دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۲

الگويي براي آيتم هاي زنده سيما

حضور چهره هاي موثر و هميشه اشنا و پيگيري سوژه هاي روز از قابليت هاي اين برنامه است كه اين اميدواري وجود دارد كه با ادامه آن كه از چند روز گذشته آغاز شده، طرح ها و برنامه هاي بهتر و تازه تري براي گفتن داشته باشد.
کد خبر : ۴۶۸۰۶

به گزارش صراط به نقل از آويني فيلم، توليدات صدا و سيما بويژه آنهايي كه روي آنتن زنده سيما مي روند به دليل خصيصه مستقيم ارتباطي، از اهميت بيشتري برخوردارند كه نياز به توليد محتوا و البته اجرايي خوب را خواهان است.
گاه در اين گير و دار، زماني هم بوده كه برخي برنامه ها به سبب تزريق برخي معيارهاي تكنيكي و محتوايي متناسب با شرايط و خواسته هاي مخاطب، با تدارك برنامه هايي البته مردمي رگه اميدي را در ذهن و نگرش بيننده كه عموما هم عام اند، موجب شده اند. اگرچه معدوند و اكثرا هم آيتم هايي بوده اند كه موقتي عامه پسند است و متناسب با ايام خاصي توليد و روي آنتن مي روند.
با اين حال در ميان برنامه هاي پخش زنده سيما، طي اين مدت اخير برنامه «پارك ملت» به سبب رويكردي خاص به مفاهيم و موضوعاتي گاها تازه و برخي مواقع تمركز بر چهره هاي موثر حوزه هاي مختلف بويژه فرهنگي، با وجود زمان نامناسب پخش اما توانسته بيننده را جلوي تلويزيون بنشاند.
دنبال كردن موضوعات مختلف با اصل تمركز بر چهره هاي دخيل در آن رويداد و پديده هاي جالب توجه و در عين حال عمومي، از محاسن اين برنامه توليد شده از شبكه يك سيماست. كما اينكه توانسته افرادي را پيش روي بيننده قرار دهد كه كمتر تلويزيون پيش از اين سراغي از آنان را گرفته اند و يا حداقل قشر معدود مذكور خواهان حضور در برنامه اي اين چنين نبوده اند.
با اين حال «پارك ملت» كه با رويكردي تقريبا متناسب با مناسبت ها و جريانات روز، روي آنتن سيما رفته، با وجود برخي نقاط قوت اما خالي از ضعف هم نيست كه اين بيشتر متوجه مجري-محور بودن برنامه عنوان مي گيرد. البته كمتر كسي است كه به سابقه اجراي محمدرضا شهيدي فر و توانايي او چه در راديو و چه در سال هاي دور در تلويزيون بر نحوه برقراري ارتباط با مخاطب، واقف نباشد. حداقل اينكه در پيشبرد هر برنامه زنده اي توانايي دارد. البته اين از محاسن برنامه «پارك ملت» بوده كه از اجرايي شايد قوي برخوردار است اما ضعف را مي توان به دخالت نظرات شخصي و ورود شهيدي فر به محتواي برنامه وارد دانست.
مصداق اين نمونه را مي توان در گفتگوي مجري برنامه در هفته دفاع مقدس و گپ و گفت با ابراهيم حاتمي كيا و مسعود ده نمكي هم ديد بوي‍ژه القاي نظرات و نقد منفي كاملا "شخصي" او در مورد فيلم "اخراجي ها" كه البته با واكنش بسياري هم روبه رو شد. گرچه ورود "فرضا" يا "واقعا" آماتورگونه شهيدي فر به برخي موضوعات خاص همچون "مسائل فوتبال و خاص تر شهرآورد" در گفتگو با بازيكنان سرخي-آبي، شايد براي عامه مردم لذت بخش باشد، اما تلقين اطلاعات شخصي يا بهتر؛ ناآگاهي و عدم ورود ناسنجيده او هم برخي مواقع توي ذوق زده كه در تك برنامه هايي از اين قبيل ديده بخوبي به چشم آمده است.
بايد متذكر شد كه وقتي محتوا و سير حركتي برنامه مشخص باشد، نظرات شخصي نبايد وارد كار شود. همچنان هم كه اصولا در هر برنامه اي اين تنها "تجربه" مجري است كه بر قوت برنامه مي افزايد و نه جز آن.
«پارك ملت» بيش از همه از حيث رويكرد فرهنگي خود مهم است؛ حال مي خواهد ميهمانانش از هر جنسي هم كه باشد اما نقطه قوتش در پرداخت به نوع مضامين است كه شايسته است. به شرطي كه نگاه كلي و ابتدائا بي غرض در چارچوب دايره اي براي مخاطب را در نظر گيرد. نشانش را هم مي توان در عنوان برنامه جستجو كرد.
در هر حال مسلما وجود و نياز به برنامه «پارك ملت» در كنار توليدات ديگر صدا و سيما همچون «اين شب ها»، «هفت»، «نود» و... لازم بوده به خصوص اينكه مي تواند بيننده عام را در كنار خاصه مخاطب پاي تلويزيون بنشاند.
حضور چهره هاي موثر و هميشه اشنا و پيگيري سوژه هاي روز از قابليت هاي اين برنامه است كه اين اميدواري وجود دارد كه با ادامه آن كه از چند روز گذشته آغاز شده، طرح ها و برنامه هاي بهتر و تازه تري براي گفتن داشته باشد.