محمدرضا سروش که در فرایندی شبانه و سیاسی به مدیرعاملی سایپا منصوب شده بود پس از آنکه در دوران سه ماهه مدیریت خود نتوانست از پس بحرانهای موجود برآید از سوی هیات مدیره این شرکت برکنار شد.
وی که مهر ماه سال جاری و در روزهای پایانی فعالیت محمد شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت در فرایندی شبانه و به یکباره با فشار وزیر وقت صنعت به هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا تحمیل و به مدیرعاملی این شرکت منصوب شده بود، در مدت سه ماه فعالیت خود در این شرکت نه تنها نتوانست از پس بحرانهای موجود برآید بلکه به گفته مدیران این شرکت خودروسازی حتی از انجام امور عادی و روزمره مدیریتی این شرکت نیز عاجز بود.
بحران مدیریت سایپا در دوره محمدرضا سروش به حدی رسید که این شرکت حتی در تحویل پرایدهای فروخته شده به مشتریان نیز عاجز شد و کار را به اعتراض مشتریان و تجمع آنها روبروی وزارت صنعت، معدن و تجارت کشاند.
سروش پس از انتصاب به مدیرعاملی سایپا به جای تمرکز بر بحرانهای داخلی و خارجی این شرکت تمرکز خود را بر تغییر ترکیب مدیریتی این شرکت و تزریق نیروهای خود به پستهای مدیریتی حساس در شرکت سایپا و دهها شرکت زیرمجموعه گذاشت و تعداد زیادی حکم انتصاب برای دوستان و همراهان خود صادر کرد.
کار اما به اینجا ختم نشد و منصوبین سروش نیز به تسفیه درون سازمانی و چینش نیروها و یاران وفادار خود در پستهای ارشد شرکتهای متبوع مشغول شدند و در این میان چیزی که فراموش شد انبوه مشکلات این شرکت بزرگ خودروسازی در شرایط تحریم و مشکلات نقدینگی و کاهش تولید بود.
در این میان محمدرضا سروش به این اقدامات بسنده نکرده و به جای برنامهریزی برای اصلاح امور به برنامهریزی برای اجرای شوهای سیاسی - رسانهای و برگزاری تورهای مطبوعاتی پرداخت. اینگونه بود که وی هنوز جوهر حکم انتصاب وی به عنوان مدیرعامل سایپا خشک نشده، بازدید خود از رسانهها و بنگاههای خبری را آغاز کرد و تنها در طول سه ماه حضور در سمت مدیرعاملی سایپا در چندین بنگاه بزرگ مطبوعاتی از جمله خبرگزاریهای ایرنا، ایسنا و ایلنا حاضر شده و در بازدید چند ساعته از هر کدام از این رسانهها به تفضیل از اقدامات و برنامههای خود در صنعت خودرو سخن گفت.
محمدرضا سروش آنقدر برای شوهای سیاسی – رسانهای خود و مطرح شدن در محافل رسانهای عجله داشت که اجازه نمیداد که در فرایندی طبیعی و به مرور زمان خبرنگاران و رسانهها با وی تماس گرفته و ارتباط خبری برقرار کنند بلکه مسوولان دفتر وی با روزنامهها و خبرگزاریهای داخلی تماس گرفته و عنوان میکردند که مدیرعامل سایپا میخواهد در این رسانهها حضور یافته و به بیان برنامههای خود در صنعت خودرو بپردازد.
مجموعه چنین اقداماتی در کنار تجمع اخیر خریداران محصولات سایپا روبروی ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت اما دیگر آش را به حدی شور کرد که هیات مدیره سایپا که با اجبار وزیر پیشین صنعت به مدیرعاملی محمدرضا سروش تن داده بودند، حضور بیشتر وی را جایز ندانسته و چند روز پیش وی را برکنار کردند.
واکنش سروش به این تصمیم هیات مدیره سایپا نیز جالب توجه بود. وی در مصاحبه با یکی از خبرگزاریهای داخلی دلیل برکناری خود را نارضایتی وزیر فعلی صنعت از عملکرد وی عنوان کرد. درواقع وی سعی کرد همانطور که در فرایندی سیاسی و با فشار وزیر وقت صنعت به مدیرعاملی سایپا انتخاب شد رفتنش را هم سیاسی جلوه دهد و البته از شو مطبوعاتی حتی در زمان خروجش از صحنه نیز غافل نشود!
معلوم خیلی بی سوادی یا اصلا از موضوع خبر نداری