جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۷

واگذاری مجلات همشهری به سبک میادین میوه و تره‌بار!

واگذاری گروه مجلات همشهری به صورت یکجا، آن هم به یک نفر طی روز‌های اخیر خبرساز شده و واکنش‌های متفاوتی را در میان اهالی رسانه و اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر به دنبال داشته است
کد خبر : ۴۲۸۷۳۸
واگذاری گروه مجلات همشهری به صورت یکجا، آن هم به یک نفر طی روز‌های اخیر خبرساز شده و واکنش‌های متفاوتی را در میان اهالی رسانه و اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر به دنبال داشته است. در واقع واگذاری تمام نشریات گروه مجلات همشهری به یک چهره کمتر شناخته شده، علاوه بر ایجاد سؤالاتی نظیر جایگاه و اهمیت نگاه فرهنگی و تخصصی به چنین انتصاب‌هایی بازتاب زیادی در شبکه‎های اجتماعی نیز در پی داشت.
 
به گزارش جوان با نزدیک شدن به مهرماه ۹۷ و در حالی که دومین مهلت (سه ماهه) سردبیران مجلات «همشهری» نیز برای ارائه طرح‌هایشان در راستای خودگردانی به پایان رسیده است، با تصمیم «مرتضی حاجی» مدیرعامل همشهری، همه مجلات در حال انتشار این موسسه به یک روزنامه‌نگار جوان به نام «علی رزاقی‌بهار» واگذار شد.

شورای شهر بی‌اطلاع بوده است

این برون‌سپاری، تعجب برخی اعضای شورای شهر تهران به‌ویژه کمیسیون فرهنگی را برانگیخت. حجت نظری از اعضای شورای شهر تهران در این باره به ایرنا پلاس می‌گوید: ما از واگذاری امور به جوانان استقبال می‌کنیم، اما واگذاری امور به جوانان هم نیازمند قاعده و قانون است. با این وجود، ابتدا باید در مورد صحت موضوع مطمئن شویم و بعد اظهارنظر کنیم. الهام فخاری عضو دیگری از شورای شهر نیز اینگونه در این ارتباط اظهار نظر کرده است: با توجه به فضای ایجاد شده، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر از مؤسسه همشهری خواسته است تا صحت و سقم موضوع را مشخص کند و در مورد نحوه و چگونگی این واگذاری توضیح دهد. محمدجواد حق‌شناس نیز می‌گوید: این تصمیم با شتاب‌زدگی و بدون اطلاع، کسب نظر و مشورت با اعضای شورا و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته است. بسیاری از فعالان رسانه از این واگذاری انتقاد و نحوه برخورد با این مؤسسه مطبوعاتی را به واگذاری یک کارخانه و زمین کشاورزی تشبیه کرده‌اند، برخی نیز سبک واگذاری را به سبک غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار، غیرفرهنگی و غیرحرفه‌ای دانسته‌اند.
مدیر جدید بخش مجلات همشهری «علی رزاقی بهار» است. او که گفته می‌شود با واسطه‌گری احسان مازندرانی به این سمت رسیده، عضو حزب ندای ایرانیان است و سابقه قابل اعتنایی در عرصه روزنامه‌نگاری ندارد. واگذاری همشهری به او باعث واکنش‌های بسیاری از سوی روزنامه‌نگاران شده است، با این وجود و بر اساس این گزارش، مجری و سردبیر مجلات همشهری از اول مهرماه در این موسسه مستقر خواهد شد.

همین الان واگذار می‌کنم.

اما روز گذشته سردبیر جدید مجلات همشهری با بیان اینکه از لحاظ مالی تضمین کرده که نشریات فعلی را احیا کند، به موضع‌گیری‌ها درباره کم‌تجربه بودن خود برای در اختیار گرفتن برند معتبر همشهری، واکنش نشان داد.

«علی رزاقی‌بهار» در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به این پرسش که «با توجه به سن کمی که دارید، چگونه قادر به تأمین هزینه‌های میلیاردی انتشار مجلات همشهری خواهید بود و اساساً منبع شما برای تأمین مالی این کار چیست؟»، گفت: من برای این کار پلن خودم را دارم ولی در این شرایط اقتصادی، چه دلیلی دارد که آن را اعلام کنم؟ ضمن اینکه اگر کسی باشد که بتواند صفر تا صد کاری را که به بنده محول شده است، انجام دهد، بنده حاضر هستم این کار را به او واگذار کنم. وی افزود: ما آمادگی داریم که در خدمت همه نیرو‌های فعلی در مجلات همشهری باشیم و دورادور هم با آن‌ها آشنا هستیم؛ حتی کسانی هم که در همین یکی دو روز به بنده نقد و حمله و توهین کردند، بنده در خدمتشان هستم و تلاش می‌کنیم محتوای مجلات را بهبود ببخشیم و آن حس نوستالژیکی که همه ما با مجلات همشهری داریم، تقویت شود و ان‌شاء الله به سوددهی هم برسد.

توضیحات مؤسسه همشهری

از سویی دیگر مدیر ارتباطات و روابط بین‌الملل موسسه همشهری نیز روز گذشته توضیحاتی منتشر و در این باره عنوان کرد: مجلات همشهری در چند سال اخیر تنها زیان‌ده بوده و قرارداد پیمانکاران فعلی (سردبیران مجلات) دو مرتبه و هر بار به مدت سه ماه تمدید شده است، با این هدف که طرحی ارائه شود تا از زیان‌ده بودن، خارج شوند. با توجه به بار مالی که این مسئله برای همشهری داشت، این موسسه می‌توانست دو استراتژی را در پیش بگیرد؛ یکی تعطیلی مجلات و یکی هم انتشار آن‌ها به نحوی که زیان مالی برای موسسه نداشته باشد و حداقل یک همپوشانی میان درآمد‌ها و هزینه‌ها ایجاد کند که از بین این دو استراتژی، همشهری استراتژی دوم را انتخاب کرد. به گفته این مقام مسئول در موسسه همشهری، قرارداد جدید با مجری و سردبیر مجلات همشهری (علی رزاقی‌بهار) به نحوی تدوین شده است که از روز شروع آن، موسسه همشهری هیچ گونه پرداختی به مجلات نخواهد داشت و از سال سوم به بعد هم حتی به سودآوری برای موسسه منتج خواهد شد. جلیلی گفت: با تدوین قرارداد جدید، ما می‌توانیم جلوی زیان‌دهی بیش از ۱۰ میلیارد تومان در سال را به واسطه گروه مجلات همشهری بگیریم؛ ضمن اینکه با این قرارداد، هیچ یک از مجلات فعلی تعطیل نخواهند شد و فعالیت آن‌ها به همان شکل ادامه می‌یابد. طرح جدید بعد از ۵/۱ ماه مذاکره و بررسی طرح‌های ارائه شده، انتخاب شده است و بهترین شرایطی است که می‌توانست برای همشهری وجود داشته باشد.

مدیریت اصلاح‌طلبان

«جوان» دو ماه پیش در جریان گفت و گو با یکی از روزنامه نگارانی که به واسطه تصمیمات مرتضی حاجی بیکار شده بود، نوشت: روزنامه‌نگاران فعال در بخش گروه مجلات همشهری می‌گویند چرا تا پیش از روی کار آمدن اصلاح‌طلبان مجلات همشهری بدون مشکل منتشر می‌شدند و ناگهان از زمان تسط این جناح سیاسی بر بزرگ‌ترین مجموعه مطبوعاتی کشور شاهد ضررده شدن آن‌ها بوده‌ایم. آن زمان یکی از حضار در این تجمع که نخواست اسمش فاش شود در گفت و گو با «جوان» درباره وضعیت پیش آمده در مؤسسه همشهری و تعطیلی مجلات گفت: با وخیم‌تر شدن اوضاع بچه‌ها به صورت خودجوش به دفتر مرتضی حاجی مدیر عامل مؤسسه رفتند و پشت در دفتر تحصن کردند. با آنکه آقای حاجی می‌دانست که ما با او کار داریم، چند ساعت از دفترش خارج نشد و به حضور ما بی‌اعتنایی کرد. عضو تحریریه یکی از مجلات همشهری با اشاره به اینکه بعد از چند ساعت تحصن بالاخره قرار شد با آقای حاجی در سالن اجتماعات جلسه داشته باشیم، افزود: وقتی حاجی آمد اولین کاری که کرد این بود که گفت: شما خبرنگار نیستید! شما لات هستید! بعد ادامه داد که اصلاً من نباید با شما صحبت کنم، چون قراردادی با همشهری ندارید و نیروی مؤسسه به شمار نمی‌روید!

زیان‌ده بودن مجموعه مجلات همشهری دلیل تعطیلی آن‌ها عنوان شده است. حالا باید منتظر ماند و شاهد بود که برون سپاری این مجلات به بخش خصوصی پس از نزدیک به شش ماه تعطیلی آن تا چه اندازه می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد و آیا موضوع سودده کردن این مجلات در شرایطی که رغبت مردم به مطالعه نشریات کاغذی روز به روز کمتر می‌شود تحقق یافتنی خواهد بود یا خیر.