سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
گردش 180 درجه‌ای ظرف 2 سال

رییس دفتر علامه مصباح: حداد عادل وارد نهر شور شده است/ آقاتهرانی: چطور می‌توان حداد را به عنوان گزینه بررسی کرد؟!

جبهه پایداری دو سال پیش هرگونه وحدتی را غیرضروری می‌دانست. اکنون پس از دو سال، این جریان قاطعانه از لیستی حمایت می‌کند که شاید در صورت نبود فرآیند وحدت نیز کم و بیش به همین لیست می‌رسید.
کد خبر : ۲۸۶۵۰۲
گروه سیاسی صراط - تعریف و تمجید بی پایان دسته ای از اصولگرایان بر لیست تهیه شده با نام "ائتلاف اصولگرایان" در حالی است که مدافعان فهرست مذکور، دو سال پیش در صف مقدم وحدت شکنان قرار داشتند.

به گزارش گروه سیاسی صراط، محوریت ویژه جبهه پایداری و پس از آن جمعیت ایثارگران در تهیه لیست ائتلاف و سهم غیرواقعی گروه های اصولگرایی در آن، باعث رانده شدن بسیاری از اصولگرایان شد. با این حال، تهیه کنندگان لیست اصولگرایان اخیرا قدم دیگری نیز برداشته اند و با عبور از موضوع حل نشده ترکیب اعضای ائتلاف، به تبلیغ بی سابقه برای "رای دادن به تمای لیست" پرداخته اند.

غلامعلی حداد عادل، هرگونه کم و کاستی در رای دادن به تمامی اعضای لیست را تقبیح کرده است. از نگاه این کاندیدای بالقوه ریاست مجلس دهم، "رای ندادن به تمام لیست 30 نفره"، به هر شکل و صورت ممکن حتی رای دادن به بخشی از لیست به همراه تعداد دیگری از کاندیداها، رای به رقیب او محسوب می‌شود!

رییس دفتر علامه مصباح: حداد عادل وارد نهر شور شده است/ آقاتهرانی: چطور می‌توان حداد را به عنوان گزینه بررسی کرد؟!

همپا با این اظهارات، مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری هم که جریان متبوع او به تنهایی حدود نیمی از کاندیداهای لیست ائتلاف را تشکیل می‌دهد، فرآیند شکل گیری این این ائتلاف را "قشنگ و مدیریت شده‌" توصیف کرد.

او گفت: "ما دور هم جمع شدیم تا بتوانیم اجتماع قشنگ و مدیریت شده‌ای از اصول‌گرایان را شکل دهیم." آقاتهرانی همچنین از "خودمحوری و خیانت" در صورت "کنار نرفتن" به نفع نامزدهای منتخب حرف زد و گفت: "از دیدگاه اسلام، وقتی دو نفر نامزد شدند، باید نگاه کنند کدام‌یک از آنها صالح‌تر است. اگر نروند کنار خیانت کرده‌اند. بعضی خیال می‌کنند اگر خودشان روی صندلی ننشینند همه چیز به هم می‌خورد، به خدا به هم نمی‌خورد و هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. خوب نیست آدم خود محور باشد."

اظهارات آقاتهرانی و تاکید ویژه او روی "وحدت" و همراهی با لیستی که جریان او سهم عمده اش را در اختیار دارد، در حالی است که وی دو سال پیش در همین روزها، و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 هرگونه وحدت میان اصولگرایان را رد کرده بود.

آقاتهرانی بهمن ماه 91 در پاسخ به امکان حمایت جبهه پایداری از حداد عادل در انتخابات 92 گفته بود: "آقای حداد انسان خوبی است و در شرایط فتنه هم ساکت نبوده و موضع گیری هایی کرده است. جبهه پایداری به دنبال این است که فرد اصلح را در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کند اما وقتی آقای حداد با دیگران نشسته و ائتلاف کرده چطور می توان او را به عنوان گزینه بررسی کرد."

اشاره او به ائتلاف سه نفره، حداد عادل، قالی باف و ولایتی بود که جبهه پایداری در آن نقش آفرینی نداشت.

رییس دفتر علامه مصباح: حداد عادل وارد نهر شور شده است/ آقاتهرانی: چطور می‌توان حداد را به عنوان گزینه بررسی کرد؟!

در همان روزها، حجت الاسلام جلالی، رییس دفتر آیت الله مصباح و عضو جبهه پایداری هم با تمسخر ائتلاف سه نفره مذکور گفته بود: "آقای حدادعادل هم اکنون به ائتلاف ۱+۲ که با پیوستن لاریجانی و پورمحمدی امروز ۱+۴ تبدیل شده است پیوسته علاوه براین ممکن است این ائتلاف تا ۱۲ نفر ادامه پیدا کند!"

جلالی بررسی گزینه "حداد عادل" در میان گزینه های جبهه پایداری را قویا رد کرده و گفته بود: "اگر یک قاشق داروی تلخ را در ظرف عسل بریزیم این عسل دیگر قابل استفاده نخواهد بود به نظر من آقای حدادعادل نیز آب شیرین و گوارایی بود که وارد نهر شوری شد که دیگر قابل استفاده نیست."

چندی بعد آقاتهرانی، پس از نهایی شدن گزینه جبهه پایداری در انتخابات که بدون هیچ گونه ائتلافی با سایر اصولگرایان انجام شده بود، هرگونه احتمال کنار کشیدن نامزد نهایی خود در جهت ائتلاف با اصولگرایان را رد کرده بود.

او با رد احتمال شکسته شدن آرای کاندیدای اصولگرا به دلیل تعدد نامزدهای انتخابی اصولگرا، حرف آخر جبهه پایداری را این گونه بیان کرده بود که "ما به دنبال کاندیدای اصلح بودیم که آن را پیدا کرده‌ایم."

اکنون ابهام جدی و قابل بحثی در خصوص تحول ناگهانی جبهه پایداری و تغییر ایدئولوژی آنها درباره "وحدت" به وجود آمده است. آنها دو سال پیش نه تنها هرگونه وحدتی میان اصولگرایان را رد می کردند بلکه با تاکید بر حمایت از گزینه "اصلح" اساسا موضوع ائتلاف را ضروری نمی دانستند. جبهه پایداری در آن سال، حتی شخص حداد عادل را به دلیل ائتلاف با بخش دیگری از اصولگرایان به طور کامل کنار زده بود!

شاید پاسخ این ابهام را با توجه به یکی از مواضع دو سال پیش دبیرکل جبهه پایداری و ترکیب کنونی لیست ائتلاف مدنظر آنها یافت.  آقاتهرانی در آن سال تنها یک شرط را برای وحدت با سایر اصولگرایان قابل پذیرش می دانست. او ابتدا تاکید کرده بود که نامزد نهایی جبهه پایداری کاندیای اصلح است و هرگونه تردید و بحث بر سر این موضوع را نمی پذیرفت و سپس امکان وحدت را این گونه محتمل دانسته بود: "امیدواریم که جمعیت اصولگرایان به سمت انتخاب کاندیدای اصلح جهت‌گیری کنند."

به بیان دیگر، جبهه پایداری صرفا در صورتی که دیگر اصولگرایان از کاندیدای آنها حمایت می کردند و تصمیم انفرادی این جریان را می پذیرفتند، حاضر به وحدت بود!

اکنون پس از دو سال، جبهه پایداری قاطعانه از لیستی حمایت می کند که شاید در صورت نبود فرآیند وحدت نیز کم و بیش به همین لیست می‌رسید. در این شرایط طبیعی است که این جریان سیاسی در حمایت بی چون و چرا از این ائتلاف و فلسفه بافی درباره لزوم رای دادن به این لیست تردیدی به خود راه ندهد.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
۳۰
۵۱
اب بريزتواسياب اصلاح طلبا
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
۴۰
۶۵
صراط الان وقت مناسبی برای ایجاد تفرقه و اختلاف بین اصولگرایان نیست.آیا دوست دارید فتنه گران اشرافی گر مرعوب غرب وراد مجلس بشن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اخه جبهه پایداری رقمی نیست که قابل اختلاف باشه
arash
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
۷۸
۴۳
اصلاحات حتما پیروز است صراط که سهله بقیه وارد میدان شن تاثیری نداره. دورد بر اصلاحات
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بازهم که مثل سال 88 توهم زدید.
پیروز انتخابات بعد از رأی ملت و باز شماری آراء مشخص میشه،اونم برای 4سال نه برای ابد.
فعلا روی کاغذ همه خودشون رو پیروز می دونن اما توهم زنی برخی ها از عجائب روزگاره. جالب اینجاست که چنان با قطع و یقین میگن پیروز هستن که انگار تمامی رأی دهنده ها تو گوش شون خوندن که قراره به کی رأی بدن.همین عمل نسنجیده رو در سال 88 انجام دادن بعد از اینکه تیرشون به سنگ خورد شروع به انتقام گرفتن از ملت و نظام کردن و جز تحمیل هزینه و مفتضح شدن خودشون هیچ چیزی دستگیرشون نشد.بهتره از این توهمات دست بردارید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
۱۸
۲۴
الان زمان اين حرفها نيست واقعا شماداريد از اصلاح طلبان حمايت ميكنيد اين كاتان درست نيست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
۱۸
۱۲
دورود بر مسافران کشتی تایتانیک اصولگرایی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
۱۸
۱۰
تعريف جديد ژاپن اسلامي يعني وارد كردن لوازم وقطعات از چين ( مجلس هفتم و دولت قبل )
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
۱۸
۱۵
گل به خودی صراط
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
۱۴
۱۸
بااین مطالب فقط داریداب به اسیاب اصلاح طلبا میریزیدوخودتون رو ازچشم میندازید
مختار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۳ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
۲۳
۱۰
اصلاحات پیروز بوده وهست.اصولگراها واس۸سال مکومتشون افتخار نکننو توهم ورشود نداره.مرذم گول اوردن پول نفت سرسفررو خوردنو فک کردن وضع معیشتشون با اومدن احمدی حتی بهتر از دوره اصلاحات میشه.اینو مطمنم ک دیگ هیچوقت هیچوقت اصولگرا جماعت رای نمیاره.خوب خودتونو نشون داداین تو این ۸سال
مختار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
۱۴
۶
مردم گول حرف اوردن پول نفت سرسفرشونو خوردن ینی فک میکردن بااومذن احمدی نژاد وض معیشتشون از دوره اصلاحاتم بهنر میشه ک کاملا معکوس بود.رای اوردن اصولگراها تو مجلسم فقط بخاطر تحریم انتخابات توسط اصلاحطلبا بود ورنه عمرا مجلسی اصولگرا شکل میگرف.
مطمن باشین تو این ۸سال مردم خوب اصولگرارو شناختنو دیگ کسی بااین ریسمان ته چا نمیره.۷اسفندویادتون میمونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۲ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
۹
۱۱
صراط!!!! از تبلیغات سایت مشخص طرفداره جلالی اصلاح طلبی ... متاسفم
ناشناس
|
Oman
|
۲۰:۵۶ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
۶
۶
و جالب اينجاست كه صداي اعتراض زيادي هم از اصولگرايان نمي شنويم ، چون آنها مي دانند ، اصولگرايان مشهور به صورت فردي راي خواهند آورد و دليلي نمي بينند با موضع گيري دربرابر اين ليست ، به عنوان مقصر شكست شناخته شوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
۱۷
۵
اگه اون چهل درصدی که رای نمیدن بیان رای بدن قطعا اون رای رو به حداد عادل و دوستانش نمیدن.پس دعا کنید که مردم رای ندن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
۱۸
۷
احمدی نژاد برای تفرقه میان معتقدان به نظام اسلامی هر چه توان داشت به کار برد. اندیشه های او اشتباه بود.