"صراط" - به نظر مي رسد تلقي و فهم مديران تلويزيون از سريال هاي نمايشي عموما دچار نوعي آسيب و آفت شده است. اينكه در يك سريال تلويزيوني تا چه ميزان مجاز به تهييج و تحريك احساسات مخاطبان هستيم و تا كجا مي توانيم بار دراماتيك را برگرده هيجان هاي احساسي و عموما استرس زا و مضطرب كننده سوار كنيم كه نكند منجر به افسردگي و هيجان هاي كاذب بيش از حد در بينندگان شود؟ به هرحال اين اتفاقي است كه در بسياري از سريال هاي تلويزيوني ما طي اين سالها افتاده است و هنوز هم در حال رخ دادن است. و البته ترديدي هم نيست كه بسياري از اين روش ها و منش ها به سبب لاپوشاني و سرپوش گذاشتن بر ضعف هاي كار، صورت مي گيرد و از كار نابلدي كارگردان و نويسنده ناشي مي شود.
به گزارش سرویس جامعه صراط اما اين شب ها دوسريال مهم و پرمخاطب از دو شبكه اصلي تلويزيون در حال پخش است؛ سريال هاي «شيدايي» به كارگرداني محمدمهدي عسگرپور و «تا ثريا» اثر سيروس مقدم كه در بهترين ساعات پيش از شبكه سوم و اول سيما به خورد مخاطب محترم داده مي شود. ترديدي نيست كه هردو سريال به لحاظ فرم و ساختار نسبت به مابقي آثار تلويزيوني طي سال هاي اخير، پيشرفت محسوس و تأمل برانگيزي كرده اند.
از جهت درام و ساختار، گام ها روبه جلو محسوب مي شوند؛ گرچه اين اتفاق به لحاظ فرم و ميزانسن و خاصه تصويرپردازي در سريال «تا ثريا» وجه ديگر، و خيره كنندگي بيشتري دارد. واقعيت آن است كه برخي از پلان ها، نماها و حركت هاي دوربيني كه در سريال «تا ثريا» رخ مي دهد، براي اولين بار است كه در تلويزيون و سريال هاي شبانه اش مشاهده مي شود و از اين جهت بايد گفت، قطعا با يك پديده فرميك و ساختاري روبه رو هستيم.
از اين گذشته نكته ديگري كه در هر دو سريال به نحو قابل تأملي مورد توجه و تمركز سازنده قرار گرفته است. درام گرم و غليط در اثناي آن، تابوشكني هاي منحصر به فرد است كه براي همين براي تماشاگران تازگي دارد. البته در هردو سريال رغبت و وجه اصلي در پرداخت هيجاني و احساساتي يك ملودرام خانوادگي با رويكردي به مسائل جديد جامعه مورد توجه قرارگرفته و جالب اينجاست كه مركز ثقل هردو اثر شايد بدون آنكه هيچ هماهنگي قبلي دراين زمينه ميان سازندگان صورت گرفته باشد كه قطعا نگرفته، بر مضمون و موضوع نوع ازدواج هاي جديد و همسرگزيني هاي امروزي قرار دارد.
البته در سريال «تا ثريا» اين پرداخت مضموني با يك تابوشكني محيرالعقول همراه مي شود كه كليتش در همان سكانسي خلاصه و تعريف مي شود كه طي اين روزها مورد توجه محافل مختلف رسانه اي و از جمله خود تلويزيون و بخش هاي خبري اش قرارگرفته است؛ سكانسي كه در آن دو خواهر، جواني را كه قصد ايجاد رابطه سالم و رسمي با جنس مخالف در قالب ازدواج را دارد، بشدت مورد نهيب و سرزنش قرار مي دهند و گويي كه او با اين انتخاب دچار گناه و لغزش بزرگي شده باشد، سعي مي كنند از اين روش و شيوه منحرفش كرده و احتمالا به قالب هاي مد روز تشويق و تحريك كنند!
اما درباره هردوي اين سريال ها نكته ديگري هم قابل توجه است و آن حجم سنگين و انبوه و غليظ و فشرده و متراكم به غليان درآوردن احساسات مخاطب و درد و غم و غصه و مصائب و مشكلات مختلف است كه به شكل وحشتناكي درسريال گنجانده شده و بي ترديد در روان مخاطب تأثيرات منفي خواهد گذاشت كه اين تأثيرات منفي را مي توان در بازتاب ها و انعكاس هاي بيروني اين نوع سريال سازي در مخاطبان ارزيابي كرد. اين ويژگي در هردو سريال «شيدايي» و «تا ثريا» به طرز مهيبي وجود دارد؛ به نحوي كه مخاطب با شروع سريال، خود را در اتمسفري از اضطراب و استرس و منظومه اي از رعب و وحشت مي يابد و شايد هم انتخاب اين روند و اين شيوه فيلمسازي ازسوي نويسنده و كارگردان راهي باشد براي سرپوش گذاشتن بر نقاط ضعف سريال كه در جاي خود قابليت نقد و تحليل جدي دارد.
محمد قمي
شما هم اگه دوست ندارید بزنید یک شبکه دیگه. مجبور نیستید نگاه کنید.
هر چند که 12 قسمت از این سریال رو حذف کردند تا به مذاق شماها خوش بیاد.
پس بگــــــــــــــــــــــو چرا همسر فعلی ! ........... هوا برش داشته ""
من دیدم هی میگه طلاق طلاق !!
========================
سیما خانم جناب ضرغامی"هم شده عین فارسی وان !!
خانمان براندازه !!!!!!!!!!!!!!
میخواستم تشکر کنم از مسئولین سایتتون بابات اینکه سایتتون زود لود میشه