به گزارش صراط به نقل از دنیای اقتصاد شرکت سایپا طرح دیگری برای جایگزینی خودروهای نو با دست دوم آغاز کرده است.
این شرکت سه سال پیش نیز طرح تعویض پراید نو با دست دوم را در دستور کار داشت، اما در طرح جدید امکاناتی چون گارانتی کردن خودروهای دست دوم را مدنظر قرار داده است.
بر همین اساس روز گذشته معاون بازرگانی سایپا یدک به تشریح جزئیات این طرح پرداخت. بهروز پناهی عنوان کرد که در طرح مذکور مشتریان میتوانند با حضور در نمایندگیهای تعیین شده در سطح تهران، پراید دست دوم خود را با قیمتی توافقی به فروش رسانند و با پرداخت مابهالتفاوت، خودرو نو تحویل بگیرند.
وی در ادامه تاکید کرد که پس از آن شركت سايپا يدك، خودرو دست دوم را تعميرات اساسي كرده و آن را مجددا با گارانتي يك ساله در سطح نمايندگيها جهت فروش عرضه ميكند.
معاون بازرگاني سايپا يدك همچنین پیش بینی کرد که در سه ماهه باقي مانده تا پايان امسال شش هزار دستگاه پرايد دست دوم دريافت و به جاي آن پرايد نو تحويل مشتريان شود كه هزينه در نظر گرفته شده براي يك سال گارانتي و تعميرات اساسي اين خودروها متوسط ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.
در همین زمینه پناهی به متقاضيان خودروهاي دست دوم پیشنهاد کرد که به جاي خريد پراید دست دوم از بازار آزاد كه هيچ شناخت و كنترلي بر كيفيت آن وجود ندارد، خودروي دست دوم تعمير شده داراي يك سال گارانتي را با اندك هزينه بيشتري از نمايندگيهاي سايپا خريداري كنند.
خرید و فروش ۱.۵ میلیون خودرو دست دوم
بهروز پناهي در ادامه این مصاحبه با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۵/۴ ميليون دستگاه خودرو سايپا در كشور تردد ميكنند، به سهم سایپا از خرید و فروش خودروهای دست دو پرداخت.
وي با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱.۵ ميليون خريد و فروش در حوزه خودروهاي دست دوم در کشور صورت ميگيرد، عنوان كرد: درحال حاضر سايپا حضوري در اين بازار ندارد، اما برنامهريزي براي حضور جدي در آن را آغاز كرده است.
معاون بازرگانی سایپا یدک همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر تعداد مراجعه خریداران خودرو پراید به نمایندگی در طول یکسال، تاکید کرد که متوسط مراجعه پرايد به نمايندگيهاي خدمات پس از فروش از ۵/۶ بار در سال ۱۳۸۵ به سه بار در سال جاري كاهش يافته است.وی خاطرنشان كرد: در شاخص تعداد خرابي قطعات نسبت به هر ۱۰۰ خودروي توليدي نيز حدود ۸۰ درصد بهبود كيفيت داشتهايم.
معاون بازرگاني سايپا يدك افزود: حجم گردش مالي قطعات يدكي سايپا سالانه حدود هزار ميليارد تومان است كه امسال براي كسب ۳۰ درصد اين بازار برنامهريزي كردهايم.
وي با بيان اينكه تعداد استانداردهاي اجباري قطعات خودرو از ۴۰ قطعه در دو سال گذشته به بيش از ۲۰۰ قطعه در سال جاري افزايش يافته است، تصريح كرد: متاسفانه برخي قطعه سازان قطعات را در كشورهاي ديگر توليد كرده و به نام محصول ايراني عرضه ميكنند؛ به گونهاي كه بنده قطعاتي را كه با اسم، مشخصات و بسته بندي ايراني كه در كشوري ديگري درحال توليد بود، مشاهده كردهام.
وي گفت: البته اين موضوع به انجمن قطعهسازان نيز اعلام شده و قرار شده آنها در جلسات بعدي آن را بررسي كرده و نتايج را اعلام كنند. پناهي ادامه داد: يكي از دلايل اين موضوع تك سورس (تك منبع) بودن برخي قطعات توليدي است كه قطعهسازان قول دادهاند اين مشكل را حل كرده و تعداد سورسها افزايش يابد.
به گفته معاون بازرگاني سايپا يدك، در حال حاضر قطعه سازان داخلي حتي بيشتر از ظرفيت اسمي خود توليد ميكنند كه در اين شرايط ديگر فرصتي براي ارتقاي فنآوري، تعمير و نگهداري خطوط توليد خود ندارند، درحالي كه با افزايش تعداد قطعهسازان فرصتي براي ارتقاي فنآوري قطعهسازان داخلي ايجاد خواهد شد.
وي همچنين در خصوص دليل ايجاد كمبود در برخي قطعات محصولات سايپا در بازار يدكي خاطرنشان كرد: در حال حاضر هر قطعه به طور ميانگين سه سازنده دارد و در صورتي كه حتي يكي از اين سازندهها به هر دليل عمدي و سهوي از خط توليد خارج شود، مشكلاتي را در تامين كافي آن قطعه ايجاد ميكند.
او تصريح كرد: بنابراين همواره اين احتمال وجود دارد كه به دليل توقف توليد در هر يك از قطعهسازان با كمبود مقطعي برخي قطعات مانند چراغ جلوي ايكس۱۰۰ روبهرو شويم.
به گفته پناهي، بخشي از كسري قطعات در بازار لوازم يدكي نيز به عدم ظرفيتسازي مناسب از سوي قطعهسازان وبرنامهريزي آنها براي تحت پوشش كامل قرار دادن بازار لوازم يدكي باز ميگردد.
پناهی در ادامه این مصاحبه در پاسخ به سوالات خبرنگاران، از وجود یک رابطه مستقیم بین کسری قطعات و کیفیت سخن گفت و بیان کرد: شاخص C/۱۰۰(تعویض قطعه به ازای هر ۱۰۰ خودرو برای سه ماهه اول فروش) محصول اصلی گروه(پراید) در پنج سال قبل بالای عدد ۳۰۰ بود که هم اکنون این شاخص به حدود ۶۰ رسیده است.
معاون بازرگانی سایپایدک با اشاره به افزایش ۸۰درصدی کیفیت تولید محصول اصلی گروه خودروسازی سایپا(محصولات ایکس۱۰۰ یا پراید سابق) طی پنج سال گذشته، از هدف گذاری سایپا برای دستیابی به رقم ۲۰ در شاخص C/۱۰۰ که نرم جهانی خودروسازان است، خبر داد.
پناهی با توجه به اینکه ارزش حجم بازار خودرو کشور ۶۰هزار میلیارد ریال است ارزش بازار قطعات را ۱۰هزار میلیارد ریال دانست.