چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰

جنگ روانی رسانه‌های غربی علیه ایران

رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند زیر هیاهوی رسانه‌ای و روانی خود،‌پاشنه آشیل اوباما را پنهان کنند. جایی که او برای رقابت‌های انتخاباتی نیاز دارد که پیام موفقیت آمیزی از پیشبرد اهداف خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به افکار عمومی مخابره کند.
کد خبر : ۶۳۸۸۲
به گزارش صراط به نقل از ایران دیپلماتیک، با نزدیک شدن به زمان مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 در بغداد، تحلیل‌ها و گمانه زنی‌ها در باره سرنوشت این دور از مذاکرات افزایش یافته است. درحالی‌که پس از استانبول 2 امیدها برای توافق بر سر جزئیات یک توافقنامه بین ایران و غرب بر سر مسئله هسته‌ای بارها در رسانه‌های بین‌المللی مطرح شده است،
 
اما طی روزهای اخیر پس از بیانیه پارلمان اروپا که تحت تاثیر لابی‌های صهیونیست صورت گرفته،‌رسانه‌های غربی طوری فضاسازی می‌کنند که تهران بیش از غرب به توافق در بغداد نیاز دارد. برای شفاف‌سازی ادعاهای رسانه‌ای غرب باید به مواضع و شرایط اوباما به عنوان طرف اصلی ایران، نگاه کرد.

 رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند زیر هیاهوی رسانه‌ای و روانی خود،‌پاشنه آشیل اوباما را پنهان کنند. جایی که او برای رقابت‌های انتخاباتی نیاز دارد که پیام موفقیت آمیزی از پیشبرد اهداف خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به افکار عمومی مخابره کند.

ضلع دیگرجبهه غرب،‌ اروپایی‌ها هستند است که تلاش می‌کنند فشار بیشتری بر ایران اعمال کنند. آژانس‌های اطلاعاتی نیز درصدد القای این مسئله هستند که وضعیت اقتصادی ناشی از تحریم‌ها بر کندکردن روند غنی‌سازی و وادار کردن ایران به اجرای درخواست‌های کهنه گروه 1+5 اثرگذار است. آن هم در شرایطی که با سردرگمی کاخ‌سفید برای پایان دادن به منازعه تاریخی با ایران در بغداد رو به رو است.

شاید برهمین‌اساس است که آلمان و انگلیس پس از بیانیه بحث‌برانگیز اتحادیه اروپا، در تازه‌ترین موضع‌گیری خود قبل از بغداد پیغام فرستاده‌اند که ایران باید نگرانی‌های بین‌المللی را برطرف کند.

در هر حال اما، بنا بر اخبار رسیده دومین روز مذاکرات ایران و آژانس با نشستن لبخند رضایت بر لبان دو طرف دردفتر دایمی جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین پایان گرفت.

در پایان نشست نمایندگان ایران و آژانس همراه با هم با خبرنگاران سخن گفتند. هرمان ناکارتس معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی که سلطانیه او را همراهی می‌کرد اعلام کرد «در این مذاکرات تبادل نظر خوبی داشتیم» و گفت: «در مذاکرات ایران و آژانس صحبت‌هایی درخصوص ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران و راهکار همکاری در این زمینه مطرح شد.»
 ناکارتس همچنین خبر داد که دوشنبه هفته آینده مذاکرات ایران و آژانس ادامه می‌یابد. علی‌اصغر سلطانیه نماینده دایمی ایران در آژانس نیز فضای مذاکرات در دو روز گذشته را «سازنده» و «دوستانه» اعلام کرد.

او گفت که در این مذاکرات در خصوص تهیه مدالیته پیشرفت‌هایی حاصل شده است. علی‌اصغر سلطانیه دیروز پیش از آغاز مذاکرات در دومین روز آن، اعلام کرده بود که گفت‌وگوها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ برنامه هسته‌ای ایران به خوبی پیش می‌رود.

 در روز نخست این مذاکرات، هیات‌های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران، به سرپرستی سلطانیه و هیات آژانس به سرپرستی هرمان ناکارتس، معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حدود پنج ساعت پشت درهای بسته با یکدیگر گفت‌وگو کردند. در پایان این مذاکرات دو طرف از بیان نتایج این گفت‌وگوها به خبرنگاران خودداری کردند. با این حال سرپرست هیات جمهوری اسلامی در دومین روز مذاکرات در حال ورود به مقر نمایندگی دیپلماتیک ایران به خبرنگاران گفت: ما گفت‌وگوهای خوبی داشتیم. همه چیز در مسیر صحیح قرار دارد، فضا بسیار سازنده است.

 به گزارش رویترز، خوش‌بینی علنی سلطانیه درخصوص روز نخست مذاکرات با دیدگاه‌های اعضای هیات مذاکره‌کننده از سوی آژانس چندان همخوانی نداشت. چرا که هرمان ناکارتس، مذاکره‌کننده ارشد آژانس با ایران درخصوص مذاکرات روز نخست اظهارنظر دقیقی نکرد. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران تنها به بیان این نکته اکتفا کرد که «نمی‌تواند در حال حاضر هیچ اظهارنظری داشته باشد.»

 ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادمان‌ها روز دوشنبه در آغاز نشست دوروزه با مقامات ایرانی در وین در حالی که به محل هیات نمایندگی ایران در وین وارد می‌شد به خبرنگاران گفته بود: هدف از این مذاکرات دوروزه، رسیدن به توافقی درخصوص یک رویکرد برای حل تمامی مسایل باقی‌مانده با ایران است و به‌ویژه شفاف‌سازی درباره ابعاد نظامی احتمالی است. وی در عین حال گفته بود: ما برای تداوم گفت‌وگوها با ایران با روحی مثبت اینجا هستیم و اکنون این مهم است که بتوانیم درخصوص اساس مسایل مذاکره کنیم و ایران دسترسی به افراد، اسناد و اطلاعات و سایت‌ها را برای ما فراهم کند.

دور تازه مذاکرات فنی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی برگزار شد که دو طرف حدود دو ماه پیش هم با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشتند که آن دور از مذاکرات بدون حصول هیچ نتیجه مشخصی به پایان رسید. در آن زمان اختلاف دو طرف بر سر امکان بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت نظامی پارچین این مذاکرات را بدون نتیجه گذاشت.

با این حال خبرگزاری رویترز روز دوشنبه از پافشاری دوباره مذاکره‌کنندگان آژانس بر بازدید از تاسیسات پارچین خبر داد و در این رابطه یک دیپلمات غربی به رویترز گفت که اگر تهران در گفت‌وگوهای وین شروع به دادن پاسخ‌هایی باورپذیر به سوالات آژانس کند «قدرت‌های جهانی قطعا آن را نشانه‌ای دلگرم‌کننده خواهند دید.»

 دیپلمات‌های غربی مدعی شدند که مذاکرات وین آمادگی تهران برای پاسخ به نگرانی‌های آژانس درخصوص ماهیت نظامی برنامه‌های هسته‌ای ایران را محک می‌زد و بوته آزمایشی برای آمادگی ایران به منظور ورود به مذاکرات با گروه 1+5 است که هفته آینده در بغداد برگزار می‌شود. با این حال دیروز یک دیپلمات دیگر درباره مذاکرات فنی ایران و آژانس در گفت‌وگو با رویترز مدعی شده بود به نظر نمی‌رسد در نشست وین پیشرفت زیادی حاصل شود.

ویلیام هیگ پیش از آغاز جلسه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا گفته بود: اتحادیه اروپا خواهان آن است که تهران گام‌های مشخصی برای رفع نگرانی‌های یادشده بردارد.

هیگ افزود: «منتظر می‌شویم تا گام‌های ملموس و پیشنهادهایی را از طرف ایران ببینیم در غیراین‌صورت تحریم‌هایی را که اعمال کرده‌ایم نه‌تنها لغو نخواهند شد بلکه به مرور برشدت آنها نیز افزوده خواهد شد.»