صراط: به نظر میرسد تهدید کاهانی برخلاف اقدام احمدزاده یک عملیات روانی برای تحت فشار گذاشتن مدیران سینمایی جهت عقب نشینی از موضعشان باشد؛ اقدامی که پس از بیپاسخ ماندن نامه سرگشاده کاهانی به وزیر تازه فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش تسنیم، علی احمدزاده با ساخت «مهمونی کامی» وارد سینمای ایران شد؛ فیلمی که البته با پروانه فیلم ویدیویی ـ غیرسینمایی ـ ساخته شده بود؛ اما پس از تولید، سازندگانش درخواست اکران سینمایی داشتند. «مهمونی کامی» که بر اساس طرحی از نازنین فراهانی و توسط مانی باغبانی نوشته شده، یک تله فیلم جادهای با نقش آفرینی نازنین فراهانی، مینا ساداتی، مهدی کوشکی، میسا مولوی و پگاه آهنگرانی است.
ماجرا به سفر دو جوان (پگاه آهنگرانی و مینا ساداتی) به شمال برای حضور در مهمانی بازمیگردد اما از ابتدای داستان، روایت سفر دو تن دیگر نیز به شمال مطرح میشود. آیا این دو نیز به مهمانی کامی میروند؟ مقصد مهمانی کامی است، ولی در فیلم مهمانی بستر داستان را تشکیل نمیدهد، بلکه مسیر رسیدن به این مهمانی، بستر داستان را تشکیل میدهد. فیلم اول علی احمدزاده، اثری معمولی است که به واسطه توقیف، در قامت یک فیلم درخشان مورد توجه قرار گرفته است.
پس از آنکه «مهمونی کامی» نتوانست مجوز اکران را دریافت کند، علی احمدزاده فیلمش را در جشنوارههای جهانی شرکت داد که واکنش مثبتی در پی نداشت. احمدزاده در این زمینه گفته بود: «وقتی به فیلم ما مجوز نمیدهند، نباید هم توقع داشته باشند که فیلم را در خانه نگه داریم، به هر حال این فیلم با سرمایه شخصی ساخته شده و به واسطه دیده شدن اثر سرمایه ساخت آن برمیگردد اما در همین مدت هم بسیاری از فیلمها که حتی پروانه ساخت هم نداشتند، در جشنوارههای مختلف خارجی شرکت و جایزه هم گرفتند».
احمدزاده در گیرودار تلاش برای اکران یا توزیع اولین فیلمش در شبکه نمایش خانگی، دومین فیلمش یعنی «مادر قلب اتمی» را با بازی محمدرضا گلزار، ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی و مهرداد صدیقیان ساخت؛ اما فیلم دومش نیز مشمول هشت دقیقه اصلاحیه شد، ولی در نهایت ظاهراً احمدزاده حاضر به اعمال این اصلاحیهها نشد و فیلم همچنان اکران نشده است.
با این حال، علی احمدزاده، سومین فیلم بلندش را با نام «پدیده» و با نقش آفرینی هدیه تهرانی، امیر جدیدی، پگاه آهنگرانی، مهرداد صدیقیان، لیلا زارع، مریم پالیزبان، ستاره پسیانی، نازنین فراهانی در خارج از ایران ساخت که مرداد ماه 95، تدوینش به پایان رسید. در این میان ظاهراً تلاش احمدزاده برای عرضه دو فیلم پیشین نیز به نقطه اوج خود رسیده بود اما حاصلی نداشت و «مهمونی کامی» و «مادر قلب اتمی» به نمایش درنیامد.
در این شرایط، علی احمدزاده در واکنشی بیسابقه در تاریخ سینمای ایران، نسخه با کیفیت FULL HD فیلم «مهمونی کامی» را در حساب کاربریاش در بستر ویدیویی VIMEO عرضه کرد و از مردم خواست فیلم را بدون سانسور دانلود و تماشا کنند و بدین ترتیب رسماً به مسئولان سینمایی دولت یازدهم اعلام جنگ کرد؛ اقدامی که میتواند طبیعتاً برای این فیلمساز جوان تبعاتی داشته باشد.
احمدزاده همزمان با انتشار این نسخه از فیلمش ـ که حکم آتش زدن سرمایهاش را دارد ـ نوشته است: «مهمونی کامی، بدون سانسور؛ فیلمی که در 24 سالگی با کمک دوستانم و با پس انداز دوران جوانی ام ساختم. در این سال ها تلاش زیادی برای اکران این فیلم انجام شد، اما نشد که نشد. فدای سرم که نشد. اما حالا دلم می خواد همه این فیلم را ببینن، پولی هم نمی خوام به حسابم ریخته بشه. فقط ببینید...»؛ رویکردی که اتفاقاً نشان میدهد احمدزاده دغدغه مالی ندارد، چون اگر چنین بود، این فیلمساز با توقیف فیلم دومش، توان تولید گرانقیمت فیلم سوم را نداشت.
البته ظاهراً بعد از مذاکراتی احمدزاده در این زمینه تجدیدنظر کرد اما حالا اتفاق تازهای رخ داده و عبدالرضا کاهانی که فیلم تازهاش، «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» پروانه نمایش نگرفته، تهدید کرده که فیلمش را منتشر میکند و یکی از عوامل این فیلم نیز تهدید کرده این فیلم در فضای مجازی منتشر میشود؛ اتفاقی که اگر رخ دهد، دومین فیلم سینمایی بدون پروانه نمایش با رضایت کارگردان سر از اینترنت درآورده است.
در ویدیویی که شیما منفرد تدوین گر این فیلم و همسر عبدالرضا کاهانی از یکی از سکانسهای این فیلم منتشر کرده و کاهانی و برخی عوامل این فیلم سینمایی نیز با متنهای متفاوتی با اشتراک گذاشتهاند، مهران غفوریان به نوچه یا شاگردش تلفنی دستور میدهد برای مهمانی که با دخترهای حاضر در این فیلم قرار است داشته باشد، مشروبات الکی تهیه کند. کاهانی در کنار این سکانس نوشته است: «دوران سانسور و توقیف تمام شده. نسخه کامل فیلم را خواهیم دید» و یکی از عوامل فیلمش به این جمله افزوده است: «...اگر شد در سینما واگرنه در اینترنت.»
با توجه به سرمایه گذاری قابل توجهی که برای این فیلم صورت پذیرفته، به نظر میرسد تهدید کاهانی برخلاف اقدام احمدزاده یک عملیات روانی برای تحت فشار گذاشتن مدیران سینمایی جهت عقب نشینی از موضعشان باشد؛ اقدامی که پس از بیپاسخ ماندن نامه سرگشاده کاهانی به وزیر تازه فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار قرار گرفته است. با این حال باید دید آیا این فشارها باعث میشود تا این فیلم سینمایی پروانه نمایش بگیرد یا یا وجود همه این خط و نشانها، شورای پروانه نمایش به این فیلم مجوز نخواهد داد؟
به گزارش تسنیم، علی احمدزاده با ساخت «مهمونی کامی» وارد سینمای ایران شد؛ فیلمی که البته با پروانه فیلم ویدیویی ـ غیرسینمایی ـ ساخته شده بود؛ اما پس از تولید، سازندگانش درخواست اکران سینمایی داشتند. «مهمونی کامی» که بر اساس طرحی از نازنین فراهانی و توسط مانی باغبانی نوشته شده، یک تله فیلم جادهای با نقش آفرینی نازنین فراهانی، مینا ساداتی، مهدی کوشکی، میسا مولوی و پگاه آهنگرانی است.
ماجرا به سفر دو جوان (پگاه آهنگرانی و مینا ساداتی) به شمال برای حضور در مهمانی بازمیگردد اما از ابتدای داستان، روایت سفر دو تن دیگر نیز به شمال مطرح میشود. آیا این دو نیز به مهمانی کامی میروند؟ مقصد مهمانی کامی است، ولی در فیلم مهمانی بستر داستان را تشکیل نمیدهد، بلکه مسیر رسیدن به این مهمانی، بستر داستان را تشکیل میدهد. فیلم اول علی احمدزاده، اثری معمولی است که به واسطه توقیف، در قامت یک فیلم درخشان مورد توجه قرار گرفته است.
پس از آنکه «مهمونی کامی» نتوانست مجوز اکران را دریافت کند، علی احمدزاده فیلمش را در جشنوارههای جهانی شرکت داد که واکنش مثبتی در پی نداشت. احمدزاده در این زمینه گفته بود: «وقتی به فیلم ما مجوز نمیدهند، نباید هم توقع داشته باشند که فیلم را در خانه نگه داریم، به هر حال این فیلم با سرمایه شخصی ساخته شده و به واسطه دیده شدن اثر سرمایه ساخت آن برمیگردد اما در همین مدت هم بسیاری از فیلمها که حتی پروانه ساخت هم نداشتند، در جشنوارههای مختلف خارجی شرکت و جایزه هم گرفتند».
احمدزاده در گیرودار تلاش برای اکران یا توزیع اولین فیلمش در شبکه نمایش خانگی، دومین فیلمش یعنی «مادر قلب اتمی» را با بازی محمدرضا گلزار، ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی و مهرداد صدیقیان ساخت؛ اما فیلم دومش نیز مشمول هشت دقیقه اصلاحیه شد، ولی در نهایت ظاهراً احمدزاده حاضر به اعمال این اصلاحیهها نشد و فیلم همچنان اکران نشده است.
با این حال، علی احمدزاده، سومین فیلم بلندش را با نام «پدیده» و با نقش آفرینی هدیه تهرانی، امیر جدیدی، پگاه آهنگرانی، مهرداد صدیقیان، لیلا زارع، مریم پالیزبان، ستاره پسیانی، نازنین فراهانی در خارج از ایران ساخت که مرداد ماه 95، تدوینش به پایان رسید. در این میان ظاهراً تلاش احمدزاده برای عرضه دو فیلم پیشین نیز به نقطه اوج خود رسیده بود اما حاصلی نداشت و «مهمونی کامی» و «مادر قلب اتمی» به نمایش درنیامد.
در این شرایط، علی احمدزاده در واکنشی بیسابقه در تاریخ سینمای ایران، نسخه با کیفیت FULL HD فیلم «مهمونی کامی» را در حساب کاربریاش در بستر ویدیویی VIMEO عرضه کرد و از مردم خواست فیلم را بدون سانسور دانلود و تماشا کنند و بدین ترتیب رسماً به مسئولان سینمایی دولت یازدهم اعلام جنگ کرد؛ اقدامی که میتواند طبیعتاً برای این فیلمساز جوان تبعاتی داشته باشد.
احمدزاده همزمان با انتشار این نسخه از فیلمش ـ که حکم آتش زدن سرمایهاش را دارد ـ نوشته است: «مهمونی کامی، بدون سانسور؛ فیلمی که در 24 سالگی با کمک دوستانم و با پس انداز دوران جوانی ام ساختم. در این سال ها تلاش زیادی برای اکران این فیلم انجام شد، اما نشد که نشد. فدای سرم که نشد. اما حالا دلم می خواد همه این فیلم را ببینن، پولی هم نمی خوام به حسابم ریخته بشه. فقط ببینید...»؛ رویکردی که اتفاقاً نشان میدهد احمدزاده دغدغه مالی ندارد، چون اگر چنین بود، این فیلمساز با توقیف فیلم دومش، توان تولید گرانقیمت فیلم سوم را نداشت.
البته ظاهراً بعد از مذاکراتی احمدزاده در این زمینه تجدیدنظر کرد اما حالا اتفاق تازهای رخ داده و عبدالرضا کاهانی که فیلم تازهاش، «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» پروانه نمایش نگرفته، تهدید کرده که فیلمش را منتشر میکند و یکی از عوامل این فیلم نیز تهدید کرده این فیلم در فضای مجازی منتشر میشود؛ اتفاقی که اگر رخ دهد، دومین فیلم سینمایی بدون پروانه نمایش با رضایت کارگردان سر از اینترنت درآورده است.
در ویدیویی که شیما منفرد تدوین گر این فیلم و همسر عبدالرضا کاهانی از یکی از سکانسهای این فیلم منتشر کرده و کاهانی و برخی عوامل این فیلم سینمایی نیز با متنهای متفاوتی با اشتراک گذاشتهاند، مهران غفوریان به نوچه یا شاگردش تلفنی دستور میدهد برای مهمانی که با دخترهای حاضر در این فیلم قرار است داشته باشد، مشروبات الکی تهیه کند. کاهانی در کنار این سکانس نوشته است: «دوران سانسور و توقیف تمام شده. نسخه کامل فیلم را خواهیم دید» و یکی از عوامل فیلمش به این جمله افزوده است: «...اگر شد در سینما واگرنه در اینترنت.»
با توجه به سرمایه گذاری قابل توجهی که برای این فیلم صورت پذیرفته، به نظر میرسد تهدید کاهانی برخلاف اقدام احمدزاده یک عملیات روانی برای تحت فشار گذاشتن مدیران سینمایی جهت عقب نشینی از موضعشان باشد؛ اقدامی که پس از بیپاسخ ماندن نامه سرگشاده کاهانی به وزیر تازه فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار قرار گرفته است. با این حال باید دید آیا این فشارها باعث میشود تا این فیلم سینمایی پروانه نمایش بگیرد یا یا وجود همه این خط و نشانها، شورای پروانه نمایش به این فیلم مجوز نخواهد داد؟