پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۹

اعلام موضع هاشمی درباره انتخابات

حضور دائمی مردم در صحنه و مشاركت احزاب، گروه‌ها و اقشار گوناگون جامعه برای اداره كشور، اصلی اساسی و مورد قبول حضرت امام(ره) و رهبری بوده و هیچ كس منكر آن نیست.
کد خبر : ۵۱۱۶۵

به گزارش صراط به نقل از روابط عمومی دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از استادان و محققان حوزه علمیه و محققین دانشگاه‌های شهر مقدس قم با اشاره به برخی نگرانی‌های به حقی كه در جمع روحانیون و بزرگان حوزه‌های علمیه حاكم است، پاسخ به سوالات را حق مردم، محققین و روحانیون خواند و تصریح كرد: به سوالات و شبهات جدی كه مطرح است باید پاسخ‌های مستدل، صریح و روشن داد تا شبهات برطرف شود.

وی گفت: مردم و اقشار مختلف جامعه توقعات و انتظاراتی از حكومت اسلامی داشته و دارند كه با گذشت سه دهه از تاسیس نظام اسلامی، خواستار تحقق كامل این انتظارات هستند.

وی در ادامه با اشاره به پیشتازی روحانیت در مبارزه با حكومت‌های جبار و مستبد در طول تاریخ، حركت اعتراضی حضرت امام(ره) و یارانش قبل از انقلاب را یادآور شد و گفت: روزی كه مبارزه سیاسی در خدمت امام آغاز شد، تاكید و سخن مبارزین، با مردم این بود كه اگر نظام اسلامی حاكم شود مشكلات جامعه برطرف خواهد شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین زمینه به مباحثات فراوان مبارزان مسلمان با گروه‌های الحادی، التقاطی و لیبرال‌ها در زمینه مبانی، مشخصات و محاسن حكومت اسلامی اشاره كرد و با بیان رسیدن به دلایل قانع كننده در زمینه تاسیس حكومت اسلامی تاكید كرد: همین مبانی روشن در زمینه حكومت اسلامی بود كه باعث شد حركت مبارزاتی حضرت امام(ره) در حوزه علمه قم و سایر شهرها مورد استقبال روحانیون، علما و نخبگان جامعه و بویژه آحاد مردم قرار گیرد، البته افرادی در جمع روحانیون نیز وجود داشتند كه مخالف حضور و دخالت علما و روحانیت در سیاست و مبارزه بودند و علت آنرا بی‌اثر دانستن مبارزه به دلیل شقاوت طاغوت می‌دانستند.

وی ابراز عقیده كرد: آن‌چه باعث بروز مشكلات شده قانون اساسی و نظام نیست بلكه حاكم كردن سلایق فردی بر قانون و سیستم حكومتی و نیز خارج ساختن مسوولیت‌ها و عملكردها از حوزه نظارت‌های قانونی است
وی بیان مواضع و مبانی روشن امام(ره) در مبارزه علیه رژیم طاغوت را موجب استقبال گسترده اقشار گوناگون شهری و روستائی و گسترش مبارزه علیه نظام حاكم خواند و تصریح كرد: با اوج‌گیری انقلاب باز هم این روحانیت بودند كه پیشتاز مبارزه و جلودار تظاهرات مردمی بودند كه در نهایت منجر به سرنگونی شاه و حاكمیت اسلام و مردم در جامعه شد.

وی به وقایع دوران مبارزات كه منجر به تاسیس نظام جمهوری اسلامی شد اشاره كرد و گفت: البته ازهمان ابتدا به خاطر حاكم شدن فضای رادیكالی متاثر از افكار چپ، تندروی‌ها و افراط كاری‌هایی صورت گرفت به گونه‌ای كه حتی بعضی قصد داشتند همه چیز را به صورت دولتی اداره كنند.

هاشمی‌رفسنجانی با مرور وقایع دوران جنگ و سازندگی، به اداره قابل قبول كشور براساس برنامه‌های پنج ساله و با وجود كمبود شدید منابع اشاره كرد و تصریح كرد: متاسفانه حركت‌های انحرافی از مسیر اصلی انقلاب زمانی شروع شد كه برخی جریان‌های فكری، وجود روحانیت، علما و مراجع را مانع رسیدن به اهداف خود دیدند و سعی كردند برنامه‌های خود را برای تضعیف این شجره طیبه و منزوی کردن مدیران لایق عملیاتی كنند.


وی هدف اساسی تاسیس حكومت اسلامی را تحقق عدالت، آزادی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و اجرای شریعت، احكام، اعتقادات و اخلاقیات اسلامی عنوان كرد و با بیان این‌كه «اگر قبح و زشتی تجسس، زورگویی، اهانت و بی‌بندوباری و نیز دروغ، تهمت‌، بداخلاقی ت كه از مسلّمات قرآن و اسلام است ـ شكسته شود دیگر جایی برای دفاع از اسلام در میان مردم و به خصوص جوانان باقی نمی‌ماند» تاكید كرد: حضرت امام(ره) تخلف از قانون مصوب حكومت اسلامی را با هر بهانه‌ای حرام می‌دانستند ولی شاهدیم متاسفانه در برخی موارد علنا به قانون دهن كجی شده و به آن عمل نمی‌شود.

وی اجرای ناقص برنامه پنج ساله چهارم، سند چشم‌انداز، سیاست‌های كلی مصوب و ابلاغی رهبری معظم انقلاب، قوانین مصوب مجلس و فسادهای کلان را نمونه‌ای بارز در این زمینه خواند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌كه «برون رفت از مشكلات موجود بدون مشاركت جدی حوزه‌های علمیه و روحانیت مشكل خواهد بود» پذیرش اشتباه و بازگشت به خواست اسلام و مردم را قدم اول اصلاح امور عنوان كرد و گفت: اگر با مردم صادقانه سخن بگوییم و مدبرانه عمل كنیم قطعاً مردم خوب و وفادار ایران هم در اصلاح امور بیشتر مشاركت خواهند كرد.

وی در ادامه درباره لزوم پاسخگو و نظارت‌پذیر كردن مسوولان و نیز تسهیل مشاركت مردم، گروه‌ها و احزاب در اداره جامعه گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحیه آن در ذات خود مترقی و متناسب نیازهای جامعه است و در حال حاضر نیز از توانایی قابل قبولی برای ایجاد توسعه و پیشرفت و احقاق حقوق مردم برخوردار است، اگرچه نقایصی هم دارد كه باید در زمان مناسب برطرف كرد.

وی ابراز عقیده كرد: آن‌چه باعث بروز مشكلات شده قانون اساسی و نظام نیست بلكه حاكم كردن سلایق فردی بر قانون و سیستم حكومتی و نیز خارج ساختن مسوولیت‌ها و عملكردها از حوزه نظارت‌های قانونی است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی درباره نادیده گرفته شدن نهادهای مردمی‌، تشكل‌های سیاسی و مشارك مردم و نخبگان، با بیان این‌كه «حتی در دوران جنگ تحمیلی نیز انتخابات و مشاركت مردمی و گروه‌ها در جامعه تعطیل نشد» گفت: برگزاری انتخابات پرشور با همدلی و مشاركت همه گروه‌ها و سلایق مختلف درون خانواده انقلاب میسر است و هیچ‌گاه تك صدائی و انحصارگرایی جوابگوی اداره كشور نبوده و نخواهد بود.

حضور دائمی مردم در صحنه و مشاركت احزاب، گروه‌ها و اقشار گوناگون جامعه برای اداره كشور، اصلی اساسی و مورد قبول حضرت امام(ره) و رهبری بوده و هیچ كس منكر آن نیست
وی تصریح كرد: حضور دائمی مردم در صحنه و مشاركت احزاب، گروه‌ها و اقشار گوناگون جامعه برای اداره كشور، اصلی اساسی و مورد قبول حضرت امام(ره) و رهبری بوده و هیچ كس منكر آن نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره لزوم تبیین و روشن شدن مبانی دینی نظارت و كنترل قدرت، این مهم را یكی از مباحث همبستگی مبارزان انقلاب با گروه‌های دیگردر زندان‌های شاه خواند و گفت: به لحاظ دینی و شرعی و نیز روایات ائمه معصومین(ع)، مبانی و لزوم كنترل و نظارت‌پذیری قدرت روشن است و شك و شبهه‌ای در این مورد وجود ندارد، اما ممكن است در مواردی توجهی به این مبانی نشود؛ چراكه برخی انحصارطلبانه، نظارت و كنترل براساس قانون را بر نمی‌تابند.

 
 

آخرین اخبار و تصاویر سیاسی  را در سرویس سیاست صراط بخوانید.

برچسب ها: انتخابات هاشمی
نظرات بینندگان
حزب الله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۰
۰
۰
این آقا خودش اگه از اول رییس جمهور میشد و کسی پا تو کفشش نمی کرد الان هیج کجای این مملکت شبه ای نداشت !!!!!