امیرحسین بانکی پور رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی در نشست توجیهی اجرای قانون حمایت از خانواده جوانی جمعیت در حوزه وزارت بهداشت با قدردانی از نیروهای بهداشت اظهار کرد: نظام سلامت ما پیشرفت خوبی داشته است و علی رغم نگرانیها در بسیاری حوزهها خوش درخشیده ایم و یکی از مزایای نظام بهداشت و درمان ما مراجعه از خارج کشور به ایران است، نظام شبکه بسیار منسجم و قوی است و یک مزیت ویژه در کشور محسوب میشود و لذا بحث جمعیت و بحران آن اگر بخواهیم مدیریت شود و اگر بخواهیم از خطر فریب الوقوع نجات پیدا کنیم، نظام بهداشت بسیار کمک کننده خواهد بود.
به گزارش خبرنگاران جوان، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گاهی صحبت از آن میشود که جمعیت مزیت است و برخی معتقد به رشد و مزیت هستند و برخی معتقد نیستند و در دوره ای مخالفان افزایش جمعیت در کشور کار را دست گرفتند اما اقتصاددانان اذعان دارند که رشد جمعیت اثرات مثبتی دارد و اکنون بیشتر ما باور داریم با وجود توجه بیشتر به فرزندان نتیجه آن طور که باید مورد رضایت نیست و رضایت کاملی از نظر تربیتی نداریم هر چند مراقبتها و امکانات ١٠ برابر شده است البته نمیخواهیم وارد این دوگانه شویم و اکنون بحث ما یک بحران است.
در سیاه چاله پیری جمعیت افتادهایم
بانکی پور بیان کرد: در اروپا پیری جمعیت با شیب کم انجام شد و جامعه خودش را به آرامی تغییر داد و با مهاجرین جمعیت خود را تا حدودی جایگزین کردند و در کشورهای اروپایی برای تولد هر فرزند جوایز بسیاری اهدا میکنند و حتی این تشویقها برای مهاجرین هم اعمال میشود، باید دانست ما ٣٠ ساله پیر شدیم، جمعیت شناسان میگویند ما به یکباره به چاله جمعیتی افتادیم و من معتقدم این چاله سیاه چاله است و چند سال آینده تمام اطرافیان ما پیر خواهند بود.
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تفاوت عمده ما با اروپاییها این است که کشورهای اروپایی با هم پیر شدند، ما در حالی پیر میشویم که کشورهای اطرافیان ما پیر نمیشوند و این یک بحران امنیتی خطرناک است، تفاوت دیگر ما یا اروپایی ها این است که آنها بعد از توسعه یافتگی و ثروتمندی پیر شدند و در دوران پیری خانه و باغ و ویلا دارند اما ما اینگونه نیستیم و مانند بازنشسته ای هستیم که پیر شده ایم و هیچ سرمایهای نداریم و به همین دلیل با ابر بحران پیری کشور مواجه هستیم، در آینده ما وقتی پیر شویم از نوزاد تا میانسال دو نفر بیشتر در اطراف ما نیستند و پدیده کارتن خوابی سالمندان در آینده ناشی از این مورد است و میبینیم که کودکان کنونی خیلی مسئولیت پذیر نیستند و دانشگاه آزاد و مدارس به سرای سالمندان تبدیل خواهند شد.
١۵٠ سال در بحران پیری جمعیت اسیر خواهیم شد
بانکی پور با بیان اینکه پیری جمعیت چون رخ نداده است آن را شوخی گرفتهایم، گفت: فرق جدی که بحران پیری با کرونا دارد این است که هیچ راه درمانی در دوران بحران وجود ندارد و ١۵٠ سال طول میکشد از این بحران نجات پیدا کنیم، این بحران خطرناکی است و اغلب به اشتباه بحران جمعیت را به دهه شصتی ها نسبت میدهند و باید دانست که ما ١۵٠ سال در بحران پیری جمعیت اسیر خواهیم شد و ما ٧ سال برای جلوگیری از وقوع بحران زمان داریم البته جلوی پیری جمعیت را نمیتوان گرفت بلکه میتوان از بحران پیشگیری کرد، تنها راهی که میتوان از وقوع بحران جلوگیری کرد این است که ما در ٧ سال آینده رشد جمعیت جدی داشته باشیم و باید از جمعیت دهه شصت استفاده کرد و اگر در این ٧ سال به درستی عمل کردیم موفق خواهیم بود وگرنه دهه هفتادیها ١١ میلیون بیشتر نیستند و نمیتوان جمعیت را با آنها جبران کرد.
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح بارداری در سنین بالای ٣۵ سالگی تصریح کرد: ما باید سن ازدواج و باروری را پایین بیاوریم و باید مانند غربیها مانع بارداری در سن بالای ٣۵ نشویم بلکه مراقبتها را افزایش دهیم اگر سن فیزیولوژی بارداری را که تا ۴٩ سال است به رسمیت نشناسیم موفق نخواهیم بود. میانگین ازدواج دختران در تهران ٣٠ سالگی است و باید برخی ادبیات مانند بارداری در بالای ٣۵ سال در شبکه بهداشت تغییر کند و باید دانست اگر خانوادهها ٢ فرزند داشته باشند نمیتوانیم با بحران مقابله کنیم و باید برخی خانوادهها سه تا چهار فرزند داشته باشند چرا که برخی یک فرزند خواهند داشت و برخ یزوجین نابارور خواهند بود و با خانواده های سه یا چهار فرزند باید اینگونه جمعیت جوان را جبران کرد.
وی درباره مشوق ها برای افزایش جمعیت به کمک کادر بهداشت اظهار کرد: ما به شیوهنامههای داخلی برای باروری و فاصله بین دو بارداری نیاز داریم و باید کارانه برای نظام بهداشت و درمان در نظر گرفته شود و بودجه آن هم دیده شده است و بر این اساس با افزایش جمعیت در هر منطقه کارانه به بهورز تا کادر بالای دست او اختصاص پیدا میکند و از طرفی باید توجه داشت که بنابر فرمایش رهبر انقلاب نخبگان کشور باید درباره رشد جمعیت اقناع شوند.
اشکال در نظام آموزشی عامل بارداری در سنین بالاست
بانکی پور درباره قانون جوانی جمعیت اظهار کرد: ما در قانون جمعیت به دید دانشگاهی نگاه کردیم و ٢١ مسئله را مدنظر قرار دادیم و اگر این ٢١ مسئله اگر حل نشود نمیتوان از بحران جمعیت جلوگیری کرد و پیش از این با پارادایم تنظیم خانواده نظام سلامت و اقتصاد و مالیات و ... برنامه ریزی شد و برای هر مسئله یک ماده قانونی دیدیم و به مرخصی زایمان، نظام آموزشی، حقوق و دستمزد و ... نگاه کردیم اکنون وقتی اذعان میشود زنان تحصیلکرده دیر باردار میشوند علت آن نبود حس مادری نیست بلکه شرایط نادرست نظام آموزشی است و خانمهای تحصیلکرده به دلیل شرایط نمیتوانند بیش از یک یا فرزند داشته باشند، ما در قانون این مورد را دیدهایم.
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات پزشکان طرحی بیان کرد: باید توجه داشت، مادرانی که باید طرح پزشکی بگذارند در منطقه خود باید طرح بگذرانند و وزارت بهداشت به درستی مقاومت میکند چون در مناطق محروم پزشک ندارند و من به وزیر بهداشت اعلام کردم وزارتخانه وقتی میخواسته مشکل مناطق محروم را حل کند به فرزند اوری توجه نداشته است و اگر این مورد مهم بود حقوق مناطق محروم را دو برابر میکردند مشکل متخصص در مناطق محروم حل میشد یا از طرق دیگر پزشک را در منطقه محروم ماندگار کرد و ما میخواهیم با خانمها مشکل مناطق محروم را حل کنیم اما امکان گذراندن طرح با فرزند در مناطق دورافتاده از محل زندگی برای خانمهای پزشک ممکن نیست و اگر متخصص ما باردار نشود چطور میتواند به مادران بگوید که باردار شوید.
حق اولاد پول خرید یک بسته پوشک کودک نمیشود
وی درباره افزایش حق اولاد در حقوق بیان کرد: حق اولادی که اکنون پرداخت میشود یعنی به جوان میگوییم ازدواج نکن؛ فرزند نیاور و این رقم برای فرزندآوری شبیه شوخی است و بر این اساس ما در قانون تعیین کردیم که حق اولاد ٢ تا ۵ برابر شود و ۵ سال بعد با تولد فرزند ٨ میلیون به حقوق فرد اضافه خواهد شد تا حق اولاد معنادار شود و اکنون حق اولاد پول خرید یک بسته پوشک کودک نمیشود .
غربالگری جنین قانونی و با نظارت وزارت بهداشت انجام میشود
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع غربالگری جنین و حواشی مطرح شده اظهار کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت بیشترین همکاری را برای اجرای قانون جمعیت داشتند و تا جایی که توانستیم به اظهار نظر مخالفان توجه داشتیم و نگرانی درباره بحث غربالگری وجود داشت، باید توجه داشت غربالگری که تاکنون اجرا میشد، مشکلاتی داشت و ما غربالگری را قانونی کردیم و باید زیر نظر دقیق وزارت بهداشت انجام شود و وزارت بهداشت بر آزمایشگاهها نظارت دقیق داشته باشد و زیر نظر متخصص و به درخواست یکی از والدین انجام شود و ما به هیچ وجه جلوی غربالگری را نگرفته ایم و هر متخصص و والدینی درخواست داشته باشند غربالگری انجام خواهد شد.
قانون سقط درمانی تکمیل شده است
وی در واکنش به برخی اظهار نظر مبنی بر حذف قانون سقط درمانی بیان کرد: از نظر قانونی حقوقی وقتی ماده جدید می آوریم باید ماده قبلی را منسوخ کنیم ماده سقط درمانی ناقص بود و ما ماده را کامل کردیم و برای سقط بالای ۴ ماه تکلیفی مشخص نکرده بودیم و پیش از این فقط سقط زیر ۴ ماه مجاز بود و ما در این قانون جدید این موارد را دیدیم و قانون جدید قانون قبلی را تکمیل کرده است و نکته مورد اعتراض این بود که چرا اجازه سقط را قاضی بدهد و ما نگران زمان بودیم و قوه قضائیه و پزشکی قانونی اعلام کردند که موارد خارج از نوبت انجام میشود و قانون را از نظر فنی کامل کردیم تا استفادههای غلط رخ ندهد.