاعاتی در نظام‌مان داریم که حتما هیچ کشوری حتی بزرگ‌ترین کشورها که ادعای ابرقدرتی در مقوله اطلاعاتی را می‌کنند، این توانایی را ندارند؛ باید بتوانیم این توان را در راستای اهداف انقلاب به کار بگیریم.

انتقاد فیروزآبادی از سیاهنمایی برخی نخبگان

رئیس ستادکل نیروهای مسلح دیگر سخنران این همایش بود که در سخنانی اظهار داشت: سیاهنمایی، تنش، مرعوب بودن از غرب، آمریکا و اسرائیل که از طریق برخی نخبگان یا رسانه‌های وابسته به بیگانگان در میان مردم پخش می‌شود و احساس آرامش را از مردم می‌گیرد، یک جرم است. سردار فیروزآبادی با اشاره به محورهای امنیت پایدار در مکتب امام‌(ره) گفت: بسیاری از سیاست‌های خارجی که ما دنبال می‌کنیم و برخی به آن معترض هستند‌ بنا بر گفته امام خمینی‌(ره) تکلیف واجب ماست. رئیس ستادکل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: قوانینی که در مجلس می‌گذرد امنیت را تعیین و تامین می‌کند و اگر قوانین درست نباشد امنیت دچار اخلال می‌شود. سردارفیروزآبادی خاطرنشان کرد: مدیر امنیتی ما باید هر دو بعد پایدارسازی امنیت و عوامل ناپایدارسازی امنیت را مورد توجه قرار دهد. رئیس ستادکل نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: میراث گرانسنگ اندیشه‌های تابناک امام راحل عظیم‌الشأن و گنجینه ارزشمند دیدگاه‌های امام خامنه‌‌ای عزیز در تعریف و بازشناخت فرهنگ اصیل اسلامی طرح نو در انداخته و در حوزه اندیشه سیاسی مفاهیمی چون امنیت ساختار، نظریه‌پردازی، تحلیل و تبیین را بر اساس آموزه‌های دینی و فرهنگ اصیل اسلامی بنا نهاده‌اند.

در زمان فتنه چند نفر می‌گفتند ما بی‌شماریم!

رئیس سازمان صدا و سیما نیز در این همایش گفت: مهم‌ترین نتیجه‌ای که از نشست‌ها و گفت‌وگوها می‌توانیم بگیریم باید این باشد که زبان مشترک و ادبیات واحدی بر همه مسؤولان در عرصه امنیت پایدار حاکم شود. ضرغامی با بیان اینکه نیازمند گفت‌وگوی متقابل در بسیاری از حوزه‌ها هستیم، تاکید کرد: گاهی یک تصمیم کاملا امنیتی در حوزه نرم می‌تواند از دید یک فرهنگ تهدید و از نظر فرد دیگری با همان دیدگاه‌ها دفاع باشد. رئیس سازمان صدا و سیما خاطرنشان کرد: سپاه و دانشگاه امام حسین‌(ع) با انسجامی که دارد، می‌تواند دبیرخانه همایش امنیت پایدار را به صورت دائمی نگه دارد تا برای دست‌اندرکاران کشور تولید فکر کند. ضرغامی در ادامه تصریح کرد: رسانه، هم خودش می‌تواند در برقراری امنیت پایدار تلاش کند و هم بستر مناسبی برای دیگر دستگاه‌ها در حوزه‌های امنیت اجتماعی، روانی، اخلاقی، سیاسی، فرهنگ و... باشد. وی افزود: برای جوامع مردم‌نهاد، جایگاه مردم و اهمیت افکار عمومی جایگاه بسیار برجسته‌ای است، بنابراین هم آگاه‌سازی مردم و هم هدایت افکار مردم بسیار مهم است. هرجا مردم حذف شوند تهدیدات جدی می‌شود و آنجا که دشمن در افکار عمومی موفق‌تر از ما حرکت کند باید ترسید. ضرغامی ادامه داد: به عنوان مثال در زمان فتنه چند نفر می‌آمدند و شعار می‌دادند ما بی‌شماریم در حالی که این‌طور نبود و آنها در فضای مجازی خود را بی‌شمار نشان می‌دادند. رئیس سازمان صدا و سیما خاطرنشان کرد: باید تعریف خود را از مردم مشخص کنیم، وقتی از امنیت پایدار حرف می‌زنیم باید بدانیم مردم توده جامعه؛ یعنی هم نخبگان و هم عوام هستند. وی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: حضور 64 درصدی مردم نشان‌دهنده شکست دشمنان بود و نشان داد بدنه مردم با نظام است و در این انتخابات یک تجربه جدید داشتیم، اینکه دوقطبی مردم و دشمنان مردم را به خوبی طراحی کردیم و جواب گرفتیم. ضرغامی ادامه داد: باید از ظرفیت‌هایی که درباره امنیت پایدار داریم به خوبی استفاده کنیم. ما در کشور قومیت‌های مختلفی داریم و این ظرفیت بالایی برای امنیت و پایداری کشور است. رئیس سازمان صدا و سیما افزود: در ابتدای انقلاب به این موضوع توجه نداشتیم و دشمن در برخی شهرها و استان‌ها برنامه‌ریزی‌هایی برای ایجاد واگرایی انجام داد ولی با این حال موفق شدیم از این موضوعات گذر کنیم.

نظرات بینندگان
ملت تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
۹
۷
حرفهاي هاشمي براي مردم ايران و ملت ايران كاملا شفاف و پر از اميد است و كاملا واضح ولي براي مسئولين عجيب و غريب و نا مفهوم .اين نشان ميده كه مردم از مسئولين هم هشيار ترند و هم عاقل تر . هاشمي چشم و چراغ امام و نظام و براي مردم افق دموكراسي اسلامي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
عزیزم شما برو زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رو بررسی کن ببین اوضاع مردم مخصوصا قشر ضعیف چه طور بوده!
نمی گم الان بهتر یا از احمدی نژاد طرفداری کنم نه اما از اینکه این آقا زمان رییس جمهوری خودشو فراموش کرده و هی دم از مردم می زنه!والا زور داره.
اینکه می گه بیداری اسلامی نیست یعنی به صورت غیر مستقیم با نظر رهبری مخالفه!
هرجا رای گیری کردن اسلامگراها پیروز شدن آخه غیر از بیداری اسلامی اسم دیگه ای روظ میشه گذاشت.
مجتبی از خراسان
|
Iran (Islamic Republic of)
تو که هستی که خودت را ملت جا زده ای دروغگو؟
رضي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
۳
۵
حرف هاي هاشمي مثل هميشه توزرده وسعي ميكنه خود را عقل كل معرفي كنه در صورتيكه مردم اصلا به حرف هاش گوش نمي دن چون بفكر خود وخانواده وهمپالگي هايش هست؟!
سئوال اينستكه چرا تاكنون آل سعود را بدليل لشكركشي به بحرين را محكوم نكرد همين نشون ميده اصلا به امنيت ملي توجه نداشته بلكه سنگ اونا را بدل مي زنه!!
هاشمي هماني است كه مردم از چشمشون اورا انداختن بدليل مار در آستينش مي پروراند مثل مهدي و فائزه و و و
مردم ما خوب خائن را از خادم مي تونن تشخيص بدن.ملت ايران خار دشمنان است بارهبري داعيانه مقام عظماي ولايت!