چهارشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش؛

مخبر به جای رئیسی آمد/ کمیسیون آموزش صلاحیت صحرایی را تایید کرد

مخبر به جای رئیسی آمد/ کمیسیون آموزش صلاحیت صحرایی را تایید کرد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز؛ سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ به بررسی صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداختند.
کد خبر : ۶۲۳۶۴۱

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، محمد حسینی معاون پارلمانی ریاست جمهوری و رضامراد صحرایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه رای اعتماد حضور پیدا کردند.

بنا بود رئیس جمهور نیز در این جلسه حضور پیدا کند، اما به گفته هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حضور پیدا نخواهد کرد.

در ابتدای جلسه، قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه خیرمقدم گفت.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است.

در ادامه این جلسه مخالفین و موافقین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نظرات خود را بیان کردند.

رئیس جمهور چرا به مجلس نیامد؟

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره دلیل عدم حضور رئیس جمهور در مجلس گفت: قرار بود امروز رئیس جمهور برای تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس حضور پیدا کند و در پایان هم از وزیر پیشنهادی خود دفاع کند. به دلیل آنکه تدوین برنامه هفتم توسعه نهایی نشده و به همین دلیل تقدیم آن به مجلس نیز به تاخیر افتاده است، برنامه حضور رئیس جمهور در مجلس لغو شد.

در ابتدا رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارش این کمیسیون را قرائت کرد و بر اساس گزارش این کمیسیون صلاحیت صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش تایید شد.

در ادامه موافقان و مخالفان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟

در ادامه جلسه، مخالفان وزیر پیشنهادی پشت تریبون قرار گرفتند و از دلایل خود در مخالفت با رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را مطرح کردند.

نگران اطرافیان و حلقه نزدیک به صحرایی هستیم

علی خضریان در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: صحرایی از ۱۴ فروردین امسال سرپرست وزارت آموزش و پرورش شد و متأسفانه همان تیم و حلقه ضعیف که در دوران یوسف نوری در وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کردند، همچنان جزو حلقه نزدیک و دوستان صحرایی هستند و برای رأی اعتماد وی تلاش می‌کنند. شنیده‌ها حاکی از آن است که صحرایی هم می‌خواهد با همان تیم کار کند و این تیم همان کسانی بودند که عملکرد ضعیفی داشتند. ما نگران اطرافیان و حلقه نزدیک به صحرایی هستیم که مسبب وضع موجود این وزارتخانه هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: صحرایی از زمانی که سرپرست وزارت آموزش و پرورش شده است آنقدر غرق رایزنی شده که از مسائل وزارت آموزش و پرورش غافل شد و گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که به دلیلی بی تجربگی‌ها، امتحانات نهایی امسال با تأخیر فراوان برگزار شد و باعث ایجاد استرس برای دانش آموزان شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با رفتن یک وزیر و آمدن یک وزیر دیگر، مشکلات وزارت آموزش و پرورش حل نمی‌شود و مهم آن است که ساختار‌ها تغییر کند و اگر قرار باشد همین مسیر طی شود، چاره‌ای جز تغییر وز را در مجلس وجود ندارد.

خضریان گفت: علیرغم اینکه یکسال از انتصاب صحرایی به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان می‌گذرد، اما تعداد زیادی از عناصر شناسنامه دار غرب‌گرا و تابلودار جریان اصلاحات در این مجموعه جابجا نشده‌اند و با وجود آنکه وی هنوز بعد از ۱۳ ماه از تصدی در دانشگاه فرهنگیان نتوانسته است تیم مناسبی را برای کمک به خود جمع آوری کند، چگونه می‌خواهد در وزارتخانه آموزش و پرورش تحول ایجاد کند و تیمی حرفه‌ای روی کار بیاورد؟

صحرایی اشراف لازم به مسائل دستگاه تعلیم و تربیت ندارد

سیدعلی موسوی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۹ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: بزرگترین نقد بنده به گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش آن است که وی سابقه اجرایی لازم را ندارد و از بدنه آموزش و پرورش نیست و نمی‌تواند درک جامعی از مسائل این وزارتخانه داشته باشد.

وی بیان کرد: مدیریت و سکانداری وزارتخانه مهم آموزش و پرورش مستلزم توانمندی‌های اجرایی به مراتب بالاتری است که در سوابق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دیده نمی‌شود. صحرایی اشراف لازم به مسائل دستگاه تعلیم و تربیت ندارد و با وی قطعاً در وزارت آموزش و پرورش درجا می‌زنیم.

موسوی گفت: رتبه بندی معلمان یک مسئله بسیار مهم است که در برنامه‌های گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش نکته‌ای راهگشا در این خصوص مشاهده نکردیم و به نظر می‌رسد همان بی برنامگی را می‌خواهد ادامه دهد.

برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ابهام دارد

علی بابایی کارنامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: این وزارتخانه توانسته در مسیر درست مقابله با جریانی که غربگرا‌ها دنبال کردند، حرکت کند، اما نگرانی‌هایی داریم چرا که برنامه پیشنهادی وزیر دارای ابهام است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صحرایی باید برای تقویت روابط بین معلم و دانش‌آموز و همچنین معلم و خانواده‌ها برنامه خود را ارائه دهد. در برنامه‌های وی برخی سوالات و ابهامات درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان برای خرید خدمات آموزشی، نوسازی مدارس فرسوده و فوق‌العاده ویژه فرهنگیان وجود دارد که باید شفاف شود.

وی ادامه داد: آیا رئیس جمهور و معاون اول می‌خواهند از وزیر پیشنهادی حمایت کنند؟ برنامه وزیر پیشنهادی برای صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟ وی می‌خواهد برای مدارس غیردولتی و پرداخت حقوق آن‌ها چه کار‌هایی انجام دهد؟

نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس محل تضارب آرا و بحث و گفتگو است و اگر صحرایی برنامه و راهبردی برای پاسخ به سوالات ما نداشته باشد، بدون تعارف با وی مخالفت می‌کنیم. همه ما در یک کشتی برای اجرای برنامه‌های انقلاب و مصلحت نظام و منافع ملی مردم نشستیم و امیدوارم تصمیم نهایی امروز مجلس بر اساس برنامه وزیر اتخاذ شود.

صحرایی باید برای معرفی قهرمانان جنگ در مدارس برنامه داشته باشد

عبدالعلی رحیمی مظفری یکی دیگر از نمایندگانی بود که امروز فرصت حضور در پشت تریبون را یافت و در مخالفت با برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: آقای صحرایی! شما برای مسائل مالی در بدنه آموزش و پرورش به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی معلمان چه برنامه‌ای دارید؟

وی بیان کرد: بنده به وزیر قبلی آموزش و پرورش هم گفتم نامه به رئیس سازمان برنامه و بودجه بنویسید، چرا که اگر بودجه رتبه بندی معلمان را ندهند، شما هم چند وقت بیشتر دوام نخواهید آورد؛ بنابراین صحرایی نیز باید در این مورد برنامه ارائه دهد.

نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزه پرورشی طی ۲ سال گذشته چه اتفاقی افتاده است؟ امروز مشکل اصلی آموزش و پرورش علم نیست، چرا که امروز ناهنجاری بسیار زیادی در سطح اجتماع داریم که صریحاً به وضع آموزش و پرورش مرتبط می‌شود و صحرایی باید بگوید چه برنامه‌ای برای این مسئله مهم دارد؟

رحیمی مظفری تاکید کرد: مقام معظم رهبری فرمودند باید به معرفی قهرمانان ملی در مدارس اهتمام ورزید و بر این اساس وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید به صراحت بگوید برای معرفی قهرمانان جنگ تحمیلی در مدارس چه برنامه‌ای دارد؟ مدارس باید محل آشنایی با قهرمانان جنگ تحمیلی باشد نه سلبریتی‌ها.

موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز مجلس و روند برسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش موافقان صحرایی پشت تریبون رفته و ویژگی‌ها و توانمندی‌های صحرایی را بازگو کردند.

صحرایی شناخت مناسبی از فضای آموزش و پرورش دارد

سید محسن دهنوی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: صحرایی شناخت مناسبی از فضای آموزش و پرورش دارد و تجربه مناسبی در همه سطوح این وزارتخانه دارد.

وی متذکر شد: صحرایی کار را از سال‌ها پیش و از معلمی و از مناطق محروم آغاز کرده و به بالاترین سطح در وزارت آموزش و پرورش رسیده است و تجربه مناسبی در همه سطوح این وزارتخانه دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جوان بودن وی یک امتیاز محسوب می‌شود، گفت: در کنار تجربه بالا، جوان بودن و پرتلاش بودن صحرایی ویژگی خوبی است. وی شناخت مناسبی از فضا داشته و نقشه راه مناسبی برای حل مسائل آموزش و پرورش دارد.

برنامه‌های صحرایی منطبق با سند تحول بنیادین است

الهام آزاد نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: در سال‌های اخیر بزرگترین مطالبه مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین بوده است.

وی بیان کرد: مدرسه مهمترین سنگر انقلاب است که نیازمند تحول است و اگر امروز به داد آن نرسیم، فردا بسیار دیر خواهد بود. اکنون که دشمنان خارجی و داخلی انقلاب پروژه تعطیل سازی مدارس را کلید زده‌اند، نیازمند مدیری شجاع و کاردان هستیم که در عین احیای مدارس کشور و مقابله با پروژه تعطیل سازی مدارس، به صورت جدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرا کند.

نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با کار‌های نمایشی و تبلیغاتی شدنی نیست و تحول نیازمند وزیری است که برنامه‌ای نوآورانه و هوشمندانه بر اساس سند تحول ارائه کند. برنامه‌های صحرایی را مطالعه کردم و باید بگویم در طول این سال‌ها هیچیک از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش چنین برنامه منسجمی برای اجرای سند تحول بنیادین ارائه نکرده است. تمام برنامه‌های وزیر پیشنهادی منطبق بر اجرای سند تحول بنیادین است.

صحرایی اهل زد و بند نیست / در پیگیری حقوق معلمان با کسی تعارف ندارد

عبدالحسین روح الامینی نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: معدل وی نسبت به معدل وزرای معرفی شده پیش از وی بالاتر است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وزیر آموزش و پرورش باید شجاع، با استعداد و توانمند باشد تا بتواند حقوق دانش‌آموزان و معلمان را در نظر گیرد که صحرایی نمره بالایی نسبت به سایر وزرای کابینه در این مورد دارد. وی از روستا و مدرسه عشایری کار خود را شروع کرده و قومیت، زبان و گرایش برایش تفاوتی ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بیانیه شب گذشته انجمن اسلامی معلمان که یک تشکل اصلاح طلب است و نسبت‌های ناروایی به وی دادند، برای ما مشخص کرد که یک تشکلی که فاصله با امام (ره) و انقلاب دارد، چگونه در مورد وی اظهارنظر منفی می‌کند. صحرایی در دوران مسئولیتش با جریان‌های مختلف همواره در راه انقلاب و امام ایستادگی کرده و از اصول کوتاه نیامده است و اهل زد و بند نبوده و نیست.

روح‌الامینی تاکید کرد: توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در برنامه‌های وی یک نکته مثبت است. وی در دوره سرپرستی آموزش و پرورش نشان داد پیگیری خوبی نسبت به حقوق معلمان دارد و با کسی در پی احقاق حقوق معلمان تعارف ندارند و در این زمینه مماشات نمی‌کند.

وی اظهار داشت: انتظار داریم صحرایی در صورت کسب رأی اعتماد شایسته سالاری و تغییرات در تیم مدیریت را مورد توجه قرار دهد، چرا که وزیر آموزش و پرورش قبلی را تیم ضعیف مدیریتی دچار مشکل کردند. تقویت اقتصاد آموزش و پرورش و برچیده شدن مافیای کنکور و اصلاح شرایط صندوق ذخیره فرهنگیان از مطالبات مهم ما از صحرایی است.

آموزش و پرورش به تحول نیاز دارد / برنامه برای تربیت ۴۰ هزار معلم

رضامراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه جلسه علنی مجلس به دفاع از برنام‌های خود پرداخت و با اشاره به کیفیت آموزشی و تربیتی مدارس دولتی اظهار کرد: برنامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کردم که در آن تحول در آموزش و پرورش را حول ۹ محور ترسیم کردم؛ یکی از کلیدی‌ترین این موارد، مدرسه است. معتقدم باید با ایده به مدرسه بازگردیم که ان شالله این تحول را کلید خواهیم زد. کانون تحول، مدرسه؛ محل تحول، کلاس و عامل تحول نیز معلم است. باید مدارس دولتی به گونه‌ای اداره شوند که اولین گزینه انتخابی مردم برای تحصیل فرزندان خود، مدرسه دولتی باشد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: باید بر روی مدارس دولتی کار کنیم، یکی از برنامه‌های محوری ما در مدیریت جدید آموزش و پرورش این امر خواهد بود. اگر مدارس دولتی رتبه بندی شوند که در سند تحول بنیادین هم تاکید شده است، تمرکز بر آموزش و پرورش شکل می‌گیرد، همه کشور‌هایی که پیشرفت کردند بر روی آموزش و پرورش کار کردند و در آن کشور‌ها مبنای تحول در جامعه، آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به بودجه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: موضوع بودجه موضوع مهمی است و نارضایتی زیادی در این باره وجود دارد؛ این امر چالش اصلی آموزش و پرورش است، زیرا اکنون ۹۷.۵ درصد بودجه صرف امور پرسنلی می‌شود؛ برای کار فرهنگی باید به اندازه سایر کار‌ها هزینه کنیم لذا نیاز به وفاق ملی برای تقویت آموزش و پرورش داریم. آموزش و پرورش نسبت به سال‌های پیشین و قبل انقلاب پیشرفت کرده است و بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش در خود آن قابل حل است. باید تقویم آموزشی، منابع، کلاس درس و معلم را تقویت کنیم. اصلاح نظام تعلیم و تربیت از آموزش تا سنجش، مولد سازی و منابع آموزش و پرورش، دست خود این وزارت خانه است. آموزش و پرورش اگر بخواهد از درون خود را تقویت کند، کار‌های خیلی زیادی می‌تواند انجام دهد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ساختار امروز آموزش و پرورش نسبت به گذشته فرقی نکرده، اما دنیای پیرامون آن تغییر داشته است. بزرگترین نهاد دولتی، آموزش و پرورش است اگر ظرفیت این وزارت‌خانه به مثابه یک دستگاه و سازمان عمل کند در درون خود خلق ثروت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تحول از درون آموزش و پرورش آغاز می‌شود، اشاره کرد: مولد سازی ظرفیت فوق العاده‌ای برای آموزش و پرورش است. سال‌ها از کمبود بودجه می‌گوئیم، اما راهکار نمی‌دهیم خلاقیت در مدیریت امر مهمی است در برون آموزش و پرورش نیز اصلاح نگاه مدیران به این وزارت مهم است.