دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
یک شاهکار مدیریتی دیگر از زاکانی؛

«سطل آشغال ها» به جای خود برگشتند!

«سطل آشغال ها» به جای خود برگشتند!
حسین نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در هفته‌هایی که با حوادث و اغتشاشاتی در شهر تهران روبه‌رو بودیم و به دلیل جلوگیری از راهبندان خیابان‌ها و همچنین جلوگیری از تخریب سطل‌های زباله، این سطل‌ها از برخی از نقاط شهر تهران (مرکز شهر) جمع‌آوری شد که با عادی شدن شرایط سطل‌های زباله به محل قبلی خود بازگردانده شد.
کد خبر : ۵۹۸۱۳۱

گروه سیاسی- به دنبال حوادثی که در پی مرگ مهسا امینی در کشور و از جمله در تهران رخ داده بود، شهرداری پایتخت سطل‌های زباله را از بسیاری از مناطق شهر جمع کرده بود تا در جریان این اتفاقات، به آتش کشیده نشوند.

به گزارش پایگاه خبری صراط، علیرضا زاکانی شهردار تهران در این خصوص گفته بود: بالغ بر ۶۰۰ مخزن زباله در حوادث روز‌های اخیر آتش زده شده است. در برخی نقاط مرکزی شهر برای اینکه از این مخازن برای راهبندان استفاده نشود تمهید شد که این مخازن جمع‌آوری شوند.

فارغ از اینکه تصمیم برای چنین اقدامی درست بوده یا نه - که البته به نظر می‌رسد اصل آن اقدام نادرستی نبوده -، نفس چنین کاری، یک سوژه جدید به معاندان نظام داده بود که به بررسی قیمت این سطل‌های زباله و اختلاس اخیر در فولاد مبارکه بپردازند و نگرانی مسئولان شهرداری در خصوص این سطل‌ها را به تمسخر بگیرند.

این واکنش‌ها باعث شد که مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران ماشین حساب را بردارد و با یک «دو دو تا چهار تا» به محاسبه قیمت سطل‌های زباله بپردازد. او گفت که هزینه هر یک از این سطل‌های زباله «۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است.»

با این حال، این محاسبه هم کم حاشیه نبود و به نوبه خود سوژه جدیدی به معاندان داد تا در فضای مجازی روی آن مانور بدهند؛ مانور‌هایی که حوصله چمران را به سر برد و چند روز بعد، دوباره به محاسبه دقیق‌تر قیمت سطل‌های زباله پرداخت! چمران این بار گفت: «نمی‌خواهیم بر سر قیمت سطل زباله چانه بزنیم و حتی اگر قیمت آن یک میلیون تومان هم باشد، باید برای آن چانه بزنیم؟ اگر سطل آشغال‌ها را با کاور آن بسنجیم همان ۱۵ میلیون تومان می‌شود.»

به این ترتیب، چمران که بخش زیادی از دوران مدیریتی خود در این دوره از شورای شهر را به دلیل بیماری غایب بود، بخش و انرژی زیاد دیگری را نیز صرف محاسبه قیمت سطل‌های زباله کرده است!

بحث بر سر درستی یا نادرستی جمع آوری و بازگرداندن سطل‌های زباله نیست بلکه موضوع آن است که کارنامه مدیریت شهری تهران در دوره جدید که بسیاری از مردم به آن امید بسته بودند چیست؟

دوره پیشین که شورای شهر تهران کاملا در اختیار اصلاح طلبان بود عملا به کشمکش بر سر تغییر نام چند خیابان به اسامی کسانی، چون بازرگان و شجریان گذشت. شهرداران تهران در آن دوره نیز از نجفی گرفته تا جانشینانش دچار حواشی متعددی شدند تا عملا هیچ کار مثبتی انجام نشود. قاعدتا مردم انتظار ندارند که همان دوره با یک بهانه دیگر تکرار شود و هیچ اتفاق تازه‌ای هم رخ ندهد. اما آنچه تاکنون رخ داده این بوده که زاکانی مدت زیادی را به کشمکش بر سر اینکه قانونا می‌تواند شهردار باشد یا نه سپری کرده؛ شورای شهر هم هیچ گلی به سر شهروندان نزده و عملا همان اتفاق‌ها در حال تکرار است.

در چنین شرایطی، بعید نیست بازگرداندن سطل‌های زباله به سطح شهر را به عنوان دستاوردی برای شورا و شهرداری جا بزنند!