شنبه ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸

لیدر بازار لبنیات را می‌شناسید؟

ماست به‌عنوان یکی از لذیذترین خوراکی‌ها، مصرفی ویژه در سراسر جهان دارد به‌طوری‌ که مصرف ماست در نقاط مختلف جهان با سرعت زیادی در حال افزایش است. در حال حاضر کشورهای فرانسه، ایرلند، کانادا، انگلیس و استرالیا به ترتیب بیشترین سرانه مصرف ماست در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. جمعیت 36 میلیون نفری کانادا روزانه بالغ‌بر ۸۰۰ هزار کیلوگرم ماست مصرف می‌کند. در طول 40 سال اخیر در کانادا مصرف سرانه ماست از 486 گرم به 8.7 کیلوگرم به ازای هر فرد رسیده است.
کد خبر : ۲۹۹۰۴۸
صراط: ماست به‌عنوان یکی از لذیذترین خوراکی‌ها، مصرفی ویژه در سراسر جهان دارد به‌طوری‌ که مصرف ماست در نقاط مختلف جهان با سرعت زیادی در حال افزایش است. در حال حاضر کشورهای فرانسه، ایرلند، کانادا، انگلیس و استرالیا به ترتیب بیشترین سرانه مصرف ماست در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. جمعیت 36 میلیون نفری کانادا روزانه بالغ‌بر ۸۰۰ هزار کیلوگرم ماست مصرف می‌کند. در طول 40 سال اخیر در کانادا مصرف سرانه ماست از 486 گرم به 8.7 کیلوگرم به ازای هر فرد رسیده است.

به گزارش ایسنا، در بررسی وضعیت سایر کشورها نیز روند افزایشی مصرف ماست قابل‌ مشاهده است و براساس مشاهدات و بررسی‌های مختلف پیش‌بینی می‌شود که در بلندمدت به‌مرور محصولات لبنی (خوردنی و نوشیدنی) عرصه را بر فست‌فود و نوشیدنی‌های گازدار تنگ کنند.

قصه تلخ این ماجرا زمانی است که آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار کشورمان را مرور کنیم؛ طبق این آمار، سرانه مصرف لبنیات و فرآورده‌های لبنی به‌ویژه ماست در حال کاهش است. یکی از علل این کاهش شاید تولید لبنیات و ماست به شکل سنتی آن است؛ بدون شک نیاز است شرکت‌های فعال در زمینه تولید محصولات لبنی، تولیدات خود را به ذائقه مصرف‌کننده نزدیک‌تر کنند و محصولاتی برای مخاطبان خود عرضه کنند که مصرف‌کننده استفاده از آن را به سایر جایگزین‌ها ترجیح دهد.

طبق گزارش اخیر موسسه بین‌المللی تحقیقات بازار یورومانیتور (euromonitor) که بین شرکت‌های تولیدکننده لبنیات در ایران انجام‌ شده، برند کاله به‌عنوان لیدر بازار در گروه محصولات ماست و دوغ معرفی‌ شده. در این تحقیق یکی از دلایل این معرفی، تولید ماست سون کم‌چرب و پرچرب کاله در یک دهه اخیر و تأثیر آن روی تغییر ذائقه افراد و افزایش مصرف ماست در میان مردم اعلام‌ شده است.

مردم سراسر دنیا ماست را محصولی خوشمزه و سالم می‌دانند. در یک تحقیق مصرف‌کنندگان به‌محض شنیدن نام «ماست» به ترتیب کلمات «سالم، خامه‌ای و خوشمزه» را به زبان آورده‌اند.

ماست به شکل‌های ساده (هم‌زده و قالبی بدون اضافه کردن مواد طعم‌دهنده) و طعم‌دار (میوه‌ای) مصرف می‌شود. بخش عمده‌ای از ماست‌های مصرف‌شده در کشورهای مختلف ماست‌های هم‌زده هستند که بسته به سلیقه مصرف‌کننده حاوی میوه و مواد طعم‌دهنده می‌شوند.

مصرف ماست در ایران تا پیش‌ازاین به‌صورت ماست‌های قالبی بوده اما در سال‌های اخیر ماست‌های هم‌زده توسط شرکت‌های مختلفی وارد بازار شده. تنوع در این گروه از محصولات به‌خصوص در برندهایی مانند «کاله» و «سون» بالاست و انتخاب‌های متعددی در اختیار مصرف‌کننده قرار داده. بدون شک افزایش مصرف این فرآورده لبنی همگام با کشورهای جهان اول، با خاصیت‌های فراوانی که در خود جای‌داده، می‌تواند سطح سلامت جامعه را افزایش دهد.