سیدآرش حسینی میلانی درگفتگو با مهر با اشاره به اجرای فاز دوم طرح کنترل آلودگی هوای شهر (کاهش) گفت: امروز دومین روز از نبرد ۱۲۰ روزه با آلودگی هوای شهر تهران است. ظرفیت تهویه طبیعی شهر تهران بنا به دلایل مختلف از وضعیت جغرافیایی محدود است و با وجود بیش از چهار میلیون خودروی سواری و سه میلیون موتورسیکلت و همچنین وارونگی هوا شاهد تشدید آلودگی هوای تهران هستیم، به گونهای که غلظت ذرات آلاینده در نیمه دوم سال بیش از دو برابر نیمه اول سال میرسد و تهران با بحران افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون روبهرو میشود.
وی با بیان اینکه برای کنترل آلودگی هوای شهر چارهای جز نبرد با گازهای آلاینده و سمیای که از طریق اگزوزها تولید میشوند، نداریم، اظهار داشت: در این چارچوب، مدیریت شهری برای اینکه بتواند از میزان آلودگی هوای شهر تهران بکاهد، اگزوز خودروها را هدف گرفته و معتقدیم که با برنامهریزیهای موثر، تولید آلودگی خودروها را میتوان کاهش داد. یکی از این ابرازها برای نبرد با آلودگی هوا، ملزم کردن تمامی خودروها به اخذ معاینه فنی و تشدید نظارتهای مردمی است.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه معاینه فنی خودروها میتواند ۲۰ تا ۳۰درصد از تولید گازهای آلاینده خودروها را کاهش دهد، تصریح کرد: در این نبرد، شهرداری تهران همکاری خوبی با پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ داشته است و همچنین شبکه دوربینهای درون شهری تکمیل و تجهیز شده و در ورودیها و خروجیهای شهر نیز دوربین نصب شده است. با اطلاعرسانیهای صورت گرفته نیز میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی برای دریافت مجوزها و گواهینامههای لازم افزایش بسیاری داشته است.
حسینی میلانی به مشارکت مردم تهران برای مقابله با کنترل آلودگی هوا اشاره و خاطرنشان کرد: از ابتدای آبان تا اواخر بهمن ماه شاهد شدت گرفتن آلودگی هوای شهر تهران هستیم که در این چارچوب، مشارکت مردمی میتواند نقش قابل توجهی در راستای کاهش آلودگی داشته باشد. در این مدت استقبال بسیار خوبی برای اخذ معاینه فنی از سوی شهروندان تهرانی صورت گرفته و این پروسه همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: در صورتی که خودروهای فاقد معاینه فنی در مدت زمان مهلت داده شده، برای اخذ گواهینامه در این باره اقدام نکنند، برای هر روز ۵۰ هزار تومان جریمه میشوند. ما امیدواریم با احساس مسئولیتی که از سوی شهروندان تهرانی سراغ داریم امسال بتوانیم مبارزه موثری با غول آلودگی هوا داشته باشیم.
سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر درخصوص ظرفیت مراکز معاینه فنی هم ابراز داشت: ظرفیت مراکز معاینه فنی طی ماههای گذشته به ویژه هفتههای اخیر افزایش یافته است. هم ظرفیت مراکز معاینه فنی افزایش یافته و هم اینکه این مراکز به صورت دو شیفته و سه شیفته مشغول به فعالیت هستند. از سوی دیگر، برای رعایت حال شهروندان امکان نوبتدهی اینترنتی فراهم شده تا موجب بهینهسازی زمان و جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان شود.
حسینی میلانی افزود: با تهمیدات اندیشیده شده، امکان بررسی خودروهایی که باید معاینه فنی شوند، فراهم شده است.
وی درباره رویکرد شهرداری نسبت به خودروهای وابسته به خود در فاز دوم طرح کاهش نیز بیان کرد: یکی از ویژگیهایی که فاز دوم طرح کاهش دارد، این است که شهرداری تهران برای اجرای آن ابتدا از خود کنترل را شروع کرده و سختگیریهایی را هم در این باره نسبت به ناوگان دیزل حمل و نقل عمومی و همچنین خودروهای مربوط به حوزه خدمات شهری داشته است.
رئیس کمیته محیط زیست اضافه کرد: بر این اساس، به همه زیرمجموعههای شهرداری بخشنامهای ابلاغ شده است که به الزامات مربوط به معاینه فنی برای اول آبان ماه توجه کنند و از اول مهرماه هم از عقد قرارداد جدید یا ادامه قراردادهای قبلی با پیمانکارانی که از خودروهای فاقد معاینه فنی استفاده میکنند، خودداری میشود.
حسینی میلانی با بیان اینکه در حوزه اتوبوسرانی همه اتوبوسهای شرکت واحد باید معاینه فنی داشته باشند و هر اتوبوسی که دودزا باشد یا معاینه فنی نداشته باشد، اجازه تردد در سطح شهر نداشته است، یادآور شد: اتوبوسرانی ملزم شده است که بعد از این، معاینه فنی را صرفا از مراکز شهر تهران اخذ کنند که به صحت سنجش آنها اطمینان بیشتری وجود دارد.
وی در پایان، با درخواست از شهروندان تهرانی برای انجام نظارتهای مردمی برای مقابله با آلودگی هوا عنوان کرد: از شهروندان تهرانی میخواهیم با مشاهده اتوبوسها و کامیونهای دودزا، گزارشهای لازمه را برای مدیریت شهری تهران ارسال کنند تا با این وسایل نقلیه، برخوردهای لازم صورت بگیرد و از تردد آنها تا زمانی که اشکالاتشان رفع نشود، جلوگیری شود.