پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۰

كره‌جنوبي بدهي‌نفتي به ايران ندارد

کد خبر : ۲۸۶۹۱
رييس كل بانك مركزي گفت: كره جنوبي هيچ بدهي به ويژه بدهي نفتي به ايران ندارد.
'‌محمود بهمني' روز سه شنبه در پاسخ به پرسش ايرنا مبني برشايعه بدهي پنج ميلياردي كره جنوبي به ايران، گفت كه اين كشور آسيايي هيچ بدهي به ايران ندارد .
يادآور مي شود: ‌چندي پيش اخباري مبني بر قادر نبودن كره جنوبي به پرداخت پول حاصل از نفت به ايران به دليل تحريم‌ها منتشر شده بود.
** تكذيب پرداخت تسهيلات 100 ميليون توماني به اقشار مرفه
وي در خصوص پرداخت تسهيلات100 ميليون توماني به اقشار مرفه اظهار داشت: بانك مركزي اين موضوع را تاييد نمي كند و اگر بانك مسكن بخواهد چنين تسهيلاتي را پرداخت كند بايد ابتدا مجوزهاي لازم را از بانك مركزي دريافت كند.
به گفته بهمني،‌ بانك مركزي نيز پس از بررسي هاي لازم در صورت تاييد مجوز پرداخت تسهيلات 50 يا 100 ميليون توماني را به بانك مسكن مي دهد.
**بالا بودن نرخ سكه مانع از خروج آن از كشور مي شود
رييس كل بانك مركزي با بيان آنكه،‌ بالا بودن قيمت جهاني طلا به نحوي كه هر انس طلا تا دو روز پيش نزديك به هزار و 800 دلار بوده و امروز به هزار و 750 يا 60 دلار رسيده است ،‌اظهارداشت: علاوه بر اين امر و اجراي طرح ماليات بر ارزش افزوده سبب مي شود تا قيمت طلاي داخل افزايش يابد.
وي، بالا بودن نرخ سكه و طلا را منجر به افزايش قيمت سكه و طلا دربازار داخلي دانست و افزود: اين امر مانع خروج سكه از كشور شده است .
بهمني اظهار داشت: به همين دليل اگر بر اساس قيمت هاي جهاني به عنوان مثال هرانس هزار و 800 دلار را به چهار بخش قيمتي تقسيم كنيم ، اين رقم بيش از 32 و نيم دلار مي شود.
رييس كل بانك مركزي با بيان آنكه، هر سكه وزني معادل بيش از هشت گرم دارد، افزود: اين وزن سكه بر اساس قيمت هاي جهاني ارزش خروج از كشور را ندارد.
بهمني ادامه داد: حتي اگر قيمت هر انس طلا را به هزار و 600 دلار يا كمتر از آن هم برسانند اين قيمت بازهم تقسيم بر چهار مي شود كه در شرابط كنوني با توجه به روند سير صعودي قيمت طلا در بازار جهاني بحث خروج سكه ار كشور شايعه است و اين موضوع منتفي است.