دکتر محمود نیلی احمدآبادی در نخستین کنگره ملی دانشگاه و کووید-۱۹ که امروز در دانشگاه شریف برگزار شد، با تاکید بر اینکه تا قبل از کرونا ارتباطات بین المللی دانشگاهها روند بهتری داشت و ارتباطات فیزیکی مفیدی برقرار میکردیم، اما ویروس کرونا مانع این امر شد و تمامی آموزشها و ارتباطات را به صورت مجازی برقرار کرد، گفت: تاثیر پاندمی باعث کاهش علاقه مندی دانشجویان، کپی کاری، افزایش تقلب و روی آوردن دانشجویان جهت استفاده از خدمات شرکتها برای شرکت در امتحانات شد.
به گزارش ایسنا، وی در ادامه تصریح کرد: تغییر قوانین آموزشی در دانشگاهها و دادن اختیارات به دانشکدهها برای تصمیمات سریع در دوران دانشگاه و سوق دادن آموزش حضوری به مجازی یکی از مهمترین چالشهای دانشگاهها در دوران کرونا بود.
وی با بیان اینکه آموزش الکترونیکی دسترسی استادان به دانشجویان را بیش از گذشته توسعه داده، تاکید کرد: این نوع آموزش۴۰ تا ۶۰ درصد وقت کمتری را برای مطالعه دروس احتیاج دارد، اما به شدت تحت تأثیر زیر ساختها قرار گرفته است.
به گفته رییس دانشگاه تهران؛ دانشگاههای بزرگ که دارای زیرساختهای فضاهای فیزیکی گران قیمت بودند در دوران کرونا بیشترین مشکلات اقتصادی را داشتند، مراکز آموزش عالی که فضاهای زیر ساختی و محدودتری داشتند در دوران کرونا مشکلات محدودتری داشته باشند و پیش بینی میشود در آینده کمتر شاهد شکل گیری دانشگاههای بزرگ باشیم و بیشتر این دانشگاهها به سمت دانشگاههای کوچکتر سوق داده شوند تا بتوانند کیفیتهای آموزشی را همانند شیوه گذشته ادامه دهند.
وی با اشاره به اینکه ۱۵۰ دانشجوی دانشگاه تهران به دلایل گوناگون امکان دسترسی به زیر ساختهای آموزشی را نداشتند، تاکید کرد: طبق گفتههای وزیر ارتباطات در ۵ ماه گذشته دانشجویان ۳.۵ تا ۴ درصد مناطق شهری و روستایی کشور ما امکانات مناسبی برای دسترسی به فضای مجازی نداشته اند و در دانشگاه تهران تعداد محدودی دانشجو از بابت اینترنت برای شرکت در کلاسهای آموزشی دچار مشکل بودند.
نیلی در ادامه افزود: مزیت بزرگ کرونا سوق دادن آموزشهای حضوری به سمت مجازی شدن بود، زیرا سالهای طولانی نگاه منفی به آموزش مجازی وجود داشت. اما کرونا باعث شد تا گام جدی در این زمینه برداریم و خیلی زود با مشکلات کنار بیاییم. اگر چه فعالیتهای فیزیکی همچنان ادامه پیدا میکنند، اما تمرکز بر ارتباطات و جذب دانشجویان آینده، انعطاف پذیری در دور کاری در آینده با شیوه جدیدی بروز پیدا خواهد کرد و تا به امروز هیچ آیین نامه مصوبی برای دورکاری نداریم.
رییس دانشگاه تهران گفت: در این خصوص با وزارت علوم در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم قوانین دورکاری را ایجاد کنیم، در واقع دورکاری به معنای این نیست که فرد در منزل بنشیند و هر ساعتی که علاقه داشت به فعالیت کاری مشغول شود، بلکه دورکاری یعنی فرد مطابق ساعات حضوری در محل کار در خانه بتواند با کارایی بهتری نسبت به حضوری بودن فعالیت کند.
وی با بیان اینکه پیش بینی میشود که برای برخی از رشتهها مانند علوم پایه، پزشکی تقاضا افزایش پیدا کند و همچنین برای برخی رشتهها تقاضا کاهش پیدا کند، گفت: امتحانات پایان ترم نباید ملاک گزینش دانشجویان شمرده میشد و آموزش مجازی باعث شد تا امتحانات مستمر هم بروز پیدا کنند و ویروس کرونا این روند را به خوبی پیاده سازی کرد، همچنین کیفیت برگزاری آزمون یکی از نگرانیهای ماست که دانشگاه تهران سعی کرد بر این روند از سامانههای جدید بهرنگ بگیرد.
رییس دانشگاه تهران گفت: مطابق نظرسنجیهای انجام شده ۷۲ درصد دانشجویان در حد متوسط و زیاد از آموزشهای مجازی راضی و مابقی ناراضی بودند، همچنین ۷۰ درصد دانشجویان از کیفیت تدریس، پاسخگویی دانشگاهها رضایت داشتند و ۱۲ درصد آنان از مشکلات اقتصادی ناراضی بودند. در واقع بحران کرونا یک مسئله جهانی است که باعث شد دو موضوع همکاری کشورها با یک دیگر و مهم جلوه کردن علم مورد اهمیت قرار بگیرد و نباید به هیچ عنوان از علم در هر شرایطی غافل شویم.
به گزارش ایسنا، وی در ادامه تصریح کرد: تغییر قوانین آموزشی در دانشگاهها و دادن اختیارات به دانشکدهها برای تصمیمات سریع در دوران دانشگاه و سوق دادن آموزش حضوری به مجازی یکی از مهمترین چالشهای دانشگاهها در دوران کرونا بود.
وی با بیان اینکه آموزش الکترونیکی دسترسی استادان به دانشجویان را بیش از گذشته توسعه داده، تاکید کرد: این نوع آموزش۴۰ تا ۶۰ درصد وقت کمتری را برای مطالعه دروس احتیاج دارد، اما به شدت تحت تأثیر زیر ساختها قرار گرفته است.
به گفته رییس دانشگاه تهران؛ دانشگاههای بزرگ که دارای زیرساختهای فضاهای فیزیکی گران قیمت بودند در دوران کرونا بیشترین مشکلات اقتصادی را داشتند، مراکز آموزش عالی که فضاهای زیر ساختی و محدودتری داشتند در دوران کرونا مشکلات محدودتری داشته باشند و پیش بینی میشود در آینده کمتر شاهد شکل گیری دانشگاههای بزرگ باشیم و بیشتر این دانشگاهها به سمت دانشگاههای کوچکتر سوق داده شوند تا بتوانند کیفیتهای آموزشی را همانند شیوه گذشته ادامه دهند.
وی با اشاره به اینکه ۱۵۰ دانشجوی دانشگاه تهران به دلایل گوناگون امکان دسترسی به زیر ساختهای آموزشی را نداشتند، تاکید کرد: طبق گفتههای وزیر ارتباطات در ۵ ماه گذشته دانشجویان ۳.۵ تا ۴ درصد مناطق شهری و روستایی کشور ما امکانات مناسبی برای دسترسی به فضای مجازی نداشته اند و در دانشگاه تهران تعداد محدودی دانشجو از بابت اینترنت برای شرکت در کلاسهای آموزشی دچار مشکل بودند.
نیلی در ادامه افزود: مزیت بزرگ کرونا سوق دادن آموزشهای حضوری به سمت مجازی شدن بود، زیرا سالهای طولانی نگاه منفی به آموزش مجازی وجود داشت. اما کرونا باعث شد تا گام جدی در این زمینه برداریم و خیلی زود با مشکلات کنار بیاییم. اگر چه فعالیتهای فیزیکی همچنان ادامه پیدا میکنند، اما تمرکز بر ارتباطات و جذب دانشجویان آینده، انعطاف پذیری در دور کاری در آینده با شیوه جدیدی بروز پیدا خواهد کرد و تا به امروز هیچ آیین نامه مصوبی برای دورکاری نداریم.
رییس دانشگاه تهران گفت: در این خصوص با وزارت علوم در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم قوانین دورکاری را ایجاد کنیم، در واقع دورکاری به معنای این نیست که فرد در منزل بنشیند و هر ساعتی که علاقه داشت به فعالیت کاری مشغول شود، بلکه دورکاری یعنی فرد مطابق ساعات حضوری در محل کار در خانه بتواند با کارایی بهتری نسبت به حضوری بودن فعالیت کند.
وی با بیان اینکه پیش بینی میشود که برای برخی از رشتهها مانند علوم پایه، پزشکی تقاضا افزایش پیدا کند و همچنین برای برخی رشتهها تقاضا کاهش پیدا کند، گفت: امتحانات پایان ترم نباید ملاک گزینش دانشجویان شمرده میشد و آموزش مجازی باعث شد تا امتحانات مستمر هم بروز پیدا کنند و ویروس کرونا این روند را به خوبی پیاده سازی کرد، همچنین کیفیت برگزاری آزمون یکی از نگرانیهای ماست که دانشگاه تهران سعی کرد بر این روند از سامانههای جدید بهرنگ بگیرد.
رییس دانشگاه تهران گفت: مطابق نظرسنجیهای انجام شده ۷۲ درصد دانشجویان در حد متوسط و زیاد از آموزشهای مجازی راضی و مابقی ناراضی بودند، همچنین ۷۰ درصد دانشجویان از کیفیت تدریس، پاسخگویی دانشگاهها رضایت داشتند و ۱۲ درصد آنان از مشکلات اقتصادی ناراضی بودند. در واقع بحران کرونا یک مسئله جهانی است که باعث شد دو موضوع همکاری کشورها با یک دیگر و مهم جلوه کردن علم مورد اهمیت قرار بگیرد و نباید به هیچ عنوان از علم در هر شرایطی غافل شویم.