این نویسنده که نگارش فصل اول سریال «بانوی عمارت» را هم بر عهده داشته است، در گفتوگویی با ایسنا، درباره علت ادامه ندادن همکاری با این پروژه هم مطالبی را عنوان کرد.
به گزارش ایسنا جوانمرد با یادآوری اینکه برای اولین بار است در نمایش خانگی کار میکند، درباره همکاریاش با حسن فتحی و توافق ساخت سریال «جیران»، توضیح داد: پیش از این با آقای فتحی صحبتهایی درباره پروژه دیگری که مد نظرشان بود داشتیم. در واقع در ابتدا برای کار دیگری با هم صحبت کردیم اما آقای فتحی به دلایلی از انجام آن پروژه منصرف شدند. پس از آن طرح سریال «جیران» را که موضوع آن به اوایل دوره ناصری برمیگشت به آقای فتحی پیشنهاد دادم. آقای فتحی طرح را خواندند و کلیت قصه را دوست داشتند. در مرحله بعدی آقای عفیفه را در جریان گذاشتند و بعد از اینکه آقای عفیفه هم از ساخت سریال استقبال کردند قرار بر این شد که طی جلساتی منظم به طرحی مشترک برسیم که نظرات آقای فتحی و پیشنهادهای ارزندهای که داشتند هم در آن لحاظ شود. مدتی طول کشید تا بر اساس آن طرح اولیه، به طرح مشترکی برسیم که المانهای همیشگی آثار آقای فتحی را با خود به همراه داشته باشد. تجربه لذتبخشی بود و خوشبختانه خیلی زود به یک درک متقابل رسیدیم و حالا قصهای داریم که هر دو دوستش داریم و امیدواریم که در آینده هم مخاطبان کار آن را دوست داشته باشند.
این نویسنده درباره سریال «جیران» که یکی از شخصیتهای تاریخی دوره ناصرالدین شاه است و قرار است به آن پرداخته شود، توضیحات داد: جیران یکی از زنان دربار ناصرالدین شاه است که در واقعیت تاریخ وجود داشته و ما اینجا با قصهای که حتماً آمیخته به خیال خواهد بود، زندگی پر فراز و نشیبش را روایت خواهیم کرد. علاوه بر جیران تعداد زیادی از شخصیتهای قصه واقعی هستند و در آن دوره زندگی کردهاند.
این نویسنده دربارهی شخصیتهای تاریخی که قرار است در سریال «جیران» به آنها پرداخته شود، گفت: ناصرالدین شاه، جیران، میرزا آقاخان نوری صدراعظم ایران بعد از امیرکبیر، ملکجهان خانم مهدعلیای ایران، ملکزاده خواهر ناصرالدین شاه، گلین، تاجالدوله، شکوه السلطنه و ستاره خانم زنان عقدی ناصرالدین شاه و همچنین عدهای از رجال و نسوان اوایل عهد ناصری از جمله خدیجه همسر محمد شاه، از شخصیتهایی هستند که در سریال «جیران» به آنها پرداخته میشود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا همه شخصیتهای این سریال واقعی هستند، توضیح داد: کلی شخصیتهای واقعی تاریخی داریم و کلی هم شخصیتهای خیالی که به کمک هم درام ما را پیش میبرند.
جوانمرد در پاسخ به اینکه چه بعدی از دوره تاریخی مربوط به زمان ناصرالدین شاه پررنگتر خواهد بود؟ اظهار کرد: این سریال هم مثل همه کارهای آقای فتحی آمیزهای از مفاهیم بنیادین تمدن بشری است. مفاهیمی مثل تاریخ، قدرت، سیاست، مسائل مهم اجتماعی و البته عشق! صدالبته که در کنار بازنمایی تاریخ، ارائه روایتی نفسگیر و قصهای جذاب برای مخاطب اولویت هر دوی ماست.
این نویسنده درباره اینکه آیا به وضعیت مطبوعات ایران در این سریال نیز پرداخته شده است؟ توضیح داد: در اوایل دوره ناصری هنوز مطبوعات به شکل گسترده به میدان نیامده بودند. قصه «جیران» بیشتر مربوط به سالهای ابتدایی حکومت ناصرالدین شاه است، دورهای که در آن به صورت رسمی روزنامهای که کثیرالانتشار و غیردولتی باشد، نداریم. اخبار دولت را روزنامه وقایع اتفاقیه پوشش میداد که خب رسمی و تحت نظارت شدید منتشر میشده است. تحول مطبوعات در ایران بیشتر به سالهای انتهایی حکومت ناصرالدین شاه و سپس عهد مظفری و مشروطه برمیگردد.
جوانمرد در پاسخ به این پرسش که آیا سریال «جیران» نیز همچون سریال قبلی حسن فتحی قرار است در فصلهای مختلف ساخته شود؟ اظهار کرد: ما قصهای یکپارچه خواهیم نوشت که هم به صورت یکجا قابل پخش باشد و هم بشود آن را فصلبندی کرد. اینکه سیاستها در زمان توزیع به چه ترتیب باشد در حوزه اختیارات تهیهکننده عزیزمان جناب آقای اسماعیل عفیفه است.
این نویسنده درباره اینکه آیا قرار است از لوکیشنهای تاریخی برای ساخت این سریال استفاده شود؟ توضیح داد: استفاده از لوکیشنها منوط به این است که چقدر مسئولان فرهنگی با پروژه همکاری کنند. این مسئله در حال بررسی است و به زودی مشخص خواهد شد که تا چه اندازه میتوانیم از لوکیشنهای واقعی استفاده کنیم. طبیعتاً هر جا که امکانش وجود نداشته باشد باید از لوکیشنهای جایگزین و یا دکورهای مجلل و باشکوه استفاده شود.
نویسنده «جیران» درباره قصه این سریال و خلاصه داستانی که معرفی شده است، توضیح داد: المانهایی از هر آنچه که قرار است در سریال ببینیم در این خلاصه چند سطری حضور دارند و به نظرم همین چند سطر حال و هوایی که قرار است بر سریال حاکم باشد را به خوبی بیان میکند.
وی یادآور شد: من به سریال «جیران» بسیار خوشبین هستم. باعث افتخار است که با کارگردان چیرهدستی مثل حسن فتحی کار میکنم. غیر از بحث کارگردانی، حسن فتحی یک درامنویس زبردست و برجسته است که اگر نخواهیم لقب بهترین راوی تاریخ ایران را به او بدهیم میتوانیم به عنوان یکی از بهترین قصهگویان و راویان تاریخ سینما و تلویزیون از او یاد کنیم. یقین دارم که در طول این همکاری اتفاقات خوبی میافتد و آرزو میکنم در کنار اساتیدی مثل اسماعیل عفیفه و حسن فتحی که هر کدام کولهباری از تجربیات موفق گذشته را با خود حمل میکنند بتوانیم با صداقت تمام قصهای جذاب را در بستر تاریخ این دوره روایت کنیم.
جوانمرد همچنین درباره بازیگران «جیران» یادآور شد: بنا به اعلام جناب آقای عفیفه به زودی با نهایی شدن فهرست بازیگران اصلی، جزییات حضور این عزیزان در اختیار رسانهها قرار خواهد گرفت.
علت ادامه ندادن همکاری با «بانوی عمارت»
جوانمرد در بخش پایانی گفتوگوی خود درباره مجموعه «بانوی عمارت» و اینکه چرا نگارش فصل دوم آن را ادامه نداد؟ اظهار کرد: من یک سال منتظر تلویزیون شدم که برای نگارش فصل دوم تصمیم بگیرند. پروژهای قبول نکردم حتی برای همین پروژه «جیران» هم قراردادی نبسته بودم اما حتی زمانی که سریال درحال پخش بود خبری از طرف تلویزیون نشد. اتفاقاً حین پخش سریال «بانوی عمارت» بود که من بعد از یک سال انتظار برای نگارش «جیران» قرارداد بستم. پس از مشاهده اقبال کمنظیر مخاطبان نسبت به سریال «بانوی عمارت» ناگهان ورق برگشت و نظر تلویزیون و مدیران تغییر کرد و اعلام کردند که نگارش فصل دوم باید هر چه زودتر آغاز شود و خب از آنجا که من به پروژه دیگری متعهد شده بودم عذرخواهی کردم و البته با روی باز استقبال کردم که از دوستان دیگری دعوت کنند تا ادامه قصه را بنویسند. طبق اخباری که در رسانهها منتشر شده آقایان قرایی و داوودی ادامه قصه را مینویسند.
امیدوارم این دو عزیز خوشنام و کاربلد همانطوری که برای نگارش فیلم زیبای قصرشیرین، سیمرغ بلورین جشنواره فجر را از آن خود کردند، اینجا هم به شایستگی از عهده کار برآیند. من شخصاً بسیار خوشبینم و بدون تعارف و از صمیم قلب آرزو میکنم که «بانوی عمارت ۲» حتی از «بانوی عمارت ۱» جذابتر و دیدنیتر باشد. راستش من برخلاف خیلیها که نگران سرنوشت فصل دوم بانوی عمارت هستند، به هیچ وجه نگران نیستم. با خصوصیاتی که در آقایان مولایی و حمیدنژاد سراغ دارم و وصفی که از دوستان نویسنده شنیدهام، به شدت خوشبینم و مطمئنم که اتفاقات خوبی میافتد.
سریال «جیران» این روزها در مرحله پیش تولید قرار دارد. در خلاصه داستان این سریال آمده است: «زنهار که طراز و طریقت گم شده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته. سهم رعیت کابوس است و سهم سلطان تخت طاووس. کجاست تدبیر کریمخان که تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانمکارها؟ کجاست شمشیر نادر که انتقام بکشد از ما خرابکارها؟ مملکت آشفته است و امیرکبیر در گور خفته است. هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ. آدمیزاد قبله عالم هم که باشد پناه میخواهد. قلعهای میخواهد که جانپناهش باشد. برای اولاد آدم هیچ قلعهای محکمتر از عشق نیست. بدهید همهجا جار بزنند که: ایهالناس! دیروز در حوالی تجریش پادشاه شما عاشق شد …»