چهارشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰

توضیح حریرچی درباره علت مرگ کودک کرمانشاهی

سخنگوی وزارت بهداشت به شایعاتی درباره مرگ کودکی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه پاسخ داد.
کد خبر : ۴۰۰۶۲۲

صراط: سخنگوی وزارت بهداشت به شایعاتی درباره مرگ کودکی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه پاسخ داد.

به گزارش ایسنا دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره مرگ کودکی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و شایعاتی که دراین زمینه در فضای مجازی منتشر شده، گفت: در این مناطق مواردی که به پرسنل پزشکی مراجعه شده بود، مورد رسیدگی قرار گرفته‌اند و اقدامات درمانی برایشان انجام شده است. اما این که کسی با تاخیر به پزشک مراجعه کرده باشد، موضوع دیگری است. باید توجه کرد در مدت دو ماه اخیر پنج کودک در این مناطق به پزشکان حاضر در منطقه مراجعه کرده‌اند که ۳ موردشان در بخش بستری هستند و شرایط مناسبی دارند و به زودی ترخیص می‌شوند.

وی با بیان اینکه در مناطق زلزله‌زده شرایط به گونه‌ای است که ممکن است مردم و کودکان بیمار شوند، افزود: شایعاتی که درباره فوت یک بیمار در فضای مجازی پخش شد، در واقع در آذرماه اتفاق افتاده بود و این کودک به دلیل اختلال ژنتیکی مادرزادی فوت شده بود. به هر حال ما موظفیم ارائه خدمات مناسب را در مناطق زلزله‌زده داشته باشیم. بر این اساس از نظر تعداد پرنسل و تجهیزات در شهرستان سرپل ذهاب و مناطق مجاور بیش از گذشته تسهیلات فراهم کرده‌ایم؛ چرا که با وجود زلزله مشکلات بیشتر شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در باره وضعیت بهداشتی این مناطق از نظر داشتن حمام و سرویس بهداشتی گفت:‌ در این زمینه مسئولان تلاش‌های لازم را انجام می‌دهند و وزارت بهداشت در این حوزه دو کار می‌تواند انجام دهد؛ یکی مشارکت طلبی از سایر دستگاه‌ها و دیگری بررسی ْآب و غذایی که در این مناطق توزیع می شود بر این اساس اگر آب و غذایی که در این توزیع می شود بهداشتی نباشد از توزیع آن جلوگیری می‌کنیم در حال حاضر در این مناطق شرایط بهداشتی مطلوب است و امیدواریم بهتر شود.

افزایش شاخص‌ امید به زندگی، مهم‌ترین هدف حوزه سلامت

قائم مقام وزیر بهداشت در ادادمه صحبت‌هایش با اشاره به نزدیکی دهه فجر گفت: یکی از شاخص‌های مهم در حوزه سلامت شاخص امید به زندگی است و مهم‌ترین هدف نظام سلامت افزایش این شاخص است و از طرفی امید به زندگی سالم؛ به معنای سال‌هایی که انتظار می‌رود یک نوزاد زنده بماند. باید توجه کرد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، امید به زندگی ۵۰ سال بوده است؛ این در حالی است که میزان امید به زندگی برای زنان ۷۸.۴ سال و در مردان ایرانی ۷۳.۸ سال است. از طرفی شاخص امید به زندگی ایرانیان نیز اکنون ۶۵ سال است.

وی ادامه داد: بر این اساس ما در کشور انسان سالمی را که محور توسعه و پیشرفت است در بازه زمانی طولانی‌تری در دسترس داریم تا به پیشرفت برسیم. این موضوع می‌تواند در تصمیمات کشوری مانند سن بازنشستگی، تاثیرگذار باشد؛ باید توجه کرد که در گذشته رتبه ما در امید به زندگی در میان ۱۹۲ کشور ۱۱۰ بوده است. این در حالی است که اکنون به رتبه ۶۳ صعود کرده‌ایم.

۴۷درصد ایرانیان بیش از ۷۰ سال عمر می‌کنند

حریرچی با اشاره به شاخص مرگ و میر زودرس در کشور گفت: در گذشته مرگ‌های زیر ۵۰سال زودرس محسوب می‌شدند. همچنین تا دهه ۷۰ بیشتر مرگ و میرهای ما زیر ۷۰سالگی رخ می‌داد و ۱۰ تا ۲۰ درصد ایرانیان بالای ۷۰ سال عمر می‌کردند؛ این در حالی است که در حال حاضر با پیشرفت‌های بهداشتی ۴۷ درصد ایرانیان بیش از ۷۰سال عمر می‌کنند. این میزان در میان زنان ۵۱ درصد و در میان مردان ۴۳ درصد است.

بروز ۳۶۰ هزار مرگ در کشور در سال ۹۵

حریرچی با بیان اینک در سال ۹۵ بالغ بر ۳۶۰ هزار مورد مرگ در کشور داشته‌ایم، افزود: از این تعداد ۲۱۹هزار مورد مربوط به مردان و ۱۴۱ هزار مورد در زنان بوده است. همچنین از این تعداد ۱۹۳ هزار مورد یعنی ۵۳ درصدش قبل از ۷۰ سالگی رخ داده است که ۱۲۴ هزار موردش در مردان و ۶۹ هزار موردش در زنان بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که می‌توانیم مرگ‌های زیر ۷۰ سال را کاهش داده و امید به زندگی را تا ۸۰ سال برسانیم، گفت: باید توجه کرد که روزانه در استان‌تهران ۱۰ الی ۱۲ هزار تماس تلفنی با اورژانس گرفته می‌شود که ۳۰ درصدشان یعنی بیش از ۳هزار مورد از این تماس‌ها، مزاحمت تلفنی است. همچنین یک درصدشان تماس‌هایی است که اطلاعات غلط به اورژانس می‌دهند. البته ما این موارد را از طریق مراجع قضایی و قانونی پیگیری می‌کنیم، اما راه پیشگیری از این اتفاقات، ارتقای فرهنگ عمومی از طریق رسانه‌ها است.

۵۰ درصد ایرانیان بیش از میزان مورد نیازشان غذا می‌خورند

حریرچی با اشاره میزان انرژی مصرفی خانوارهای ایرانی گفت: باید توجه کرد که بسته به فعالیت جسمانی، هر فرد مقداری انرژی نیاز دارد. حال بیش از ۵۰ درصد ایرانیان بیشتر از میزان مورد نیازشان غذا مصرف می‌کنند. همچنین ۲۰ درصد ایرانیان مصرف انرژی مناسبی دارند و بیش از ۲۰ درصدشان هم به انرژی و کالری کافی دسترسی ندارند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه صحبت‌هایش گفت: یکی از موضوعات مهم در حوزه سلامت این است که چقدر در این حوزه هزینه کنیم و این هزینه را برای کدام بیماری‌ها مصرف کنیم؟. همیشه ملکه ذهن‌مان این بوده که هرچقدر بیشتر هزینه کنیم، بهتر است؛ اما کل علم اقتصاد به این می‌پردازد که چگونه منابع محدود را برای رفع نیازهای نامحدود در هر زمینه‌ای هزینه کنیم. اولا باید توجه کرد که اقدامات حوزه سلامت باید اثربخش باشند. یعنی یک اقدام درمانی باید در طول زندگی بیمار تاثیر مثبت داشته باشد و یا کیفیت زندگی را بهتر کند. بنابراین اقدامات درمانی باید موثر و ایمن باشند.

وی ادامه داد: معمولا گفته می‌شود که بین نیم یا سه برابر سرانه تولید ناخالص ملی یک کشور را می‌توانیم برای یک سال عمر مفید و با کیفیت هزینه کنیم؛ این میزان بر اساس واحد پول آن کشور، دلار آزاد و یا دلار بین‌المللی محاسبه می‌شود. در عین حال باید پرسید که آیا یک اقدام درمانی، در افزایش طول عمر یا کیفیت زندگی موثر است یا خیر ؟ و اگر پاسخ منفی باشد با آن هزینه مخالفت می‌شود.

وظیفه وزارت بهداشت در قبال سموم کشاورزی

حریرچی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات وزارت بهداشت برای استفاده از سموم کشاورزی، گفت: در چند سال اخیر اقدامات زیادی در این حوزه با همکاری وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است؛ به طوری که اکثر سموم شناسایی شدند و مراکز غیرمجاز توزیع سم نیز به حداقل رسیده‌اند. از طرفی آگاهی بخشی در این زمینه نیز افزایش یافته است. باید توجه کرد که وزارت بهداشت در این حوزه بیشتر نقش حمایت طلبی، آگاهی بخشی، هشداردهی و ترویجی دارد. در زمینه صنعت خودرو نیز همین‌طور است؛ به طوری که ما می‌توانیم درباره میزان آلوده‌کنندگی خودروها هشدار دهیم، اما وزارت بهداشت ابزار قانونی برای جلوگیری از تولید خودرو آلوده‌کننده در اختیار ندارد.

وی ادامه داد: درباره تولید و مصرف سیگار در کشور و آلودگی هوا نیز اقداماتی انجام شده، اما کافی نیست. گرچه این حوزه‌ها برای برخی افراد نفع اقتصادی دارد، اما مجموع بیماری‌هایی که ایجاد می‌کند و هزینه‌ای که به وجود می‌آورد، نشان می‌دهد افزایش این موارد به اقتصاد ملی آسیب می‌زند.

حریرچی در پاسخ به سوالی دیگری درباره نحوه تصمیم‌گیری در زمینه تعیین بسته خدماتی پایه گفت: بر اساس نظر مراکز علمی دنیا در اکثر نظام‌ها از جمله نظام سلامت 20 الی 30 درصد منابع دچار استفاده غیر بهینه می‌شوند. از طرفی مهم‌ترین موضوعی که بیمه‌ها و وزارت‌بهداشت‌ها درباره‌اش تصمیم گیری می‌کنند، تعیین بسته خدمات پایه سلامت است. در این زمینه هم بسته خدمتی باید اقدامات هزینه‌ اثربخش را شامل و مطابق با اقتصاد سلامت هر کشور باشد و هم مردم باید از آن بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه طی چند دهه گذشته بسته خدمات پایه بیمه‌ای سلامت در کشور ما نسبت به منابع در اختیار بیمه‌ها و وزارت بهداشت گسترده‌تر بوده است، گفت: یکی از چالش‌های مهم حوزه سلامت ایران این است که از سال‌هایی که بیمه‌ها در کشور نقش بیشتری گرفته‌اند، با معضلی به نام تاخیر در پرداخت طلب‌های بیمه‌ای مواجه بوده‌ایم و علت این تاخیرها این بوده که منابع‌مان با هزینه‌ها مطابقت نداشته است.

حریرچی با بیان اینکه در بسته خدمتی پایه بیمه، باید نوع خدمت و تعداد مصرف آن مورد توجه قرار گیرد، گفت: این خدمات باید با قیمت مناسب و با تعداد معقول مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر برخی کشورهای اروپایی، خدمتی مانند دیالیز را تنها سه ماه تحت پوشش بیمه قرار می‌دهند و یا برای گرفتن یک ام آر آی، سه ماه نوبت می‌گذارند؛ این در حالی است که گرفتن چنین تصمیماتی در کشور ما قابل تصور هم نیست. بنابر این باید بدانیم که همیشه یک انتخاب، یک عدم انتخاب دردناک را به همراه دارد.

وی همچنین گفت: از طرفی باید طوری عمل کنیم که با منابع محدودمان بتوانیم خدمات مناسب را ارائه دهیم. در حال حاضر طبق قانون، ما پزشک خانواده را در استان فارس ایجاد کرده‌ایم، اما در همین مورد می‌توان اینگونه سخن گفت که حق انتخاب مردم را محدود کرده‌ایم. این جملات بار قضاوتی متفاوتی را دارد؛ از طرفی برخی گروه‌ها به ما فشار می‌آورند که چرا فلان گروه پزشکی نمی‌تواند ام آر آی یا سی تی اسکن بنویسند؛ بنابراین مجبوریم برای استفاده بهینه از منابع؛ محدودیت ایجاد کنیم؛ در عین حال می‌دانیم که هیچ محدودیتی هم خوشایند نیست.

ثابت ماندن تعرفه‌های پزشکی 97؛ آری یا خیر؟

حریرچی درباره نظر وزارت بهداشت در زمینه بحث ثابت ماندن تعرفه‌های پزشکی در سال 97 گفت: طبق ماده 9 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور و مطابق سیاست‌های کلی نظام سلامت و اسناد بالادستی، تعرفه‌ها باید واقعی و مطابق با هزینه‌های تمام شده خدمات باشند. البته این موضوع مستلزم این است که موجب افزایش پرداختی از جیب مردم نشود. در عین حال این تصمیمات باید قبل از آغاز سال جدید اخذ شود تا منابع آن در بودجه دیده شود و تاکید می‌کنیم که این موارد باید طبق قانون انجام شود.