صراط: دوران سخت و طاقت فرسای آموزشی در پادگان صفر پنج کرمان به پایان رسیده بود، همه سر خوش گذراندن مرخصی پایان دوره بودند تا خود را برای ماموریت تازه آماده کنند، ماموریتی که هرگز آغاز نشد.
به گزارش تسنیم از شیراز، دوران سخت و طاقت فرسای آموزشی در پادگان صفر پنج کرمان به پایان رسیده بود، همه سر خوش از این موفقیت که میتوانند آماده مرخصی پایان دوره شوند، سر از پا نمیشناختند. اتوبوس آبی، رنگ و رو رفته جلو پادگان توقف کرد همه سربازان وسایل خود را با عجله در اتوبوس جای دادند تا راهی مرخصی شوند.
راننده مسن که خستگی سفر پیشین را هنوز از تن بدر نکرده با شتاب فراوانی پادگان را ترک کرد. در گرگ و میش غروب نخستین بار قاچاق انبه به وسیله یک کامیون به اتوبوس سربازان منتقل شد، هنوز نیم ساعتی از این بارگیری نگذشته بود که سیگارهای قاچاق هم اضافه شد. سومین بار در مکانی امن به دور از چشمان پلیس باز هم توقفی دیگر و این بار چند افغانی به طرز ماهرانهای در زیراتوبوس کنار باک گازوئیل جا خوش کردند.
عقربههای ساعت به کندی از ساعت دو بامداد روز چهارشنبه دوم تیرماه گذشتند، اتوبوس با سنگینی تمام در پیج آخر گردنه به سختی تاب میخورد کهولت سن راننده مزید بر علت بود. ناگهان فریاد کمک راننده خواب ناز سربازان وطن را آشفته کرد صدای مهیبی در دل شب شنیده شد اما دود و آهن و خاک و سنگ در ته دره همه امیدهای شیرین سربازان را به ناکامی کشاند.
سرباز وظیفه جلیل شیرازیزاده ارشد سربازان پادگان آموزشی 05 کرمان از شب حادثه میگوید: از آنجایی که این حادثه تلخ در نیمه شب اتفاق افتاد تمامی سربازان خواب و نیمه بیدار بودند که با فریاد کمک راننده که «ترمز بریده به وسط اتوبوس جمع شوید» وحشتزده بیدار شدند.
این سرباز مصدوم میافزاید: چون من در دوره آموزشی ارشد سربازان بودم همه سربازان مصدوم اسم من را برای کمک صدا میزدند و من خودم نیز نیازمند کمک آنها بودم دیگر چیزی متوجه نشدم و در بیمارستان به هوش آمدم.
فرشید شافع دیگر مصدوم این حادثه میگوید: این تصادف چنان هولناک و فجیع بود که من چشمانم را بستم وهیچ صحنه دیگری به یاد ندارم.
زمانی که قرار بود به مرخصی پایان دوره اعزام شویم فرمانده گروهان اعلام کرد که نفری 18 هزار تومان پرداخت کنید تا بتوانیم اتوبوس را کرایه و شما را به مقصد انتقال دهیم.
حمیدرضا کوه برفرد دیگر مصدوم این حادثه میگوید: در حین خروج از محل آموزشی راننده اتوبوس به فرمانده پادگان گفت: «نگران سربازان نباشید در کمترین زمان تمامی آنان را به مقصد خود بازمیگردانم» در حین سفر راننده تلاش داشت با سرعت زیاد به مقصد برسد پس از چندین مرتبه شکایت از سوی سربازان با پرخاشگری راننده مجبور به سکوت شدیم.
محسن عُطبی اصل سرباز مصدوم دیگر این سانحه میگوید:راننده در هر چند کیلومتر توقف داشت و از چند خودرو سنگین کالاهای قاچاق دریافت میکرد و زمانی که متوجه شدیم این اتوبوس کالای قاچاق حمل میکند و اعتراض ما نتیجهای ندارد مجبور شدیم سکوت کنیم تا هرچه سریعتر به مقصد برسیم.
هورابراهیمی نیز بیان میکند به دلیل اینکه در صندلیهای وسط اتوبوس قرار داشتم قبل از حادثه متوجه شدم که راننده اتوبوس جدا از اینکه از یک کامیون تعدادی صندوق انبه دریافت و در اتوبوس جاسازی میکند پس از پیمودن مسافتی در یک محل امن توقف و از یک کامیون چند اتباع افغانی را تحویل و در اطراف خودرو جاسازی کرد.
محسن اژدری که از شب حادثه چندان صحنهای به خاطر ندارد میگوید: زمانی متوجه حادثه شدم که در ته دره قرار گرفته بودم. سینه خیز خود را به محلی رساندم که توجه رانندگان را به خودم جلب کنم تا آنان برای یاری دیگر سربازان اقدام کنند.
به دنبال این حادثه تعدادی از مسئولان کشوری، لشکری،درمانی و استانی برای دلجویی و نحوه ارائه خدمات درمانی به مصدومان به شیراز سفر داشتند که در این خصوص قائم مقام وزیر درمان و آموزش پزشکی گفت: بیمارستان شهید رجایی با 54 تخت مراقبتهای ویژه توانسته خدمات مناسبی به مجروحان این سانحه ارائه دهد و ما قدردان تیم پزشکان، متخصصان، پرستاران و پیراپزشکان این مرکز درمانی هستیم که در بهترین شرایط به این مصدومان، خدمات درمانی ارائه کردهاند.
ایرج حریرچی با بیان اینکه بر اساس قوانین همه خدماتی که به مجروحان این سانحه ارائه میشود، رایگان است افزود: تصادف رانندگی، سومین علت مرگ و میر در کشور است و با وجود اینکه رقم 23 هزار کشته جادهای در اواسط دهه 80، اکنون به 17هزار نفر کاهش یافته اما باید اقدامات پیشگیرانه را برای به حداقل رساندن این آمار انجام داد.
فرمانده نیروی زمینی ارتش جموری اسلامی در روز جمعه که برای تشییع تعدادی از سربازان و دلجویی از خانوادههای قربانیان این حادثه سفر کرده بود با حضور خود در بیمارستان شهید رجایی گفت: ارتش وظیفه دارد که تا آخرین لحظه درمان این سربازان هزینههای مربوط را تعهد کند و این افراد بدون هیچ وجهی تحت درمان قرار میگیرند.
امیر احمدرضا پوردستان با بیان اینکه سرعت عمل دانشگاه علوم پزشکی، اورژانس و هلال احمر سبب شد که میزان تلفات این حادثه کاهش یابد، گفت: علت فوت 19 تن از سربازان شدت جراحت ناشی از تصادف بوده است.
وی افزود: ارتش وظیفه دارد که تا آخرین لحظه درمان این سربازان هزینههای مربوط را تعهد کند و این افراد بدون هیچ وجهی تحت درمان قرار میگیرند و بعد از درمان تعدادی از سربازان از خدمت معاف و تعدادی نیز در سنگر دیگری برای خدمت به نظام بهکار گرفته میشوند.
امیر سرتیپ حاتمی، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز پس از عیادت از سربازان حادثهدیده از برخورد با مقصران این حادثه خبر داد و گفت: امدادرسانی به موقع نیروهای اورژانس و دیگر دستگاههای امدادرسان، مدیریت حادثه و انتقال سریع مصدومان به بیمارستان سبب شد از عمق فاجعه کاسته شود.
حمیدرضا غفاری، مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح نیز گفت: اجازه نمیدهیم که سربازان مصدوم و خانوادههای آنها در تمام مراحل درمان دغدغه تامین هزینه داشته باشند.کسانی که در این حادثه فوت کردند مشمول بیمه عمر و حوادث قانونی نیروهای مسلح هستند که مطابق قانون مشخص است و به خانوادههای آنها پرداخت میشود.
وی افزود: علاوه بر این چون مصدومان و فوت شدگان سرباز نیروی زمینی ارتش هستند مشمول بیمه اختیاری ارتش نیز قرار میگیرند.
به گزارش تسنیم از شیراز، دوران سخت و طاقت فرسای آموزشی در پادگان صفر پنج کرمان به پایان رسیده بود، همه سر خوش از این موفقیت که میتوانند آماده مرخصی پایان دوره شوند، سر از پا نمیشناختند. اتوبوس آبی، رنگ و رو رفته جلو پادگان توقف کرد همه سربازان وسایل خود را با عجله در اتوبوس جای دادند تا راهی مرخصی شوند.
راننده مسن که خستگی سفر پیشین را هنوز از تن بدر نکرده با شتاب فراوانی پادگان را ترک کرد. در گرگ و میش غروب نخستین بار قاچاق انبه به وسیله یک کامیون به اتوبوس سربازان منتقل شد، هنوز نیم ساعتی از این بارگیری نگذشته بود که سیگارهای قاچاق هم اضافه شد. سومین بار در مکانی امن به دور از چشمان پلیس باز هم توقفی دیگر و این بار چند افغانی به طرز ماهرانهای در زیراتوبوس کنار باک گازوئیل جا خوش کردند.
عقربههای ساعت به کندی از ساعت دو بامداد روز چهارشنبه دوم تیرماه گذشتند، اتوبوس با سنگینی تمام در پیج آخر گردنه به سختی تاب میخورد کهولت سن راننده مزید بر علت بود. ناگهان فریاد کمک راننده خواب ناز سربازان وطن را آشفته کرد صدای مهیبی در دل شب شنیده شد اما دود و آهن و خاک و سنگ در ته دره همه امیدهای شیرین سربازان را به ناکامی کشاند.
سرباز وظیفه جلیل شیرازیزاده ارشد سربازان پادگان آموزشی 05 کرمان از شب حادثه میگوید: از آنجایی که این حادثه تلخ در نیمه شب اتفاق افتاد تمامی سربازان خواب و نیمه بیدار بودند که با فریاد کمک راننده که «ترمز بریده به وسط اتوبوس جمع شوید» وحشتزده بیدار شدند.
این سرباز مصدوم میافزاید: چون من در دوره آموزشی ارشد سربازان بودم همه سربازان مصدوم اسم من را برای کمک صدا میزدند و من خودم نیز نیازمند کمک آنها بودم دیگر چیزی متوجه نشدم و در بیمارستان به هوش آمدم.
فرشید شافع دیگر مصدوم این حادثه میگوید: این تصادف چنان هولناک و فجیع بود که من چشمانم را بستم وهیچ صحنه دیگری به یاد ندارم.
زمانی که قرار بود به مرخصی پایان دوره اعزام شویم فرمانده گروهان اعلام کرد که نفری 18 هزار تومان پرداخت کنید تا بتوانیم اتوبوس را کرایه و شما را به مقصد انتقال دهیم.
حمیدرضا کوه برفرد دیگر مصدوم این حادثه میگوید: در حین خروج از محل آموزشی راننده اتوبوس به فرمانده پادگان گفت: «نگران سربازان نباشید در کمترین زمان تمامی آنان را به مقصد خود بازمیگردانم» در حین سفر راننده تلاش داشت با سرعت زیاد به مقصد برسد پس از چندین مرتبه شکایت از سوی سربازان با پرخاشگری راننده مجبور به سکوت شدیم.
محسن عُطبی اصل سرباز مصدوم دیگر این سانحه میگوید:راننده در هر چند کیلومتر توقف داشت و از چند خودرو سنگین کالاهای قاچاق دریافت میکرد و زمانی که متوجه شدیم این اتوبوس کالای قاچاق حمل میکند و اعتراض ما نتیجهای ندارد مجبور شدیم سکوت کنیم تا هرچه سریعتر به مقصد برسیم.
هورابراهیمی نیز بیان میکند به دلیل اینکه در صندلیهای وسط اتوبوس قرار داشتم قبل از حادثه متوجه شدم که راننده اتوبوس جدا از اینکه از یک کامیون تعدادی صندوق انبه دریافت و در اتوبوس جاسازی میکند پس از پیمودن مسافتی در یک محل امن توقف و از یک کامیون چند اتباع افغانی را تحویل و در اطراف خودرو جاسازی کرد.
محسن اژدری که از شب حادثه چندان صحنهای به خاطر ندارد میگوید: زمانی متوجه حادثه شدم که در ته دره قرار گرفته بودم. سینه خیز خود را به محلی رساندم که توجه رانندگان را به خودم جلب کنم تا آنان برای یاری دیگر سربازان اقدام کنند.
به دنبال این حادثه تعدادی از مسئولان کشوری، لشکری،درمانی و استانی برای دلجویی و نحوه ارائه خدمات درمانی به مصدومان به شیراز سفر داشتند که در این خصوص قائم مقام وزیر درمان و آموزش پزشکی گفت: بیمارستان شهید رجایی با 54 تخت مراقبتهای ویژه توانسته خدمات مناسبی به مجروحان این سانحه ارائه دهد و ما قدردان تیم پزشکان، متخصصان، پرستاران و پیراپزشکان این مرکز درمانی هستیم که در بهترین شرایط به این مصدومان، خدمات درمانی ارائه کردهاند.
ایرج حریرچی با بیان اینکه بر اساس قوانین همه خدماتی که به مجروحان این سانحه ارائه میشود، رایگان است افزود: تصادف رانندگی، سومین علت مرگ و میر در کشور است و با وجود اینکه رقم 23 هزار کشته جادهای در اواسط دهه 80، اکنون به 17هزار نفر کاهش یافته اما باید اقدامات پیشگیرانه را برای به حداقل رساندن این آمار انجام داد.
فرمانده نیروی زمینی ارتش جموری اسلامی در روز جمعه که برای تشییع تعدادی از سربازان و دلجویی از خانوادههای قربانیان این حادثه سفر کرده بود با حضور خود در بیمارستان شهید رجایی گفت: ارتش وظیفه دارد که تا آخرین لحظه درمان این سربازان هزینههای مربوط را تعهد کند و این افراد بدون هیچ وجهی تحت درمان قرار میگیرند.
امیر احمدرضا پوردستان با بیان اینکه سرعت عمل دانشگاه علوم پزشکی، اورژانس و هلال احمر سبب شد که میزان تلفات این حادثه کاهش یابد، گفت: علت فوت 19 تن از سربازان شدت جراحت ناشی از تصادف بوده است.
وی افزود: ارتش وظیفه دارد که تا آخرین لحظه درمان این سربازان هزینههای مربوط را تعهد کند و این افراد بدون هیچ وجهی تحت درمان قرار میگیرند و بعد از درمان تعدادی از سربازان از خدمت معاف و تعدادی نیز در سنگر دیگری برای خدمت به نظام بهکار گرفته میشوند.
امیر سرتیپ حاتمی، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز پس از عیادت از سربازان حادثهدیده از برخورد با مقصران این حادثه خبر داد و گفت: امدادرسانی به موقع نیروهای اورژانس و دیگر دستگاههای امدادرسان، مدیریت حادثه و انتقال سریع مصدومان به بیمارستان سبب شد از عمق فاجعه کاسته شود.
حمیدرضا غفاری، مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح نیز گفت: اجازه نمیدهیم که سربازان مصدوم و خانوادههای آنها در تمام مراحل درمان دغدغه تامین هزینه داشته باشند.کسانی که در این حادثه فوت کردند مشمول بیمه عمر و حوادث قانونی نیروهای مسلح هستند که مطابق قانون مشخص است و به خانوادههای آنها پرداخت میشود.
وی افزود: علاوه بر این چون مصدومان و فوت شدگان سرباز نیروی زمینی ارتش هستند مشمول بیمه اختیاری ارتش نیز قرار میگیرند.
در صحبت این عزیزان چند کلمه(جمله) خوب جلوه و نمود پیدا می کنند
-قاچاق(کالا و انسان)
-سکوت (در برابر این قاچاق و سنگینی اتوبوس)
-پرخاشگری(گفتمان رو بجلویی راننده)
....
حال خود قضاوت کنید؟