دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۹

جزئیات تست سامانه رهگیر ناتو در ترکیه

با وجود اینکه ناتو آزمایش سامانه دفاع موشکی خود در ترکیه را موفق اعلام کرد، منابع داخلی در ایران اختلال‌هایی در توان رهگیری این سامانه را رصد کرده‌اند.
کد خبر : ۵۳۸۱۰

به گزارش صراط فارس به نقل از "ایران هسته‌ای"، ناتو سامانه دفاع موشکی خود در ترکیه را آزمایش کرد. رادار نصب شده در منطقه کوره جیک ترکیه هفته گذشته تست شده است.

بنابر گزارش‌های موجود این تست به صورت رهگیری یک موشک شلیک شده از دریای مدیترانه صورت گرفته است.

اگرچه منابع غربی می‌گویند این تست موفق بوده ولی منابع داخلی در ایران اختلال‌هایی در توان رهگیری این سامانه را رصد کرده‌اند.

این سامانه در روز دوشنبه 26دی 1390 (16ژانویه 2012) رسماً آغاز به کار کرده بود.

پایگاه اینترنتی دبکا فایل که به عنوان ارگان عملیات روانی موساد در اینترنت عمل می‌کند، روز یکشنبه 23 بهمن 1390 (12 فوریه 2012) گزارش داد که تست این سامانه در چارچوب رزمایش مشترک آمریکا و اسرائیل اجرا شده است.

دبکا فابل نوشت: یک فروند هواپیمای اف 15 اسرائیل بر فراز آب‌های مدیترانه اقدام به شلیک یک موشک رافائل بلو اسپارو 2 کرد. سامانه موشکی مستقر در کوره جیک ترکیه و سامانه رادار مستقر در اسرائیل سریعاً موقعیت این موشک را مشخص و تا زمان سقوط آن را رهگیری کردند.

این پایگاه اینترنتی در ادامه مدعی هماهنگی کامل ترکیه و ناتو در این عملیات شد و تاکید کرد: در این مدت سامانه رادار اسرائیل و سامانه رادار موشکی کوره جیک با مبادله اطلاعات با هماهنگی کامل عمل کردند. با این آزمایش این موضوع مشخص شد که در حمله احتمالی موشکی ایران، سامانه رادار اسرائیل و سامانه رادار کوره جیک ترکیه می‌توانند به صورت هماهنگ سرعت و موقعیت موشک ایران را مشخص کنند.

کارشناسان در داخل ایران این ادعای دبکا فایل را رد می‌کنند.

یک کارشناس متخصص در موضوع در این باره گفت: ادعاهای دبکا فایل بیشتر نوعی عملیات روانی است که هدف آن بحرانی کردن روابط ایران و ترکیه است. این پایگاه سعی کرده با ارائه جزئیات، این جنبه از عملیات روانی خود را بپوشاند.

این کارشناس سپس تاکید کرد که تاکنون نشانه‌ای از مبادله اطلاعات راداری بین ترکیه و رژیم صهیونیستی به دست نیامده ولی این احتمال که ناتو اطلاعات جمع آوری شده از رادار کوره جیک را مستقلاً به این رژیم ارائه کند، منتفی نیست.

لئون پانه تا وزیر دفاع آمریکا هم در 15 مهر 1390 اعلام کرده بود: اطلاعات این سامانه در اختیار اسرائیل قرار نخواهد گرفت چرا که اسرائیل عضو ناتو نیست.

رادار مستقر شده در ترکیه بخشی از سپر دفاع موشکی مشترک ناتو و آمریکاست که تکمیل آن تا سال 2020 طول خواهد کشید.

این رادار در استان مالایای ترکیه و در 600 کیلومتری مرز غربی ایران نصب شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، رادار هشدار اولیه موسوم به ایکس-بند ای‌ان/تی‌پی‌وای-۲ بخشی از سامانه دفاع موشکی تی‌اچ‌ای‌ای‌دی (THAAD) است که با هدف متوقف کردن موشک‌های میان برد در ارتفاعات بسیار بالا طراحی شده است.

حدود ۸۰ کارمند آمریکایی در پایگاه ترکیه‌ای برای هدایت این سامانه مستقر خواهند شد.

طبق گزارش‌ها، حدود ۴۰ تا ۵۰ چادر در این پایگاه نظامی در کورچیک برای افرادی که وظیفه هدایت این سامانه را دارند، بر پا شده است.

روسیه استقرار این سپر را تهدیدی درجه یک برای توان راهبردی خود می‌داند و اقداماتی را برای مقابله به مثل در مقابل آن آغاز کرده است.

ایران نیز اعلام کرده که این سپر را یک هدف جنگی می‌داند.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران روز 6 آذر در این باره اعلام کرد: ما آماده هستیم و در صورتیکه مورد تهدید قرار بگیریم، اول سپرهای موشکی ناتو در ترکیه را خواهیم زد و بعد به دنبال اهداف بعدی خواهیم بود.

وی همچنین در مصاحبه‌ای دیگر در 31 شهریور ماه گذشته تاکید کرده بود که سامانه رهگیر ناتو توان مقابله با موشک‌های بالستیک ایران را نخواهد داشت.

 
 

آخرین  اخبار  و  تصاویر  سیاسی  را  در  سرویس سیاست صراط بخوانید .

برچسب ها: ترکیه موشک