پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰

«زندگی پس از زندگی» چگونه شکل گرفت؟

«عباس موزون» تهیه کننده، طراح ، مجری و کارگردان «زندگی پس از زندگی» گفت: من این کار را با هزینه شخصی شروع کردم. خیلی مهم و تعیین کننده است که مدیری سوژه ای را تشخیص دهد که ظرفیت دارد و برایش بستری فراهم کند
کد خبر : ۵۵۶۹۴۶

نشست خبری برنامه «زندگی پس از زندگی» با حضور «عباس موزون» تهیه کننده، طراح ، مجری و کارگردان،‌ سرور توتونچی مدیر تولید و برخی عوامل این برنامه در ساختمان روابط عمومی معاونت سیما برگزار شد.

موزون درباره ایده طراحی این برنامه گفت: زندگی پس از زندگی یک فرایند طی شده و کار گروهی است. از سال ۹۵ و قبل ازآن طراحی هایش آغاز شد و من این کار را با هزینه شخصی شروع کردم. روی صحبت من با مدیران سازمان صداوسیما است. خیلی مهم و تعیین کننده است که مدیری سوژه ای را تشخیص دهد که ظرفیت دارد و برایش بستری فراهم کند. اینکه این برنامه با هزینه شخصی شروع شده لازم بوده اما کافی نبوده است.

وی ادامه داد: آنچه این شرط لازم را کافی می کرد این است که یک مدیر با دیدی تیزبینانه تشخیص دهد که موضوعی اینچنینی را بپذیرد و آقای معینی پور این کار را پذیرفتند. وقتی که پذیرفتند هزینه هایش شخصی را متقبل شدند و برخی گفتند که کلیت کار با هزینه شخصی انجام شده است که اینطور نیست.

موزون ادامه داد: این کار از حوزه شخصی به حوزه جمعی کشور وارد شد و ما را حمایت کردند. دوستان بیایند و ببینند اگر یک مدیری به افرادی اعتماد کند سایرین هم آن را الگوی او قرار دهند. صدها هزار زندگی پس از زندگی ها در شهرستان ها خفته اما کسی به آنها اهمیت نمی دهد. از خداوند تشکر می کنم که شرایطی پیش آمد و به تهران آمدم و مدیرانی مثل مدیران شبکه چهار را سر راه من قرار داد. ساختار این برنامه خطرپذیری دارد و من هم از این بابت که مدیران خطر پذیر تشکر می کنم.

موزون درباره پیدا کردن این سوژه ها و صحت سنجی سوژه ها،‌ نیز گفت: حدود نیم قرن پیش در آمریکا روانشناسی با افرادی که از کما خارج می شوند صحبت کرد و اشتراکات بین حرف های این افراد برای او جای سوال شد. ایشان این موضوع را در حوزه آکادمیک تجربه کرد و سابقه این موضوع به زمانی برمی گردد که روح انسان به زمان مادی هبوط کرد. بنده هم از طریق پژوهش های ایشان با این موضوع آشنا شدم و کتابی هم داشت به همین نام برنامه ما که زمانی که من نام برنامه را انتخاب کردم نمی دانستم او کتابی به همین نام دارد و می خواهم بگویم ذهن هایمان به هم نزدیک بود. مطالعه های زیادی داشتم و به کتابخانه آستان قدس رفتم و کتاب هایی مطالعه کردم و دوره های فیلمسازی را گذرانده بودم و همیشه دوست داشتم این تجربه گرها با فرهنگ ایرانی را داشته باشم.

وی افزود: با آقایی یه نام محمد زمانی قلعه آشنا شدم و با هم سفرهای معنوی در ایران داشتیم و در این مسیر تحقیق های اینترنتی ام را تقویت کردم و سنجه ها را گردآوری کردم. مشترکات شان را استفاده کردم و تفاوت هایش را بررسی کردم. نزدیک به ۵۰ مورد شاخصه وجود دارد که اینها عناصر و مشترکات این تجارت هست و نزدیک ۱۰ تکنیک شخصی دارم. و با این ۱۰ تا تجربه گر را ارزیابی می کنم. با ۷۰ زاویه نگاه حرف هایش را گوش می کنم. تجربه گرهای ما با یک مصاحبه جلوی دوربنی  نمی آیند و آنچه جلوی دوربین می بینید دفعه چهارمی است که او با ما مصاحبه می کند.

وی افزود: بیش از ۱۵۰۰ تجربه ابرازی داشتیم که تعدادی خواب بوده و خودنمایی بوده و کنار گذاشته می شوند و از میان ۳۰۰ تایی که درست هستند تعدادی عمق کمی دارند و تجربه خاصی برای ظرفیت یک برنامه تلویزیونی ندارند که کنار گذاشته می شوند و از این میان ۸۰ نفر می مانند که ممکن است پیر باشند و در شهرستان و لهجه غلیظی دارند که کنار گذاشته می شوند.

موزون افزود: ما در بین این تجربه گرها به این فکر می کنیم که کدام تجربه آموزه ای هم دارد؟ و آن برایمان اولویت دارد.

طراح این برنامه تلویزیونی ادامه داد: در برنامه ای که مخاطب آن نیاز به باور پذیری دارد، ضروری است که شما غیر مستقیم به او یادآوری کنید. اینکه مخاطب دارد مصاحبه ما را می بیند برایش جذاب است که این مصاحبه قبلا هم انجام شده باشد. وقتی با کسی در دو مکان و زمان مختلف درباره یک موضوع مصاحبه می کنی و به نقطه ای به یک پدیده می رسد که دو موضوع را در استودیو و خانه با همان حس و حال می گوید قلب شما گواهی می دهد که او درست می گوید. حتی فرم ظاهری برنامه پژوهشی است. امسال و سال گذشته چند نفر به ما گفتند که دکور شما دقیقا همان چیزی بود که ما در آن دنیا دیدیم و می خواهم بگویم روی دکور هم پژوهش کردیم.

نوروزی ادامه داد: چون گزاره ها به شکل تجربی ثابت می شوند برای مردم مهم است. برای همین از استودیو خارج شدیم.

موزون بیان داشت: ما شهرستان که می رویم نیاز داریم به افراد متعددی مراجعه کنیم. از شاهدان و دکتران و افرادی که جلوی دوربین نمی آیند. یک تجربه گر مسائل خانوادگی و شخصی برایش وجود دارد که خیلی چیزها را متوجه می شود و ما وقتی می رویم آنجا باید نوع ارتباط این تجربه گر را بفهمیم و صحت سنجی از اهل محل و خانواده انجام می شود. در ادامه باید بفهمیم که آن فرد بعد از آن اتفاق متحول شده است یا نه.

نوروزی گفت: تجربه گری که راستی آزمایی اش از طریق فرد دیگری انجام نشود و شاهد نداشته باشد رد می شود و برای ما اولویت ندارد.

موزون گفت: برخی سنجه ها قابلیت تلویزیونی شدن ندارند و ممکن است به من ثابت شده باشد اما مناسب پخش در تلویزیون نیست.

وی درباره تنوع سوژه های این برنامه گفت: از جزیره هرمز تا مشهد ما سوژه داشتیم. گاهی برخی فکر می کنند این وظیفه برنامه ما است که احکام فقهی را ثابت کند. الان طوری شده که فکر می کنند ما هایپر مارکت تجربه گری داریم! ممکن است در فصل سه همه مثبت باشند یا همه منفی یا همه تجارب مذهبی داشته باشند و اینها واقعا تصمیم ما نیست.

موزون درباره بازخوردهای مردم از این برنامه گفت: مردم در حق الناس و حق الناس تحولاتی داشتند و منفی ها حذف و مثبت ها زیاد شده است. در حوزه اقتصادی افرادی هستند که اموال پس داده و عذرخواهی کردند. دیشب خانمی تماس گرفته بود می گفت فردی به ماشین من خسارت زده و پولش را نمی داد و تماس گرفته که بعد از این برنامه متحول شده است. چندی پیش فرد دیگری گفت از آشناهای ما آقایی بود که خانمش را اذیت می کرد و با دیدن این برنامه از خانمش عذرخواهی کرده و ۴ دانگ خانه را به نامش زده است. کمترین نقش را در این برنامه من داشتم و باید از جای دیگری تشکر کرد. در خصوص حق الناس خیلی خوشحالم.

نوروزی درباره پخش این برنامه در طول سال نیز گفت: درباره اینکه این برنامه به ماه رمضان اختصاص داشته باشد تمرکز زیادی داریم و خودمان هم معتقدیم باید در این ماه پخش شود و باید زمینه های فکری فرهنگی اش فراهم شود. شبهه های مردم نیز باید پاسخ داده شود و به جایی برسیم که حرف های جدیدی بزنیم و به مرور باید این روند طی شود. نکته بعدی این است که به جهت اجرایی کار سختی است و به خاطر اینکه کیفیت برنامه حفظ شود و عیارش از جهت فنی و محتوایی ثابت بماند نیاز به زمان 10 یا 11 ماهه داریم.

موزون در پایان نیز عنوان داشت: اگر بخواهیم واکنش های مخاطبان را به دو دسته کلی تقسیم کنیم، گرایش های  دینی و آمیخته با سیاسی دو گروه هستند: آنهایی که گرایش های مذهبی بیشتری دارند و آنهایی که کمتر دارند. می خواهم واکنش های این دو گروه را یادآوری کنم. کسی می آید و با پوشش و ظاهر خاصی تجربه اش را بیان می کند یکی از این دو گروه معترض می شود که این با این پوشش از در رفته بیرون چرا هلاکش نکردند؟ اقلیتی از افرادی که در این گروه هستند اگر خداوند نعوذ بالله اجازه میدان کربلا را به آنها می داد نمی گذاشتند حُر، حُر شود. اما خدایی داریم که می گوید من فرصت می دهم. ما خدا نیستیم و پوشش این است و شما نمی دانی قبل از آن چه پوششی داشته است و از کارهای خیر او چیزی نمی دانید. گروه دیگر دوست دارند سبک زندگی شان تائید شود و نگران هستند و دوست دارند مجموعه ای تلویزیونی ساخته شود عنوانش این باشد که شما خوبی و محتوایش هم همین باشد و در نهایت نتیجه گیری اش هم شما خوبی باشد و اگر شما خوبی نباشد پیام می دهند که دروغ گویی کردید و تجربه گر شما دروغ می گفت. همین فرد شب قبل اگر تجربه گری در برنامه بود که شبیه خودش بود خوشش می آمد.

وی ادامه داد: هر دو کار دو روی یک سکه است و خداوند حکیم است. تازه بعد از 20 سال تحقیق به این نتیجه رسیدم که چرا خداوند برخی ها را برمی گرداند. یک مجرمی می شناسم که قتل نکرده فقط و چهار سال است از او می خواهم به برنامه بیاید و نمی آید. او طی اتفاقی به کما می رود و از کما یک آدم خیر و نیکوکار برمی گردد.

وی افزود: پنج موردی داشتیم خودشان و پدر و مادر و قبل و بعد از خودشان. عقبه خودش در خانواده و اجدادش و فرزندان و نسل فرزندانش در زندگی آدم موثرند. ملاک های ما خیلی سطحی است و عمقی نیست و پوشش را نگاه می کنیم. یا حزب سیاسی طرف را نگاه می کنیم. پس تجربه گرها را و تجربه ها را قضاوت نکنید و اجازه دهید کوچکترین برادر شما که بنده هستم به نیابت از شما با 70 سنجه دارم می سنجم. اگر فکر می کنید بیش از این 70 تا را دارید بفرمائید و اگر نه هم که اعتماد کنید. اگر سانسوری قرار است صورت بگیرد می بوسم و می روم و حتی درخواستش هم نبوده است. فقط یک مورد بود که روح از بدن خارج شده و گناه کبیره ای کرده بود و نمی شد پخش شود و حرمت خانواده را زیر سوال می برد که  شاید در فضای مجازی بیاوریم.

وی درباره نگاهش به مرگ گفت: باید بگویم نگاهم به زندگی چیست؟ یک بازی مجازی دنیا است. فضای مجازی واقعی دنیا است و این فضای مجازی سه بعدی است و برای انسان ها 5 بعدی است. اهل عالم که جن و انس و ملک هستند همه دور ما نشستند و دارند بازی را نگاه می کنند و ما که وسط نشستیم و عینک 5 بعدی زدیم و زمانی که عینک را برداریم آن مرگ است و اگر ری اکشن های بدی نداشته باشیم سربلندیم. مرگ لحظه برداشته شدن عینکی از روح به نام کالبد مادی است آنهم مرگ عینک است و به نظر من مرگ وجود ندارد. چرا حیاتین نداریم؟ چون یکی است نه دو تا و شما از اول بودی تا آخر.

رنجبران مدیر روابط عمومی سازمان صداوسیما نیز در پایان این نشست گفت: دوست داشتم به عنوان برنامه ساز جای شما بودم که توفیقی نصیب شما شد را تجربه میکردم. شما هم باید شکر کنید که اثرگذار عمل کردید. شب گذشته همه شبکه ها اطلاع رسانی برنامه امروز را با فراغ بال پخش کردند.

وی ادامه داد: در لوحی که تقدیم می کنم دلی نوشتم و به نظرم برنامه شما برنامه تلویزیونی نیست و یک منبر است و اثرگذاری خوبی دارد. پسری بود که نمازش را مرتب نمی خوانده و بعد از تماشای برنامه شما نمازش را اول وقت می خواند و تاثیر خوبی این برنامه روی او داشته است. با همه سختی هایی که داشته آقای معینی این برنامه را هدایت کرده و می گویید که خیلی ها راضی نشدند که بیایند و امیدوارم بیایند. امیدوارم دایره این برنامه گسترده تر شود و آقای دکترعلی عسگری این برنامه را دنبال می کنند.

وی ادامه داد: در این فضایی که با اخلاق کمی فاصله گرفتیم و جامعه مان باید تکان هایی بخورد برنامه شما خیلی خوب و تاثیرگذار است. خیلی ها تماس گرفتند که شما فرصت کردید با 23 نفر صحبت کنید چون با حوصله و صبر پاسخ دادید. ما حمایت می کنیم شما را و دوست داریم در این ثواب شریک باشیم.

موزون ادامه داد: در تماس های امروز دو تجربه گر بودند. نگرانی دارم در بیرون از سازمان به این خاطر که این موضوع ظرفیت بالایی برای انجام کارهایی در حوزه مکتوب و رسانه های چند ابزاری و تصویری دارد. کسی هست که تجربه تولید می کند و در فضای مجازی فعالیت می کند و من او را می شناسم. این اتفاق ها شروع شده و رو به فزون خواهد بود و در این مزرع سبز هر گاه در تاریخ انسان هر گاه خواسته گندم برویاند بلافاصله ابلیس علف هرز می پاشد. من اینها را تا حدود زیادی رصد کردم اما به علت های مختلف زبان در کام بردم. نتیجه گیری ام این است که این مسئله اگر با میکروسکوپ کار نشود به سرعت زمین می خورد. هزاران افراد حقیقی و حقوقی روی این برنامه نظر می دهند و چراهایی دارند. تا دلتان بخواهد به من می گویند موضوع های جنایی و پلیسی به برنامه بیاورید و کره زمین را هم بدهید این کار را نمی کنم.

«زندگی پس از زندگی»  برنامه ای دیدنی است از بیان تجربیات مرگ موقت افرادی که در شرایط مرگ کلینیکی و یا خروج موقت روح از جسم قرار گرفته اند. در این برنامه با تجربه گران مختلف از شهرها و روستاهای متععد ایران طی ۴ سال پژوهش و مصاحبه حضوری انجام شده است.

این برنامه در ۳۰ قسمت ۵۵ الی ۶۰ دقیقه ای به تهیه کنندگی عباس موزون در گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما تولید می شود.

«زندگی پس از زندگی» در ایام ماه مبارک از شنبه تا جمعه ساعت ۱۸:۱۵ پخش می شود. این برنامه در ساعت ۱  بامداد و ۱۱:۳۰ ظهر  بازپخش می شود.