به گزارش صراط به نقل از فرارو؛ آسمان شهر تهران، از روزهای دوشنبه تا پنجشنبه حالت پایدار به خود میگیرد. این پایداری هیچ معنایی ندارد، جز آلودگی بیشتر هوا. از آنجا که امسال آلودهترین سال پایتخت در 12 سال گذشته است، مدیر مرکز پایش آلودگی هوای تهران سالخورده و كودكان باید از فعالیت سنگین و طولانی مدت خودداری کنند.
رئیس پلیس راهور تهران نیز، خط و نشان جدی کشیده است که با خودروهای دودزا و بدون معاینه فنی برخورد میشود و طرح زوج و فرد خودروها هم سفت و سختتر از همیشه کنترل میشود.
سردار حسین رحیمی، حالا که کمیته کاهش آلودگی هوا تشکیل شده، پیشنهاد داده است تا دستگاههای اداری برای کارکنان خود سرویس راهاندازی کنند و به این ترتیب گامی موثری در کاهش ترافیک و آلودگی بردارند.
هوای وارونه
مدیر گروه پژوهشی هواشناسی دینامیكی و هم دیدی پژوهشكده هواشناسی، گفته است: «پدیده وارونگی هوا، زمانی رخ میدهد كه هوای مجاور سطح زمین سرد و سنگین میشود. در نتیجه این هوا خود به خود جابه جا نمیشود. بنابراین در صورت ایجاد آلودگی به دلیل سرد و سنگین بودن هوای سطح زمین ، آلودگی در فضا و سطح زمین باقی میماند.»
هرچند آلودگی هوا آلودگی هوا با وزش باد و یا پدیده ناپایدار جوی از بین میرود، ولی برای چند روز آینده بارش یا پدیده قابل توجهی برای كشور و تهران پیشبینی نشده است. از این رو تهران به زودی با هوای بسیار آلوده دست و پنجه نرم خواهد کرد.
مجید آزادی بر این عقیده است که بیشترین آلودگی هوای تهران به خاطر سوخت خودروها و كیفیت پایین خودروها است و تا زمانی كه معضل ترافیک در تهران حل نشود، آلودگی هوا در این كلانشهر همچنان ادامه خواهد شد.
آلودگی هرساله و غافلگیری مسؤولان
حال که ذرات معلق در هوای شهر، تا 142 میکروگرم رسیده است، اعضای کارگروه کاهش آلودگی هوا، فوری و فوتی در استانداری جمع شدند تا راهکارهای ضربتی خود را ارائه دهند.
در همین جلسه بود که معاون استاندار طرحی را اعلام کرد که خود آن را اقدامی شجاعانه خواند. بر اساس این اقدام شجاعانه میبایست استفاده از خودروی شخصی برای همه مردم ممنوع شود، غیر از معلولان و مسؤولان.
به غیر از طرح استانداری، استانداردسازی خودروهای داخلی، ارائه سوخت استاندارد، خارج كردن صنایع آلاینده از داخل شهر و گسترش حملونقل عمومی به ویژه مترو از جمله برنامههایی است که هیچ کس در درستی آن شک ندارد ولی مشخص نیست به چه علت، پیشبردشان با کندی صورت میگیرد.
برای مثال از یک سو، برخی کارشناسان محیط زیست میگویند: «متأسفانه همچنان شاهد برخوردها و كشمكشهایی چون عدم پرداخت بودجه برای گسترش مترو هستیم.» ولی معاون استانداری بر این عقیده است که هرچه از دستشان برآمده انجام دادهاند و بیش از این دیگر كاری از دستشان برنمیآید. محمودی همچنین گفته است: «به نظر من پول پیشرفت مترو و اتوبوسرانی را باید كسانی بدهند، كه خودخواهانه همچنان از خودروی شخصی استفاده میكنند.» البته این افراد خودخواه در نظر معاون استانداری تهران، شامل معلولان و مسؤولان نمیشوند.
بودجه بدهیم یا خسارت؟!
گذشته از مسئله تأمین بودجه برای کمک به کاهش آلودگی هوا، مدير عامل شركت كنترل كيفيت هوا ميزان خسارت وارده از آلودگی هوا به تهران را بيش از 3ميليارد و 300 ميليون دلار دانسته بود. از سوی ديگر بانک جهانی اعلام كرده بود كه شهروندان تهرانی روزانه 22 ميليون دلار خسارت آلودگی هوای پايتخت را متحمل شدهاند.
پروفسور علی يخكشی، فوق دكترای مديريت محيط زيست و استاد دانشگاه آلمان، در اينباره گفته است: «وقتی مترو و اتوبوس بهاندازه كافی وجود ندارد، چطور طرحی ارائه میشود كه استفادهكنندگان از خودروهای شخصی عوارض سنگين بپردازند؟»
از آنجا که راهکارهای رفع آلودگی هوای تهران و وظایفی که مسؤولان بر دوش دارند، مشخص است؛ کارشناسان تردیدی ندارند که فشار مضاعف بر مردم چاره كار نيست.