حیدر تورانی، در نشستی خبری که به منظور برگزاری همایش تجلیل از مولفان کتب درسی در سازمان پژوهش برگزار شد به برنامههای تدارک دیده شده در راستای سند تحول بنیادین و زیرنظامهای آن اشاره کرد و گفت: به یک رهبری اثربخش نیازمند هستیم و باید منابع و امکانات موجود را برای دستیابی به اهداف مدنظر بسیج کنیم.
به گزارش ایسنا وی افزود: شش سیاست راهبردی در راستای سند تحول بنیادین تدوین کردیم که از جمله آنها میتوان به ماندگاری کتب درسی اشاره کرد. کتابهای درسی از سال ۹۲ همزمان با استقرار نظام آموزشی جدید مشمول تغییراتی شدند و امسال این تغییرات به کتب درسی پایه دوازدهم رسید. در واقع تغییرات کتب درسی در سال جاری به پایان رسید و از حالا به بعد میتوانیم برای منطبق کردن تولیدات خود با سند تحول گام برداریم.
تورانی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ کتاب درسی جدید التالیف و نو نگار نداریم اظهار کرد: البته هرجا نیاز به اصلاح باشد تغییرات جزئی اعمال خواهد شد. ما یکی از برنامههایی که برای آینده داریم یکپارچه سازی کتب براساس رویکرد سند تحول بنیادین است.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش کشور به انتقاد کتب درسی با محتوای سند تحول به عنوان سیاست دوم این سازمان اشاره و اظهار کرد: سیاست سوم چند تالیفی کتب درسی است. باید تالیف کتب درسی از انحصار خارج شود و به دست مولفان توانمند دیگر سپرده و درواقع برون سپاری شود. همچنین قصد داریم به سمت الکترونیکی کردن کتابهای درسی در پایهها و مقاطع تحصیلی بالاتر حرکت کنیم.
تورانی در پاسخ به اینکه گلایههایی مبنی بر دیر رسیدن کتب درسی پایه دوازدهم از سوی برخی معلمان وجود داشت، گفت: امسال کتب سال دوازدهم جدید التالیف بودند و آماده سازی آنها بیشتر طول کشید. از برخی معلمان تعجب میکنم زیرا کتاب درسی قبل از آنکه چاپ شود روی سایت سازمان بارگذاری شده و موجود بود و معلم میتوانست از روی آن کتب به دانش آموزان تدریس کنند تا کتب به دستشان برسد.
وی همچنین به پایدار سازی کتب درسی اشاره کرد و گفت: واقعا این امکان وجود دارد که دانش آموزان کتابهای درسی را بیش از یکسال هم مورد استفاده قرار دهند. البته این موضوع استلزاماتی از نظر حقوقی دارد ولی ما عادت کردیم در شرایط اضطرار کار کنیم. مثلا اکنون که هوا سالم است به فکر آلودگی هوا نیستیم اما در شرایط بحران به فکر آن میافتیم.
تورانی با بیان اینکه کتب درسی فعلی با همین کیفیتی که دارند بیشتر از یکسال دوام دارند و قابل استفاده هستند، درباره برخی مشکلات پیشروی چاپ کتب درسی در آینده گفت: در حال حاضر برای چاپ کتب درسی سال ۹۸ با مشکل کاغذ مواجه هستیم و باید فکری برای آن بکنیم. ما برای سال ۹۸ حدود ۴۰ درصد کمبود کاغذ داریم البته بخشی از کاغذ مورد نیاز وارد کشور شده و بخشی برای ترخیص با مشکلاتی روبروست و ما برای خرید مابقی کاغذ مورد نیاز نیز در حال رایزنی هستیم.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش کشور با بیان اینکه در آینده سیاست چابکسازی محتوا و برنامه درسی را نیز دنبال میکنیم در پاسخ به برخی انتقادات موجود به محتوای کتب درسی گفت: آن بخشی از ایرادات و اشکالاتی که به حق است را میپذیریم و تغییرات لازم را معمولا در کتب درسی وارد و آن را اصلاح میکنیم.
وی همچنین درباره تفاوت رسم الخط در برخی کتب درسی توضیح داد و گفت: در رسم الخط تابع فرهنگستان زبان و ادب فارسی هستیم و آن را رعایت میکنیم.
تورانی همچنین درباره برخی اخبار مبنی بر جدایی پژوهشگاه تعلیم و تربیت از سازمان پژوهش گفت: در زیرنظام پژوهش و برنامه ریزی سند تحول بندی استقلال پژوهشگاه تعلیم و تربیت قید شده است اما چون پژوهشگاه با مصوبهای به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی الحاق شده است براساس مصوبه باید جدا شود.
وی در پایان از برگزاری مراسم تجلیل از مولفان کتب درسی در روز سهشنبه (۱۷ مهرماه) در باغ موزه دفاع مقدس خبر داد.